Η Mattel ανέκτησε την άδεια παραγωγής παιχνιδιών της σειράς Frozen της Walt Disney και τη σειρά με τις πριγκίπισσες της εταιρείας, έναντι της ανταγωνιστική εταιρείας Hasbro, σύμφωνα με στα στελέχη της Mattel.
Η Mattel έχασε την άδεια από την Hasbro το 2016, μια οικονομική και συμβολική οπισθοδρόμηση, που οδήγησε σε μία προσπάθεια να καλύψει η εταιρεία την τρύπα των 440 εκατομμυρίων δολαρίων από την απώλεια της επιχείρησης του Frozen.
Πολλά έχουν αλλάξει από τότε. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Mattel, Ynon Kreiz, ο οποίος προσχώρησε το 2018, έχει σταθεροποιήσει τις δραστηριότητές του με περικοπές κόστους άνω του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων, αναθεώρησε την ηγεσία, αναβίωσε βασικά εμπορικά σήματα όπως η Barbie και ανοικοδόμησε τις σχέσεις με τα στούντιο του Χόλιγουντ. Από την ημέρα που έχασαν τα δικαιώματα της Disney, τα στελέχη της Mattel ορκίστηκαν να τα ξανακερδίσουν.
«Ήταν μια σημαντική προτεραιότητα και είναι κάτι που δουλέψαμε σκληρά για να κερδίσουμε», είπε ο κ. Kreiz. Η Mattel θα ξεκινήσει να πουλά νέα παιχνίδια της Disney το 2023 και η επιχείρηση θα διοικείται από τον ίδιο όμιλο που επέβλεψε την επιστροφή της Barbie. Οι οικονομικοί όροι της συμφωνίας δεν αποκαλύφθηκαν, ωστόσο.
Για τη Hasbro, η αλλαγή έρχεται καθώς ο κατασκευαστής των παιχνιδιών Nerf και της Monopoly κάνει τη μετάβαση σε νέο CEO μετά τον θάνατο του μακροχρόνιου ηγέτη της, Brian Goldner, πέρυσι.
Υπό το βλέμμα του, η Hasbro ξεπέρασε τη Mattel σε ετήσιες πωλήσεις και έκανε μια ανεπιτυχή προσέγγιση για να αποκτήσει τον αντίπαλό της.
Η Hasbro αρνήθηκε να σχολιάσει την απώλεια της σειράς με τις πριγκίπισσες της Disney και του "Frozen", αλλά είπε ότι ανανέωσε πρόσφατα την άδεια χρήσης των Star Wars και σύντομα θα αρχίσει να φτιάχνει επίσης παιχνίδια Indiana Jones. Και τα δύο ανήκουν στην Lucasfilm, η οποία ανήκει στη Disney.
Η απώλεια της άδειας της Disney από τη Mattel αρχικά αντιπροσώπευε ένα σφοδρό χάσμα της σχέσης μεταξύ ενός από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές παιχνιδιών και μιας από τις πιο ισχυρές εταιρείες στον χώρο της ψυχαγωγίας.
Ήταν μια σπάνια σύγκρουση μεταξύ εταιρειών των οποίων οι ιδρυτές συνεργάζονταν από τη δεκαετία του 1950, όταν η Mattel διαφήμιζε παιχνίδια κατά τη διάρκεια της εκπομπής «Mickey Mouse Club».
Στις αρχές της δεκαετίας του 2010, η Barbie παραπαίει, με τις πωλήσεις να πέφτουν για αρκετά χρόνια. Στη συνέχεια, το 2013, η Mattel δημιούργησε μια σειρά παιχνιδιών με την επωνυμία Ever After High, η οποία περιείχε κούκλες βασισμένες στα παιδιά κλασικών χαρακτήρων παραμυθιού, όπως η Σταχτοπούτα, η Ωραία Κοιμωμένη και η Χιονάτη.
