Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής»

Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής» Facebook Twitter
Κανένα από τα επιτακτικά ερωτήματα του κοινού δεν βρίσκει σαφή απάντηση στο τελευταίο επεισόδιο της σειράς.
0

ΠΑΡΑ ΤΟΝ ΤΙΤΛΟ αλλά και την ίδια την υβριδική φύση της σειράς, που τακτικά μας καθήλωνε κατά την τελευταία τραυματική και αλλοπρόσαλλη πενταετία –συγχρόνως high-end σαπουνόπερα, καυστική σάτιρα, δηλητηριώδης φάρσα, σαιξπηρική (ή και αρχαιοελληνική) τραγωδία–, το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής» επί της ουσίας.

Και το αριστουργηματικό φινάλε του –που συγκέντρωσε στη μιάμιση ώρα του όλα τα συστατικά της μαγικής συνταγής της σειράς, συνθέτοντας ένα επεισόδιο «Succession» in extremis– το απέδειξε περίτρανα, έστω και με έναν μελαγχολικό τρόπο, ο οποίος όμως επίσης ήταν προβλέψιμος.

Όπως λέει στον Κένταλ η αδελφή του, λίγο πριν από την οριστική αυλαία, μιλώντας για το «βασίλειό» τους: «Είναι στοιχειωμένο και καταραμένο, και τίποτα δεν θα είναι εντάξει ποτέ ξανά, αλλά δεν πειράζει, συνέχισε να ζεις στη φούσκα σου». 

Το τέλος του «Succession» δεν σημαδεύεται από λυτρωτικά άλματα ούτε από εντυπωσιακές ανατροπές. Έτσι κι αλλιώς, αυτά τα παιδιά ποτέ δεν φαίνονταν να βρίσκονται ούτε εκεί που θα ήθελαν ούτε εκεί που θα έπρεπε.

Ούτε η ίδια όμως, ούτε και κανείς άλλος από τους επίδοξους «διαδόχους» μπορεί να ξεφύγει από τη σκάρτη ανατροφή και τους καθηλωτικούς περιορισμούς του χαρακτήρα του. Το τέλος του «Succession» δεν σημαδεύεται από λυτρωτικά άλματα ούτε από εντυπωσιακές ανατροπές.

Έτσι κι αλλιώς, αυτά τα παιδιά ποτέ δεν φαίνονταν να βρίσκονται ούτε εκεί που θα ήθελαν ούτε εκεί που θα έπρεπε. Όποιος και να βρεθεί στον θρόνο (ή στα τάρταρα), η ζωή συνεχίζεται περίπου όπως έχει, το ίδιο και ο ασύδοτος τεχνο-καπιταλισμός, ο εξωφρενικός κυνισμός των υπερ-πλουσίων, η τρομακτική αλληλεπίδραση φαντασίας και πραγματικότητας, ο ρόλος των σύγχρονων μιντιακών αυτοκρατοριών σαν τη Waystar της σειράς, που μπουκώνουν το κοινό με «ζάχαρη και δηλητήριο» (μαζική ψυχαγωγία και κανονικοποίηση της ακροδεξιάς).

Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής» Facebook Twitter
Το φινάλε βρίσκει τον Κένταλ στο πιο σκοτεινό μέρος από όλους.

«Σας αγαπάω», έλεγε συγκαταβατικά στα παιδιά του ο πατριάρχης της δυναστείας Λόγκαν Ρόι, ένα επεισόδιο πριν από τον θάνατό του, «αλλά δεν είστε σοβαροί άνθρωποι». Αυτό είναι το λιγότερο. «Τίποτα δεν βγαίνει από το τίποτα», λέει ο Βασιλιάς Λιρ, ο τραγικός ήρωας του ομώνυμου έργου του Σαίξπηρ, χαρακτήρας που ο Μπράιαν Κοξ έχει υποδυθεί υποδειγματικά στο θέατρο πολύ πριν γίνει παγκοσμίως διάσημος στον ρόλο του Λόγκαν Ρόι.

