Ένα ντοκιμαντέρ για την κλειτοριδεκτομή στις Νύχτες Πρεμιέρας

Ένα ντοκιμαντέρ για την κλειτοριδεκτομή στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
3
Ένα ντοκιμαντέρ για την κλειτοριδεκτομή στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter
Οι άνθρωποι δεν ήταν καθόλου δύσκολοι, ήταν πάρα πολλοί ανοιχτοί και δέχονταν να μιλήσουν για την κλειτοριδεκτομή και να μοιραστούν μαζί μας τις τελετές που κάνουν. Δεν είναι κάτι για το οποίο ντρέπονται, είναι πολύ περήφανοι γι’ αυτό.

Η Βίκη Βελλοπούλου σπούδαζε γαλλική φιλολογία αλλά στην πορεία κατάλαβε ότι θέλει να ασχοληθεί με το σινεμά. Έτσι άλλαξε τις σπουδές της. Με το ντοκιμαντέρ ασχολείται από τότε που βρέθηκε στη Γαλλία για μεταπτυχιακό και το πρώτο που γύρισε ήταν μια καταγραφή ανθρώπων που ασχολούνται με μπονσάι. Το 2000 επέστρεψε στην Ελλάδα για να κάνει μία ταινία μικρού μήκους και έτσι ξεκίνησε ένα «ταξίδι» που έχει αποδειχτεί ιδιαίτερα γοητευτικό. Από τότε έχει κάνει πολλές ταινίες και διάφορα ντοκιμαντέρ. Τα ταξίδια ήταν πάντα μέρος της ζωής της έτσι κι αλλιώς, δεν θα μπορούσε να ζήσει χωρίς αυτά. Είχε την τύχη να ταξιδέψει σε όλον τον κόσμο όταν η ταινία της «Αρκούδα» επιλέχτηκε να παιχτεί σε διάφορα φεστιβάλ σε 35 χώρες του κόσμου.


«Πάντα ήμουν του ταξιδιού και αυτό μου έφερε πολλούς προβληματισμούς και απορίες για πολλά πράγματα που δεν αφορούν τον δικό μας πολιτισμό αλλά άλλους», λέει. Η απορία για άλλους πολιτισμούς την έκαναν να πει αμέσως ναι σε μία πρόταση που της έκανε η Actionaid για να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ για την κλειτοριδεκτομή.

Ένα ντοκιμαντέρ για την κλειτοριδεκτομή στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter

«Όταν με προσέγγισε η Actionaid μου φάνηκε πάρα πολύ ενδιαφέρον το θέμα και άρχισα αμέσως έρευνα. Μέσα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα μελέτησα φακέλους της Ουνέσκο, έκανα μεγάλη έρευνα στο ίντερνετ και έμαθα πολλά πράγματα για την κλειτοριδεκτομή. Ήθελα να καταλάβω γιατί το κάνουν και σε τι έκταση συμβαίνει. Γίνονται έξι χιλιάδες κλειτοριδεκτομές το χρόνο σε όλον τον κόσμο. Τα περισσότερα περιστατικά συμβαίνουν στην Αφρική, αλλά γίνονται και στην Ασία αλλά και στην Ευρώπη. Στην Ευρώπη είναι παράνομη, αλλά την κάνουν μειονότητες που προέρχονται από περιοχές που υπάρχει αυτό το έθιμο, για να συνεχίσουν την παράδοση.

Το γιατί δεν μπορούσα να το καταλάβω από τις έρευνες. Αυτός ήταν ένας από τους λόγους για να γίνει το ντοκιμαντέρ, θέλαμε να μάθουμε γιατί ο συγκεκριμένος πολιτισμός έχει αυτό το έθιμο. Πολύ σύντομα βρεθήκαμε με το συνεργείο στο αεροπλάνο και ταξιδεύαμε για Κένυα. Πήγαμε σε μία περιοχή πολύ απομονωμένη, όπου ζούσε η φυλή των Κοκότ. Οι άνθρωποι της φυλής αυτής λόγω της γεωγραφικής τους απομόνωσης έχουν παραμείνει πολύ άγριοι και προσκολλημένοι στα έθιμά τους και η κλειτοριδεκτομή είναι ένα από αυτά.

Όταν φτάσαμε στην περιοχή με συνοδεία των ανθρώπων της Actionaid ξεκινήσαμε το γύρισμα και την συναναστροφή με τον κόσμο. Οι άνθρωποι δεν ήταν καθόλου δύσκολοι, ήταν πάρα πολλοί ανοιχτοί και δέχονταν να μιλήσουν για την κλειτοριδεκτομή και να μοιραστούν μαζί μας τις τελετές που κάνουν. Δεν είναι κάτι για το οποίο ντρέπονται, είναι πολύ περήφανοι γι’ αυτό.

