Πώς σου γεννήθηκε η ιδέα γ' αυτό το φεστιβάλ;
Και εγώ και οι συνεργάτες μου ψάχνουμε να βρούμε τον χαμένο ενθουσιασμό μας κι ένα μονοπάτι να ξαναγυρίσουμε στην εφηβεία μας. Πάντα πίστευα ότι κάθε 4-5 χρόνια εμφανίζεται μια καινούργια γενιά και πρέπει να έχει τις ίδιες ευκαιρίες που είχαμε κι εμείς να ανακαλύψει τους κρυμμένους θησαυρούς της παγκόσμιας βιβλιοθήκης ιδεών και εικόνων. Άλλωστε, μέσα στη γενικευμένη θλίψη και την παραίτηση, όποιος μπορεί να ανοίγει πόρτες και παράθυρα να πάρει ο κόσμος μας αέρα και να μην πνιγούμε στο σκοτάδι μάλλον επιτελεί θεάρεστο έργο. Ελπίζοντας στη σωτηρία της ψυχής, ξεκινήσαμε τον Σεπτέμβρη με το Φεστιβάλ Παρατζάνοφ, συνεχίζουμε με τον Άντι Γουόρχολ και ήδη δουλεύουμε για το επόμενο σχέδιό μας. Τώρα, τι σημαίνει ένα Φεστιβάλ Άντι Γουόρχολ σήμερα; Ίσως να είναι σημαντικό, γιατί γέμισε ο κόσμος μας από υπερβολή και ξεχάσαμε τα απλά κι ασήμαντα, χάσαμε από το βλέμμα μας το καθημερινό και την απλότητα των πραγμάτων. Κυνηγήσαμε την καλή ζωή και ξεχάσαμε ότι καλή ζωή σημαίνει όμορφη ζωή και ότι η ομορφιά κρύβεται παντού γύρω μας. Και πιο πολύ απ' όλα ξεχάσαμε ότι όλα είναι προσωρινά, ακόμα και η Τέχνη. Άλλωστε, ο Γουόρχολ υπήρξε προφητικός και σε αυτό, όταν δήλωνε «Death and money change everything, honey».
#quote#
Είναι υπερπαραγωγή - και όχι απλώς ένα Σαββατοκύριακο προβολών. Πόσο δύσκολο ήταν να οργανώσεις το δεκαήμερο φεστιβάλ;
Δεν είναι καθόλου υπερπαραγωγή, απλώς είναι ένα πολύ μεγάλο ρίσκο, οικονομικά τουλάχιστον, σε δύσκολες εποχές. Ο κόσμος αρνείται να παρακολουθήσει και να ακολουθήσει εμμονές και επίπονα θεάματα. Του αρέσουν τα εύκολα, τα ξεκούραστα, τα ακίνδυνα και, πάνω απ' όλα, τα ανέξοδα. Εμείς προσπαθήσαμε να ξεχάσουμε πού ζούμε και επικεντρωθήκαμε στο οπτικό υλικό που αφορά τον Γουόρχολ, ώστε να έχει την ευκαιρία, όποιος ενδιαφέρεται, να αποκτήσει μια ολοκληρωμένη αντίληψη για την περσόνα, τις ιδέες και την εποχή του. Οπότε, η πραγματική δυσκολία θα έρθει με τη λήξη του φεστιβάλ, αν και θέλω να είμαι αισιόδοξος.
Ποια θα είναι τα highlights του, κατά τη γνώμη σου;
Νομίζω ότι θα είναι οι προβολές των βουβών ταινιών με μουσική υπόκρουση σπουδαίων Ελλήνων μουσικών. Πιστεύω ότι οι περφόρμανς των ΙΟΝ, The Boy, Adolf Plays Jazz και του Μιχάλη Δέλτα θα δείξουν την ιστορία, γιατί θα ξετυλίξουν τη συνάντηση πολλών γενεών με την ποπ αρτ και τον τρόπο που την αντιλαμβάνονται σήμερα νέα παιδιά, γεμάτα ζωή, ποίηση και αφοσίωση στην Τέχνη. Όλοι όσοι συμμετέχουν δεν είναι απλώς μουσικοί. Ο Μιχάλης Δέλτα, για παράδειγμα, γράφει φοβερά κείμενα και ζωγραφίζει κιόλας. Ο The Boy επίσης κάνει ταινίες. Όλα τα παιδιά ζουν κι αναπνέουν γεμάτα ανησυχίες κι εκρήξεις δημιουργίας. Οπότε, ανυπομονώ ν' ακούσω και να ζήσω αυτήν τη συνάντηση και αυτόν το διάλογο αισθήσεων και ιδεών.
