Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής»

Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής» Facebook Twitter
Κανένα από τα επιτακτικά ερωτήματα του κοινού δεν βρίσκει σαφή απάντηση στο τελευταίο επεισόδιο της σειράς.
0

ΠΑΡΑ ΤΟΝ ΤΙΤΛΟ αλλά και την ίδια την υβριδική φύση της σειράς, που τακτικά μας καθήλωνε κατά την τελευταία τραυματική και αλλοπρόσαλλη πενταετία –συγχρόνως high-end σαπουνόπερα, καυστική σάτιρα, δηλητηριώδης φάρσα, σαιξπηρική (ή και αρχαιοελληνική) τραγωδία–, το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής» επί της ουσίας.

Και το αριστουργηματικό φινάλε του –που συγκέντρωσε στη μιάμιση ώρα του όλα τα συστατικά της μαγικής συνταγής της σειράς, συνθέτοντας ένα επεισόδιο «Succession» in extremis– το απέδειξε περίτρανα, έστω και με έναν μελαγχολικό τρόπο, ο οποίος όμως επίσης ήταν προβλέψιμος.

Όπως λέει στον Κένταλ η αδελφή του, λίγο πριν από την οριστική αυλαία, μιλώντας για το «βασίλειό» τους: «Είναι στοιχειωμένο και καταραμένο, και τίποτα δεν θα είναι εντάξει ποτέ ξανά, αλλά δεν πειράζει, συνέχισε να ζεις στη φούσκα σου». 

Το τέλος του «Succession» δεν σημαδεύεται από λυτρωτικά άλματα ούτε από εντυπωσιακές ανατροπές. Έτσι κι αλλιώς, αυτά τα παιδιά ποτέ δεν φαίνονταν να βρίσκονται ούτε εκεί που θα ήθελαν ούτε εκεί που θα έπρεπε.

Ούτε η ίδια όμως, ούτε και κανείς άλλος από τους επίδοξους «διαδόχους» μπορεί να ξεφύγει από τη σκάρτη ανατροφή και τους καθηλωτικούς περιορισμούς του χαρακτήρα του. Το τέλος του «Succession» δεν σημαδεύεται από λυτρωτικά άλματα ούτε από εντυπωσιακές ανατροπές.

Έτσι κι αλλιώς, αυτά τα παιδιά ποτέ δεν φαίνονταν να βρίσκονται ούτε εκεί που θα ήθελαν ούτε εκεί που θα έπρεπε. Όποιος και να βρεθεί στον θρόνο (ή στα τάρταρα), η ζωή συνεχίζεται περίπου όπως έχει, το ίδιο και ο ασύδοτος τεχνο-καπιταλισμός, ο εξωφρενικός κυνισμός των υπερ-πλουσίων, η τρομακτική αλληλεπίδραση φαντασίας και πραγματικότητας, ο ρόλος των σύγχρονων μιντιακών αυτοκρατοριών σαν τη Waystar της σειράς, που μπουκώνουν το κοινό με «ζάχαρη και δηλητήριο» (μαζική ψυχαγωγία και κανονικοποίηση της ακροδεξιάς).

Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής» Facebook Twitter
Το φινάλε βρίσκει τον Κένταλ στο πιο σκοτεινό μέρος από όλους.

«Σας αγαπάω», έλεγε συγκαταβατικά στα παιδιά του ο πατριάρχης της δυναστείας Λόγκαν Ρόι, ένα επεισόδιο πριν από τον θάνατό του, «αλλά δεν είστε σοβαροί άνθρωποι». Αυτό είναι το λιγότερο. «Τίποτα δεν βγαίνει από το τίποτα», λέει ο Βασιλιάς Λιρ, ο τραγικός ήρωας του ομώνυμου έργου του Σαίξπηρ, χαρακτήρας που ο Μπράιαν Κοξ έχει υποδυθεί υποδειγματικά στο θέατρο πολύ πριν γίνει παγκοσμίως διάσημος στον ρόλο του Λόγκαν Ρόι.

