LIVE!

Ό,τι επιθυμείς; Του Γιάνη Βαρουφάκη

Ό,τι επιθυμείς; Του Γιάνη Βαρουφάκη Facebook Twitter
11

Χρονιάρες μέρες όλοι μας ευχηθήκαμε «ό,τι επιθυμείς» σε φίλους και γνωστούς. Η ταύτιση της ευτυχίας με την ικανοποίηση των επιθυμιών είναι όχι μόνο συνήθης αλλά και εύλογη. Κι όμως: οι περισσότεροι πολιτισμοί έχουν αναπτύξει αντιστάσεις σε αυτή την ταύτιση – π.χ. η ρήση ότι «ένας κακούργος θεός θα ικανοποιούσε όλες μας τις επιθυμίες».

Το φιλοσοφικό ερώτημα δεν είναι βέβαια καινούργιο. Οι αρχαίοι, αντίθετα μ’ εμάς (τους παροικούντες την κοινωνία της αγοράς), διαχώριζαν πλήρως την έννοια της ευδαιμονίας, του ευ ζην, από εκείνη της ικανοποίησης. Αντίθετα με τους (μεταγενέστερους) χριστιανούς, οι αρχαίοι δεν ηθικολογούσαν. Απλώς, όπως και ο Άγγλος Τζον Στιούαρτ Μιλ, έκριναν πως «είναι προτιμότερο να είναι κανείς δυσαρεστημένος άνθρωπος απ’ ό,τι ικανοποιημένο γουρούνι – καλύτερα ένας δυσαρεστημένος Σωκράτης, από έναν ικανοποιημένο βλάκα. Και στην περίπτωση που ο βλάκας ή το γουρούνι έχουν διαφορετική άποψη, αυτό συμβαίνει επειδή βλέπουν τα πράγματα μόνο από τη δική τους σκοπιά».*

Στις μέρες μας αυτό τα φιλοσοφικό ερώτημα έχει δύο απολύτως πρακτικές προεκτάσεις:

Πρώτον, ζούμε σε κοινωνίες όπου η «γλώσσα» της εξουσίας είναι η οικονομική «επιστήμη». Αν δεν μιλάς τη γλώσσα αυτή, έχεις ουσιαστικά περιθωριοποιηθεί στο πλαίσιο του δημόσιου διαλόγου – όπως συνέβαινε τον Μεσαίωνα σε όσους αδυνατούσαν να μιλήσουν τη γλώσσα της θεολογίας γενικά και των Γραφών ειδικότερα. Όποιος αποφασίσει να «διδαχθεί» αυτήν τη «γλώσσα», της εγκόσμιας θεολογίας, τα οικονομικά, και γι’ αυτόν το λόγο πιάσει στα χέρια του ένα εγχειρίδιο οικονομικών ή αρχίσει να παρακολουθεί εισαγωγικές διαλέξεις στην οικονομική, η πρώτη «υπόθεση», το πρώτο «αξίωμα» που θα συναντήσει (και θα κληθεί να αποδεχθεί), είναι το εξής: «Ορθολογιστές είναι εκείνοι που πράττουν με τρόπο που μεγιστοποιεί την ικανοποίηση των επιθυμιών τους, δεδομένων των διαθέσιμων πόρων και εργαλείων». Τελεία και παύλα!

Ό,τι επιθυμείς; Του Γιάνη Βαρουφάκη Facebook Twitter

Δεύτερον, ζούμε σε κοινωνίες στο τεχνολογικό μεταίχμιο που θα μας φέρει κοντά στη δυνατότητα πλήρους ικανοποίησης επιθυμιών εντός ειδικά κατασκευασμένων ψηφιακών φαντασιώσεων – οι οποίες δεν θα μοιάζουν με φαντασιώσεις σε όσους επιλέγουν να εισέλθουν σε αυτές. (Βλ. προηγούμενο άρθρο με τίτλο «Παρουσία», που δίνει μια γεύση σχετικά).