Πώς βλέπονται/κρατιούνται σήμερα οι ταινίες του Γουόρχολ;
Βλέποντάς τες ξανά και ξανά όλες μαζί, αυτήν τη φορά προσπάθησα να τις συνδέσω και να συναρμολογήσω τις ομοιότητες με το έργο άλλων μεγάλων δημιουργών, όπως αυτό του Όρσον Γουέλς και του Τζον Κασσαβέτη. Διαλέγω κάτι που είχε πει ο Γουέλς: «Βαυκαλίζονται όσοι με ευκολία λένε ότι "ο πιο καθοριστικός παράγοντας στο σινεμά είναι η ιστορία, το σενάριο". Είναι βαθιά νυχτωμένοι. Το σενάριο -και η ιστορία- είναι το τρίτο -ίσως και το τέταρτο- κατά σειρά σημαντικό στοιχείο. Μπορείς να κάνεις ένα αριστούργημα με το τίποτα. Πάρτε για παράδειγμα τον Φελίνι. Το πιο σπουδαίο απ' όλα για να κάνεις μια καλή ταινία είναι ο ηθοποιός κι όσα βρίσκονται μπροστά από τον φακό της κάμερας». Διαλέγω και κάτι που είχε πει ο Κασσαβέτης: «Δεν ενδιαφέρομαι για εκρήξεις και πυρκαγιές. Δεν έχω δει ποτέ μου ένα ελικόπτερο να καταστρέφεται. Δεν έχω δει ποτέ κανένα ανθρώπινο κεφάλι να ανατινάζεται στα καλά καθούμενα. Γιατί, λοιπόν, θα πρέπει να κάνω τέτοιου είδους ταινίες; Αντίθετα, έχω δει ανθρώπους να αυτοκαταστρέφονται -σε καθημερινή βάση- με πιο απλούς τρόπους. Έχω δει ανθρώπους να παραιτούνται. Έχω δει ανθρώπους να κρύβονται πίσω από τις λέξεις, πίσω από τις πολιτικές τους ιδέες, πίσω από ναρκωτικά, πίσω από τη σεξουαλική επανάσταση, πίσω από τον φασισμό, πίσω από την υποκρισία και τα ψέματα, και τους καταλαβαίνω απόλυτα γιατί κι εγώ έχω υποφέρει απ' όλα αυτά». Και καταλήγω σε κάτι που είχε πει ο Γουόρχολ: «Θέλω να κάνω κακές ταινίες γιατί υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που κάνουν καλές ταινίες. Οι κακές ταινίες στο μέλλον θα είναι πολύ περισσότερες και μερικές, με τον καιρό, θα αποδειχτούν καλές». Νομίζω ότι αυτά τα λόγια και των τριών είναι ανάγλυφα ζωγραφισμένα πάνω σε αυτές τις απόπειρες χαρτογράφησης μιας διαφορετικής ματιάς στον θνητό μας κόσμο. Και κάτι ακόμα: παρά τις τεχνικές τους ατέλειες (τα περισσότερα είναι φιλμάκια super 8mm, δηλαδή ερασιτεχνικά) είναι γεμάτα φρεσκάδα κι έρωτα για τα σώματα και την αναίδεια της σφριγηλής νεότητας.