Αυτό άγγιξε τα όρια της Disney, η οποία τον επόμενο χρόνο ειδοποίησε τη Mattel ότι θα πάει στη Hasbro.
«Η απώλεια του franchise δεν ήταν μόνο μια οικονομική πρόκληση για εμάς, αλλά και μια πραγματικά συναισθηματική πρόκληση», δήλωσε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Mattel, Richard Dickson, ο οποίος επανήλθε στη Mattel για ένα δεύτερο διάστημα πριν η Disney λάβει την απόφασή της.
«Ήταν μια κλήση αφύπνισης για τη Mattel».
Η πτώση ξεκίνησε αμέσως μετά. Στις αρχές του 2015, η Mattel απέλυσε τον CEO Bryan Stockton. Ο διάδοχός του, ο Chris Sinclair, εστίασε στη κάλυψη των εσόδων, γεγονός που πρόσθεσε επιπλέον κόστος στις λειτουργίες. Ένας άλλος διευθύνων σύμβουλος, το πρώην στέλεχος της Google, Margo Georgiadis, άντεξε περίπου ένα χρόνο πριν φύγει.
Ο κ. Kreiz έφερε σταθερότητα στην κορυφαία θέση της Mattel. Το πρώην στέλεχος της τηλεόρασης «έκοψε» το ένα τρίτο των θέσεων εργασίας και έκλεισε πολλά εργοστάσια για να περιορίσει τις συνεχιζόμενες απώλειες.
Βοήθησε να διορθωθούν οι διαλυμένες σχέσεις της Mattel με λιανοπωλητές και στούντιο του Χόλιγουντ. Βασικές επωνυμίες όπως η Barbie και η Hot Wheels ανταποκρίθηκαν στο νέο μάρκετινγκ ενώ και η Fisher-Price σταθεροποιήθηκε.
Αν και οι πωλήσεις εξακολουθούν να είναι κάτω από το ανώτατο όριο των 6,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η Mattel έχει ρυθμό με έσοδα άνω των 5,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το 2021, σύμφωνα με αναλυτές, αυξημένα κατά περισσότερο από 15% από το 2020.
Οι προβλέψεις για καθαρά έσοδα 789 εκατομμυρίων δολαρίων είναι οι υψηλότερες από το 2013. Οι αναλυτές αναμένουν ότι η Hasbro θα αποφέρει περισσότερα από 6 δισεκατομμύρια δολάρια σε πωλήσεις το 2021, σύμφωνα με εκτιμήσεις του FactSet.
Μια μικρή εταιρική αναδιάρθρωση επέτρεψε στη Mattel να παρουσιάσει μια ισχυρότερη υπόθεση στη Disney ότι τα assets θα τραβούσαν την κατάλληλη προσοχή, είπε ο κ. Kreiz.
Αντί να οργανώνει τις δραστηριότητές της γύρω από αγόρια, κορίτσια και βρεφικά προϊόντα, η Mattel είναι πλέον δομημένη γύρω από κατηγορίες όπως κούκλες, οχήματα και φιγούρες δράσης.
Η Barbie έχει ένα πιο ανοιχτό μοτίβο παιχνιδιού από τους χαρακτήρες της Disney, των οποίων οι ιστορίες είναι αποτυπωμένες σε ταινίες και βιβλία. «Γνωρίζουμε ότι μπορούμε εκθετικά να δημιουργήσουμε περισσότερη αξία, περισσότερο παιχνίδι και περισσότερες επιχειρήσεις συμπληρώνοντας την αφήγηση αντί να την ανταγωνιζόμαστε», είπε ο κ. Dickson.
Η μετάβαση ωστόσο εγείρει ορισμένα ερωτήματα για τη Hasbro, η οποία είχε ως στόχο να χρησιμοποιήσει την άδεια για τις πριγκίπισσες και για το "Frozen" της Disney ώστε να δημιουργήσει τον κατάλογό της, που απευθύνεται σε κορίτσια.
Με πληροφορίες της WSJ