Η ομάδα που έχει ορίσει ο Ντόναλντ Τραμπ για τη μετάβαση στη νέα κυβέρνηση, προτείνει ο νέος πρόεδρος να εγκαταλείψει τη διάταξη για αναφορά τροχαίων, σύμφωνα με έγγραφο που έφερε στο φως το Reuters. Πρόκειται μάλιστα, για ρύθμιση που «πολεμά» εδώ και πολύ καιρό η Tesla του Έλον Μασκ.
Πρόκειται για μια κίνηση που θα μπορούσε να πλήξει την ικανότητα της κυβέρνησης και της αρμόδιας ρυθμιστικής αρχής να ερευνά και να ρυθμίζει την ασφάλεια των οχημάτων με συστήματα αυτοματοποιημένης οδήγησης.
Ο Έλον Μασκ, ο πλουσιότερος άνθρωπος στον κόσμο, ξόδεψε πάνω από 250 εκατομμύρια δολάρια βοηθώντας τον Τραμπ να εκλεγεί πρόεδρος τον Νοέμβριο. Η κατάργηση της διάταξης περί αναφοράς τροχαίων θα ωφελούσε ιδιαίτερα την Tesla, η οποία έχει αναφέρει τα περισσότερα από τα τροχαία, περισσότερα από 1.500, στις ομοσπονδιακές ρυθμιστικές αρχές ασφάλειας στο πλαίσιο του προγράμματος. Η βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων έχει στοχοποιηθεί σε έρευνες της Εθνικής Υπηρεσίας Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας (NHTSA), συμπεριλαμβανομένων τριών που προκύπτουν από τα δεδομένα.
Η σύσταση για την εξάλειψη της διάταξης αναφοράς σύγκρουσης προήλθε από μια μεταβατική ομάδα επιφορτισμένη με την παραγωγή μιας στρατηγικής 100 ημερών για την πολιτική αυτοκινήτων. Η ομάδα υποστήριξε ότι η ρύθμιση αποτελεί μέτρο «υπερβολικής» συλλογής δεδομένων, δείχνει το έγγραφο που είδε το Reuters, αν και δεν μπόρεσε να προσδιορίσει ποιον ρόλο πιθανώς διαδραμάτισε ο ίδιος ο Μασκ στη διαμόρφωση των συστάσεων της ομάδας μετάβασης ή την πιθανότητα να τις εφαρμόσει η διοίκηση. Η Alliance for Automotive Innovation, ένας εμπορικός όμιλος που εκπροσωπεί τις περισσότερες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες εκτός από την Tesla, επέκρινε επίσης την απαίτηση ως επαχθή.
Μια ανάλυση του Reuters σχετικά με τα δεδομένα του NHTSA, δείχνει ότι η Tesla αντιπροσώπευε τα 40 από τα 45 θανατηφόρα δυστυχήματα που αναφέρθηκαν στη ρυθμιστική αρχή έως τις 15 Οκτωβρίου. Μεταξύ των ατυχημάτων της Tesla που διερευνήθηκαν βάσει της διάταξης ήταν ένα θανατηφόρο ατύχημα το 2023 στη Βιρτζίνια, όπου ένας οδηγός που χρησιμοποιούσε τη λειτουργία «αυτόματος πιλότος» του αυτοκινήτου και χτύπησε σε ένα όχημα με τρέιλερ καθώς ένα άλλο δυστύχημα στην Καλιφόρνια το ίδιο έτος, όπου ένα Tesla σε λειτουργία αυτόματου πιλότου χτύπησε ένα πυροσβεστικό όχημα, σκοτώνοντας τον οδηγό του πυροσβεστικού και τραυματίζοντας τέσσερις ακόμα πυροσβέστες.
