Χρειαζόμαστε περισσότερες σχεδιάστριες μόδας

Χρειαζόμαστε περισσότερες σχεδιάστριες μόδας Facebook Twitter
H Kaia Gerber στην επίδειξη της Sarah Burton (Alexander McQueen) στην Εβδομάδα Μόδας στο Παρίσι. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images
0

ΔΥΟ ΑΠΟ ΤΙΣ κορυφαίες επιδείξεις της σεζόν, το show της Comme des Garçons από την αριστοτέχνη Rei Kawakubo και η τελευταία συλλογή της δημιουργικής διευθύντριας του Alexander McQueen, Sarah Burton στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού, ήταν έργα γυναικών σχεδιαστών. Το βάθος και η ομορφιά αυτών που έδειξαν μέσα σε λίγες ώρες, ξεπερνώντας σχεδόν οτιδήποτε άλλο παρουσιάστηκε στην πασαρέλα σε αυτή την περίεργη, μουντή και λασπώδη φετινή σεζόν μόδας, αποδεικνύει γιατί χρειαζόμαστε περισσότερες γυναίκες ως δημιουργικές διευθύντριες σε μεγάλες εταιρείες μόδας.

Η επίδειξη του περασμένου Σαββάτου ήταν η τελευταία της Burton. Τον Σεπτέμβριο, διέρρευσε η είδηση ότι η σχεδιάστρια, η οποία προσλήφθηκε από τον Alexander McQueen το 1997 και ανέλαβε μετά τον θάνατό του το 2010, επρόκειτο να αποχωρήσει από τη φίρμα που φέρει το όνομά του, χωρίς να έχει οριστεί ο ή η διάδοχός της.

Τι να πει κανείς για τα ρούχα αυτά; Το δελτίο τύπου που εξέδωσε περιοριζόταν σε μία πρόταση μόνο: «Για να ξεφύγω από το ζοφερό παρόν, ελπίζω να παρουσιάσω ένα φωτεινό και ανάλαφρο μέλλον».

Η τελευταία συλλογή της Burton ήταν ένας συνδυασμός επιθετικότητας και ευπάθειας, τρυφερότητας και σθένους. Το μήνυμα του McQueen όσο και της Burton ήταν πάντα ότι ο αισθησιασμός αλλά και η σεξουαλική επιθετικότητα ακόμα λειτουργούν ως θωράκιση, ότι συνιστά ενδυνάμωση το να έχει κανείς επίγνωση της σεξουαλικότητάς του.

Κατά καιρούς, αυτό το μήνυμα έχει χαθεί στην επιδίωξη μιας καθαρής ομορφιάς, αυτή όμως ήταν η καλύτερη συλλογή της σχεδιάστριας εδώ και καιρό, όχι μόνο λόγω της δύναμης των ρούχων αλλά και του τρόπου με τον οποίο η Burton συνδύασε τα ρούχα της με συγκεκριμένα  μοντέλα – το μοντέλο που ήταν έγκυος, αρκετές plus-size γυναίκες, γυναίκες που βρίσκονται στην αρχή της καριέρας τους (η Kaia Gerber άνοιξε την επίδειξη) και γυναίκες που έχουν φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη επιτυχίας (η Naomi Campbell, στενή φίλη του McQueen, η οποία σκούπισε τα δάκρυά της καθώς έκλεινε την επίδειξη).

Χρειαζόμαστε περισσότερες σχεδιάστριες μόδας Facebook Twitter
Η σχεδιάστρια Sarah Burton υποκλίνεται κατά τη διάρκεια της τελευταίας της επίδειξης ως δημιουργική διευθύντρια στην επίδειξη Alexander McQueen SS24 κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας στο Παρίσι. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images

Η σχεδιάστρια Kawakubo από την άλλη, ιδρύτρια της Comme des Garçons, δεν θα μπορούσε να έχει πιο διαφορετική σχέση με το ανθρώπινο σώμα. Από το 2014, η Kawakubo φτιάχνει αυτό που κάποτε αποκάλεσε «αντικείμενα για το σώμα» – μάζες υφάσματος τυλιγμένες και στοιβαγμένες, που μοιάζουν περισσότερο με γλυπτά παρά με ρούχα.