Παρά τα δράματα, τις ίντριγκες και τα πάθη, το «Succession» εξαρχής μετέφερε μια αίσθηση μη τέλους. Η σειρά τελείωσε αλλά ο (φαύλος) κύκλος δεν κλείνει και η ιστορία επαναλαμβάνεται. Ο ακραίος πλούτος εμπεριέχει κάτι βαθιά αδρανές όσο και ανάλγητο. 

Λίγες μέρες πριν από το φινάλε της σειράς, βγήκε στη δημοσιότητα μια ανακοίνωση του ινστιτούτου Paracelsus Recovery, ενός από τα γνωστότερα κέντρα απεξάρτησης στον κόσμο, που έκανε λόγο για τον διαβρωτικό επιπολασμό του «συνδρόμου Succession» στα «καλύτερα τα σπίτια» (στα πιο πλούσια δηλαδή). Τα ακραία πλουσιόπαιδα εμποτίζονται εξ απαλών ονύχων με έναν βαθύ φόβο της αδυναμίας και της αποτυχίας και εμφανίζουν ως ενήλικοι ένα σκασμό παθολογίες και διαταραχές προσωπικότητας που τα αδέλφια Ρόι ενσάρκωσαν με τον πιο συναρπαστικό τρόπο.

Και το χειρότερο είναι ότι δεν είναι μόνο δικό τους πρόβλημα, από τη στιγμή που τα άτομα αυτά κατέχουν θέσεις μεγάλης ισχύος και απασχολούν χιλιάδες άτομα που βρίσκονται στο έλεός τους. «Η ζωή είναι κωμωδία για τους πλούσιους και τραγωδία για τους φτωχούς», όπως λέει και το παλιό εβραϊκό ρητό. 

Το «Succession» δεν ήταν ποτέ περί «διαδοχής» Facebook Twitter
«Σας αγαπάω», έλεγε συγκαταβατικά στα παιδιά του ο πατριάρχης της δυναστείας Λόγκαν Ρόι, ένα επεισόδιο πριν από τον θάνατό του, «αλλά δεν είστε σοβαροί άνθρωποι».

Το όνομα του Κένταλ ήταν υπογραμμισμένο ή σβησμένο στο χαρτί του πατέρα του; Τι απέγιναν τα ενοχοποιητικά έγγραφα που δεν κατέστρεψε ο ξάδελφος Γκρεγκ; Θα εκδικηθεί η Έντα τον Μάτσον; Πότε θα γίνει γνωστό το «φονικό» μυστικό του Κένταλ και η συμμετοχή του σ’ εκείνο το μοιραίο δυστύχημα;

Κανένα από αυτά τα επιτακτικά ερωτήματα του κοινού δεν βρίσκει σαφή απάντηση στο τελευταίο επεισόδιο της σειράς. Με εξαίρεση, ίσως, το τελευταίο. Το μόνο σίγουρο είναι ότι το φινάλε βρίσκει τον Κένταλ στο πιο σκοτεινό μέρος από όλους (και τον Τομ στο πιο «λαμπρό»).

Πριν από μερικές εβδομάδες, το New Yorker, σ’ ένα «προφητικά» ελεγειακό κείμενο, τον είχε αποχαιρετήσει μ’ αυτά τα λόγια: «Με ή χωρίς το στέμμα του Λόγκαν, ο Κένταλ ποτέ δεν θα αποκτήσει τη ραχοκοκαλιά του πατέρα του. Είναι ένας ενδόξως προβληματικός, τραγικά φαιδρός, κωμικά άχρηστος πρίγκιπας Άμλετ για τους θλιβερούς καιρούς μας. Έχε γεια, Κένταλ Ρόι. Σ’ αγαπήσαμε, αλλά δεν είσαι σοβαρό άτομο».

Succession 4x10 Promo - With Open Eyes, Series Finale

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Daily / The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Με αφορμή μια μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο για το μυθικό βρετανικό περιοδικό και την επίδρασή του στη σύγχρονη κουλτούρα, θυμήθηκα το πρώτο τεύχος του που έπεσε στα χέρια μου, πριν από σαράντα χρόνια, όταν ήμουν μαθητής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