Ένα ντοκιμαντέρ για την κλειτοριδεκτομή στις Νύχτες Πρεμιέρας Facebook Twitter

Η κλειτοριδεκτομή και η ανδρική περιτομή είναι ένα έθιμο που συμβολίζει το πέρασμα στην ενήλικη ζωή. Πρέπει να περάσουν την διαδικασία για να θεωρούνται δυνατά και άξια μέλη της κοινωνίας. Δε γίνεται σε συγκεκριμένη ηλικία. Το ίδιο το παιδί επιλέγει το πότε θέλει να γίνει. Η ηλικία που γίνεται κυμαίνεται από τα δώδεκα μέχρι τα δεκαέξι. Μετά την τομή περνάνε τρεις εβδομάδες μόνοι τους στο δάσος, μέχρι να επουλωθούν οι πληγές. Μετά επιστρέφουν στο χωριό και παντρεύονται.

Ολόκληρη η αφήγηση της Βίκης Βελλοπούλου στο site του ΓΚΡΕΚΑ.

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Ο φίλος Spyridon εν μέρει παρεξήγησε την πρόθεση του άρθρου, μάλλον λόγω του σημείου στο οποίο σταματά το συγκεκριμένο απόσπασμα. Διάβασα ολόκληρο το κείμενο στο Greka αλλά σχολιάζω εδώ καθώς για το συγκεκριμένο άθρο δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού στην εκεί σελίδα (γιατί;).Ο Spyridon λοιπόν ίσως υπερβάλλει, αφού το άρθρο σαφώς τάσεται κατά του εθίμου και αναφέρει και σοβαρούς λόγους γι'αυτό.Ωστόσο τελειώνει με τη φράση: "Η κλειτοριδεκτομή είναι μία πεποίθηση που δεν τους κάνει καλό, αλλά είναι θέμα τους κάθε κοριτσιού αν θα το κάνει ή όχι."Και αυτό ενώ η ίδια η γυναίκα, που έγινε μάρτυρας των εκεί συνθηκών, αναφέρει: "Αυτές που συνειδητά αρνούνται το σκάνε από το χωριό τους και πάνε σε κάποιο διπλανό χωριό που έχει σχολείο και ζητάνε ένα είδος ασύλου. Πολλές φορές σκοτώνονται στη διαδρομή γιατί πρέπει να διασχίσουν τη σαβάνα όπου ζουν διάφορα άγρια ζώα. [...] οι κοπέλες που αρνούνται να κάνουν κλειτοριδεκτομή γίνονται αυτόματα κατακριτέες. [...] τις θεωρούν αδύναμα μέλη της κοινωνίας."Πού είναι η επιλογή; Αν πχ. ένας βιαστής επιτεθεί με όπλο στο θύμα του και του πει: "Κάνε αυτό που σου λέω ή θα σε σκοτώσω"... υποτίθεται ότι του δίνει επιλογές; Εξίσου με κάποιον σε πλησιάζει σε μπαρ και σε ρωτάει αν θα σου άρεσε να πάτε κάπου οι δυο σας;Πλύση εγκεφάλου από βρεφική ηλικία, απειλή κοινωνικού αποκλεισμού, έκθεση σε θανάσιμους κινδύνους - όλα αυτά δεν συνιστούν μια απλή επιλογή, συνιστούν υπέρβαση, που απαιτεί απίστευτη θέληση, αποφασιστικότητα και θάρρος, κι όλα αυτά από έφηβες. Τα κορίτσια που όντως το επιλέγουν είναι ηρωίδες.Η καθημερινή ζωή όμως δεν θα έπρεπε να είναι φτιαγμένη για ήρωες, αλλά για απλούς ανθρώπους.
Μα για αυτο ακριβως, αγαπητη Ιρις, αστραψα και βροντησα. Το αρθρο, τουλαχιστον στο σημειο που σταματα, μονο που δε διαφημιζει την κλειτοριδεκτομη!Για καποιον που εχει δει θυματα της πιο ακραιας της μορφης στη Σομαλια, Σουδαν και αλλου (female genital mutilation) μπορω να σας πω οτι και λιγα ειπα.
Παλι καλα που δε μας το παρουσιαζετε ως κατι που πρεπει κι εμεις να ακολουθησουμε. Για ποια κλειτοριδεκτομη μιλατε? Για αυτη που απλως περναμε ενα σκουλαρηκι στο αιδοιο, για εκεινη που κοβουμε την κλειτοριδα η για εκεινη που κοβουμε τα παντα και ραβουμε και τα χειλη μετα? Και γιατι παντα τετοιου ειδους εθιμα εχουν στοχο τον ελεγχο της γυναικειας σεξουαλικοτητας? Ας μην εκτοξευσουμε ανοησιες στο ονομα και καλα της αποδοχης των παντων και της πολυπολιτισμικοτητας!