Η κυβέρνηση των ΗΠΑ δεν θα ζητήσει από την οικογένεια Ροκφέλερ να επιστρέψει στην έδρα των Ηνωμένων Εθνών στη Νέα Υόρκη την ταπετσαρία με μεταγενέστερη απόδοση της Γκερνίκα, του πασίγνωστου πίνακα του Πάμπλο Πικάσο, δήλωσε χθες η νέα Αμερικανίδα πρέσβειρα στον Οργανισμό.
Η απόφαση να αποσυρθεί το έργο προκάλεσε έντονες συναισθηματικές αντιδράσεις, ιδίως από τον Γενικό Γραμματέα Αντόνιο Γκουτέρες. Το έργο του Πικάσο που είχε αποτυπωθεί πάνω σε έναν τεράστιο καμβά επιφάνειας (3,54x7,82μ.) ήταν παραγγελία της δημοκρατικής κυβέρνησης της Ισπανίας για τη Διεθνή Έκθεση του Παρισίου το 1937. Η απόφαση να αποσυρθεί η ταπετσαρία, που παραγγέλθηκε το 1955 από τον Νέλσον Ροκφέλερ και υφάνθηκε από το γαλλικό ατελιέ Jacqueline de La Baume-Dürrbach, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις στον Οργανισμό. «Είναι φρικτό, φρικτό», είπε ο κ. Γκουτέρες σε μια δημοσιογράφο του τηλεοπτικού δικτύου CBS.
«Το μόνο που μπορώ να πω είναι ότι ευχαριστώ το Ίδρυμα Ροκφέλερ διότι είχε δανείσει αυτή την υπέροχη ταπετσαρία στα Ηνωμένα Έθνη. Δεν θα τηλεφωνήσω στον άνθρωπο να το συζητήσουμε. Θα μου λείψει όμως που δεν θα τη βλέπω πια εδώ», είπε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου η Λίντα Τόμας-Γκρίνφιλντ, η χώρα της οποίας ασκεί τον Μάρτιο την εναλλασσόμενη προεδρία του Συμβουλίου Ασφαλείας.
Η κα Τόμας-Γκρίνφιλντ, η θέση της οποίας είναι ισότιμη με υπουργικό θώκο στην κυβέρνηση του Τζο Μπάιντεν, απαντούσε σε ερώτηση που της απηύθυνε το Γαλλικό Πρακτορείο, εάν θα τηλεφωνούσε στον Νέλσον Ροκφέλερ τον νεότερο, ο οποίος τον Φεβρουάριο —για άγνωστο λόγο— αποφάσισε να πάρει πίσω το έργο, για να τον προτρέψει να αναθεωρήσει αυτή την απόφαση.
Το μνημειώδες έργο, το οποίο αναπαριστά τον βομβαρδισμό στην Γκερνίκα της Ισπανίας την 26η Απριλίου 1937 από τις δυνάμεις της ναζιστικής Γερμανίας και της φασιστικής Ιταλίας, κοσμούσε επί 37 χρόνια τον χώρο πριν από την είσοδο της αίθουσας όπου συνεδριάζει το ΣΑ του ΟΗΕ, προκειμένου να ευαισθητοποιεί τους διπλωμάτες για τη φρίκη των πολέμων.
Για να καλυφθεί το κενό που άφησε η απόσυρση της ταπετσαρίας σε σημείο που δεν υπάρχει όμοιό του στην έδρα του Οργανισμού, η γραμματεία των Ηνωμένων Εθνών αναμένει αληθινή μάχη ανάμεσα στα κράτη μέλη προτού αποφασιστεί ποια θα έχει το προνόμιο να κρεμάσει στον τοίχο αυτό έργο κάποιου δικού της διάσημου καλλιτέχνη.
Το 2018, ο επικεφαλής του ΟΗΕ είχε αναγκαστεί να παρέμβει προσωπικά καθώς το Μεξικό και η Νότια Αφρική επιδίωκαν να εγκαταστήσουν στον χώρο το μεν πρώτο έναν γιγάντιο πίνακα ζωγραφικής, η μεν δεύτερη ένα άγαλμα του Νέλσον Μαντέλα. Το μεν Μεξικό κατάφερε να τοποθετηθεί ο πίνακας, η Νότια Αφρική εξασφάλισε το δικαίωμα να εγκαταστήσει το άγαλμα στον χώρο της εισόδου της έδρας των Ηνωμένων Εθνών.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ, AFP