Οι πορείες επιθυμούν να φρακάρουν το σύστημα
(ύστερα από συζήτηση με τον Σεραφείμ Σεφεριάδη, επίκουρο καθηγητή της Πολιτικής Επιστήμης στο Πάντειο Πανεπιστήμιο)
- Η σύσταση του κέντρου της Αθήνας είναι κατεξοχήν πολιτικοποιημένη και ξυπνάει μνήμες. Οι πορείες είναι ένα κομμάτι του κέντρου. Κάνουν την πόλη να πιστεύει πως υπάρχει, άσχετα που κανείς δεν χαίρεται να εισπνέει δακρυγόνα.
- Η έξοδος των πολιτών στο δρόμο είναι μονόδρομος. Τα προβλήματα θα γίνουν εκρηκτικά οπότε έχουμε πάρα πολλές αιτίες για συγκρουσιακές κινητοποιήσεις. Η πορεία δεν είναι ένα πολιτιστικό συμβάν, αλλά θέλει να προκαλέσει ένα πολιτικό αποτέλεσμα σε αυτούς που δεν ακούνε. Όταν αυτοί που δεν ακούνε καταστέλλουν, εύλογο είναι να περιμένει κανείς πως θα θεριστούν θύελλες.
- Το τραγικό συμβάν στην τράπεζα δεν θα παίξει κάποιο ρόλο γιατί προσμετράται στο σώμα αυτών που διεκδικούν και όχι σε αυτών που υπεραμύνονται μια κατάσταση πραγμάτων. Τους νεκρούς τους έχει στο σώμα του αυτός που διεκδικεί. Δεν τους έχει η κυβέρνηση. Δεν έγινε καμία πορεία για να σκοτωθούν οι εργαζόμενοι.
- Όλοι καταδικάζουμε τη βία. Εφεξής, όμως, για να είναι αποτελεσματικές οι πορείες, κανείς δεν θα μείνει ήσυχος. Οι πορείες δεν είναι πομπές, αλλά θέλουν να φρακάρουν το σύστημα. Αυτοί που θα τις αντιμετωπίσουν είναι βέβαιο πως θα προσφύγουν στη βία. Είναι τέτοια τα χαρακτηριστικά της κρίσης που κανείς δεν πρέπει να εκπλήσσεται από την εκδήλωση ωμής βίας. Βίαιο, όμως, δεν είναι ότι οι τράπεζες δανείζουν το δημόσιο με τοκογλυφικό επιτόκιο, αυτό χρεοκοπεί και μετά τα παίρνει από την κοινωνία για να πληρώσει τους τοκογλύφους;
- Εξαιτίας των προβλημάτων και της απαξίωσης του πολιτικού συστήματος, δεν θα ηρεμήσει ο κόσμος. Τα ΜΜΕ ζουν σε έναν πύργο και δεν παρακολουθούν την εκπομπή πολιτικής χυδαιότητας. Το σώμα των 200.000-300.000 ανθρώπων θα πρέπει να δεχτεί ένα μεγάλο χτύπημα για να καμφθεί, και με τα νομοσχέδια που έρχονται δεν το βλέπω να γίνεται. Σ.Δ.
Η κρίση μάς κινητοποιεί
- Οι μεσήλικες κυρίες που μας δίνουν τα χρησιμοποιημένα τους εισιτήρια στο μετρό για να τα χρησιμοποιήσουμε εμείς κάνουν ακτιβισμό.
- Οι ποδηλάτες που όλο αυξάνονται.
- Οι κάτοικοι των Εξαρχείων με το αυτοδιαχειριζόμενο πάρκο στη Ναυαρίνου κάνουν το ίδιο.
- Τα παιδιά που δραστηριοποιούνται στον Σπόρο και πειραματίζονται σε ένα διαφορετικό μοντέλο εμπορίου αλλά και το χαριστικό παζάρι του Σκόρου είναι μορφές ακτιβισμού.
