Κι
ενώ το περασμένο Σάββατο εφημερίδες
και κεντρικά δελτία ειδήσεων έριχναν
ανάθεμα στους αλλοδαπούς μουσουλμάνους
με αφορμή τη βίαιη, δεν αντιλέγω, αντίδρασή
τους στην προσβολή που δέχθηκαν από
όργανο του κράτους (το σκίσιμο το
κορανίου), λίγα τετράγωνα πιο κάτω, στο
Γήπεδο του Περισσού, χιλιάδες Ινδοί και
Πακιστανοί ανέμεναν στωικά την εμφάνιση
του ήρωά τους Βabbu
Maan.
Κάπου εκεί, κόντρα στη ρητορική των
ημερών, ήμασταν κι εμείς, καλεσμένοι
της ινδικής κοινότητας. Στο Γήπεδο του
Περισσού, από τις 6:30 το απόγευμα, άρχισαν
να συρρέουν Πακιστανοί και Ινδοί για
να απολαύσουν τη συναυλία ενός διεθνούς
φήμης σταρ του Μπόλιγουντ,
του Babbu
Maan.
Έξω από το γήπεδο οι καντίνες με τα
σουβλάκια ανταγωνίζονταν ανεπιτυχώς
τις καντίνες με τη σαμόσα, παραδοσιακή
πίτα της Ινδίας και του Πακιστάν,
εξαιρετικά νόστιμη, χορταστική αλλά
και οικονομική (μόλις 1 ευρώ το κομμάτι).
Παρότρυνα τους ανθρώπους της ασφάλειας
του γηπέδου να δοκιμάσουν. Οι πιο
θαρραλέοι ενέδωσαν στις προτροπές μου
κι όπως μου ψιθύρισε ένας εξ αυτών κατά
την έξοδό μου από το στάδιο: «Τελικά,
τα φαγητά τους δεν είναι καθόλου άσχημα».
Η περιβόητη ενσωμάτωση των ξένων δεν
μπορεί παρά να είναι μια διαδραστική
διαδικασία κατά την οποία το μόνο που
καλούμαστε να κάνουμε, εμείς οι γηγενείς,
είναι να δοκιμάσουμε έστω μια σαμόσα,
προτού αποφασίσουμε να την απορρίψουμε!
Το κοινό που αδημονεί
Ο Babbu Maan, 32 ετών, ήρθε στην Ελλάδα ύστερα από πρόσκληση της ινδικής και πακιστανικής κοινότητας. Μολονότι Ινδός, ο Babbu Maan είναι εξίσου αγαπητός και στους Πακιστανούς, καθώς κατάγεται από την επαρχία του ινδικού Punjab, που συνορεύει με το πακιστανικό Punjab. Σε πείσμα των εθνικιστικών πολιτικών των δύο χωρών, που στοίχισε τη ζωή σε εκατομμύρια ανθρώπους, οι κάτοικοι του ινδικού Punjab θεωρούν αδέλφια τους κατοίκους του πακιστανικού Punjab, και αντιστρόφως.
Εντός που γηπέδου οι λιγοστές θέσεις ήταν κρατημένες για τους επίσημους προσκεκλημένους - επιφανείς προσωπικότητες Ινδών και Πακιστανών, που διαμένουν στην Ελλάδα με τις οικογένειές τους (υπάρχουν και δαύτοι ανάμεσα στους μετανάστες). Το εισιτήριο για τη συναυλία, 30 ευρώ, δεν ήταν διόλου ευκαταφρόνητο, εάν λάβει κανείς υπόψη ότι οι περισσότεροι Ινδοί και Πακιστανοί χρειάστηκε να εργαστούν δύο ημέρες, στην καλύτερη περίπτωση, ώστε να συγκεντρώσουν το απαιτούμενο ποσό. Αυτός όμως δεν ήταν λόγος ικανός ώστε να τους εμποδίσει να παρευρεθούν στη συναυλία του «δικού τους Σάκη», όπως χαρακτηριστικά τον αποκάλεσε ένας φίλος Ινδός στην προσπάθειά του να μας εξηγήσει πόσο σημαντικός είναι ο τραγουδιστής. Η ώρα είχε πάει 10 το βράδυ και ο Babbu Maan ακόμα να εμφανιστεί.
