Σε «ναυάγιο» κατέληξε η σύνοδος κορυφής της G7 στον Καναδά, με τον Ντόναλντ Τραμπ να αποσύρει ξαφνικά την υποστήριξή του από το τελικό ανακοινωθέν και να απειλεί τους συμμάχους του στην Ευρώπη και τον Καναδά με βαρείς τελωνειακούς δασμούς.
Ο Αμερικανός πρόεδρος αρνήθηκε να προσυπογράψει το κοινό ανακοινωθέν, λίγο αφότου ο Καναδός πρωθυπουργός Τζάστιν Τρουντό είχε δηλώσει πως και οι επτά χώρες δέχτηκαν να βάλουν τη σφραγίδα τους.
Έχοντας αποχωρήσει πρόωρα από τη σύνοδο για τη Σιγκαπούρη, ο Τραμπ με ανάρτησή του στο twitter χαρακτήρισε «πολύ ανέντιμες και αδύναμες» τις δηλώσεις που έκανε ο Τρουντό σε μια συνέντευξη Τύπου, όπου υπογράμμισε ότι ο Καναδάς δεν θα μείνει έρμαιο της κατάστασης.
«Ο πρωθυπουργός του Καναδά Τζάστιν Τρουντό ενήργησε με τόση πραότητα και ηρεμία κατά τη διάρκεια των συναντήσεων μας στη G7 μόνο και μόνο για να δώσει μετά μια συνέντευξη Τύπου, μετά αφότου έφυγα, τονίζοντας ότι "οι δασμοί των ΗΠΑ είναι ένα είδος προσβολής και ότι δεν θα εκφοβιστεί". Πολύ ανέντιμο και αδύναμο. Οι δασμοί μας είναι απάντηση στους δικούς του 270% στα γαλακτοκομικά προϊόντα», έγραψε ο Τραμπ στο twitter.
PM Justin Trudeau of Canada acted so meek and mild during our @G7 meetings only to give a news conference after I left saying that, “US Tariffs were kind of insulting” and he “will not be pushed around.” Very dishonest & weak. Our Tariffs are in response to his of 270% on dairy!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) June 9, 2018
Πρόσθεσε πως ζήτησε από τους αμερικανούς αντιπροσώπους να μην προσυπογράψουν το τελικό ανακοινωθέν της G7, έπειτα από τις «ψευδείς δηλώσεις» του Τρουντό.
Based on Justin’s false statements at his news conference, and the fact that Canada is charging massive Tariffs to our U.S. farmers, workers and companies, I have instructed our U.S. Reps not to endorse the Communique as we look at Tariffs on automobiles flooding the U.S. Market!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) June 9, 2018
Σημειώνεται πως η αντιπροσωπεία του Τραμπ και ο ίδιος είχαν εγκρίνει αυτό το έγγραφο από 28 σημεία, στο οποίο είχε καταλήξει, έπειτα από επίπονες διαπραγματεύσεις, η Ομάδα των Επτά (ΗΠΑ, Καναδάς, Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ιαπωνία).
Ο πρωθυπουργός του Καναδά, χώρας που πλήττεται όπως η Ευρώπη και ο υπόλοιπος κόσμος από νέους αμερικανικούς τελωνειακούς δασμούς στον χάλυβα και το αλουμίνιο, τόνισε στην επίμαχη συνέντευξη Τύπου πως οι δασμοί αυτοί είναι «προσβλητικοί» έναντι της ιστορίας μεταξύ των δύο χωρών. Όπως και η Ευρωπαϊκή Ένωση, επιβεβαίωσε πως τον Ιούλιο θα ανακοινωθούν αντίποινα.
«Οι Καναδοί είναι ευγενείς, είμαστε λογικοί, όμως δεν θα αφήσουμε να μας πιέζουν», δήλωσε ο Τρουντό, ο οποίος είχε προηγουμένως πλέξει το εγκώμιο του συμβιβασμού στον οποίο είχαν καταλήξει οι επτά σε μια σειρά ζητημάτων.
Επρόκειτο για ένα κείμενο που δεν διευθετούσε την τρέχουσα διένεξη, όμως είχε χαιρετιστεί από όλους ως ένα βήμα προς την αποκλιμάκωση και τον διάλογο.
Το γραφείο του Τρουντό σε ανακοίνωσή του υπογράμμισε πως «ο πρωθυπουργός δεν είπε τίποτε που δεν είχε πει προηγουμένως – και δημοσίως και σε ιδιωτικές συνομιλίες με τον πρόεδρο».
Το πρακτορείο Reuters σημειώνει πως, πέρα από την κλιμάκωση του κινδύνου για έναν εμπορικό πόλεμο, η προσωπική επίθεση του Τραμπ στον Τρoυντό δημιουργεί εσωτερικούς οικονομικούς και πολιτικούς κινδύνους για τον Καναδό πρωθυπουργό, ο οποίος έχει επιμείνει σε μια συμφιλιωτική στάση μπροστά στις αμερικανικές απειλές σχετικά με τη NAFTA και άλλα διμερή εμπορικά θέματα.
