Η είδηση:
Νεκρός ανασύρθηκε το πρωί από την παραλία Βγέθι της Κερατέας ο πρώην μητροπολίτης Αττικής, Παντελεήμων Μπεζενίτης. Ο πρώην Αττικής έχασε τη ζωή του ενώ κολυμπούσε στην περιοχή όπου είχε και εξοχικό σπίτι...
Ήρθε ένα σχόλιο στην είδηση του θανάτου του πρώην Μητροπολίτη Αττικής το οποίο μας προβλημάτισε. Δεν ξέραμε αν πρέπει να το βάλουμε. Δεν ήταν μεν υβριστικό, και ανέφερε μια γνωστή αλήθεια σχετικά με τον μακαρίτη, αλλά πάλι: Μήπως ήταν νωρίς για κάτι τέτοιο; Κατά πόσο μπορείς να αναφέρεις και κάποιες αρνητικές στιγμές κάποιου που μόλις πέθανε, σε ένα άρθρο-νεκρολογία;
Από όσο το έχω ψάξει, είναι ΟΚ αν τα γράψεις αποστασιοποιημένα. Σύμφωνα με το μοντέλο των New York Times και των νεκρολογιών τους, ιστορικά δεδομένα και καταγεγραμμένα γεγονότα μπορούν να αναφέρονται.
Έχοντας διαβάσει διάφορες αγιογραφίες του απ' το πρωί -που όλες τονίζουν ότι ο Μπεζενίτης εκοιμήθη!- θα έμενα με την εντύπωση -αν δεν είχα καλή μνήμη- ότι επρόκειτο για ένα Άγιο Άνθρωπο της Εκκλησίας που μόνο καλά έκανε στην καριέρα του.
Όμως δεν έχουν περάσει και τόσα χρόνια (μόλις καμιά δεκαριά) για να σβήνονται έτσι απλά απ' τα βιογραφικά κάποιες μελανές σελίδες.
Όταν ξηλώθηκε το παραδικαστικό κύκλωμα του Γιοσάκη, κανάλια και αστυνομία έκαναν φύλλο και φτερό την εκκλησία, αποκαλύπτοντας σεξουαλικά και οικονομικά σκάνδαλα του εν λόγω πρώην Μητροπολίτη.
Τα σεξουαλικά δεν μας ενδιαφέρουν -απλώς ξεγυμνώνουν την υποκρισία της εκκλησίας που έχει το θράσος να κουνάει το δάχτυλο στους άλλους.
Το οικονομικό σκάνδαλο όμως έστειλε τον κύριο Μπεζενίτη στη φυλακή και ήταν για την υπόθεση της υπεξαίρεσης της Μονής Ευαγγελιστρίας της Θεοτόκου, Οσίου Εφραίμ, της Νέας Μάκρης. Υπόθεση για την οποία καταδικάστηκε από το Πενταμελές Εφετείο σε κάθειρξη έξι ετών για υπεξαίρεση ποσού ύψους 195.000 ευρώ (66,5 εκατ. δραχμών). Μπήκε στις φυλακές Κορυδαλλού το 2008 και παρέμεινε φυλακισμένος για ένα χρόνο. Αποφυλακίστηκε υπό όρους λόγω ηλικίας.
Προσπαθώντας να εξηγήσει την πανάκριβη βίλα με πισίνα στην οποία διέμενε είχε δηλώσει: "Υπηρέτησα 40 χρόνια ως κληρικός σε υψηλές θέσεις, δεν επιτρέπεται να έχω κι εγώ κάτι, κάτι για να μένω;" Κι όσο για τις καταθέσεις που αποκαλύφθηκε πως είχε στην τράπεζα, το ποσό των οποίων ανερχόταν περίπου στα δύο δισεκατομμύρια, είχε πει: "Είχα βάλει στην άκρη ένα ποσό, για τα γεράματά μου".
Οπότε, όταν το σχόλιο του αναγνώστη που έγραφε "Αυτός δεν ήταν με τα δισεκατομμυριάκια για τα γεράματά του;", μπορεί να είναι άκομψο, αλλά είναι ακριβές.
===
"Ο νεκρός δεδικαίωται;"
Λέμε συχνά ότι "ο νεκρός δεδικαίωται" οπότε θεωρούμε πως είναι κακό να πούμε την αλήθεια.
Κι όμως, υπάρχει μια παρεξήγηση: Η φράση είναι «ο αποθανών δεδικαίωται από της αμαρτίας» (Ρω μ. 6,7) και σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει αυτό που νομίζουμε. [Ο Απόστολος Παύλος μιλά για τη βάφτιση και το πώς η βάπτιση νεκρώνει την αμαρτία, καθιστώντας τον βαπτισθέντα "νεκρό" για αυτήν. Και προσθέτει πως τελικά ο νεκρός δεν μπορεί να αμαρτάνει άλλο. Περισσότερα και χριστιανικότερα εδώ, απ' τον Στέργιο Ν. Σάκκο, ομότιμο καθηγητή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.]
Με αφορμή τον πρώην Μητροπολίτη Αττικής, ας λυθεί η παρεξήγηση: Δεν δικαιώνεται ο νεκρός, ούτε καθαγιάζεται. Και εμείς δεν είμαστε υποχρεωμένοι να υποκριθούμε πως κάθε νεκρός ήταν υπέροχος ούτε να δαγκώσουμε τη γλώσσα μας, ούτε να περιμένουμε μερικές εβδομάδες πριν μιλήσουμε.
Από την άλλη όμως το πώς μιλάμε για τους νεκρούς (ο Χίτλερ και μερικοί ακόμα εξαιρούνται) λέει πολλά για τον πολιτισμό του καθενός μας.
Η ακριβής αναφορά γεγονότων -θετικών κι αρνητικών- είναι θεμιτή. Όμως το μίσος και η βωμολοχία δεν έχουν κανένα νόημα. Εξάλλου δεν πρόκειται να φτάσουν ποτέ στα αυτιά του νεκρού, που, απ' αυτή την άποψη, τελικά κατά κάποιο τρόπο δικαιώνεται...
σχόλια