Γιατί η Gen Z ντύνεται σαν γυναίκα μαφιόζου;

Λαμπερό, φανταχτερό, γοητευτικό look: Γιατί η Gen Z υιοθετεί το στυλ των συζύγων των μαφιόζων; Facebook Twitter
H Σάρον Στόουν στην ταινία «Casino». Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

Τα πράγματα καλπάζουν στον χώρο της μόδας. Πέρυσι τέτοια εποχή τα ρεπορτάζ για τις τάσεις στα περιοδικά μόδας είχαν ατέλειωτες αναφορές στην αισθητική του αόρατου πλούτου. Το look −το οποίο διαδόθηκε κυρίως χάρη στις στυλιστικές επιλογές της τηλεοπτικής σειράς «Succession»− αφορούσε το διακριτικό στυλ και την «αθόρυβη» πολυτέλεια. Λευκά μπλουζάκια, μπεζ πουλόβερ, ναυτικά σακάκια. Ρούχα που φαίνονται συνηθισμένα, αλλά που συνοδεύονται από εξαιρετικά υψηλές τιμές.

Μόλις όμως η οικογένεια Roy και τα καπέλα του μπέιζμπολ Loro Piana των 500 δολαρίων σταμάτησαν να εμφανίζονται στις οθόνες, η τάση του αόρατου πλούτου άρχισε σταδιακά να εξαφανίζεται. Αν κάνουμε ένα άλμα στο σήμερα, τους πρώτους μήνες του 2024, τα πράγματα φαίνονται εντελώς διαφορετικά. Συγκεκριμένα, πολύ πιο αστραφτερά, φανταχτερά και απολύτως λαμπερά.

Πολλές από τις μούσες −φανταστικές ή μη− που ενέπνευσαν την τάση «mob wife» είναι γυναίκες της εργατικής τάξης και μετανάστριες που, όταν αποκτήσουν χρήματα, θέλουν να την υιοθετήσουν φορώντας λαμπερά ρούχα. Ως εκ τούτου, υπάρχει συχνά ένας εγγενής σνομπισμός σχετικά με ορισμένες από τις στυλιστικές τους επιλογές, όπως το animal print, που συχνά θεωρείται «δεύτερο».

Αυτήν τη στιγμή, η μόδα έχει στραφεί σε μια πολύ πιο επιδεικτική, μαξιμαλιστική τάση και ατμόσφαιρα. Το βλέπουμε στα τεράστια παλτό-απομιμήσεις γούνας που φορούν διάφορες celebrities το τελευταίο διάστημα  (λ.χ. η Jennifer Lopez φόρεσε δύο πανομοιότυπα λευκά παλτό, ουσιαστικά δύο διαφορετικές εκδοχές της ίδιας ιδέας μέσα σε μια εβδομάδα), όπως και στα μαλλιά της Miley Cyrus ή στις πέντε φανταστικές λαμπερές τουαλέτες που φορούσε στα Grammy. Πρόκειται την πολυσυζητημένη στο TikTok τάση «mob wife», η οποία χαρακτηρίζεται από γούνινα παλτό και animal print σε συνδυασμό με αρμαθιές χρυσών κοσμημάτων. Η πολυτέλεια στην πιο κραυγαλέα της μορφή.

Όπως οι περισσότερες τάσεις του TikTok, η φρενίτιδα με το στυλ «mob wife» μοιάζει να εκτινάχθηκε αστραπιαία. Σε ένα βίντεο που αναρτήθηκε στις αρχές Ιανουαρίου, η Kayla Trivieri –πιστή εδώ και χρόνια οπαδός της αισθητικής− έλεγε: «Τα καλά κορίτσια είναι out, η εποχή της mob wife είναι in... ήρθε η στιγμή της επιστροφής του ξεδιάντροπου γκλαμ». Το hashtag #mobwife έχει πλέον περισσότερες από 100 εκατομμύρια προβολές, αμέτρητες επεξηγήσεις για το πώς να αποκτήσετε το look και έχει προκαλέσει άλλες τόσες συζητήσεις σχετικά με την ωραιοποίηση του οργανωμένου εγκλήματος. Υπάρχουν ήδη αντιδράσεις και έχει ξεκινήσει ένας δημόσιος διάλογος σχετικά με την πολιτισμική οικειοποίηση, ενώ ορισμένες μαύρες γυναίκες μιλούν για υποκρισία. Η τάση προκάλεσε ακόμη και την αντίδραση του σκηνοθέτη του «Νονού» Φράνσις Φορντ Κόπολα. Έμπνευση του συγκεκριμένου στυλ αποτέλεσαν χαρακτήρες όπως της Carmela Soprano και της Adriana La Cerva από το «The Sopranos», της Michelle Pfeiffer στο «Scarface» και της Sharon Stone στο «Casino».