- «Ο ακτιβισμός δεν περιορίζεται πλέον στη νεανική εξέγερση αλλά, όπως επιβεβαιώθηκε στους δρόμους της Αθήνας την τελευταία Τετάρτη, όταν κατέβηκαν γύρω στους 200.000 ανθρώπους όλων των ηλικιών για να διαμαρτυρήθουν ειρηνικά για τα δικαιώματά τους, γίνεται ένα ουσιαστικό όχημα για την κοινωνική αλλαγή. Ο ακτιβισμός εκφράζεται με μια ογκώδη ποικιλία τρόπων. Εμείς πιστεύουμε ότι η επιλογή αυτών που ψωνίζουμε και τρώμε είναι μια μορφή ακτιβισμού», μας εξηγούν από την κολεκτίβα Troo Food Liberation. Μ.Κ.
troofoodliberation.com, parkingparko.blogspot.com/, sporos.org, skoros.espiv.net
Καθοδική κίνηση στ' ακίνητα
Πιο χαμηλά και από πέρυσι: Σε συνεχόμενη πτώση φαίνεται να βρίσκονται οι τιμές των ακινήτων στην Αθήνα και μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να φθάσουν σε μείωση έως και 20% επί των περσινών τιμών - που σημειωτέον είχαν ήδη πέσει σε σύγκριση με προηγούμενες χρονιές. Κυριαρχεί ένα κλίμα αβεβαιότητας και αναποφασιστικότητας. «Υπάρχουν όλο και περισσότερες περιπτώσεις ενδιαφερόμενων αγοραστών που έρχονται ξανά και ξανά για να δουν το ακίνητο που τους ενδιαφέρει γιατί δυσκολεύονται να πάρουν την απόφαση. Βλέπουμε όμως ότι το ίδιο ισχύει ακόμα και στις μισθώσεις», μας λέει ο κύριος Σταμούλης από το μεσιτικό γραφείο Info Casa και συνεχίζει: «Αυτοί που αποφασίζουν να πουλήσουν είναι κυρίως άνθρωποι που έχουν ανάγκη για χρήματα, διότι όσοι δεν έχουν δεν παίρνουν τέτοιου είδους αποφάσεις αυτή την εποχή».
Χαμηλά στα... χαμηλά: Η ζήτηση ακινήτων δεν φαίνεται να πέφτει σε περιοχές παραδοσιακά καλές, όπως είναι τα Ιλίσια και το Μετς. Περισσότερο έχουν μειωθεί οι τιμές στις περιοχές που απευθύνονται σε χαμηλά και μεσαία πορτοφόλια, όπως τα Εξάρχεια, η Νέα Φιλαδέλφεια, το Ηράκλειο, η Δραπετσώνα, το Κερατσίνι, η Ελευσίνα, το Περιστέρι και το Αιγάλεω. Μ.Κ.
Aγορά: Από το πληκτρολόγιο
Τα σκάμε ακόμα! Οι Έλληνες πλήρωναν έως και 50% πάνω τα προϊόντα των σουπερμάρκετ σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες για το μήνα Απρίλιο.
Απολύσεις! Σύμφωνα με έρευνα της Hellastat, υπολογίζεται ότι ο τζίρος στη λιανική θα είναι μειωμένος κατά 30%-40% μέσα στο 2010 ενώ η ΕΣΕΕ υπολογίζει ότι μία στις τρεις εμπορικές επιχειρήσεις θα χρειαστεί να κάνει απολύσεις τον επόμενο χρόνο.
Μπαζάρ (καμιά άλλη χρονιά δεν θυμόμαστε να έχουν γίνει τόσα πολλά), ευκαιρίες και στροφή στα online ψώνια: Οι online αγορές μοιάζουν να είναι και οι πλέον ευνοημένες από την κρίση. Δεν είναι τυχαίο ότι το e-bay άνοιξε πρόσφατα ελληνική διεύθυνση, μιας και οι συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών -που ήταν παραδοσιακά επιφυλακτικοί με το ίντερνετ- μοιάζουν να αλλάζουν, αφού το 57% δηλώνει ότι θα έκανε αγορές online. Δ.Τ.
