Ποιος θυμάται το BlackBerry; 

Ποιος θυμάται το BlackBerry;  Facebook Twitter
Ένα παραμύθι από «τα παλιά» αφηγείται μια από τις απολαυστικές (αλλά και καίριες, στο μελαγχολικό μήνυμα που αφήνει) ταινίες που κυκλοφόρησαν φέτος. Φωτ.: COURTESY OF IFC FILMS
0


ΘΥΜΑΣΤΕ ΤΟ BLACKBERRY,
το πρώτο smart phone με το τετράγωνο σχεδόν σχήμα και το vintage πληκτρολόγιο; Θυμάστε τις μέρες που τα δίκτυα τακτικά υπερφορτώνονταν εξαιτίας των πολλών χρηστών; Θυμάστε την εποχή που οι τεχνο-σπασίκλες της Silicon Valley έμοιαζαν αθώοι και ρομαντικοί οραματιστές; Δεν είναι και τόσο αρχαία όλα αυτά, μια εικοσαετία πίσω μόλις σε ανθρώπινα χρόνια, παλαιολιθική περίοδος όμως σε σχέση με τους ραγδαίους ρυθμούς ανάπτυξης της σύγχρονης τεχνολογίας.

Ένα τέτοιο παραμύθι από «τα παλιά» αφηγείται μια από τις απολαυστικές (αλλά και καίριες, στο μελαγχολικό μήνυμα που αφήνει) ταινίες που κυκλοφόρησαν φέτος. Πρόκειται για την άνοδο και την πτώση της εταιρείας Research In Motion που ίδρυσε ο (ελληνικής καταγωγής, φυσικά) Καναδός τεχνο-οραματιστής Μάικ Λαζαρίδης (τον υποδύεται ο ταλαντούχος Τζέι Μπάρουχελ), μαζί με τον κολλητό του Ντάγκλας Φέργκιν, τον οποίον ενσαρκώνει ο σκηνοθέτης της ταινίας Ματ Τζόνσον

«Αν μπορώ να το ονειρευτώ, μπορώ να το κάνω να συμβεί», δηλώνει με μεσσιανικό στόμφο ο Μπάλσιλι, και για ένα διάστημα το BlackBerry καθιερώνεται ως το απόλυτο τεχνολογικό status symbol και φετίχ, ως το πλέον απαραίτητο αξεσουάρ / πολυεργαλείο.

Ανεξαρτήτως των προσδοκιών που μπορεί να έχει κανείς από ένα τέτοιο “business biopic”, η ταινία, που στηρίζεται (χαλαρά) στο βιβλίο του 2015 «Losing the Signal: The Untold Story Behind the Extraordinary Rise and Spectacular Fall of BlackBerry», των Jacquie McNish και Sean Silcoff, είναι τόσο φρέσκια, τόσο καλοπαιγμένη, και τόσο πυρετωδώς συναρπαστική κατά τόπους, που φαίνεται να βρίσκεται πιο κοντά σε κάτι σαν το “The Wolf of Wall Street” (αν είχε σκηνοθετηθεί με τον νευρώδη και «χειροκίνητο» τρόπο σειρών εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους όπως το Succession ή το The Office) παρά στο “Social Network” (για τον Ζούκερμπεργκ) ή στο “Jobs” (για τον αείμνηστο Στιβ Τζομπς, το iPhone του οποίου υπήρξε ως γνωστόν η ταφόπλακα του BlackBerry). 

Ποιος θυμάται το BlackBerry;  Facebook Twitter
Ο Τζέι Μπάρουχελ και ο σκηνοθέτης/συν-σεναριογράφος της ταινίας Ματ Τζόνσον. Φωτ.: COURTESY OF IFC FILMS

Όπως πολλές δημιουργικές ιδιοφυΐες, ο Μάικ και ο Νταγκ στερούνται την αδίστακτη συμπεριφορά και την αργκό της αγοράς που χρειάζονται για να επιβιώσουν και να ευδοκιμήσουν σε ένα ξεσαλωμένο καπιταλιστικό σύστημα. Τότε είναι που εμφανίζεται δυναμικά στο κάδρο ο Τζιμ Μπάλσιλι (τον ερμηνεύει εξαιρετικά ο Γκλεν Χάουερτον, γνωστός σε όσους απολαμβάνουν εδώ και δεκαέξι κύκλους την σπαρταριστή σειρά It’s Always Sunny in Philadelphia), στερεοτυπικός γιάπης «καρχαρίας» με σαρκοβόρο επιχειρηματικό ένστικτο, που μυρίζει αίμα και χρήμα και αποφασίσει να επενδύσει στο φιλόδοξο πρότζεκτ τους (ένα κινητό τηλέφωνο που μπορεί να στέλνει e-mails!), με τον όρο να γίνει (συν)διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας του. 

«Αν μπορώ να το ονειρευτώ, μπορώ να το κάνω να συμβεί», δηλώνει με μεσσιανικό στόμφο ο Μπάλσιλι, και για ένα διάστημα το BlackBerry καθιερώνεται ως το απόλυτο τεχνολογικό status symbol και φετίχ, ως το πλέον απαραίτητο αξεσουάρ / πολυεργαλείο. Και μετά ήρθε η ύβρις, η απληστία, η πτώση. Η φίρμα BlackBerry επιβιώνει μέχρι σήμερα, παρέχοντας υπηρεσίες ασφάλειας λογισμικού σε επιχειρήσεις και κρατικούς φορείς, η ομώνυμη ταινία όμως αποτελεί μια γλυκόπικρη και διακριτικά νοσταλγική χρονοκάψουλα που σε μεταφέρει όχι τόσο στο κοντινό παρελθόν, όσο σ’ ένα παράλληλο σύμπαν, τόσο ίδιο με το δικό μας, αλλά και τόσο διαφορετικό.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Το τραγούδι του επιζώντος

Daily / Το τραγούδι του επιζώντος

Είναι συγκινητικά απολαυστικό το βιογραφικό ντοκιμαντέρ «Personality Crisis: One night only» που γύρισε ο Μάρτιν Σκορσέζε για τον Ντέιβιντ Τζοχάνσεν, τον τραγουδιστή και ηγέτη των New York Dolls, και τη συναρπαστική διαδρομή του στη νεοϋορκέζικη μποεμία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής»

Daily / Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής»

Το αριστουργηματικό φινάλε της σειράς που τακτικά μας καθήλωνε κατά την τελευταία τραυματική και αλλοπρόσαλλη πενταετία συγκέντρωσε στη μιάμιση ώρα του όλα τα υποβλητικά και καίρια συστατικά της (SPOILER ALERT).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Daily / Όταν ο κακοποιητής δηλώνει φεμινιστής

Οι συντριπτικές αποκαλύψεις για σωρεία σεξουαλικών επιθέσεων εκ μέρους του διάσημου συγγραφέα Νιλ Γκέιμαν, ο οποίος συχνά εμφανιζόταν ως «φεμινιστής», αποδεικνύουν ότι οι χαρισματικοί άνθρωποι, αλλά και τα «power couples», πρέπει να προσεγγίζονται με ιδιαίτερη προσοχή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Daily / Η προβοκατορία του Τοσκάνι

Η πιο σημαντική, η πιο καίρια φωτογραφία που συνδέθηκε με τον Ολιβιέρο Τοσκάνι και τις αμφιλεγόμενες διαφημιστικές πρακτικές του –η θρησκευτική σχεδόν εικόνα του λιπόσαρκου ασθενή του AIDS στο νεκροκρέβατό του– δεν ήταν δική του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