'Απο το μέτωπο της σύγχρονης τέχνης στο μέτωπο της Συρίας (Louis Mesplé).
"(...) Η φωτογραφία αυτή τραβήχτηκε από τον Hamad Aboud, έναν free lance φωτογράφο του πρακτορείου Agence France Presse, που μαθήτευσε δίπλα στον μεγάλο φωτογράφο-ρεπόρτερ Patrick Baz, υπεύθυνο για τη Μέση Ανατολή του ίδιου πρακτορείου, χάρη σε ένα πρόγραμμα του Institute for War and Peace Reporting (IWPR).
“Έκτοτε αυτή η φωτογραφία με έχει στοιχειώσει. Βρίσκεται σε μια γωνιά στο γραφείο μου, πάνω στον υπολογιστή (…) “
(Η φωτογραφία αυτή) καταδεικνύει άμεσα και σε όλη του τη διάσταση το ίδιο το έγκλημα. Αποτυπώνει εξίσου την πραγματικότητα και τη μυθοπλασία. Την πραγματικότητα, ποιος θα μπορούσε να την αμφισβητήσει; Τη μυθοπλασία, επειδή βρίσκεται εκτός των ορίων της ανθρώπινης φαντασίας το γεγονός ότι υφίστανται τέτοιες μαζικές καταστροφές, ακόμη και αν θυμόμαστε δρόμους κατεστραμμένων από πολέμους πόλεων. Η φωτογραφία αυτή θέτει υπό αμφισβήτηση την κριτική «μοντελοποίηση» των φωτογραφιών του Stan Douglas (ο οποίος με τη βοήθεια κομπάρσων αναπαριστά σκηνές πολιτικών και κοινωνικών γεγονότων, σσ.).
Δεν είμαι αφελής και δεν αντιπαραθέτω την μια φωτογραφία με την άλλη. Υπάρχει μόνο ένα χάσμα ανάμεσα τους. Ας το θέσουμε ωμά : η μία παράγεται για τις πολυτελείς αίθουσες των χώρων της σύγχρονης τέχνης και η άλλη εντάσσεται στην ακατάσχετη ροή της ειδησεογραφίας.
Έκτοτε η φωτογραφία του Hamad Aboudf χάθηκε στα κύματα της Belharra και λοιπών “φωτογραφιών της εβδομάδας” για σερφ, σκι, σκούτερ…
Ποιο είναι το μέλλον του θεάματος της ενημέρωσης;
Η θέση των φωτογράφων είναι και αυτή διαφορετική. Ο ένας, καλλιτέχνης διεθνώς αναγνωρισμένος, ο άλλος ρεπόρτερ “με το κομμάτι” στο μέτωπο της Συρίας. “Φανταστείτε τις ζωές που τους αναλογούν”.
Όταν ο Hamad Aboud φωτογράφιζε στο Deir Ezzor, ήταν, σύμφωνα με τον Patrick Baz, «πολύ δύσκολο να εργάζεσαι σε μια πόλη που τελούσε ακόμη υπό κατάληψη από τους τζιχαντιστές του EIIL ».
Η φωτογραφία αυτή παραμένει στη γωνία της οθόνης μου. Είναι η υπενθύμιση, εφόσον κάτι τέτοιο χρειάζεται ακόμη, της αταξίας των πραγμάτων."
Ολόκληρο το άρθρο του Louis Mesplé στο μπλογκ του On est la pour voir στο ειδησεογραφικό σάιτ rue89.nouvelobs.com.
Φωτογραφία του Stan Douglas από τη σειρά Midcentury Studio Hockey Fight, 1951, (2010). David Zwirner Gallery, New York/London & Victoria Miro Gallery, London.
σχόλια