Η NHTSA από τη μεριά της επισήμανε ότι τέτοια δεδομένα είναι ζωτικής σημασίας για την αξιολόγηση της ασφάλειας των αναδυόμενων τεχνολογιών αυτοματοποιημένης οδήγησης. Δύο πρώην υπάλληλοι της NHTSA είπαν ότι οι απαιτήσεις αναφοράς σύγκρουσης ήταν ζωτικής σημασίας για τις έρευνες της υπηρεσίας σχετικά με τα χαρακτηριστικά υποβοήθησης οδηγού της Tesla που οδήγησαν σε ανακλήσεις το 2023. Χωρίς τα δεδομένα, είπαν, η NHTSA δεν μπορεί εύκολα να εντοπίσει μοτίβα σύγκρουσης που τονίζουν προβλήματα ασφάλειας.
Σημειώνεται πως η ρυθμιστική αρχή έχει λάβει και αναλύσει δεδομένα για περισσότερα από 2.700 ατυχήματα από τότε που ο οργανισμός θέσπισε τη διάταξη, το 2021. Τα δεδομένα επηρέασαν 10 έρευνες σε έξι εταιρείες, καθώς και εννέα ανακλήσεις ασφαλείας στις οποίες συμμετείχαν τέσσερις διαφορετικές εταιρείες. Για παράδειγμα, η NHTSA επέβαλε πρόστιμο στην Cruise (τη startup αυτόνομης οδήγησης που ανήκει στη General Motors) 1,5 εκατομμύρια δολάρια τον Σεπτέμβριο επειδή δεν ανέφερε ένα περιστατικό του 2023 στο οποίο ένα όχημα χτύπησε και παρέσυρε έναν πεζό που είχε χτυπήθηκε από άλλο αυτοκίνητο. Η GM αυτή την εβδομάδα είπε ότι η Cruise θα σταματήσει την ανάπτυξη τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης.
Reuters: Τι θέλει η Tesla του Έλον Μασκ
Η πάγια γενική οδηγία της NHTSA απαιτεί από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να αναφέρουν τροχαία εάν χρησιμοποιούνται προηγμένες τεχνολογίες υποβοήθησης οδηγού ή αυτόνομης οδήγησης εντός 30 δευτερολέπτων από την πρόσκρουση, μεταξύ άλλων παραγόντων. Εκτός από την κατάργηση της διάταξης αναφοράς, οι συστάσεις ζητούν από τη διοίκηση να «απελευθερώσει» τη ρύθμιση των αυτόνομων οχημάτων και να θεσπίσει «βασικούς κανονισμούς που θα επιτρέψουν την ανάπτυξη» του κλάδου.
Η Tesla είναι μια από τις πιο εξέχουσες αυτοκινητοβιομηχανίες που αναπτύσσουν προηγμένες λειτουργίες υποβοήθησης οδηγού, οι οποίες μπορούν να βοηθήσουν με τις αλλαγές λωρίδας, την ταχύτητα οδήγησης και το τιμόνι. Τα συστήματα Autopilot και Full Self-Driving της Tesla, τα οποία δεν είναι πλήρως αυτόνομα, έχουν τεθεί υπό έντονο έλεγχο σε αγωγές και ποινική έρευνα του υπουργείου Δικαιοσύνης που εξετάζει εάν η Tesla υπερέβαλε τις δυνατότητες αυτοοδήγησης των οχημάτων της, παραπλανώντας τους επενδυτές και βλάπτοντας τους καταναλωτές.
Η Tesla είναι ενάντια της ρύθμισης για αναφορά τροχαίων, υποστηρίζοντας ότι η NHTSA παρουσιάζει τα δεδομένα με τρόπους που παραπλανούν τους καταναλωτές σχετικά με την ασφάλεια της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως είπαν στο Reuters δύο πηγές κοντά σε στέλεχη της Tesla. Χαρακτηριστικά, σύμφωνα με το δημοσίευμα, «τα τελευταία χρόνια, στελέχη της Tesla συζήτησαν με τον Μασκ την ανάγκη να πιέσουν για την κατάργηση της απαίτησης αναφοράς σύγκρουσης αλλά επειδή οι αξιωματούχοι του Μπάιντεν εξέφρασαν ενθουσιασμό για το πρόγραμμα, τα στελέχη της Tesla κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι θα χρειαζόταν μια αλλαγή στη διοίκηση για να απαλλαγούν από τη ρύθμιση».
Με πληροφορίες από Reuters