Ας υποθέσουμε ότι κάποιος «τρελός επιστήμων» κατασκευάζει τον απόλυτο μηχανικό-ηλεκτρονικό δούλο: έναν υπερσύγχρονο υπολογιστή τον οποίο ονομάζει Μηχανή Ικανοποίησης Επιθυμιών (ΜΙΑ). Ξαπλώνεις σε ένα κρεβάτι, ηλεκτρόδια τοποθετούνται στο κεφάλι σου και το σώμα σου διατηρείται τεχνητά μέσω ενδοφλέβιων ορών και άλλων καλοήθων μεθόδων. Τότε ο ΜΙΑ «καταλαμβάνει» τον εγκέφαλό σου, τις σκέψεις και τις αισθήσεις σου. Όχι όμως με κακό σκοπό. Αντίθετα, το κάνει ως καλός και φιλελεύθερος φίλος. Διαβάζει τις προτιμήσεις σου, καταλαβαίνει τέλεια τι επιθυμείς, τι σου προκαλεί δυσαρέσκεια κ.λπ. και χρησιμοποιεί τις πληροφορίες αυτές για να δημιουργήσει μια εικονική ζωή μέσα στον νου σου κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των επιθυμιών σου.

Ενώ είσαι συνδεδεμένος με τη μηχανή, δεν έχεις ιδέα ότι είσαι ένα ανήμπορο πλάσμα διασωληνωμένο-διακαλωδιωμένο με μια μηχανή. Κάνεις σερφ στη Χαβάη, κερδίζεις το Γκραν Πρι του Μονακό, αποδεικνύεις ότι η θεωρία της σχετικότητας είναι λανθασμένη, λύνεις το πρόβλημα της παγκόσμιας φτώχειας – κάνεις οτιδήποτε σε ευχαριστεί. Το ερώτημα τίθεται ως εξής: Υποθέτοντας ότι:

(α) η εικονική ζωή που σου δημιουργεί εντός του κρανίου σου ο ΜΙΑ είναι όσο ρεαλιστική και η «πραγματική» ζωή,

(β) ο ΜΙΑ θα παραμείνει επ’ άπειρον πιστός στις δικές σου προτιμήσεις και επιθυμίες, και

(γ) το σώμα σου θα είναι αντικείμενο απόλυτης φροντίδας, με την υγεία του σε εγγυημένα καλύτερη κατάσταση απ’ ό,τι αν δεν είχες συνδεθεί την τον ΜΙΑ,

θα συμφωνούσες να «προσκολληθείς» στον ΜΙΑ για πάντα; Για το υπόλοιπο της ζωής σου;

Εάν αρνηθείς, τότε αυτό σημαίνει απαραίτητα ότι εναντιώνεσαι θεμελιωδώς προς την κυρίαρχη οικονομική θεωρία του πώς λειτουργούν οι κοινωνίες μας και τι είναι αυτό που αγορές και θεσμοί καλούνται να προσφέρουν στους ανθρώπους. Γιατί; Επειδή ο ΜΙΑ είναι ο ιδανικός και απόλυτος μεγιστοποιητής ικανοποίησης επιθυμιών. Αν τον αρνηθείς επιλέγοντας τη σκληρή πραγματικότητα, το κόκκινο χάπι του Matrix, τότε έρχεσαι σε απόλυτη σύγκρουση με όλα τα οικονομικά εγχειρίδια τα οποία υποθέτουν πως όλοι μας ενδιαφερόμαστε αποκλειστικά για την ικανοποίηση των επιθυμιών μας.

Πολλοί θα επέλεγαν, ας είμαστε ειλικρινείς, τη ζωή με τον ΜΙΑ. Μια ζωή χωρίς στενοχώριες, άνευ ανησυχιών, ελεύθερη από την ανέχεια και την αγωνία. Από μία άποψη ο ΜΙΑ προσφέρει ταυτόχρονα το ιδανικό ναρκωτικό (καθώς δημιουργεί την απόλυτη φαντασίωση, βελτιώνοντας μάλιστα και την υγεία σου) και την απελευθέρωση του νου από την «ύλη». Δεν θα ισχυριστώ ότι είναι ανορθολογική μια τέτοια επιλογή. Απλώς θα πω πως δεν είναι η μοναδική ορθολογική επιλογή. Το να αρνηθείς τον ΜΙΑ είναι εξίσου λογικό.

