Τσέπες, κουμπιά και ψηλά τακούνια: Μήπως είναι εντελώς αναχρονιστικά τα ρούχα μας;

Τσέπες, κουμπιά και ψηλά τακούνια: Μήπως είναι εντελώς αναχρονιστικά τα ρούχα μας; Facebook Twitter
H Chiuri είχε τονίσει τη μεγάλη επίδραση του "Are Clothes Modern?" στην κολεξιόν της, λέγοντας ότι όποιοι ασχολούνται με τη δημιουργία ρούχων οφείλουν να έχουν πάντα στο μυαλό την επισήμανσή του Ρουντόφσκι ότι «η μόδα δεν έχει να κάνει μόνο με τη δημιουργικότητα αλλά με όλες τις εκφάνσεις της ανθρώπινης ζωής».
0

H καλλιτεχνική διευθύντρια του Christian Dior, Maria Grazia Chiuri, άνοιξε την πρόσφατη επίδειξη μόδας του διάσημου οίκου της παρουσιάζοντας ένα απλό λευκό φόρεμα που θύμιζε τα πέπλα της κλασικής Ελλάδας και είχε πάνω του σταμπαρισμένο τον τίτλο ενός από τα πιο σημαντικά και λιγότερα γνωστά ίσως έργα κοινωνιολογικής κριτικής: του βιβλίου "Are Clothes Modern? (Είναι τα ρούχα μας σύγχρονα;) του Αυστρο-αμερικανού Μπέρναρντ Ρουντόφσκι - και μάλιστα με τα τυπογραφικά στοιχεία της πρωτότυπης έκδοσης που κυκλοφόρησε το 1947.

Ο Ρουντόφσκι, ο οποίος πέθανε το 1988 σε ηλικία 83 ετών στη Νέα Υόρκη υπήρξε ένας πολυμαθής και εικονοκλάστης αρχιτέκτονας, συγγραφέας και σχεδιαστής που έγινε διάσημος κυρίως από το βιβλίο του «Αρχιτεκτονική χωρίς αρχιτέκτονες» στο οποίο είχε επικεντρωθεί στη σπουδή αρχαίων μνημείων, νομαδικών οικισμών και άλλων εκπληκτικών δειγμάτων «πρωτόγονου» design.

«Θα έρθει όμως κάποτε εκείνη η γενιά που δεν θα έχει ανάγκη το ερέθισμα της γόβας της Σταχτοπούτας και θα δώσει τέλος στη βαρβαρική τελετουργία μύησης που αποτελεί το να βάζουμε τις γυναίκες να φοράνε ψηλά τακούνια».

Ήταν κι ο ίδιος σχεδιαστής εσωτερικών χώρων, μεταξύ πολλών άλλων δραστηριοτήτων του στα πεδία της αρχιτεκτονικής και του design, ενώ πέραν του βιβλίου του που κατέληξε φέτος να αποτελεί την κεντρική έμπνευση στην κολεξιόν του Dior, η επίδραση του στις σπουδές της μόδας και κατ' επέκταση στην κοινωνική θεωρία, οφείλεται και στην περίφημη διάλεξη που είχε δώσει κάποτε με τον τίτλο «Πώς μπορούν οι άνθρωποι να περιμένουν καλή αρχιτεκτονική όταν φοράνε τέτοια ρούχα;»

Τσέπες, κουμπιά και ψηλά τακούνια: Μήπως είναι εντελώς αναχρονιστικά τα ρούχα μας; Facebook Twitter
Bernard Rudofsky

Σε πρόσφατη συνέντευξή της στον Guardian, η Chiuri είχε τονίσει τη μεγάλη επίδραση του "Are Clothes Modern?" στην κολεξιόν της, λέγοντας ότι όποιοι ασχολούνται με τη δημιουργία ρούχων οφείλουν να διαβάσουν το βιβλίο του Ρουντόφσκι και να έχουν πάντα στο μυαλό την επισήμανσή του ότι «η μόδα δεν έχει να κάνει μόνο με τη δημιουργικότητα αλλά με όλες τις εκφάνσεις της ανθρώπινης ζωής».

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι το βιβλιαράκι του Ρουντόφσκι (που είναι εξαντλημένο στα αγγλικά, υπάρχει όμως διαθέσιμο στο web site του Museum of Modern Art) δεν απευθύνεται μόνο σε δημιουργούς ή μελετητές της μόδας, αλλά σε οποιονδήποτε άνθρωπο έχει προβληματιστεί ποτέ με τα ρούχα και τους σύγχρονους κανόνες αμφίεσης, καλώντας τον/την αναρωτηθεί μήπως «τα ρούχα που φοράμε σήμερα είναι αναχρονιστικά, παράλογα και βλαβερά», πέρα από τις πολυάριθμες άσκοπες τσέπες, τα φερμουάρ και τα κουμπιά που είναι «για τον 'πολιτισμένο' ότι είναι οι γυάλινες χάντρες για τον 'απολίτιστο'», όπως χαρακτηριστικά γράφει ο Ρουντόφσκι.