Λαμπερό, φανταχτερό, γοητευτικό look: Γιατί η Gen Z υιοθετεί το στυλ των συζύγων των μαφιόζων; Facebook Twitter
Η Τζένιφερ Λόπεζ με λευκή faux γούνα. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image

Κάποιοι θεώρησαν ότι η τάση αυτή ήταν μια εύστοχη αν και ύποπτη αναβίωση λόγω του ότι συνέπεσε με την 25η επέτειο της σειράς «The Sopranos». Στην πραγματικότητα, η όλη αισθητική έχει αρχίσει να αναβιώνει εδώ και αρκετούς μήνες − βοηθούμενη από το στυλ κάποιων διασημοτήτων. Η Hailey Bieber, η Kendall Jenner και η Dua Lipa έχουν φωτογραφηθεί με τεράστια γούνινα ή faux γούνινα παλτό. Στις αρχές του τρέχοντος έτους η Rihanna για να επιβιβαστεί σε ένα ιδιωτικό αεροπλάνο για το Aspen φόρεσε ένα leopard print faux γούνινο παλτό Armani (πάνω από μια φόρμα), προκαλώντας έκρηξη ζήτησης για vintage γούνες.

Το look του αόρατου πλούτου συνδέεται με την άποψη ότι τα παλιά τζάκια θεωρούν ότι είναι άκομψο να επιδεικνύεις τον πλούτο σου, ενώ το πιο μαξιμαλιστικό ντύσιμο αφορά τους νεόπλουτους. Δηλαδή όσοι προέρχονται από το πουθενά, θέλουν να μάθουν όλοι ότι τα κατάφεραν − και γιατί όχι; Πολλές από τις μούσες −φανταστικές ή μη− που ενέπνευσαν την τάση «mob wife» είναι γυναίκες της εργατικής τάξης και μετανάστριες που, όταν αποκτήσουν χρήματα, θέλουν να την υιοθετήσουν φορώντας λαμπερά ρούχα. Ως εκ τούτου, υπάρχει συχνά ένας εγγενής σνομπισμός σχετικά με ορισμένες από τις στυλιστικές τους επιλογές, όπως το animal print, που συχνά θεωρείται «δεύτερο».  

Η μόδα ως μέσο επίδειξης πλούτου δεν είναι κάτι καινούργιο. Όπως έγραψε ο Thorstein Veblen περιγράφοντας την «τάξη της καλοπέρασης» τον 19ο αιώνα: «Το ντύσιμο δεν πρέπει μόνο να είναι εμφανώς ακριβό, πρέπει επίσης να είναι "άβολο"».

Λαμπερό, φανταχτερό, γοητευτικό look: Γιατί η Gen Z υιοθετεί το στυλ των συζύγων των μαφιόζων; Facebook Twitter
Η Μισέλ Φάιφερ στην ταινία «Ο Σημαδεμένος».

Το στυλ του χιπ-χοπ κυμαίνεται εδώ και καιρό μεταξύ μιας casual και μιας πιο υπερβολικής εμφάνισης, ενσωματώνοντας γούνα, εμφανή λογότυπα και πολλή λάμψη. Ο Dapper Dan, ο σχεδιαστής που έφερε την υψηλή μόδα στον κόσμο του χιπ-χοπ, λέει: «Καθώς οι άνθρωποι ανεβαίνουν οικονομική κλίμακα −όταν ξεκινούν από το τίποτα και γεφυρώνουν το χάσμα ανάμεσα στους φτωχούς και τους πλούσιους− θέλουν να το δηλώσουν, να πουν "έφτασα"».