Αγορά ηλεκτρικών: ο πρώτος «πεσών»
«Τριήμερα χαμηλών τιμών», «επιχειρήσεις χαμηλών τιμών», «αγορές κλιματιστικών με δώρο διακοπές στην... κοσμοπολίτικη Μύκονο και την εναλλακτική Σκιάθο». Αυτά είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά της πρώτης αντίδρασης των αλυσίδων ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών, όπως αποτυπώνονται στα φυλλάδια που βρίσκουμε στις εισόδους των πολυκατοικιών.
«Ο λαός δεν ξεχνά τι σημαίνει προσφορά»: LCD 42 ιντσών με λιγότερα από €500, λάπτοπ με 10 ευρώ τον μήνα, 0% τόκοι σε αγορές με 36 δόσεις και πάει λέγοντας.
Η συμβουλή μας: Πριν αφεθείτε σε μια αγορά που φαντάζει τεράστια ευκαιρία, διπλοτσεκάρετε το μοντέλο της τηλεόρασης, του υπολογιστή ή όποιου άλλου γκάτζετ θέλετε να αγοράσετε! H μέθοδος είναι απλή, και ονομάζεται Google. Tο ξεστοκάρισμα μοντέλων που δείχνουν σημερινά αλλά είναι τριετίας και σε τιμές που δείχνουν συμφέρουσες, αλλά ΔΕΝ είναι, μπορεί να μπορεί να συμβεί στον καθένα. S_vj
Συναυλίες: Οι κολοσσοί θα κυριαρχήσουν
Ψύχραιμοι διοργανωτές: «Τουλάχιστον γι' αυτό το καλοκαίρι δεν φαίνεται να έχει επηρεαστεί η διοργάνωση των συναυλιών, υπό την έννοια ότι έχουν ανακοινωθεί πάρα πολλές εκδηλώσεις», λέει ο Γιώργος Κατραβάς, project manager του Synch. «Φαντάζομαι πως η κρίση θα φανεί απολογιστικά και ουσιαστικά στην προσέλευση του κοινού. Θα το γνωρίζουμε τον Σεπτέμβριο». Ο Γιάννης Παλτόγλου της Detox που διοργανώνει το Eject συμφωνεί: «Η κρίση δεν είχε επηρεάσει τις συναυλίες, αλλά ο τελευταίος μήνας έχει αλλάξει έντονα την πορεία των πραγμάτων, με μεγάλη ευθύνη και της καταστροφολογικής μανίας των media». «Υπήρξαν ονόματα που δεν κλείσαμε καθώς η αμοιβή τους θεωρήσαμε πως δεν ανταποκρίνεται στη σημερινή κατάσταση και άρα θα αυξάναμε το ρίσκο της διοργάνωσης», λέει ο Γ. Κατραβάς.
Τα μέτρα: «Μειώσαμε τις ημέρες του Synch από 3 σε 2 και κόψαμε κάποιες παράλληλες δραστηριότητες που ήταν σημαντικές για το πρόγραμμά μας, αλλά στην παρούσα φάση φαίνονταν πολυτέλεια. Το εισιτήριο είναι το μικρότερο που είχαμε τα τελευταία 5 χρόνια, ενώ έχουμε λάβει ειδική μέριμνα για τους άνεργους». Με το ίδιο σκεπτικό, το Eject μιλάει για το πιο φτηνό εισιτήριο των τελευταίων 3 χρόνων «ανεξάρτητα αν αυτό έχει ή όχι προβληθεί από τα μέσα. Οι τιμές διαμορφώνονται σε σχέση με πολλούς όρους (αμοιβές, ενοίκια, μεταφορικά), οι οποίοι δεν έχουν όμως βελτιωθεί, αλλά το αντίθετο».