Το Σάββατο, οι αποπροσανατολιστικές αρχέγονες οπερατικές κραυγές της Αμερικανίδας συνθέτριας και τραγουδίστριας Meredith Monk ξεχύνονταν από τα ηχεία, καθώς τα μοντέλα τσαλαβουτούσαν μέσα σε μάζες από νέον και δέρμα και γούνινα τελειώματα, με τις πλαστικές περούκες στα κεφάλια τους να θυμίζουν το χαρακτηριστικό bob κούρεμα της ίδιας της Kawakubo.

Τι να πει κανείς για τα ρούχα αυτά; Το δελτίο τύπου που εξέδωσε περιοριζόταν σε μία πρόταση μόνο: «Για να ξεφύγω από το ζοφερό παρόν, ελπίζω να παρουσιάσω ένα φωτεινό και ανάλαφρο μέλλον». Αυτό θα μπορούσε να το εκλάβει κανείς και ως ειρωνικό – εξάλλου, αυτό που κάνει την Kawakubo τόσο αγαπητή είναι το αίνιγμα: μπορείς να δεις ό,τι θέλεις στα ρούχα της, και αυτό που προσφέρει αντέχει σε οποιαδήποτε ερμηνεία μπορείς να φανταστείς.

Οι περισσότεροι σχεδιαστές μόδας επιζητούν μετά μανίας να γίνουν τα οράματά τους απολύτως κατανοητά από το κοινό. Η Kawakubo δεν παίζει τέτοια παιχνίδια – ή, μάλλον, παίζει διαφορετικά παιχνίδια. Αυτό που έχει σημασία γι' αυτήν είναι να προστατεύσει τον εαυτό της, το μυαλό της, την ικανότητά της να εφευρίσκει. Άλλοι σχεδιαστές –με εξαίρεση την Miuccia Prada ίσως– σπανίως προσκαλούν το κοινό σε τέτοιο διανοητικό παιχνίδι. (Δεν είναι περίεργο που ο παρευρισκόμενος Pharrell Williams, ο διάσημος μουσικός αλλά και δημιουργικός διευθυντής της ανδρικής ένδυσης στη Louis Vuitton, υποκλίθηκε κυριολεκτικά στην Kawakubo μετά την επίδειξη).

Χρειαζόμαστε περισσότερες σχεδιάστριες μόδας Facebook Twitter
Από την επίδειξη της Comme des Garçons στο Παρίσι. Φωτ.: Jonas Gustavsson

Στην LVMH, τον μεγαλύτερο όμιλο ειδών πολυτελείας στον κόσμο, μόνο οι Dior και Pucci έχουν σχεδιάστριες στο τιμόνι. Στην Kering, η Burton ήταν η μόνη. Η Chanel, η οποία ανήκει στην οικογένεια Wertheimer, έχει την προστατευόμενη του Karl Lagerfeld Virginie Viard. Γιατί οι γυναίκες εξακολουθούν να υπόκεινται στις αντιλήψεις των ανδρών σχεδιαστών, ειδικά όταν τόσοι πολλοί από αυτούς φαίνεται να μην έχουν ιδιαίτερη κατανόηση του τι θέλουν ή τι χρειάζονται ή πώς ζουν οι γυναίκες;

Η ιστορία του σχεδιασμού μόδας αρχίζει με τις γυναίκες. Μπορεί να αναφέρεται το όνομα του Charles Frederick Worth ως δημιουργού της υψηλής ραπτικής όπως την ξέρουμε, αλλά ήταν η Rose Bertin, η σχεδιάστρια μόδας της Μαρίας Αντουανέτας, η οποία δημιούργησε την ευρύτερη έννοια του καινούργιου και των τάσεων στη μόδα.