Υπάρχουν σχεδιαστές που έχουν αγκαλιάσει διαχρονικά το μαξιμαλιστικό look των πλούσιων κοριτσιών, ιδίως ο Gianni Versace, ο οποίος εμπνεόταν από την ελληνορωμαϊκή τέχνη, την Αναγέννηση, την pop art και το Μπαρόκ και τα σχέδιά του ξεχείλιζαν από υπερβολή και σεξουαλικότητα. Οι επικριτές του θεωρούσαν τα σχέδιά του χυδαία και φανταχτερά − εκείνον δεν τον ένοιαζε κι έλεγε χαρακτηριστικά: «Δεν πιστεύω στο καλό γούστο».  

Τώρα υπάρχει μια νοσταλγία για την απόλυτη λάμψη εκείνης της εποχής. Ας πούμε, η Olivia Rodrigo στα Grammy φορούσε ένα vintage φόρεμα Versace του 1995, ενώ η Kim Kardashian αναζήτησε κομμάτια από την περίφημη επίδειξη του Azzedine Alaia του φθινόπωρου/χειμώνα του 1991, όπου τα μοντέλα ήταν ντυμένα από την κορυφή ως τα νύχια με animal print.

Δεν είναι μόνο οι διασημότητες που υιοθετούν αυτό το look. Η πλατφόρμα μόδας Depop κατέγραψε αύξηση στις αναζητήσεις για animal print κατά 213%, ενώ παρατηρείται μεγάλο ενδιαφέρον και για απομιμήσεις γούνας και για τα σκουλαρίκια κρίκους. Αντιθέτως η τάση του αόρατου πλούτου δεν ήταν ποτέ για τις μάζες. Σίγουρα, η ίδια η αισθητική είναι εύκολο να αντιγραφεί, αλλά για να υιοθετήσει κανείς πραγματικά αυτή την τάση πρέπει το καμηλό κασμιρένιο παλτό του να έχει και εξαιρετικά βαθιές τσέπες. Απ’ την άλλη, στυλ όπως το «mob wife», ενώ εκ πρώτης φαίνεται να σηματοδοτεί πλούτο, στην πραγματικότητα είναι πολύ πιο προσιτό.

Η vintage ατμόσφαιρα είναι μέρος της γοητείας του, με όλα τα βασικά αξεσουάρ να είναι εύκολο να βρεθούν σε καταστήματα μεταχειρισμένων. Μπορείτε να ξοδέψετε 50 λίρες για ένα παλτό από ψεύτικη γούνα ή 5.000 λίρες και να πετύχετε το ίδιο αποτέλεσμα. Όπως δήλωσε η σχεδιάστρια κοστουμιών της σειράς Sopranos, Juliet Polsca, στην Washington Post: «Έχει να κάνει περισσότερο με τη συμπεριφορά, την ατρόμητη διάθεση». Υπάρχει επίσης το επιχείρημα ότι, αφού η Barbie έκανε πέρυσι τα πάντα για την κοριτσίστικη αισθητική, λαχταράμε την επιστροφή σε μια σέξι, ενήλικη, δυναμική εμφάνιση.

Οι τάσεις του TikTok είναι διαβόητες για το πόσο γρήγορα έρχονται και φεύγουν και είναι πιθανό οι χρήστες να βρουν σύντομα μια άλλη, καινούργια εμφάνιση να προωθήσουν (ας το παραδεχτούμε, τα γούνινα παλτό δεν θα δουλέψουν την άνοιξη). Όπως έχει υποστηρίξει η αναλύτρια τάσεων Mandy Lee, το «mob wife» δεν είναι τόσο μια τάση με την παραδοσιακή έννοια, όσο μια ευκαιρία για να παίξουμε με το ντύσιμο. «Φαίνεται ότι βρισκόμαστε σε έναν ατελείωτο κύκλο νοσταλγίας για trends που παραπέμπουν σε υποκουλτούρες, σε αξίες και σε συγκεκριμένα πλαίσια. Σήμερα, πρόκειται κυριολεκτικά για κοστούμια που οι άνθρωποι βάζουν και βγάζουν καθημερινά».