Η προφητεία: «Δεν πιστεύω ότι θα πληγούν τραγικά τα μεγάλα φεστιβάλ αυτό το καλοκαίρι» δηλώνει η CTS Productions. «Έχουν γίνει αρκετά ασφαλείς κινήσεις με ονόματα μικρού σχετικά ρίσκου. Αν και ο κόσμος έχει τρομοκρατηθεί, τουλάχιστον μέχρι το χειμώνα δεν θα δει την τσέπη του να αδειάζει τόσο ώστε να περιοριστεί στις βασικές ανάγκες του και να θυσιάσει τη διασκέδασή του. Ίσως να πάει σε δύο φεστιβάλ αντί για τρία. Τα ονόματα-κολοσσοί θα κυριαρχήσουν». «Όπως κάθε πρόσφατο καλοκαίρι, θα έχουμε αρκετές ακυρώσεις, λόγω του μεγάλου αριθμού όμοιων συναυλιών, αλλά και τις εξωπραγματικές τιμές που δίνονται από μερικές εταιρείες», λέει ο Γ. Παλτόγλου. Μ.Η.
Bιβλίο: περιμένοντας τις εξελίξεις
Μείωση; «Πιο πολύ κόσμο μας έκοψαν οι διαδηλώσεις και οι πορείες παρά η κρίση», μας είπαν από δύο βιβλιοπωλεία του κέντρου.
Διαφορά: Η στροφή του κοινού προς τις κοινωνικές επιστήμες, τα βιβλία οικονομικών αλλά και βιβλία για το ασφαλιστικό (!!!).
Ο προγραμματισμός θα πραγματοποιηθεί, αλλά: «Το πρώτο εξάμηνο του έτους το εκδοτικό μας πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε κανονικά. Θα γίνει μια επανεκτίμηση του προγράμματος για το δεύτερο εξάμηνο με βάση και τις τελευταίες εξελίξεις» λέει ο Αργύρης Καστανιώτης.
Οι τιμές; Δυο από τους τρεις εκδοτικούς οίκους στους οποίους απευθυνθήκαμε ήταν αρνητικοί, ενώ από τις εκδόσεις Καστανιώτη μας ανέφεραν «οι αναγνώστες θα έχουν σύντομα τη δυνατότητα να προμηθευτούν και από τα βιβλιοπωλεία την ψηφιακή έκδοση των βιβλίων μας, η οποία θα προσφέρεται σε χαμηλότερη τιμή». Δ.Τ.
Εικαστικά: 10-20% πιο χαμηλά
Οι μεγάλες εκθέσεις των μουσείων πήγαν πολύ καλά: Με αποκορύφωμα την έκθεση του Τσαρούχη στο Μουσείο Μπενάκη, που πήρε και παράταση.Ποιο είναι το τοπίο όμως για τις γκαλερί; Θα γίνουν λιγότερες εκθέσεις; Η Γιούλη Καρατσίκη, gallery manager της γκαλερί Καλφαγιάν στην Αθήνα, λέει πως το πρόγραμμά τους θα συνεχιστεί κανονικά. Ο Αντρέας Μελάς, ιδιοκτήτης της γκαλερί ΑMP στην Πλατεία Κουμουνδούρου, ομολογεί ότι το σκέφτεται αλλά προτιμά να κόψει το κόστος παραγωγής παρά τις εκθέσεις: «Κόβουμε από τα υπόλοιπα, από τις εταιρείες μεταφοράς ας πούμε, για να μπορούμε να κάνουμε τα πρότζεκτ που μας αρέσουν». Μόνο μια γκαλερί στο Κολωνάκι παραδέχτηκε πως ναι, θα κάνουν περικοπές στο πρόγραμμά τους.
Αγοράζει ο κόσμος; Απ' ό,τι φαίνεται δεν υπάρχει μεγάλη μείωση, απλώς οι άνθρωποι που αγόραζαν παραδοσιακά τέχνη είναι πλέον πιο προσεκτικοί. «Δεν θα έλεγα ότι η κρίση έχει επηρεάσει τόσο την ποσότητα των έργων που πωλούνται, όσο το χρόνο που απαιτείται για να αποφασίσει κάποιος να προχωρήσει σε μια αγορά. Αυτό συμβαδίζει με την απαίτηση για τη βελτίωση της ποιότητας σε όλους τους τομείς της αγοράς της τέχνης», υποστηρίζει η Γιούλη Καρατσίκη. Ο Αντρέας Μελάς συμφωνεί εν μέρει: «Ναι, υπάρχει πτώση. Νομίζω ότι αυτό που έχει συμβεί είναι ότι αυτοί που παραδοσιακά αγόραζαν τέχνη είναι πλέον πιο προσεκτικοί γιατί έχουν και περισσότερο χρόνο».