Έγραφε επίσης με γλαφυρό τρόπο για τον παραδοσιακό κορσέ παρότι βρισκόταν ήδη στα τελευταία του ως ένδυμα / αξεσουάρ όταν εκδόθηκε το βιβλίο:

«Ο κορσές αρχικά είχε χρησιμοποιηθεί ως μέσο αντιμετώπισης της υποτιθέμενης δυσπλασίας, αργότερα έγινε εστία ερωτικής έλξης, για να καταλήξει απαραίτητη προϋπόθεση ενδυματολογικής αξιοπρέπειας».

Τσέπες, κουμπιά και ψηλά τακούνια: Μήπως είναι εντελώς αναχρονιστικά τα ρούχα μας; Facebook Twitter
Διαφήμιση του 1972 για τα Bernardo Sandals, αγαπημένα σανδάλια της Τζέιν Μπίρκιν και της Τζάκι Κένεντι Ωνάση

Η εμμονή του Ρουντόφσκι υπέρ ενός ορθολογιστικού design στο ντύσιμο τον είχε οδηγήσει στη δημιουργία – μαζί με τη σύζυγό του, Μπέρτα – της δικής του φίρμας παραγωγής υποδημάτων, τα περίφημα Bernardo Sandals, τα οποία υπήρξαν αγαπημένο θερινό υπόδημα της Τζέιν Μπίρκιν και της Τζάκι Κένεντι Ωνάση, και εξακολουθούν να υφίστανται ως φίρμα.

«Το σύγχρονο υπόδημα ανήκει σ' εκείνα τα είδη ρουχισμού που η εξέλιξη τους εμποδίζεται επειδή αποτελούν και εστίες ερωτισμού» έγραφε ο Ρουντόφσκι. «Θα έρθει όμως κάποτε εκείνη η γενιά που δεν θα έχει ανάγκη το ερέθισμα της γόβας της Σταχτοπούτας και θα δώσει τέλος στη βαρβαρική τελετουργία μύησης που αποτελεί το να βάζουμε τις γυναίκες να φοράνε ψηλά τακούνια».

Με στοιχεία από το New Yorker

Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Retro vs Approach – Νέο δίλημμα στην αγορά sneakers

Μόδα & Στυλ / Τα νέα sneakers είναι για ορειβασία στις «πλαγιές» της πόλης

Μετά την κυριαρχία των retro sneakers, τα approach shoes, μια νέα γενιά ορειβατικών αθλητικών παπουτσιών, κερδίζει συνεχώς έδαφος στα αστικά πεζοδρόμια, εκφράζοντας την καθημερινή άνεση που όλοι αποζητούμε.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Μόδα & Στυλ / Γιώργο Τροχόπουλε, πώς κατάφερες να φορά τα πλεκτά σου η Dua Lipa;

Η Μάιλι Σάιρους, η Κένταλ Τζένερ, η Dua Lipa και πολλές ακόμα σταρ έχουν φορέσει τα πλεκτά του ανερχόμενου σχεδιαστή μόδας από τη Βέροια, που στα 23 του έχει ήδη κατακτήσει το Λονδίνο. 
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior; / Ποιος θα βρεθεί τελικά στο τιμόνι του Dior; / Όργιο φημών και παρασκήνιο στον οίκο Dior

Μόδα & Στυλ / Σε ποιoν σχεδιαστή θα ανήκει από τα τέλη Μαΐου ο οίκος Dior;

Με τμηματικές ανακοινώσεις και μισές αλήθειες που εμπλέκουν τον Jonathan Anderson και τη Maria Grazia Chiuri, ο ιστορικός γαλλικός οίκος πλήττει την αξιοπιστία της μόδας και εκθέτει τους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτήν.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Φρέντυ, τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Ψυχή & Σώμα / Τι στο καλό είναι το glass skin και γιατί το θέλουν όλοι;

Τι είναι αυτό που κάνει τα κορεατικά προϊόντα ομορφιάς τόσο δημοφιλή; Σε ποιο βαθμό διαμορφώνουν την αισθητική μας τα social media; Ποιες είναι οι τάσεις που κυριαρχούν στο μακιγιάζ σήμερα; Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τον make up artist Φρέντυ Καλομπράτσο.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Νέες σιλουέτες, ρούχα που φοριούνται και πολύ χρώμα: Τι κρατάμε από το Παρίσι

Μόδα & Στυλ / Νέες σιλουέτες, ρούχα που φοριούνται και πολύ χρώμα: Τι κρατάμε από το Παρίσι

Από τις νέες προσεγγίσεις των οίκων Givenchy και Dries Van Noten, μέχρι τις καλλιτεχνικές παραστάσεις του Comme des Garçons και τη δημιουργική ανατροπή του Duran Lantink, στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού, η βιομηχανία απέδειξε για άλλη μια φορά την ικανότητά της να εξελίσσεται και να εντυπωσιάζει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ντονατελισμός: Πώς να επιβιώσεις σαν τη Ντονατέλα Βερσάτσε

Μόδα & Στυλ / Ντονατελισμός: Πώς να επιβιώσεις σαν τη Ντονατέλα Βερσάτσε

Mε αφορμή την αποχώρησή της από τη θέση της δημιουργικής διευθύντριας του οίκου Versace, ανατρέχουμε στην πραγματικά αξιοσημείωτη tour de force μιας γυναίκας που κατάφερε να δώσει δεύτερη ζωή σε αυτό που δημιούργησε ο αδερφός της.
ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΓΟΥΡΓΟΥΡΙΝΗ