Πέθανε σε ηλικία 92 ετών η Αθανασία Κρικέτου-Σάμαρη, γνωστή ως «Αγία Αθανασία του Αιγάλεω».
Η κηδεία της έγινε το περασμένο Σάββατο στο ίδρυμα-γηροκομείο «Παναγία Φανερωμένη« στην Μάνδρα, κοντά στα Βίλια, όπου μεταξύ άλλων βρέθηκαν αρκετοί ιερείς, εκτός από πιστούς ακολούθους της, οι οποίοι τη λάτρευαν τυφλά.
Σύμφωνα με το piraeuspress.gr, αμέσως μετά η πομπή, που αποτελούνταν από άνδρες και γυναίκες με λευκά μαντίλια, κατευθύνθηκε κλαίγοντας και ψάλλοντας εκκλησιαστικούς ύμνους στο σημείο όπου βρίσκεται ο ολόλευκος μαρμάρινος τάφος που είχε φτιάξει η θανούσα από το 1985. Ακριβώς δίπλα, άλλωστε, βρίσκεται και το οστεοφυλάκιο που κατασκευάστηκε για να τοποθετούνται εκεί τα οστά των πιστών της.
Καλή πραμάτεια ο Θεός και τελειωμό δεν έχει
Κ.Βάρναλης
Γύρω στα 1424, στους αγρούς της Λοραίνης, μεγαλώνει η Ζαν Ντ’ Αρκ. Δεν έμαθε ποτέ της γραφή και ανάγνωση. Η δωδεκάχρονη αρχίζει τότε για πρώτη φορά ν’ ακούει φωνές, που την καλούσαν να σώσει τη Γαλλία από τη διάλυση. Η συνέχεια της ιστορίας της Ζαν ντ΄Αρκ έχει περάσει στη σφαίρα της ιστορίας και της καθολικής θρησκείας.
Μερικούς αιώνες αργότερα, το 1928, στη Μανωλάδα Ηλείας γεννιέται ένα άλλο κορίτσι σε μια πολύτεκνη οικογένεια. Το όνομά της Αθανασία Σάμαρη. Γίνεται βοσκοπούλα για να βοηθήσει τα πολύ δύσκολα οικονομικά της οικογένειάς της. Στα 1945, η δεκαεπτάχρονη βοσκοπούλα ισχυρίζεται ότι την ώρα που οδηγούσε το κοπάδι της εμφανίστηκε μπροστά της η Παναγία. Αυτό ήταν το πρώτο όραμα και το πρώτο βήμα ενός κοριτσιού που έμελλε να κάνει πολλά επόμενα και απίθανα. Ο άνθρωπος έχει ανάγκη να πιστεύει. Μπορεί να μη την πίστεψαν όλοι, αλλά ένας πρώτος κύκλος πιστών άρχισε να δημιουργείται.
Σε ένα κλίμα που ευνοεί τη θρησκοληψία, το επιχειρηματικό δαιμόνιο της «αγίας» ανθεί. Διώχνει τον σύζυγό της, αποκτά μερσεντές, σωφέρ και συνεργάτη, αυτοχειροτονείται «αγία» και ασκεί την επιρροή της ώστε να προσελκύσει τους ανυποψίαστους πιστούς ή αυτούς που περιμένουν ένα θαύμα.
Η Αθανασία έπασχε από κληρονομική δερμογραφία. Η εξήγηση με απλά λόγια είναι ότι αν χαράξεις κάτι στο δέρμα σου, εμφανίζεται και μένει επί ώρες χαραγμένο. Η αγράμματη Αθανασία αρχίζει να εμφανίζεται με θεϊκά μηνύματα γραμμένα στο στήθος της. Η κοινωνία της Αμαλιάδας στην οποία έχει μετακομίσει, αναστατώνεται. Αναρωτιούνται πώς είναι δυνατόν να συμβαίνουν αυτά σε μια αγράμματη κοπέλα. Το ότι τα μηνύματα είναι εντελώς ανορθόγραφα δεν έχει καμία σημασία μάλλον. Ο κόσμος αρχίζει να συρρέει στο σπίτι του θείου της, ο οποίος τη φιλοξενεί προκειμένου να δει από κοντά το θαύμα. Ο τότε Μητροπολίτης Ηλείας το επικυρώνει και μια μεγάλη καριέρα αρχίζει.