Μιλώντας προσωπικά, θα έστρεφα την πλάτη μου στον ΜΙΑ για τον ίδιο απλό λόγο που θεωρώ την κυρίαρχη οικονομική θεωρία φιλοσοφικά και επιστημονικά κάλπικη: δεν εμπιστεύομαι τις επιθυμίες μου, παρά το γεγονός ότι πασχίζω να τις ικανοποιήσω!

___________

*Utilitarianism, 1863

 

 

 

11

LIVE!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

10 σχόλια
Ο ΜΙΑ ειναι η ΙΘακη.., η αρνηση του ΜΙΑ το ιδια το ταξειδι.Η προσπαθεια μενει και αυτη παραγει εξελιξη.Προτιμω δε Αλμοντοβαρ και Κουστουριτσα αντι Matrix way,more unpredictible way cause if you can't win you change the game(ακαταλογιστο!)
Το παραλογο της εποχης μας ειναι οτι αντι να θεωρειται αυτονοητο οτι η οικονομια υπηρετει τις αναγκες της κοινωνιες, εχει γινει αποδεκτο το αντιστροφο.
ερωτηση: θα ειχα συνειδηση του οτι βιωνω μια εικονικη πραγματικοτητα ή οχι; γιατι αν γνωριζαμε πως ο,τι ζουμε και ο,τι καταφερνουμε δεν ειναι αληθινο τοτε τα αγαθα χανουν το νοημα τους.
Πιστεύω ότι το οικονομικό αξίωμα που αναφέρεις και η συνεπαγωγή για προτίμηση του ΜΙΑ ως μόνη λογική επιλογή είναι θέμα γλωσσολογικό παρά οικονομικό. Όχι δεν θεωρώ ότι είναι παράλογο να αρνηθείς τον ΜΙΑ γιατί υπάρχει μια λογική πίσω απο αυτό: Πιθανολογείς ότι η πραγματικότητα είναι προτιμότερη απο το virtual κόσμο. Υπονοεί επίσης ότι θα είσαι απο τους λίγους που ζουν πραγματικά ενω οι "μάζες κοιμούνται", έχει κάποια αξία αυτό, όχι? Καλωσήλθατε στην Θεωρία των Προσδοκιών!
Για να αντιληφθούμε πόσο προβληματική είναι η έννοια της επιθυμίας, ας πάρουμε το πιο απλό: Πώς να επιθυμήσεις σήμερα κάτι που θα επινοηθεί αύριο; Η απόλυτη σημερινή φαντασίωση αύριο θα είναι απλώς μια παγίδα στο χθες, κι οι άνθρωποι το ξέρουμε αυτό. Άλλο πώς ορίζουμε στα χαρτιά την ευτυχία, ή την ευδαιμονία, ή ότι θέλει κανείς, κι άλλο πώς τα εννοούμε, δηλαδή δυναμικά.
Σωστό. Τα χαρτια είναι τετράγωνα και πάνω τους γραφουμε λιστες και ορισμούς, η δυναμική είναι τρίγωνη και μας παρασέρνει στο βίωμα και στα νέα νοήματα, στηις ανατροπές.
Σε ενα κοσμο που υπαρχει ΜΙΑ, οντως οι οικονομικες θεωριες θα ηταν αβασιμες. Συζητηση στο ραδιοφωνο: Γνωστη αλυσιδα Σουπερμαρκετ θελει να ανοιξει μαγαζι εξω απο ενα αγγλικο χωριο. Ομαδα κατοικων αντιδρουν γιατι θα κινδυνευσουν τα μικρομαγαζα του χωριου και θα αλλαξει ο χαρακτηρας. Θελουν δηλαδη να απαγορευσουν τον "πειρασμο" γιατι ειναι πεπεισμενοι οτι οι (αλλοι) κατοικοι του χωριου ΔΕΝ θα μπορεσουν να αντισταθουν στις χαμηλοτερες τιμες του σουπερμαρκετ. Ισως να αμφιβαλλουν αν και οι ιδιοι θα αντεξουν! Καπως ετσι διαιωνιζεται ο ταξικος χαρακτηρας της Αγγλιας.