Οι απειλές
Ο Ντόναλντ Τραμπ επανέλαβε κυρίως την απειλή του για δασμούς στα ευρωπαϊκά και ξένα αυτοκίνητα που εισάγονται στις ΗΠΑ. Πρόκειται για έναν τομέα που έχει πολύ μεγαλύτερο βάρος απ' ό,τι τα δύο μέταλλα που πλήττονταν μέχρι τώρα από τους δασμούς.
Οι ΗΠΑ είναι η μεγαλύτερη ξένη αγορά για τις ευρωπαϊκές μάρκες αυτοκινήτων. Η Γερμανία ανησυχεί ιδιαίτερα: τα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν σε αξία το ένα τέταρτο του συνόλου των εξαγωγών της χώρας αυτής προς τις ΗΠΑ. Το μερίδιο των γερμανικών οχημάτων στην αμερικανική αγορά των πολυτελών αυτοκινήτων υπερβαίνει το 40%, σύμφωνα με τη γερμανική ομοσπονδία αυτοκινήτου (VDA).
Οι τελωνειακοί δασμοί που ισχύουν σήμερα είναι πράγματι διαφορετικοί μεταξύ της ΕΕ και των ΗΠΑ. Η Ευρώπη φορολογεί τις εισαγωγές οχημάτων από χώρες εκτός της ΕΕ, συνεπώς και των αμερικανικών, με 10%. Στις ΗΠΑ, τα Audi, Volkswagen και άλλα ξένα οχήματα φορολογούνται με 2,5%.
«Δεν προξενεί εντύπωση το ότι η Γερμανία μας πουλάει τρεις φορές περισσότερα αυτοκίνητα απ' όσα εξάγουμε εμείς σε αυτήν», έγραψε ο σύμβουλος του Ντόναλντ Τραμπ για εμπορικά θέματα Πίτερ Ναβάρο, σε πρόσφατο άρθρο του στους New York Times.
Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει συχνά διαμαρτυρηθεί, σε ιδιωτικές συνομιλίες του, πως βλέπει υπερβολικά πολλές Mercedes στη Νέα Υόρκη, αλλά όχι αρκετά αμερικανικά αυτοκίνητα στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
Για να αξιολογήσει κατά πόσον είναι δίκαιες οι εμπορικές ανταλλαγές με τους εταίρους του, ο δισεκατομμυριούχος φέρεται να επικεντρώνεται σε μία μόνο ερώτηση: η τάδε χώρα έχει εμπορικό πλεόνασμα ή έλλειμμα με τις ΗΠΑ; Στην περίπτωση της Γερμανίας, πρόκειται για πλεόνασμα.
Ο Εμανουέλ Μακρόν αναφέρθηκε σε αυτόν τον τρόπο σκέψης του δισεκατομμυριούχου. Ο Γάλλος πρόεδρος του απάντησε, στη διάρκεια των διαπραγματεύσεων στη Λα Μαλμπέ του Καναδά, πως η Γαλλία εφαρμόζει καθεστώς ελεύθερων συναλλαγών με τη Γερμανία, όμως έχει εντούτοις εμπορικό έλλειμμα μαζί της.
Ο αρχηγός του γαλλικού κράτους ερωτήθηκε επίσης για το ενδεχόμενο ο Ντόναλντ Τραμπ να αλλάξει γνώμη και, παρά τη G7, να αρχίσει έναν εμπορικό πόλεμο. «Αν είναι συνεπής στις διμερείς δηλώσεις του και σ' αυτό που υπέγραψε, δεν θα υπάρξει πλέον αρνητικό μονομερές μέτρο», απάντησε ο Εμανουέλ Μακρόν. «Αυτό είναι το λογικό συμπέρασμα που βγάζω».
Οι ηγέτες της G7 είχαν αναχωρήσει από τη Λα Μαλμπέ όταν ο Ντόναλντ Τραμπ αποφάσισε να «σκίσει» την τελική συμφωνία της συνόδου κορυφής. Σε πρώτο χρόνο δεν σχολίασε κανείς.
Ανάμεσα στα άλλα ζητήματα στα οποία υπήρξαν διαφωνίες, η G7 απέρριψε την πρόταση του Ντόναλντ Τραμπ να επιστρέψει στην ομάδα η Ρωσία, η οποία αποκλείστηκε το 2014 εξαιτίας της προσάρτησης της Κριμαίας, και κάλεσε τη Μόσχα να πάψει «να υπονομεύει τα δημοκρατικά συστήματα».
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ/AFP/Reuters
σχόλια