Επόμενο εντυπωσιακό επεισόδιο, ο θάνατός της. Η Αμαλιάδα αναστατώνεται και όλοι σπεύδουν να δουν την νεκρή με τη βεβαιότητα φυσικά του θαύματος της ανάστασης της. Η Αθανασία σηκώνεται μέσα στο φέρετρο και αρχίζει να κάνει πολιτικό κήρυγμα κατά των ανταρτών τους οποίους είχε δει σε όραμα χέρι-χέρι με την Παναγία. Όλα αυτά μέσα στον εμφύλιο. Οι αριστεροί την αποκαλούν «αγία της δεξιάς». Η Αθανασία είναι το περιζήτητο θαύμα του τότε μητροπολίτη και του διοικητή της χωροφυλακής. Ο εμφύλιος τελειώνει, η Αθανασία εξαφανίζεται, για να εμφανιστεί δύο χρόνια αργότερα το 1951, παντρεμένη με τον Σπύρο Κρικέτο. Είναι το όνομα με το οποίο έγινε γνωστή: Αθανασία Κρικέτου.
Μετακομίζουν στην Αθήνα, στο Αιγάλεω, και η «αγία» αρχίζει να βάζει μπροστά τα σχέδιά της. Θαύματα και θεραπείες. Εκατοντάδες άνθρωποι την επισκέπτονται καθημερινά. Υιοθετεί και το ενδυματολογικό της λουκ που δεν εγκαταλείπει ποτέ. H λευκή μαντήλα γίνεται σήμα κατατεθέν της. Οι φωνές αυτών που προειδοποιούν, πέφτουν στο κενό. Η φήμη περνάει από στόμα σε στόμα. Οι πιστοί της διαβάζουν μια μέρα στο στήθος της το συγκλονιστικά ανορθόγραφο μήνυμά της: «Η ΑΓΙΑ ΕΓΕΝΗΘΗ 1933 14 ΑΒΓΟΥΣΤΟΥ». Χμ! Η «αγία» έχει κόψει και πέντε χρόνια από την κανονική της ηλικία.
Το 1959, η Αθανασία οδηγείται στα δικαστήρια. Αυτή είναι η πρώτη από μια σειρά δικών, με επεισοδιακές πάντα συνεδριάσεις και με τους πιστούς της να διαδηλώνουν έξω από τα δικαστήρια. Το τριμελές Πλημμελειοδικείο βγάζει μια ιστορική απόφαση: την αθωώνει «λόγω βλακείας». Στα παραλειπόμενα της δίκης, οι καταθέσεις των μαρτύρων ότι η αγία μόλις «έβλεπε» την Παναγία σκεπαζόταν με ένα σεντόνι και μούγκριζε! Η απαξίωσή της από το δικαστήριο, της ανοίγει δρόμον δόξης λαμπρόν. Η επιχείρηση στήνεται κανονικά. Εκτός από τις δωρεές των πιστών αρχίζει και η μπίζνα με τα κεριά -κάτι που της απέφερε εκείνη την εποχή, που μια χρυσή λίρα είχε 250 δραχμές- τετρακόσιες δραχμές την ημέρα. Σε ένα κλίμα που ευνοεί τη θρησκοληψία, το επιχειρηματικό δαιμόνιο της «αγίας» ανθεί. Διώχνει τον σύζυγό της, αποκτά μερσεντές, σωφέρ και συνεργάτη, αυτοχειροτονείται «αγία» και ασκεί την επιρροή της ώστε να προσελκύσει τους ανυποψίαστους πιστούς ή αυτούς που περιμένουν ένα θαύμα.
Το 1961 κάνει μια πρωτοφανή κίνηση: καλεί τους δημοσιογράφους και τις αρχές, μέχρι τον προϊστάμενο του Αρείου Πάγου για να τους φέρει σε επαφή με την Παναγία στο λόφο του Αιγάλεω. Οι εκκλησιαστικές αρχές αναστατώνονται και κινητοποιούνται. Συλλαμβάνεται για παράνομη συγκέντρωση. Στο τμήμα λέει στον δημοσιογράφο Φ. Βαλσαμίδη, ότι στη στάση Κουνέλια κοντά στο Χαϊδάρι, της έδωσε εντολή η Παναγία να χτίσει μια εκκλησία και αποχωρεί πανηγυρικά από το τμήμα.
Ο νέος της ναός βρίσκεται στην οδό Βαρδουσίων, εδώ όπου θα ιδρύσει αργότερα το σωματείο ορθοδόξων χριστιανών Παναγία η Φανερωμένη. Ο στρατός των πιστών της αυξάνεται καθημερινά και εκείνη προχωρά ακάθεκτη. Στόχος της είναι να βρει δωρεάν οικόπεδο. Για να βρει, υποτίθεται, το «αθάνατο νερό».
