Η ασφάλεια σχεδόν 1 δισεκατομμυρίου ανθρώπων σε όλη την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική απειλείται από τις ρωσικές προσπάθειες να στοχοποιήσουν τις εκτεταμένες ευπάθειες της υποβρύχιας υποδομής, συμπεριλαμβανομένων των αιολικών πάρκων, των αγωγών και των καλωδίων ρεύματος, προειδοποίησε διοικητής του ΝΑΤΟ.
Ο υποναύαρχος Νιντιέ Μαλετέρ, αναπληρωτής διοικητής της Συμμαχικής Ναυτικής Διοίκησης του ΝΑΤΟ (Marcom), είπε ότι το δίκτυο υποβρύχιων καλωδίων και σωλήνων από τα οποία εξαρτώνται η ισχύς και οι επικοινωνίες της Ευρώπης δεν κατασκευάστηκαν για να αντέχουν στον «υβριδικό πόλεμο» που επιδιώκεται από τη Μόσχα και άλλους αντιπάλους του ΝΑΤΟ.
«Γνωρίζουμε ότι οι Ρώσοι έχουν αναπτύξει υβριδικό πόλεμο κάτω από τη θάλασσα για να διαταράξουν την ευρωπαϊκή οικονομία, μέσω καλωδίων, καλωδίων Διαδικτύου, αγωγών. Όλη η οικονομία μας κάτω από τη θάλασσα απειλείται», είπε. «Και, για να είμαστε πολύ σαφείς, γνωρίζουμε τι έχουν αναπτύξει οι Ρώσοι όσον αφορά τα πυρηνικά υποβρύχια για να λειτουργούν κάτω από τη θάλασσα. Επομένως, δεν είμαστε αφελείς και εμείς [οι χώρες του ΝΑΤΟ] συνεργαζόμαστε».
Τα σχόλια έρχονται μετά από δύο περιστατικά ύποπτης δολιοφθοράς σε αγωγούς φυσικού αερίου στη Βαλτική τους τελευταίους 18 μήνες - πρώτα στους Nord Stream 1 και 2 τον Σεπτέμβριο του 2022, μετά στον Balticconnector τον Οκτώβριο του περασμένου έτους. Παρά τις εκτεταμένες έρευνες από πολλά κράτη και τα δύο παραμένουν άλυτα μυστήρια, αν και η Φινλανδία είπε τον Δεκέμβριο ότι «όλα έδειχναν» ότι ένα κινεζικό πλοίο είχε σκόπιμα καταστρέψει το Balticconnector με την άγκυρά του.
Ο Μαλετέρ, που είπε ότι είχε περάσει ο ίδιος «περισσότερες από 1.000 ημέρες κάτω από τη θάλασσα», είπε ότι το περιβάλλον είχε αλλάξει δραματικά από τότε που μεγάλο μέρος της τρέχουσας υποδομής αναπτύχθηκε για πρώτη φορά από τον ιδιωτικό τομέα, αφήνοντάς τον εξαιρετικά ευάλωτο. «Αυτοί [οι εταιρείες που ήταν υπεύθυνες γι’ αυτούς] δεν γνώριζαν ότι τέτοιος υβριδικός πόλεμος θα εξελισσόταν τόσο γρήγορα. Πάνω από το 90% του [του] Διαδικτύου βρίσκεται κάτω από τη θάλασσα. Όλοι οι δεσμοί μας μεταξύ των ΗΠΑ, του Καναδά και της Ευρώπης μεταδίδονται κάτω από τη θάλασσα, επομένως υπάρχουν πολλά τρωτά σημεία».
Παρά τον αυξανόμενο ρόλο της υπεράκτιας αιολικής ενέργειας για την επίτευξη των κλιματικών στόχων, η υποδομή εξακολουθεί να έχει «τρωτότητες του συστήματος», είπε. Η υπεράκτια αιολική ενέργεια θα πρέπει να αυξηθεί κατά 25% έως το 2050 για να επιτευχθούν οι στόχοι της ΕΕ για την αιολική ενέργεια, σύμφωνα με τη βιομηχανία WindEurope, ενώ η κυβέρνηση Μπάιντεν θέλει να αναπτύξει 30.000 μεγαβάτ υπεράκτιου ανέμου κατά μήκος των ακτών των ΗΠΑ έως το 2030.
