Οι κυβερνήσεις των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν θα πρέπει να απαγορεύσουν υπηρεσίες όπως της ενοικίασης ιδιωτικών σπιτιών Airbnb ή την εφαρμογή για αναζήτηση μεταφορικού μέσου Uber, παρά ως μέτρο έσχατης λύσης, είπε η ΕΕ σε νέες κατευθυντήριες γραμμές της, που προσπαθούν να περιορίσουν τις απαγορεύσεις στην οικονομία του διαμοιρασμού, γνωστή ως "sharing economy".
Σε έγγραφα που επικαλείται το Reuters, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είπε ότι κάθε περιορισμός από κράτη-μέλη της ΕΕ αυτών των νέων διαδικτυακών υπηρεσιών θα πρέπει να είναι δικαιολογημένη και να αποβαίνει προς όφελος του δημοσίου στον συγκεκριμένο τομέα.
"Οι πλήρεις απαγορεύσεις μιας δράση αποτελούν μέτρο έσχατης λύσης το οποίο θα πρέπει να εφαρμόζεται μόνο όταν και όπου δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν λιγότερο περιοριστικές απαιτήσεις για να ωφεληθεί το κοινωνικό σύνολο", σύμφωνα με το προσχέδιο.
Στην περίπτωση υπηρεσιών που νοικιάζουν δωμάτια όπως το Airbnb, η Επιτροπή είπε ότι η απαγόρευση ολιγοήμερων ενοικιάσεων διαμερισμάτων "φαίνεται δύσκολο να δικαιολογηθεί" όταν θα ήταν πιο σωστό να τεθούν όρια στον μέγιστο αριθμό ημερών που επιτρέπεται να νοικιαστεί ένα διαμέρισμα.
Οι κατευθυντήριες γραμμές θα αποτελέσουν χαρμόσυνη είδηση για τις δύο εταιρείες, οι οποίες έχουν αντιμετωπίσει πλήρεις απαγορεύσεις ή περιορισμούς σε μερικές πόλεις καθώς οι καθιερωμένοι παίκτες της αντίστοιχης βιομηχανίας διαμαρτύρονται για αθέμιτο ανταγωνισμό.
Η Airbnb, η οποία ιδρύθηκε το 2008, και η Uber, που ξεκίνησε ένα χρόνο αργότερα, αναδύθηκαν από την έντονα δημιουργική διαδικτυακή σκηνή του Σαν Φρανσίσκο και αντιμετώπισαν σχεδόν από την αρχή μάχες με τις ρυθμιστικές αρχές στις Ηνωμένες Πολιτείες και, πιό πρόσφατα, σε άλλα μέρη του κόσμου. Και οι δύο έχουν γίνει αγαπημένοι στόχοι τοπικών αξιωματούχων και ανταγωνιστικών συντεχνιών στην Ευρώπη, όπου υπάρχει μια παράδοση αυστηρής κοινωνικής επιτήρησης.
Στη νέα αυτή τάση της "sharing economy", οι πελάτες χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για να κλείσουν υπηρεσίες όπως τη μετάβασή τους με αυτοκίνητο, όπου απλοί πολίτες αντικαθιστούν επαγγελματίες ταξιτζήδες, ή ενοικιάσεις κατοικιών, το οποίο μειώνει τη ζήτηση ξενοδοχείων.
"Αυτές οι υπηρεσίες μπορούν να υποπέσουν σε διάφορους κλάδους, και υπό το ρυθμιστικό βάρος όλων αυτών (των κλάδων)", είπε η Επιτροπή.
Μια τέτοια περίπτωση αποτελεί η Uber, η οποία παρουσιάζεται ως διαδικτυακή υπηρεσία που συνδέει οδηγούς και πελάτες, σε αντίθεση με μια υπηρεσία μεταφορών, η οποία θα την ανάγκαζε να ακολουθήσει αυστηρότερους κανονισμούς που αφορούν τους οδηγούς, την οδήγηση και την ασφάλιση.
Αργότερα φέτος ή του χρόνου αναμένεται η απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το αν η Uber αποτελεί εταιρεία μεταφορών ή διαδικτυακή υπηρεσία.
Στο μεταξύ συνδικάτα ιδιοκτητών ταξί έχουν οργανώσει μεγάλες διαμαρτυρίες εναντίον της Uber στη Γαλλία, τη Βρετανία, την Ισπανία και πολλές άλλες Ευρωπαϊκές χώρες από το 2014. Πέρσι, Γάλλοι εισαγγελείς οργάνωσαν μια επιδρομή έντονης δημοσιότητας στα γραφεία της εταιρείας στο Παρίσι, σε μια αντιπαράθεση που είχε σκοπό να εξετάσει αν η εταιρεία παραβιάζει τον νόμο που περιορίζει τις διαδικτυακές υπηρεσίες ταξί.
Στις Βρυξέλλες πέρσι τον Οκτώβριο, η εταιρεία ανέστειλε τη λειτουργία της UberPOP, η οποία βασίζεται σε μη-επαγγελματίες οδηγούς, μετά από καταδικαστική απόφαση για το κλείσιμό της.
Η Airbnb επανέφερε την υπηρεσία της στη Μαδρίτη αφότου είχε τραπεί σε άτακτη υποχώρηση μετά από καταδικαστική απόφαση το 2014, ενώ έχει αντιμετωπίσει έντονη κριτική από αξιωματούχους των πόλεων της Βαρκελώνης και του Παρισιού για τις επιπτώσεις της στις τοπικές αγορές ενοικιάσεων.
Την Πρωτομαγιά, αξιωματούχοι του Βερολίνου εφάρμοσαν μια από τις σκληρότερες απαγορεύσεις στο Airbnb, ενώ υποσχέθηκαν ότι θα απορρίψουν 95 τοις εκατό των αιτήσεων ιδιοκτητών για άδειες να νοικιάζουν χώρους για σύντομο χρονικό διάστημα. Έχουν όμως εισπράξει πάνω από 500 νομικές διαμαρτυρίες για την ασάφεια του νέου νόμου, ενώ δικαστήριο στο Βερολίνο θα εξετάσει στις 8 Ιουνίου την περίπτωση του γερμανικού ανταγωνιστή της Airbnb, Wimdu, το οποίο έχει υποβάλλει μήνυση κατά του νέου νόμου.
Η ένωση Γερμανών ξενοδόχων IHA είπε, σε απάντησή της στις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, "Το παρόν νομικό κενό αποβαίνει εις βάρος των καταναλωτών, κατοίκων και φορολογούμενων, και στρεβλώνει τον ανταγωνισμό (εις βάρος) της υπέρμετρα ρυθμιζόμενης βιομηχανίας ξενοδοχείων".
σχόλια