Ίσως έχει να κάνει με την παιχνιδιάρικη διάθεση που είναι τόσο ελκυστική − και το στοιχείο της απόδρασης. Ένα από τα επιχειρήματα για την άνοδο της τάσης του αόρατου πλούτου ήταν ότι σε περίοδο κρίσης κανείς δεν ήθελε να επιδεικνύει τον πλούτο του. Ίσως, αντίθετα, όταν τα χρήματα είναι λίγα και η ειδησεογραφία μέσα στον ζόφο, θέλουμε περισσότερο από ποτέ τα εκατομμύρια επάνω μας όχι μόνο να τα νιώθουμε αλλά και να φαίνονται. Οι μυστικοί κώδικες πλούτου είναι ωραίοι και καλοί, αλλά μπορεί να αισθανθεί ποτέ μια γυναίκα πραγματικά υπέροχα με μια μαρινιέρα, ακόμη και αν κόστισε 2.000 δολάρια; Με κόκκινο κραγιόν και ένα λεοπάρ παλτό, όμως... αυτή είναι μια διάθεση στην οποία δύσκολα αντιστέκεται.

Mε πληροφορίες από το BBC

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Μόδα & Στυλ / Έκανε ο Marc Jacobs καλύτερα τη δουλειά της Anna Wintour;

Ο Marc Jacobs υπογράφει το τεύχος Δεκεμβρίου της αμερικανικής «Vogue», κατακτώντας άλλη μια πρωτιά στην παθιασμένη καριέρα του, που ταυτίστηκε με επιδείξεις-υπερθεάματα, το grunge των ’90s και το fusion της πολυτελούς μόδας με την τέχνη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ode to socks: Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Radio Lifo / Δείξε μου τις κάλτσες σου να σου πω ποιος είσαι

Πότε ακριβώς οι κάλτσες, από ασήμαντη λεπτομέρεια, έγιναν οι πρωταγωνίστριες στο ντύσιμο; H Μερόπη Κοκκίνη μιλά με την Ξένια Βανικιώτη, τη δημιουργό της πιο δημοφιλούς ελληνικής εταιρείας cool καλτσών, της Ode to socks.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η Άνοιξη του 2025

Μόδα & Στυλ / Άνοιξη 2025: Τα ντεφιλέ δεν κράτησαν χαμηλό προφίλ

Στα ατέλειωτα χιλιόμετρα πασαρέλας των περασμένων ημερών, η χειροποίητη δεξιοτεχνία, η πυκνή σημειολογία, οι μεταγραφές και οι επέτειοι προσέφεραν συγκινήσεις σε μια μεταβατική περίοδο για το σύνολο της βιομηχανίας του high fashion.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
We Will Always Have London: Η νέα καμπάνια του οίκου Gucci πρωταγωνιστεί η Debbie Harry

Μόδα & Στυλ / Η Nan Goldin φωτογραφίζει την Debbie Harry για τη νέα καμπάνια του οίκου Gucci

Η Debbie Harry και η Kelsey Lu, φωτογραφημένες από την οραματίστρια Nan Goldin, είναι οι πρωταγωνίστριες μιας ιστορίας ανθρώπων, τόπων και στιγμών: μια ωδή στη διαχρονική γοητεία του Λονδίνου και τη βαθιά σύνδεση του Οίκου με την πόλη.
THE LIFO TEAM
Το μέλλον της μόδας; Ρούχα από ανθρώπινα μαλλιά

Μόδα & Στυλ / Ρούχα από ανθρώπινα μαλλιά: Το μέλλον της μόδας;

Η Zsofia Kollar, ιδρύτρια της εταιρείας Human Material Loop, εξηγεί στη LiFO πώς φιλοδοξεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο σχετιζόμαστε με τα ρούχα μας, επαναπροσδιορίζοντας αυτό που εννοούμε όταν λέμε «ύφασμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