100 χρόνια Chanel no 5: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων Facebook Twitter

100 χρόνια Chanel no 5: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων

0

Είναι το πιο διάσημο άρωμα του κόσμου, το πιο θηλυκό, που η δήλωση της Μέριλιν Μονρόε «Πριν πάω για ύπνο βάζω μόνο μερικές σταγόνες Chanel Nº 5» ήταν η μεγαλύτερη διαφήμισή του.

Είναι το άρωμα που με το πρωτοποριακό του μπουκάλι, που εκτίθεται από το 1959 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τη γυναικεία μυρωδιά αλλά και την ίδια τη γυναίκα, συμβαδίζοντας πάντα με το ελεύθερο πνεύμα των ρούχων της Κοκό Σανέλ, την απελευθερωτική της επίδραση όταν κατάργησε τους στενούς κορσέδες, υιοθέτησε τα ωραιότερα στοιχεία των αντρικών ρούχων, κόντυνε τις φούστες, ανέδειξε τις σιλουέτες και τη δυναμική τους.

Το περίφημο Chanel Nº 5 κλείνει εκατό χρόνια στην αγορά και για να γιορτάσει αυτό το «μαγικό μπουκάλι αρώματος» ο διάσημος γαλλικός οίκος έχει σχεδιάσει την τελευταία του συλλογή πολύτιμων κοσμημάτων προς τιμήν του. Αυτή είναι η πρώτη συλλογή που αφιερώνεται εξ ολοκλήρου σε ένα άρωμα.

Το Chanel Nº 5 δημιουργήθηκε σαν ένα φόρεμα υψηλής ραπτικής. Ήταν το πρώτο άρωμα που ξεχώρισε για την «αφαίρεση» στη δημιουργία του, πηγαίνοντας ενάντια στα όμορφα και μοντέρνα αρώματα της εποχής εκείνης. Στα ογδόντα συστατικά που το συνθέτουν δεν ξεχωρίζει καμία μυρωδιά περισσότερο από τις άλλες. Ήταν ένα καινούργιο «μυστικό λουλούδι», τολμηρό και καινοτόμο, όπως και η δημιουργός του.

Η ιστορία του ξεκινά όταν η Κοκό Σανέλ αποφάσισε να δημιουργήσει ένα άρωμα που δεν θα θύμιζε τα αρώματα της εποχής της, τα οποία είχαν ως βάση συνήθως μόνο ένα λουλούδι, τριαντάφυλλο ή γιασεμί, αλλά θα εξέφραζε τα πολλά επίπεδα και τους τόνους μιας γυναίκας.

Όπως όλα όσα αφορούν τη Σανέλ, οι εικασίες για την επιλογή του 5 είναι πολλές. Μια από αυτές ήταν πως το 5 ήταν ο τυχερός αριθμός της Σανέλ από την παιδική της ηλικία. Πάντως το άρωμα κυκλοφόρησε στις 5 Μαΐου του 1921, αν σημαίνει κάτι αυτό.

Ernest Beaux
Ο αρωματοποιός Ερνέστ Μπο.

H Γκαμπριέλ Σανέλ συνάντησε τον Ερνέστ Μπο, αρωματοποιό, στο Grasse, τόπο κατασκευής των περισσότερων πολύτιμων αρωμάτων στον κόσμο. Ο Γάλλος αρωματοποιός είχε εργασθεί στην αυλή του Τσάρου της Ρωσίας και η Σανέλ τού ανέθεσε το έργο της δημιουργίας του πρώτου αρώματός της. Μαζί, εφηύραν «ένα γυναικείο άρωμα, με το άρωμα μιας γυναίκας», όπως της άρεσε να το αποκαλούν.

Το Chanel Nº 5 δημιουργήθηκε σαν ένα φόρεμα υψηλής ραπτικής. Ήταν το πρώτο άρωμα που ξεχώρισε για την «αφαίρεση» στη δημιουργία του, πηγαίνοντας ενάντια στα όμορφα και μοντέρνα αρώματα της εποχής εκείνης. Στα ογδόντα συστατικά που το συνθέτουν δεν ξεχωρίζει καμία μυρωδιά περισσότερο από τις άλλες. Ήταν ένα καινούργιο «μυστικό λουλούδι», τολμηρό και καινοτόμο, όπως και η δημιουργός του.