Είχες προλάβει τον Γουόρχολ ζωντανό, είχες δηλαδή ζήσει την περίοδο που δημιουργούσε καλλιτεχνικά; Ποια ήταν η γνώμη σου τότε γι' αυτόν και πώς έχει (αν έχει) αλλάξει τώρα;
Βάδιζα μέσα στη βροχή, μεσάνυχτα στο Σόχο, όταν με σταμάτησε ένας μεθυσμένος και μου είπε κατά λέξη: «Φίλε, δώσε μου λίγα χρήματα, πρέπει να πιω επειγόντως στη μνήμη του Άντι Γουόρχολ που πέθανε». Τον κοίταξα στα μάτια και μηχανικά του έδωσα ό,τι είχα. Δεν ξέρω αν ο θείος Άντι ήταν άγγελος ή διάβολος, δεν ξέρω αν ήταν εμπνευσμένος ή απλώς απατεώνας, δεν γνωρίζω αν είναι αλήθεια οι αστικοί μύθοι (τα κουτσομπολιά του Πολ Μόρισεϊ, οι μηνύσεις του Λου Ριντ, οι πυροβολισμοί εκατέρωθεν), ξέρω ότι πάντα με αφόπλιζε η χαμογελαστή του απλότητα και η εμμονή του να δει τον κόσμο με ένα διαφορετικό μάτι. Κι όσο μεγαλώνω ανακαλύπτω ότι η σχέση αυτή διαρκεί και με σπρώχνει –χρόνο με τον χρόνο– να ξαναδώ κι εγώ τον κόσμο διαφορετικά, με πιο έντονα χρώματα, και με μεγαλύτερη περιέργεια να ανακαλύψω την αλήθεια της ζωής μέσα από τις ασήμαντες λεπτομέρειες.
Φεστιβάλ Άντι Γουόρχολ
Από Πέμπτη 9 Μαΐου έως Κυριακή 19 ΜΑΙΟΥ στο σινέ ΤΡΙΑΝΟΝ, Πατησίων & Κοδριγκτώνος 21
Τιμές εισιτηρίων: 6ευρώ/ενότητα, 8ευρώ ημερήσιο, 20 ευρώ φεστιβάλ
Ένα συγκεντρωτικό κινηματογραφικό αφιέρωμα στον Άντι Γουόρχολ και στην εποχή του, με 23 ταινίες και σπάνια ντοκιμαντέρ και με 4 μοναδικές μουσικές περφόρμανς των ION, The Boy, Adolf Plays the Jazz & Μιχάλη Δέλτα που θα ντύσουν με σημερινούς ήχους βουβές πειραματικές ταινίες του.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ
ΠΕΜΠΤΗ 9 ΜΑΪΟΥ
18.00 JONAS MEKAS ΜΙΛΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΟΥΟΡΧΟΛ
19.00 WARHOL, ντοκιμαντέρ του David Baileys
20.00 Andy Warhol's BAD, με τους Carroll Baker, Perry King και Susan Tyrrell
21.45 MY HUSTLER. Μια αρσενική πόρνη κάτω από τον καυτό ήλιο. Με τους Tom Baker και Ed Wiener
23.00 FLESH, του Πολ Μορισέι. Με τους Joe Dallesandro, Geraldine Smith και Patti D'Arbanville
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 10 ΜΑΪΟΥ
18.00 MORISSEY FACTORY DAYS. Οι λαμπερές μέρες στο Εργοστάσιο
19.00 VINYL. Το κατά Γουόρχολ «Κουρδιστό πορτοκάλι». Με τους Tosh Carillo, Larry Latrae και Gerard Malanga
20.00 MY HUSTLER. Μια αρσενική πόρνη κάτω από τον καυτό ήλιο. Με τους Tom Baker και Ed Wiener
21.45 EMPIRE, βουβή με μουσική ζωντανή επένδυση από τους Adolf Plays the Jazz
23.00 FLESH FOR FRANKENSTEIN, του Πολ Μορισέι. Με τους Joe Dallesandro, Udo Kier και Dalila Di Lazzaro
ΣΑΒΒΑΤΟ 11 ΜΑΪΟΥ
18.00 WOMEN IN REVOLT, του Πολ Μορισέι. Με τους Candy Darling και Jackie Curtis
20.00 TRASH, του Πολ Μορισέι. Με τον Joe Dallesandro
21.45 KISS βουβή με μουσική ζωντανή επένδυση από τους ION
23.00 BLOOD FOR DRACULA του Πολ Μορισέι. Με τους Joe Dallesandro, Udo Kier και Vittorio De Sica
ΚΥΡΙΑΚΗ 12 ΜΑΪΟΥ