Φυσικά τα μηνύματα στο στήθος δεν έχουν σταματήσει να εμφανίζονται. Και μαζί με αυτά ο παράδεισος της ορθογραφίας:
‘ΚΑΝΙΣ ΔΕ ΘΑ ΔΥΝΗΘΗ ΝΑ ΤΗ ΔΙΚΑΣΕΙ’
‘ΜΗΝ ΑΔΗΚΗΤΑΙ ΑΘΟΑ ΨΥΧΥ’
‘ΠΑΤΕΡΕΣ ΟΥΕ ΚΑΙ ΑΛΟΙΜΟΝΟΝ ΑΝ ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΕΤΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ’
Το επόμενό της μήνυμα εντυπωσιάζει τους πάντες:
‘ΜΗ ΘΥΜΩΝΕΤΕ ΝΑ ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ ΤΗΝ ΧΑΡΙΝ ΜΟΥ, ΟΠΟΙΟΣ ΕΡΓΑΖΕΤΑΙ ΑΠΟΛΑΜΒΑΝΕΙ’.
Επιτέλους! Η Παναγία έμαθε ορθογραφία!
Στη δεκαετία του 60 η αγία ανθεί. Ειδικά μέσα στη Χούντα. Όταν με την απόφαση του πρωτοδικείου έπρεπε να διαλύσει το σωματείο της, οι Απριλιανοί τη σώζουν. Σε περιοδεία της στην Αμερική κατακεραυνώνει τον Βασιλιά ενώ στο στήθος της εμφανίζεται το μήνυμα 'ΕΛΛΑΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΤΟ ΘΕΛΗΜΑ ΜΟΥ'.
Το 1961 δυο κορυφαίοι ιατροδικαστές της εποχής ο Καψάσκης και ο Αγιουτάντης την εξετάζουν και συντάσσουν μια έκθεση στην οποία αναφέρεται «ότι πρόκειται για ψυχονευρωτικό άτομο, το οποίο εκδηλώνει θρησκευτικό παραλήρημα και παρουσιάζει έντονο δερμογραφισμό της αγγειοδιαστολής, διατηρουμένης επί μακρόν».
Φυσικά το αυτί της «αγίας» δεν ίδρωσε. Ο κόσμος συρρέει και προσκυνά τον ναό με τις φωτογραφίες της, ενώ συγκρούεται με τον αρχιμανδρίτη Ελευσίνας εξαιτίας του ότι εμφανιζόταν στους πιστούς με χαραγμένα μηνύματα στο στήθος όπως ‘ΣΩΤΗΡΗ, ΔΩΣΕ ΤΟ ΚΤΗΜΑ ΕΙΣ ΤΗΝ ΑΘΑΝΑΣΙΑΝ’. Οι οπαδοί της Κρικέτου δημιουργούν φασαρίες στον ναό και ο αρχιμανδρίτης γίνεται στόχος τους.
Τα μηνύματα γίνονται απειλητικά: ‘ΑΝΘΡΟΠΙ, ΟΣΙ ΜΙΣΟΥΝ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΦΟΤΙΑ ΘΑ ΤΟΥΣ ΚΑΨΙ’. Όσοι την αμφισβητούν απειλούνται με φωτιές και κεραυνούς. Η ιερά σύνοδος το 1967 βγάζει το πόρισμά της: «πρόκειται περί επιτηδείας αγύρτιδος».
Παρόλα αυτά στη δεκαετία του 60 η αγία ανθεί. Ειδικά μέσα στη Χούντα. Όταν με την απόφαση του πρωτοδικείου έπρεπε να διαλύσει το σωματείο της, οι Απριλιανοί τη σώζουν. Σε περιοδεία της στην Αμερική κατακεραυνώνει τον Βασιλιά ενώ στο στήθος της εμφανίζεται το μήνυμα ‘ΕΛΛΑΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΤΟ ΘΕΛΗΜΑ ΜΟΥ’.
Στην περίοδο της Μεταπολίτευσης συνδέεται με τη δεξιά και η επιρροή της στους ψηφοφόρους της περιοχής θεωρείται κρίσιμη. Το καλοκαίρι του 80 ο Ριζοσπάστης δημοσιεύει φωτογραφία της αγίας με τον τότε υπουργό Κ. Λάσκαρη. Δημοσιεύει παράλληλα έναν μακρύ κατάλογο των πολιτικών της φίλων, ο οποίος συμπεριλαμβάνει υπουργούς, υφυπουργούς διοικητές οργανισμών και δικαστικούς λειτουργούς.
