Disclaimer: Το παρελθόν είναι μια ξένη χώρα γεμάτη μυστικά

Disclaimer: Το παρελθόν είναι μια ξένη χώρα γεμάτη μυστικά Facebook Twitter
H Μπλάνσετ υποδύεται μια επιτυχημένη δημοσιογράφο που βλέπει ξαφνικά να αποκαλύπτονται τα μυστικά που τη στοιχειώνουν.
0

ΣΕ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ πρώτες σκηνές του πρώτου επεισοδίου του Disclaimer, παρακολουθούμε τη γνωστή δημοσιογράφο Κριστιάν Αμανπούρ να υποδύεται τον εαυτό της και να προλογίζει το βραβείο που πρόκειται να αποδοθεί σε μια επιφανή δημιουργό δημοσιογραφικών ντοκιμαντέρ την οποία υποδύεται η Κέιτ Μπλάνσετ.

Η Αμανπούρ επαινεί το έργο της, λέγοντας ότι οι ταινίες της «διαπερνούν τις συμβάσεις της αφήγησης και της φόρμας που μας αποσπούν την προσοχή από κρυμμένες αλήθειες». Και καταλήγει με μια προειδοποίηση: «Προσοχή στην αφήγηση και τη φόρμα. Η δύναμή τους μπορεί να μας φέρνει πιο κοντά στην αλήθεια, μπορούν επίσης όμως να γίνουν ένα πανίσχυρο όπλο χειραγώγησης».

Τα δύο πρώτα επεισόδια έχουν στήσει με εντυπωσιακό τρόπο τα θεμέλια μιας ιστορίας που πηγαίνει μπροστά και πίσω στον χρόνο και μπαινοβγαίνει ανάμεσα στα δωμάτια της πραγματικότητας και της μυθοπλασίας.

Αυτή η προειδοποίηση (ή «δήλωση αποποίησης» όπως είναι η ελληνική απόδοση του όρου disclaimer) θα μπορούσε να απευθύνεται και στον θεατή αυτής της έγκριτης σειράς του Apple TV που από την αρχή της ακόμα –έχουν προβληθεί τα δύο από τα επτά επεισόδια– φροντίζει να θολώνει με διάφορους περίτεχνους τρόπους τα όρια ανάμεσα στη μυθοπλασία και την πραγματικότητα που βιώνουν οι χαρακτήρες της.

Disclaimer: Το παρελθόν είναι μια ξένη χώρα γεμάτη μυστικά Facebook Twitter
Το μόνο πρόβλημα είναι ότι μια τόσο περίτεχνη κατασκευή κάνει τους χαρακτήρες να μοιάζουν με πιόνια σε μια παρτίδα σκάκι με προδιαγεγραμμένο αποτέλεσμα.

Βασισμένη στο ομώνυμο ευπώλητο μυθιστόρημα της Ρενέ Νάιτ που κυκλοφόρησε το 2015 –ένα εξαιρετικά εθιστικό ψυχολογικό θρίλερ γεμάτο απότομες στροφές και ανατροπές– η σειρά αποτελεί προσωπικό σχεδόν δημιούργημα του Αλφόνσο Κουαρόν, που, σε συνεργασία με το δίδυμο των λαμπρών διευθυντών φωτογραφίας Εμάνουελ Λουμπέζκι και Μπρούνο Ντελμπονέλ, παραδίδει ένα θέαμα χάρμα οφθαλμών που όμως η πλοκή και οι διάλογοι προσπαθούν ασθμαίνοντας να το παρακολουθήσουν (έχει κανείς την αίσθηση σε κάποια σημεία ότι βλέπει μια εξαιρετικά κομψή και επιτηδευμένη σαπουνόπερα – ή μετα-σαπουνόπερα).

Το καστ είναι επίσης εξαιρετικό. Εκτός από την Μπλάνσετ στον ρόλο της επιτυχημένης δημοσιογράφου που βλέπει ξαφνικά να αποκαλύπτονται τα μυστικά που τη στοιχειώνουν, τέσσερις από τους υπόλοιπους κεντρικούς χαρακτήρες έχουν κερδίσει υποψηφιότητα για Όσκαρ: ο Σάσα Μπάρον Κόεν που υποδύεται τον σύζυγό της, ο Κόντι Σμιτ-Μακφί στον ρόλο του κλονισμένου γιου τους, ο Κέβιν Κλάιν (φοβερός) στον ρόλο του ανθρώπου που θέλει να την εκδικηθεί για τη βαθιά συντριβή της ζωής του και η Λέσλι Μάνβιλ στον ρόλο της γυναίκας του.    

Τα δύο πρώτα επεισόδια έχουν στήσει με εντυπωσιακό τρόπο τα θεμέλια μιας ιστορίας που πηγαίνει μπροστά και πίσω στον χρόνο και μπαινοβγαίνει ανάμεσα στα δωμάτια της πραγματικότητας και της μυθοπλασίας. Το βέβαιο είναι ότι επιφυλάσσονται διάφορες ανατροπές και αναθεωρήσεις στον θεατή μέχρι το τέλος.

Το μόνο πρόβλημα είναι ότι μια τόσο περίτεχνη κατασκευή, όσο ελκυστική κι αν είναι, σε συνδυασμό με τις αμφιβολίες που τόσο μεθοδικά καλλιεργεί στο μυαλό του θεατή (η φωνή της αφήγησης αλλάζει πρόσωπο αλλά και πρόσωπο του λόγου, από το πρώτο στο δεύτερο και στο τρίτο ενικό), κάνει τους χαρακτήρες να μοιάζουν με πιόνια σε μια παρτίδα σκάκι με προδιαγεγραμμένο αποτέλεσμα. Όποιο κι αν είναι αυτό. Ίδωμεν.   

DISCLAIMER* — Official Trailer | Apple TV+

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