Και πολλοί εκ των πιο σημαντικών εκπροσώπων της χρυσής εποχής της μόδας, όταν η μόδα ήταν πραγματικά μοντέρνα, ήταν γυναίκες: Coco Chanel, Elsa Schiaparelli, Jeanne Lanvin, Madeleine Vionnet, Madame Grès. Όπως και οι τρεις σημαντικές σχεδιάστριες που δημιούργησαν την αμερικανική γλώσσα της μόδας στα μέσα του 20ού αιώνα: Η Ann Lowe, η Claire McCardell και η Bonnie Cashin.

Με στοιχεία από The Washington Post

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Retro vs Approach – Νέο δίλημμα στην αγορά sneakers

Μόδα & Στυλ / Τα νέα sneakers είναι για ορειβασία στις «πλαγιές» της πόλης

Μετά την κυριαρχία των retro sneakers, τα approach shoes, μια νέα γενιά ορειβατικών αθλητικών παπουτσιών, κερδίζει συνεχώς έδαφος στα αστικά πεζοδρόμια, εκφράζοντας την καθημερινή άνεση που όλοι αποζητούμε.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Μόδα & Στυλ / Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Η Μάιλι Σάιρους, η Κένταλ Τζένερ, η Dua Lipa και πολλές ακόμα σταρ έχουν φορέσει τα πλεκτά του ανερχόμενου σχεδιαστή μόδας από τη Βέροια, που στα 23 του έχει ήδη κατακτήσει το Λονδίνο. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior; / Ποιος θα βρεθεί τελικά στο τιμόνι του Dior; / Όργιο φημών και παρασκήνιο στον οίκο Dior

Μόδα & Στυλ / Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior;

Με τμηματικές ανακοινώσεις και μισές αλήθειες που εμπλέκουν τον Jonathan Anderson και τη Maria Grazia Chiuri, ο ιστορικός γαλλικός οίκος πλήττει την αξιοπιστία της μόδας και εκθέτει τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτήν.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Φρέντυ, τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Ψυχή & Σώμα / Τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Τι είναι αυτό που κάνει τα κορεατικά προϊόντα ομορφιάς τόσο δημοφιλή; Σε ποιο βαθμό διαμορφώνουν την αισθητική μας τα social media; Ποιες είναι οι τάσεις που κυριαρχούν στο μακιγιάζ σήμερα; Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τον make up artist Φρέντυ Καλομπράτσο.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Νέες σιλουέτες, ρούχα που φοριούνται και πολύ χρώμα: Τι κρατάμε από το Παρίσι

Μόδα & Στυλ / Νέες σιλουέτες, ρούχα που φοριούνται και πολύ χρώμα: Τι κρατάμε από το Παρίσι

Από τις νέες προσεγγίσεις των οίκων Givenchy και Dries Van Noten, μέχρι τις καλλιτεχνικές παραστάσεις του Comme des Garçons και τη δημιουργική ανατροπή του Duran Lantink, στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού, η βιομηχανία απέδειξε για άλλη μια φορά την ικανότητά της να εξελίσσεται και να εντυπωσιάζει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ντονατελισμός: Πώς να επιβιώσεις σαν τη Ντονατέλα Βερσάτσε

Μόδα & Στυλ / Ντονατελισμός: Πώς να επιβιώσεις σαν τη Ντονατέλα Βερσάτσε

Mε αφορμή την αποχώρησή της από τη θέση της δημιουργικής διευθύντριας του οίκου Versace, ανατρέχουμε στην πραγματικά αξιοσημείωτη tour de force μιας γυναίκας που κατάφερε να δώσει δεύτερη ζωή σε αυτό που δημιούργησε ο αδερφός της.
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΓΟΥΡΓΟΥΡΙΝΗ