Η ιστορία μιας έκθεσης

Η ιστορία μιας έκθεσης Facebook Twitter
0

Ιστορία της Έκθεσης

Στις 8 Οκτωβρίου του 2011 μέσα στο κατάμεστο Konzerthaus του Βερολίνου, έντεκα νέοι δημιουργοί από την Ελλάδα ανεβαίνουν στη σκηνή για να παραλάβουν από τα χέρια του Peter Zec, προέδρου των red-dot communication design awards, το μεγαλύτερο βραβείο της τελετής και μία από τις σημαντικότερες διακρίσεις στο επικοινωνιακό design διεθνώς: Η Beetroot είναι πλέον το agency of the year για το 2011! Το βραβείο που μόλις πέρσι απέσπασε η ΒBDO, η εταιρία-κολοσσός με περισσότερους από 15.000 υπαλλήλους σε 79 χώρες, περνάει για πρώτη φορά σε ελληνικά χέρια.

Στo πλαίσιo της βράβευσης για το «σταθερά υψηλό επίπεδο» του συνολικού της έργου, η Beetroot καλείται να αναπτύξει την έκθεση-γύρο του θριάμβου που θα αποτελέσει το κεντρικό γεγονός στην παρουσίαση των red-dot του 2011.

Αντίθετα με τις αυτο-αναφορικές εκθέσεις που έχουν συμβεί στο παρελθόν, η Beetroot αποφασίζει να δημιουργήσει τα «ελληνικά τέρατα», για να αντιστρέψει –με χιούμορ– τη κακή πολιτικο-οικονομική εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό (και ιδιαίτερα στη Γερμανία), παρουσιάζοντας ταυτόχρονα οικουμενικές φιλοσοφικές βάσεις και πρακτικές του σύγχρονου design. Χρησιμοποιώντας τα τέρατα της ελληνικής μυθολογίας με το διττό τους χαρακτήρα τόσο ως θύτες όσο και ως θύματα, τα “The Greek Monsters” λειτουργούν ως τα πλέον σύγχρονα σύμβολα ενάντια στο ρατσισμό, την απλοποίηση και τον αποκλεισμό, ενώ παράλληλα επικοινωνούν τις βασικές αρχές της δημιουργικότητας και κερδίζουν ενθουσιώδεις κριτικές όπου κι αν παρουσιάζονται.

Τον Απρίλιο του 2012 τα «ελληνικά τέρατα» έρχονται «σπίτι»!

Η Beetroot ενώνει τις δυνάμεις της με το Μουσείο Μπενάκη, το σημαντικότερο μουσειακό ίδρυμα στη χώρα μας, για την αναδημιουργία την παρουσίαση και την ανάπτυξη της έκθεσης “The Greek Monsters” στην Αθήνα με σκοπό να αποτελέσει σταθμό στη πολιτιστική ζωή του τόπου μας, όχι μόνο ως σημαντικό καλλιτεχνικό γεγονός, αλλά και ως γιορτή της δημιουργικότητας και της ανάπτυξης που συμβαίνει και μπορεί να συμβαίνει στην Ελλάδα σήμερα.

Η έκθεση

Η έκθεση “The Greek Monsters” by Beetroot αποτελείται από εκθέματα τα οποία ως προς την αισθητική τους βασίζονται στην αυθεντική εικονογράφηση της Beetroot για το βιβλίο «Τα Παρεξηγημένα Τέρατα της Ελληνικής Μυθολογίας»1 σε νεο-μελανόμορφο ρυθμό2.

Συγκεκριμένα αποτελείται από εγκαταστάσεις, τρισδιάστατα γλυπτά, ειδώλια, στένσιλ ζωγραφικά γκράφιτι υπό μορφή σύγχρονων ζωφόρων κλπ αλλά και ψηφιακά «αόρατα» τέρατα που εμφανίζονται, συμπληρώνονται ή αποκτούν ζωή μέσα από «έξυπνες» ηλεκτρονικές συσκευές όπως tablets και smartphones. Πλάι σε κάθε ένα από τα εκθέματα υπάρχουν υπομνήματα στα οποία αντί να παρατίθενται πληροφορίες για την προέλευση, την ιστορία ή την κατασκευή τους, αναγράφονται πρωτότυπα ποιήματα για τη φιλοσοφία ή την πρακτική που συμβολίζουν (π.χ. την αυθεντικότητα, την ομαδικότητα κ.λ.π.).

Τα εκθέματα λειτουργούν σε ένα πρώτο επίπεδο ως σύγχρονα καλλιτεχνικά δημιουργήματα βασισμένα στην ελληνική μυθολογία αλλά σε δεύτερο, ως αφορμή για την παρουσίαση των συστατικών της δημιουργίας και της ανάπτυξης. Η μυθολογία μας επανεξετάζεται υπό το νέο πρίσμα της ουσίας που κρύβει πίσω από το φανταστικό της περίβλημα και εδραιώνει εκ νέου τη θέση της ως κληρονομιά του δυτικού πολιτισμού.

Σε μια δύσκολη για την Ελλάδα πολιτικο-οικονομική εποχή, το σχόλιο της έκθεσης είναι περισσότερο από σαφές. Τα «ελληνικά τέρατα» είναι η πιο ξεκάθαρη αντιστροφή του «Φοβού τους Δαναούς…», εφόσον η αρνητική πρώτη εντύπωση κυοφορεί τελικά δημιουργία, αποφασιστικότητα και έργο.

Τα «ελληνικά τέρατα» -τελικά- είμαστε όλοι οι Έλληνες που προσπαθούμε για την ανάπτυξη και που παρά τις όποιες δυσμενείς συνθήκες, βρίσκουμε τρόπους να διακρινόμαστε τις υψηλότερες θέσεις του στίβου μας.

Διάφορα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