Πάμε τώρα στα πρακτικά:
Η αγία στη δεκαετία του 80 βρίσκεται να κατέχει μια περιουσία κολοσσό. Οι Ρεπόρτερς (Λιάνης, Χαρδαβέλλας και Δημαράς) αποκαλύπτουν στην εκπομπή τους την τεράστια περιουσία της. Σπίτια, οικόπεδα, και χωράφια σε όλη την Ελλάδα, μεγάλες εκτάσεις στις Λιβανάτες, ακίνητα στο Αιγάλεω και ένα μοναστήρι-φρούριο στη Μάνδρα Αττικής. Η αξία τους αγγίζει τα 400 εκατομμύρια δραχμές. Η αγία έχει τεράστιες εκτάσεις τις οποίες καλλιεργεί ένας στρατός πιστών, αφιλοκερδώς, ως εθελοντές. Οι εθελοντές υπογράφουν χαρτί, η αγία έχει νομική κάλυψη και η σοδειά της τροφοδοτεί τις λαϊκές αγορές. Κατέχει κοπάδια με βοοειδή και αιγοπρόβατα (βοσκοπούλα γαρ), ενώ στο φρούριό της φιλοξενεί ηλικιωμένους και ανήμπορους. Κάθε τόσο βγαίνουν στη δημοσιότητα στοιχεία για την μεσαιωνική κατάσταση που επικρατεί στο ίδρυμα. Οι συγγενείς των ηλικιωμένων την καταγγέλλουν ότι αποσπά τις περιουσίες τους με παράνομες ή εκβιαστικές μεταβιβάσεις. Φυσικά ο Οίκος ευγηρίας λειτουργεί από το 1964 χωρίς άδεια λειτουργίας.
Το 1982 η αγία κάθεται πάλι στο σκαμνί, αφού έχει προηγηθεί επερώτηση στη Βουλή για το ίδρυμά της. Της ασκείται ποινική δίωξη για κακούργημα, ενώ στην κατοχή της βρίσκονται 46 ακίνητα.
Αθωώνεται τελικά το 1987 παρόλο που πολλοί μέχρι σήμερα πιστεύουν ότι σε αυτές τις δίκες δεν απαντήθηκαν κρίσιμα ερωτήματα. Γενικά από όλα τα δικαστήρια η αγία έφυγε με απαλλακτικές αποφάσεις.
Τον Μάρτιο του 2013, το lamiareport δημοσιεύει μια φωτογραφία της αγίας όπως είναι σήμερα, καθηλωμένη στο αναπηρικό καροτσάκι, ενώ έχει υποστεί πολλά εγκεφαλικά επεισόδια.
Τη δεκαετία του 2000 εξαφανίστηκε, αλλά οι φήμες θέλουν τον κόσμο που είχε προβλήματα μέσα στην κρίση να καταφεύγει ξανά σε αυτή. Η ηλικιωμένη δεν έχει πλέον καμία επαφή με το περιβάλλον και οι βοηθοί της απλώς την περιφέρουν ανάμεσα στους πιστούς και «ερμηνεύουν» τους ακατάληπτους ήχους που βγαίνουν από το στόμα της. Κάθε Σάββατο, πλήθος κόσμου συρρέει στο ειδικά διαμορφωμένο παρεκκλήσι της, για να την προσκυνήσει.
Η Κρικέτου είναι η μόνη Ελληνίδα που έγινε εκατομμυριούχος από την βλακώδη θρησκοληψία. Οι πιστοί της παίρνουν όρκο σιωπής. Οι δημοσιογράφοι που πλησίασαν, αλλά και οι αρχές πάντα πέφτουν επάνω σε ένα τείχος πιστών που την προστατεύει.
_____________________________
Οι δημοσιογράφοι Χρήστος Βασιλόπουλος και Δημήτρης Πετρόπουλος έγραψαν με λεπτομέρειες το βίο και την πολιτεία της Αθανασίας του Αιγάλεω, σε μια εξαιρετική αφήγηση, στο βιβλίο τους «Ιστορίες από τη Μηχανή του χρόνου», -μαζί με άλλες δεκατέσσερις ιστορίες κοινωνικές και πολιτικές-, το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη και από όπου αντλήσαμε το οπτικό υλικό.
Όπως σημειώνουν σε ένα απόσπασμα του βιβλίου «δεν είναι λίγες οι φορές που συγγενείς τροφίμων του Ιδρύματος καλούσαν στην Μάντρα δημοσιογράφους για να καταγγείλουν τον μεσαίωνα που επικρατούσε εκεί μέσα». Μέχρι σήμερα το ίδρυμα λειτουργεί και ακμάζει. Είναι μια από τις πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις στην Ελλάδα.
σχόλια