Παρά τα δράματα, τις ίντριγκες και τα πάθη, το «Succession» εξαρχής μετέφερε μια αίσθηση μη τέλους. Η σειρά τελείωσε αλλά ο (φαύλος) κύκλος δεν κλείνει και η ιστορία επαναλαμβάνεται. Ο ακραίος πλούτος εμπεριέχει κάτι βαθιά αδρανές όσο και ανάλγητο. 

Λίγες μέρες πριν από το φινάλε της σειράς, βγήκε στη δημοσιότητα μια ανακοίνωση του ινστιτούτου Paracelsus Recovery, ενός από τα γνωστότερα κέντρα απεξάρτησης στον κόσμο, που έκανε λόγο για τον διαβρωτικό επιπολασμό του «συνδρόμου Succession» στα «καλύτερα τα σπίτια» (στα πιο πλούσια δηλαδή). Τα ακραία πλουσιόπαιδα εμποτίζονται εξ απαλών ονύχων με έναν βαθύ φόβο της αδυναμίας και της αποτυχίας και εμφανίζουν ως ενήλικοι ένα σκασμό παθολογίες και διαταραχές προσωπικότητας που τα αδέλφια Ρόι ενσάρκωσαν με τον πιο συναρπαστικό τρόπο.

Και το χειρότερο είναι ότι δεν είναι μόνο δικό τους πρόβλημα, από τη στιγμή που τα άτομα αυτά κατέχουν θέσεις μεγάλης ισχύος και απασχολούν χιλιάδες άτομα που βρίσκονται στο έλεός τους. «Η ζωή είναι κωμωδία για τους πλούσιους και τραγωδία για τους φτωχούς», όπως λέει και το παλιό εβραϊκό ρητό. 

Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής» Facebook Twitter
«Σας αγαπάω», έλεγε συγκαταβατικά στα παιδιά του ο πατριάρχης της δυναστείας Λόγκαν Ρόι, ένα επεισόδιο πριν από τον θάνατό του, «αλλά δεν είστε σοβαροί άνθρωποι».

Το όνομα του Κένταλ ήταν υπογραμμισμένο ή σβησμένο στο χαρτί του πατέρα του; Τι απέγιναν τα ενοχοποιητικά έγγραφα που δεν κατέστρεψε ο ξάδελφος Γκρεγκ; Θα εκδικηθεί η Έντα τον Μάτσον; Πότε θα γίνει γνωστό το «φονικό» μυστικό του Κένταλ και η συμμετοχή του σ’ εκείνο το μοιραίο δυστύχημα;

Κανένα από αυτά τα επιτακτικά ερωτήματα του κοινού δεν βρίσκει σαφή απάντηση στο τελευταίο επεισόδιο της σειράς. Με εξαίρεση, ίσως, το τελευταίο. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το φινάλε βρίσκει τον Κένταλ στο πιο σκοτεινό μέρος από όλους (και τον Τομ στο πιο «λαμπρό»).

Πριν από μερικές εβδομάδες, το New Yorker, σ’ ένα «προφητικά» ελεγειακό κείμενο, τον είχε αποχαιρετήσει μ’ αυτά τα λόγια: «Με ή χωρίς το στέμμα του Λόγκαν, ο Κένταλ ποτέ δεν θα αποκτήσει τη ραχοκοκαλιά του πατέρα του. Είναι ένας ενδόξως προβληματικός, τραγικά φαιδρός, κωμικά άχρηστος πρίγκιπας Άμλετ για τους θλιβερούς καιρούς μας. Έχε γεια, Κένταλ Ρόι. Σ’ αγαπήσαμε, αλλά δεν είσαι σοβαρό άτομο».

Succession 4x10 Promo - With Open Eyes, Series Finale

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