Οι αρμόδιες Αρχές στην Κίνα έκλεισαν τους λογαριασμούς στα social media του 30χρονου Wang Haongquanxing, γνωστού με το προσωνύμιο «Κιμ Καρντάσιαν της Κίνας», επειδή καυχιόταν για την περιουσία του και τον πολυτελή τρόπο διαβίωσής του.
Ο Wang, έμπορος κοσμημάτων με 4.3 εκατ. ακόλουθους στο Douyin, την κινεζική εκδοχή του Tik Tok, είχε γίνει ευρέως γνωστός στα social media από τα βίντεο και τις φωτογραφίες που ανέβαζε επιδεικνύοντας τα ακριβά του ρούχα, τα πολυτελή αξεσουάρ και τις συχνές παρουσίες του σε εκδηλώσεις μόδας. Μάλιστα, σε συνέντευξή του είχε τονίσει πως ποτέ δεν βγαίνει έξω, αν το σύνολο που θα φοράει δεν κοστίζει, τουλάχιστον, 10 εκατ. γουάν (1.4 εκατ. δολάρια). Συχνά φωτογραφιζόταν με ακριβά κοσμήματα και μιλούσε για τα επτά σπίτια που έχει στην ιδιοκτησία του σε πολυτελές κτιριακό συγκρότημα του Πεκίνου.
Η Αρχή για το διαδίκτυο στην Κίνα έκλεισε πρόσφατα τους λογαριασμούς στα κινεζικά social media Tencent, Douyin, Weibo and Xiaohongshu, όχι μόνο του 30χρονου «Κιμ Καρντάσιαν της Κίνας» αλλά και άλλων σταρ του διαδικτύου, οι οποίοι προκαλούσαν με τις αναρτήσεις τους και την επίδειξη της πολυτελούς ζωής τους. Μεταξύ αυτών, δύο από τους πιο ισχυρούς influencers στην Κίνα, ο νεαρός Wang Luinan γνωστός στα social media με το ψευδώνυμο «Young Master Bo» και η 50χρονη Baoyu Jiajie, γνωστή με το ψευδώνυμο «Sister Abalone».
Ο Wang Luinan ζει στη Σαγκάη, είναι συλλέκτης προϊόντων του οίκου Hermes και συχνά στα βίντεο που ανεβάζει μιλάει για τον σύντροφό του, τον οποίο αποκαλεί «The Master» (Ο αφέντης). Έχει 3 εκατ. ακόλουθους στο Douyin και σε ένα από τα βίντεο που ανέβασε δήλωσε πως «ο αφέντης» τού αγόρασε στα γενέθλιά του μια Porsche αξίας ενός εκατομμυρίου γουάν (140.000 δολάρια).
Η 50χρονη Baoyu Jiajie ζει στο Μακάου και είναι σελέμπριτι στα κινεζικά social media. Στα βίντεο που ανεβάζει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επιδεικνύει την πολυτελή έπαυλη στην οποία ζει, με εντυπωσιακούς κήπους και γήπεδο του γκολφ ενώ πήρε το προσωνύμιο «Sister Abalone», επειδή πολύ συχνά φωτογραφίζεται να τρώει «abalone», το πιο ακριβό μαλάκιο στον κόσμο με υψηλή διατροφική αξία. Όταν βγαίνει έξω φοράει κοσμήματα αξίας πολλών εκατομμυρίων δολαρίων ενώ ο λογαριασμός της στο Douyin είχε 2.3 εκατ. ακόλουθους πριν κλείσει από τις κινεζικές Αρχές.
Τα κρατικά μέσα ενημέρωσης στην Κίνα χαρακτήρισαν «τοξική επιρροή» τις αναρτήσεις των σελέμπριτι influencers
Τα κρατικά μέσα ενημέρωσης στην Κίνα χαρακτήρισαν τις αναρτήσεις για την επίδειξη του πλούτου των τριών influencers ως «τοξική επιρροή». «Αυτό το είδος συμπεριφοράς δημιουργεί μια εξαιρετικά διαστρεβλωμένη φαντασίωση και διασπείρει αρρωστημένες αξίες για την αναζήτηση του πλούτου», έγραψε η κινεζική εφημερίδα South China Morning Post. Όμως αρκετοί χρήστες στο Weibo (το κινεζικό Twitter), διαμαρτυρήθηκαν για το πρόσφατο κλείσιμο των λογαριασμών δεκάδων influencers στα social media.
«Αυτοί δεν έχουν παραβιάσει κανένα νόμο, επιδεικνύουν μόνο τις ζωές τους. Γιατί θα πρέπει να απαγορευτούν;», έγραψε ένας χρήστης του Weibo. «Νομίζω πως η λογική των διαφορών που προέκυψαν για την επίδειξη του πλούτου θα μπορούσε να επιδεινώσει την ανησυχία και τον διαχωρισμό μεταξύ διαφορετικών ομάδων εισοδήματος», σχολίασε άλλος χρήστης στο Weibo.
Η βρετανική Telegraph αναφέρει πως το κλείσιμο των social media γνωστών influencers στην Κίνα οφείλεται, αφενός στην προσπάθεια του κομμουνιστικού καθεστώτος να εντείνει τον έλεγχο στον τρόπο ζωής των πολιτών και αφετέρου να αποτρέψει την δυσαρέσκεια για την μεγάλη ανεργία στους νέους, την χαμηλή ανάπτυξη της οικονομίας το τελευταίο διάστημα και για τα προβλήματα που εμφανίζει η αγορά των ακινήτων. Εικάζεται πως οι κινεζικές Αρχές με το κλείσιμο των social media των πλουσίων προσπαθούν να λογοκρίνουν την επίδειξη της ανισότητας μεταξύ των πολιτών.
Μέχρι τα μέσα Μαΐου οι κινεζικές Αρχές είχαν διαγράψει 4.701 αναρτήσεις και έκλεισαν 11 λογαριασμούς στα social media επειδή περιελάμβαναν «επιβλαβείς αξίες» με «άτομα ασήμαντα να προωθούν πολυτελή προϊόντα».