100 χρόνια Η ιστορία του ξεκινά όταν η Κοκό Σανέλ αποφάσισε να δημιουργήσει ένα άρωμα που δε θα θύμιζε τα αρώματα της εποχής της: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα  με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων Facebook Twitter
Η Μέριλιν Μονρόε φωτογραφίζεται φορώντας μερικές σταγόνες Chanel Nº 5. Φωτο: Michael Ochs Archives/ Getty Images

Σε μια σειρά πέντε αρωμάτων που μύρισε η Κοκό Σανέλ ήταν το πέμπτο και η Σανέλ κράτησε αυτό το όνομα, το νούμερο της αρίθμησης αλλά έκανε μια δραματική αισθητικά αλλαγή στο μπουκάλι. Ήθελε μια συσκευασία που να μη θυμίζει τα περίτεχνα μπουκάλια αρωμάτων από κρύσταλλα Λαλίκ και Μπακαρά. 

Η δική της φιλοσοφία, η ίδια με αυτή των ρούχων που πρότεινε, ήταν καθαρό σχήμα, διαφάνεια, ένα μπουκάλι αόρατο, μια απλή φόρμα που περιέχει ένα τέλειο προϊόν με μοναδική σύνθεση. Μέσα στον χρόνο το μπουκάλι της Σανέλ τροποποιήθηκε αρκετές φορές. Οι αλλαγές ήταν μικρές, κυρίως στα πώματα.

Η Σανέλ το λάνσαρε με ανορθόδοξο τρόπο, το διένειμε σε πελάτες και φίλους, χωρίς να αποκαλύπτει ότι ήταν δική της ιδέα, ενώ στα καταστήματά της οι υπάλληλοι ψέκαζαν τα δοκιμαστήρια με το νέο άρωμα. Σε πολύ λίγα χρόνια το άρωμα ήταν από τα πιο επιτυχημένα στην παγκόσμια αγορά.

100 χρόνια Chanel no 5: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα  με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων Facebook Twitter
Η ιστορία του Chanel no 5 ξεκινά όταν η Κοκό Σανέλ αποφάσισε να δημιουργήσει ένα άρωμα που δεν θα θύμιζε τα αρώματα της εποχής της. Φωτο: Apic/Getty Images

Διάσημο όσο και η δημιουργός του, το Chanel Nº 5 είναι το μόνο άρωμα που έγινε μια διάσημη εικόνα της ποπ κουλτούρας, με τον πατέρα της ποπ αρτ Άντι Γουόρχολ να το απαθανατίζει σε  μια σειρά τεσσάρων μεταξοτυπιών με την επωνυμία Chanel, ενώ διάσημοι φωτογράφοι και σκηνοθέτες υπέγραψαν τις διαφημιστικές του καμπάνιες, όπως ο Ρίτσαρντ Άβεντον, ο Ρίντλεϊ Σκοτ και ο Μπαζ Λούρμαν, με μοντέλα τις πιο διάσημες γυναίκες του κόσμου όπως η Νικόλ Κίντμαν και η Κατρίν Ντενέβ.

Με το άρωμα να έχει κατακτημένη την ιστορική του σημασία στον κόσμο της μόδας, ο οίκος Σανέλ παρουσιάζει μια συλλογή από 123 κομμάτια που σχεδιάστηκε από τον κοσμηματοποιό του οίκου, Patrice Leguéreau, και είναι εμπνευσμένη από την πρώτη και μοναδική συλλογή κοσμημάτων Bijoux de Diamants που σχεδίασε η Σανέλ το 1932, αποκλειστικά σε πλατίνα και διαμάντια, καταργώντας τον κώδικα της εποχής που ήθελε τα πολύτιμα κοσμήματα να είναι φτιαγμένα κυρίως από χρυσό.

Όταν τα παρουσίασε η Σανέλ σε μια έκθεση στο ιδιωτικό αρχοντικό της στο 29 Faubourg Saint-Honoré στο Παρίσι, δεν χρησιμοποίησε αληθινά μοντέλα αλλά σώματα μοντέλων φτιαγμένα από κερί, εμπνευσμένα από το σουρεαλιστικό κύμα που σάρωνε τότε το Παρίσι και από τον φίλο της, Σαλβαντόρ Νταλί. Τα κοσμήματα ήταν εύκαμπτα και μπορούσαν να προσαρμοστούν στα σώματα και τα άκρα και η τωρινή έκθεση θέλει να θυμίσει αυτό πνεύμα που αντιπροσωπεύει μεγάλο μέρος της ιστορίας της Σανέλ.