Καθαρό Μπόλιγουντ
Κι η στιγμή που όλοι περίμεναν έφτασε... Ο Babbu Maan ήταν εκεί, κοντά τους. Μετά βίας οι αστυνομικοί κατάφερναν να συγκρατήσουν το πλήθος που είχε συγκεντρωθεί στην πύλη εισόδου. Αργότερα μάθαμε ότι ο λόγος της καθυστέρησής του ήταν οι δεκάδες Ινδοί και Πακιστανοί δημοσιογράφοι που του έπαιρναν συνέντευξη. Περιττό βέβαια να πούμε ότι κανένα ελληνικό τηλεοπτικό κανάλι δεν έκρινε απαραίτητο να καλύψει την παρουσία στην Ελλάδα ενός μουσικού, που οι πωλήσεις κάθε άλμπουμ του ξεπερνούν τα 12 εκατομμύρια αντίτυπα! Καθώς ο Babbu Maan ανέβαινε στη σκηνή, κοντοστάθηκε για λίγα λεπτά κι έκανε την προσευχή του. Αμέσως μετά χαιρέτησε έναν προς έναν τους μουσικούς του δίνοντάς τους έναν κύβο ζάχαρης - ο συνήθης τρόπος για να δηλώσεις την αλληλεγγύη και εκτίμησή σου, σύμφωνα με τα έθιμα της επαρχίας του Punjab.
Η
μουσική του Babbu
Maan
είναι ένα είδος pop
με έντονα όμως στοιχεία της παραδοσιακής
ινδικής μουσικής. Καθαρό Μπόλιγουντ.Η σκηνική του παρουσία εντυπωσιακή,
όπως και η φωνή του. Μιλούσε στο κοινό,
του απευθυνόταν μέσα από τα τραγούδια
του, κι εκείνο εκδήλωνε την ικανοποίησή
του με χειροκροτήματα, χορούς αλλά και
ραβασάκια. Ένα παιδί τού έδωσε ένα
σημείωμα στο οποίο, όπως μας είπε κατά
τη διάρκεια της συνάντησής μας την
μεθεπόμενη ημέρα, έγραφε: «Πες
ένα τραγούδι για το Πακιστάν και την
Ινδία, πες ένα τραγούδι για να σταματήσουν
οι πόλεμοι κι άνθρωποι να ζουν μια
ειρηνική ζωή μέχρι τα βαθιά γεράματά
τους. Όπως μας
είπε, το βράδυ εκείνο έλαβε περισσότερα
από 200 παρόμοια σημειώματα.
Η ξενάγηση του σταρ
Τη Δευτέρα το πρωί συναντηθήκαμε με τον Babbu Maan για μια σύντομη συνέντευξη, η οποία όμως εξελίχθηκε σε μια μεγάλη βόλτα στην Ακρόπολη.
Ανεβήκαμε
τη Μακρυγιάννη και σταθήκαμε στο Λόφο
της Ακρόπολης. Το ενδιαφέρον του
εστιαζόταν αποκλειστικά στην ιστορία
της Αρχαίας Ελλάδας κι έτσι αναγκάστηκα
να γίνω η ξεναγός του. Επόμενη στάση το
Ηρώδειο. Αφού του εξήγησα την αξία του
θεάτρου αυτού, τόσο από ιστορικής όσο
και από μουσικής πλευράς, του πρότεινα
να σκεφτεί το ενδεχόμενο μιας συναυλίας
στο Ηρώδειο. Μου ανταπάντησε πως δεν
νομίζει ότι είναι τόσο καλός και τόσο
γνωστός ώστε να εμφανιστεί σε έναν τόσο
ιερό χώρο. Παρ' όλα αυτά, δεσμεύτηκε να
το ξανασκεφτεί.
Κι έτσι όπως τον
αποχαιρετούσαμε, κάπου εκεί κοντά στο
Θησείο, με φόντο την Ακρόπολη, μια σκέψη
πέρασε από το νου μου... Κι
όμως, πριν από μια βδομάδα, κάποιοι
Έλληνες «πατριώτες» με έκαναν να αισθανθώ
ντροπή, ξεστομίζοντας τη φράση «είμαι
Ελληνίδα»,
και να που σήμερα ένας Ινδός που ήρθε
για να επισκεφτεί τους Πακιστανούς και
Ινδούς μετανάστες της Ελλάδας μού
ξύπνησε, διά της οσμώσεως, το συναίσθημα
αυτό της θαλερής περηφάνιας για τη χώρα
μου...
Α ναι, δεν πρωτοτυπώ, αυτή είναι με λίγα λόγια και η ιστορία της Ελλάδας. Ποτέ δεν κινδύνεψε, μήτε και κινδυνεύει από τους άλλους, τους ξένους, τους αλλότριους, τους μετανάστες, λαθραίους ή μη... μονάχα από εμάς τους ίδιους κινδύνεψε και κινδυνεύει, τους πάρα πολύ Έλληνες.
σχόλια