18.00 VELVET UNDER & NICO. Σπάνιο υλικό από την κάμερα του Άντι Γουόρχολ
19.00 MY HUSTLER. Μια αρσενική πόρνη κάτω από τον καυτό ήλιο. Με τους Tom Baker και Ed Wiener
20.00 CHELSEA GIRLS. Ολόκληρη η 4ωρη κόπια. Με τους Brigid Berlin, Randy Borscheidt και Nico
23.00 I SHOT A.W., της Μαίρη Χάρον. Με τους Lili Taylor, Stephen Dorff και Jared Harris
ΔΕΥΤΕΡΑ 13 ΜΑΪΟΥ
18.00 Andy Warhol's BAD, με τους Carroll Baker, Perry King και Susan Tyrrell
20.00 I A MAN, του Πολ Μορισέι. Με τους Tom Baker, Valeria Sollanas και Nico
21.45 JONAS MEKAS ΜΙΛΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΟΥΟΡΧΟΛ
23.00 HEAT, του Πολ Μορισέι. Με τους Joe Dallesandro, Sylvia Miles, Andrea Feldman και Pat Ast
ΤΡΙΤΗ 14 ΜΑΪΟΥ
18.00 LONESOME COWBOYS, με τους Viva, Tom Hompertz, Louis Waldon και Joe Dallesandro
20.00 VELVET UNDER & NICO. Σπάνιο Υλικό από την κάμερα του Άντι Γουόρχολ
21.45 MY HUSTLER. Μια αρσενική πόρνη κάτω από τον καυτό ήλιο. Με τους Tom Baker και Ed Wiener
23.00 WOMEN IN REVOLT, του Πολ Μορισέι. Με τους Candy Darling και Jackie Curtis
ΤΕΤΑΡΤΗ 15 ΜΑΪΟΥ
18.00 VINYL. Το κατά Γουόρχολ «Κουρδιστό πορτοκάλι». Με τους Tosh Carillo, Larry Latrae και Gerard Malanga
19.00 WARHOL, ντοκιμαντέρ του David Baileys
20.00 THE LIFE AND TIMES OF A.W., ντοκιμαντέρ του Chuk Workman
21.45 MORISSEY FACTORY DAYS. Οι λαμπερές μέρες στο Εργοστάσιο
23.00 FACTORY GIRL, του George Hickenlooper. Με τους Sienna Miller, Guy Pearce και Hayden Christensen
ΠΕΜΠΤΗ 16 ΜΑΪΟΥ
18.00 I SHOT A.W., της Μαίρη Χάρον. Με τους Lili Taylor, Stephen Dorff και Jared Harris
20.00 CHELSEA GIRLS. Ολόκληρη η 4ωρη κόπια. Με τους Brigid Berlin, Randy Borscheidt και Nico
23.00 I A MAN, του Πολ Μορισέι. Με τους Tom Baker, Valeria Sollanas και Nico
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 17 ΜΑΪΟΥ
18.00 FACTORY GIRL, του George Hickenlooper. Με τους Sienna Miller, Guy Pearce και Hayden Christensen
20.00 LONESOME COWBOYS, με τους Viva, Tom Hompertz, Louis Waldon και Joe Dallesandro
21.45 BLOW JOB, βουβή με μουσική ζωντανή επένδυση από τον The Boy
23.00 TRASH, του Πολ Μορισέι. Με τον Joe Dallesandro
ΣΑΒΒΑΤΟ 18 ΜΑΪΟΥ
18.00 FLESH FOR FRANKENSTEIN, του Πολ Μορισέι. Με τους Joe Dallesandro, Udo Kier και Dalila Di Lazzaro
20.00 BLOOD FOR DRACULA, του Πολ Μορισέι. Με τους Joe Dallesandro, Udo Kier και Vittorio De Sica
21.45 MARIO BANANA, βουβή με μουσική ζωντανή επένδυση από τον Μιχάλη Δέλτα
23.00 Andy Warhol's BAD, με τους Carroll Baker, Perry King και Susan Tyrrell
ΚΥΡΙΑΚΗ 19 ΜΑΪΟΥ
18.00 FLESH του Πολ Μορισέι. Με τους Joe Dallesandro, Geraldine Smith και Patti D'Arbanville
20.00 HEAT, του Πολ Μορισέι. Με τους Joe Dallesandro, Sylvia Miles, Andrea Feldman και Pat Ast
21.45 JONAS MEKAS ΜΙΛΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΓΟΥΟΡΧΟΛ
23.00 TRASH, του Πολ Μορισέι. Με τον Joe Dallesandro
σχόλια