Ανά πάσα στιγμή ο Μαλετέρ είπε ότι η Marcom διαθέτει «περισσότερα από 100 πλοία, πυρηνικά υποβρύχια και συμβατικά υποβρύχια» που περιπολούν σε ύδατα, συμπεριλαμβανομένων της Αρκτικής, της Μαύρης Θάλασσας, του Ατλαντικού, της Βαλτικής και της Μεσογείου. «Αυτό είναι μια πολύ σημαντική ανησυχία γιατί είναι ένα θέμα ασφάλειας για σχεδόν 1 δισεκατομμύριο πολίτες του ΝΑΤΟ. Πρέπει να προστατευόμαστε και να τροφοδοτούμαστε καλά από τις ζωτικής σημασίας υποθαλάσσιες υποδομές μας». Αλλά ακόμη και με μια σημαντική παρουσία, ήταν αδύνατο για το ΝΑΤΟ να φυλάξει κάθε κομμάτι υποθαλάσσιας υποδομής, είπε, με την κύρια ευθύνη των κρατών να προστατεύσουν τις δικές τους υποδομές. «Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν πολλά τρωτά σημεία… Όταν έχουμε εγκατάσταση υπεράκτιων, πρώτα απ' όλα οι ευθύνες είναι στα χέρια των κρατών», είπε.
Και πρόσθεσε: «Έχουμε ιδιαίτερη προσοχή προς τους Ρώσους αυτή τη στιγμή, αλλά είναι πολύ δύσκολο να έχουμε μόνιμη επιτήρηση κάθε καλωδίου, δεν είναι δυνατό. Πολλές χώρες - Νορβηγία, Σουηδία, Δανία επίσης - έχουν αναπτύξει drone, αισθητήρες, UUV [μη επανδρωμένα υποβρύχια οχήματα] για να μπορούν να ανιχνεύουν πολύ γρήγορα [κάτι] ύποπτο ή κάτι δεν πάει καλά».
Είναι τόσο αυξημένος ο φόβος για την υποθαλάσσια ασφάλεια που το ΝΑΤΟ βρίσκεται στη διαδικασία δημιουργίας ενός κέντρου αφιερωμένου στο θέμα στα κεντρικά γραφεία της Marcom στο Ηνωμένο Βασίλειο στο Northwood, στα βορειοδυτικά προάστια του Λονδίνου, παράλληλα με το ναυτιλιακό κέντρο του ΝΑΤΟ. Χρησιμοποιώντας λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης, η Marcom μπορεί να ανιχνεύσει και να παρακολουθήσει ύποπτη δραστηριότητα στη θάλασσα, όπως τα πλοία που απενεργοποιούν το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης (AIS) για να αποτρέψουν τον εντοπισμό τους ή την περιπλάνηση σε μια συγκεκριμένη περιοχή. Χρησιμοποιούν επίσης δορυφόρους. «Χρησιμοποιούμε όλους τους αισθητήρες μας από τον βυθό της θάλασσας μέχρι το διάστημα, ιδιαίτερα τις δορυφορικές δυνατότητες του ΝΑΤΟ, για να είμαστε σε θέση να εντοπίσουμε ύποπτη δραστηριότητα», είπε ο Μαλετέρ.
Η δυνατότητα αναγνώρισης των παραγόντων πίσω από τις υβριδικές επιθέσεις ήταν ζωτικής σημασίας, είπε ο Μαλετέρ, αλλά παραδέχτηκε ότι θα μπορούσε να είναι πρόκληση, συγκρίνοντάς το με τον εντοπισμό του δράστη μιας κυβερνοεπίθεσης. «Αν οι Ρώσοι χρησιμοποιούν πολύ υψηλές δυνατότητες – και δεν μπορώ να μπω σε λεπτομέρειες, αλλά μιλάμε για υποβρύχια και πυρηνικά υποβρύχια – είναι πολύ, πολύ δύσκολο. πολύ δύσκολο», είπε.
Η προσθήκη της Φινλανδίας στον στόλο του ΝΑΤΟ πέρυσι, και πιο πρόσφατα της Σουηδίας, η οποία έγινε πλήρες μέλος του ΝΑΤΟ τον Μάρτιο, θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική για την προστασία της Βαλτικής και της Αρκτικής. Η εμπειρία της Σουηδίας και στις δύο περιοχές «θα αυξήσει αμέσως την ικανότητα του ΝΑΤΟ να ανιχνεύει και να αποτρέπει οποιαδήποτε περιφερειακή επιθετικότητα». «Και όταν μιλάμε για επιθετικότητα, σκεφτόμαστε προφανώς τη Ρωσία», πρόσθεσε ο Μαλετέρ, ο οποίος είπε ότι η συμμετοχή της Σουηδίας συγκεκριμένα έφερε υποβρύχια, πλοία ναρκοπολέμου, ειδικές δυνάμεις και γρήγορα, ισχυρά σκάφη.
Με πληροφορίες Guardian