100 χρόνια Chanel no 5: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα  με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων Facebook Twitter
Ο Weegee (1899–1968) φωτογραφίζει μοντέλο με μαγιό μέσα σε ένα μπουκάλι Chanel No. 5 στα τέλη της δεκαετίας του 1950. Φωτο: Weegee (Arthur Fellig) / Getty Images

Το πιο εντυπωσιακό κομμάτι της τωρινής συλλογής είναι ένα διαμαντένιο κολιέ από λευκόχρυσο, που στο κέντρο του βρίσκεται ένα διαμάντι που έχει κατασκευαστεί για να ζυγίζει ακριβώς 55,55 καράτια, προς τιμήν του αγαπημένου αριθμού της Σανέλ. Το κόσμημα είναι σαν μινιατούρα του διάσημου αρώματος με το μπουκάλι του, το πώμα του, τον αριθμό του, τα λουλούδια του, ως διαρκής υπενθύμιση των βασικών στοιχείων της γοητείας του αλλά και της ιστορίας του.

Αυτό το συγκεκριμένο κομμάτι θα παραμείνει στα αρχεία του οίκου ως μέρος της κληρονομιάς μιας μεγάλης σχεδιάστριας που έκανε την απλότητα και την κομψότητα κέντρο του σύμπαντος και της εμφάνισης εκατομμυρίων γυναικών σε όλο τον κόσμο μέχρι και σήμερα.

100 χρόνια Chanel no 5: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα  με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων Facebook Twitter
Το διαμαντένιο κολιέ από λευκόχρυσο που έχει κατασκευαστεί για να ζυγίζει ακριβώς 55,55 καράτια. Φωτο: Chanel
100 χρόνια Chanel no 5: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα  με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων Facebook Twitter
Βραχιόλι εμπνευσμένο από το πώμα του Chanel no 5
100 χρόνια Chanel no 5: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα  με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων Facebook Twitter
The Eternal-N5, βραχιόλι.
100 χρόνια Chanel no 5: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα  με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων Facebook Twitter
Δακτυλίδι εμπνευσμένο από το πώμα του Chanel no 5
100 χρόνια Chanel no 5: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα  με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων Facebook Twitter
Σκουλαρίκια με σχήμα από το πώμα του μπουκαλιού.
100 χρόνια Chanel no 5: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα  με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων Facebook Twitter
Δακτυλίδι με πολύτιμους λίθους από τη συλλογή των 123 κομματιών που σχεδιάστηκαν για να τιμήσουν τα 100 χρόνια του Chanel no 5.
100 χρόνια Chanel no 5: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα  με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων Facebook Twitter
100 χρόνια Chanel no 5: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα  με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων Facebook Twitter
Περιδέριο στο σχήμα του πώματος του Chanel no 5.
100 χρόνια Chanel no 5: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα  με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων Facebook Twitter
Βραχιόλι Ν5
100 χρόνια Chanel no 5: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα  με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων Facebook Twitter
Σκουλαρίκια στο σχήμα του μπουκαλιού Ν5.
100 χρόνια Chanel no 5: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα  με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων Facebook Twitter
Σκουλαρίκια με το χαρακτηριστικό 5 του αρώματος.
100 χρόνια Chanel no 5: Επέτειος για το πιο διάσημο άρωμα  με μια τολμηρή συλλογή κοσμημάτων Facebook Twitter
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη»

Μόδα & Στυλ / «Η γιαγιά μου, η Vivienne Westwood, ήταν για πολύ καιρό δυσαρεστημένη»

Η Cora Corré, μοντέλο και ακτιβίστρια, αφοσιωμένη στις αρχές της διάσημης σχεδιάστριας και γιαγιάς της, αποχώρησε από την εταιρεία που φέρει το όνομα εκείνης και καταγγέλλει ενέργειες που προδίδουν την κληρονομιά και τους στόχους της.
THE LIFO TEAM
Νύχια

Μόδα & Στυλ / Τα μακριά νύχια και το slut shaming στην εργασία

Τρεις γυναίκες δημοσιογράφοι συζητούν για τα αρνητικά σχόλια και τις προκαταλήψεις που συνοδεύουν ακόμα τη γυναικεία εμφάνιση και για το γεγονός πως οι περισσότερες στερεοτυπικές απόψεις στον χώρο εργασίας έχουν να κάνουν με το φύλο.
ΤΑΤΙΑΝΑ ΤΖΙΝΙΩΛΗ
Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Άνοιξη του 2025

Μόδα & Στυλ / Άνοιξη 2025: Τα ντεφιλέ δεν κράτησαν χαμηλό προφίλ

Στα ατέλειωτα χιλιόμετρα πασαρέλας των περασμένων ημερών, η χειροποίητη δεξιοτεχνία, η πυκνή σημειολογία, οι μεταγραφές και οι επέτειοι προσέφεραν συγκινήσεις σε μια μεταβατική περίοδο για το σύνολο της βιομηχανίας του high fashion.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