Πόσο πάει ο πίνακας; Όσο για το αν θα πέσουν οι τιμές στο μέλλον, ελάχιστοι επιθυμούν να απαντήσουν ξεκάθαρα. Από την γκαλερί του Κολωνακίου μας είπαν ότι σκοπεύουν να ρίξουν τις τιμές κατά 10% με 20%. Ο Αντρέας Μελάς διευκρινίζει ότι δεν σκοπεύουν να ρίξουν τις τιμές - μιας και αντιπροσωπεύουν ως επί το πλείστον νέους καλλιτέχνες που έχουν ήδη έργα με χαμηλές τιμές. «Νομίζω όμως ότι θα κάνουμε διαπραγματεύσεις ως προς την τιμή - εκπτώσεις δηλαδή οι οποίες δεν θα επιβαρύνουν τον καλλιτέχνη έτσι κι αλλιώς, αλλά εμένα». Δ.Τ.
Το ΔΝΤ... θα μας μάθει την κουζίνα μας
Περισσότερη ελληνική κουζίνα. Στην πρώτη γραμμή των προτιμήσεων των σεφ τα φτηνά και εποχιακά υλικά του τόπου μας. Οι ακριβές εισαγόμενες γκουρμεδιές που περνούν τα σαράντα κύματα να καταλήξουν στο πιάτο μας θα γίνουν παρελθόν.Μαμαδίστικη μαγειρική: οι πολλές προετοιμασίες στην κουζίνα θα μειωθούν, αφού θα περιοριστεί και το προσωπικό που τις υποστηρίζει.
Οι πρωταγωνιστές των μενού: «Πολλές σαλάτες, κοτόπουλο, χοιρινό, ενώ το φιλέτο θα γίνει είδος προς εξαφάνιση», λέει ο Κώστας Τσίγκας, σεφ του εστιατορίου Ioannis, και συνεχίζει: «Γκουρμέ φαγητό με φθηνά υλικά. Στη δύσκολη περίοδο θα φανεί ποιοι σεφ είναι πραγματικά δημιουργικοί και εφευρετικοί. Δεν θα χρειαζόμαστε την υπεραξία ενός γουαγκιού, που από μόνο του λόγω λάιφ-στάιλ υπηρετεί μια δήθεν δημιουργικότητα. Οι μάγειροι θα φτιάχνουν τα δικά τους αλλαντικά, λουκάνικα, πηχτή, τουρσιά κ.λπ.».«Τα προϊόντα θα βρουν την πραγματική αξία τους στο ράφι», λέει ο Λευτέρης Λαζάρου, σεφ και ιδιοκτήτης του εστιατορίου Βαρούλκο. Ο ίδιος υποστηρίζει: «Όσα χάσει ο εργαζόμενος από το εισόδημά του θα τα βρει μπροστά του ως έκπτωση. Χρειάζεται άλλη διαχείριση. Όταν οι ψαράδες έριξαν τις τιμές, τότε τις χαμήλωσα κι εγώ στον κατάλογό μου Ένας καλός μάγειρας δεν χρειάζεται την υψηλή γαστρονομία για να ξεδιπλώσει το ταλέντο του». Ν.Μ.
Έξω πάμε καλά; (Θέατρο-Σινεμά-Νύχτα)
Μάζεμα στις θεατρικές παραγωγές και σταθερό εισιτήριο... Κανείς δεν ήθελε να παραδεχτεί ότι η κρίση του χτύπησε την πόρτα. «Τα πήγαμε εξαιρετικά», μας απάντησαν τα περισσότερα θέατρα. Άνθρωπος που χειρίζεται την παραγωγή και τις δημόσιες σχέσεις σε θέατρα της Αθήνας μας είπε: «Όσες παραστάσεις συνεχίστηκαν μετά το Πάσχα πήγαν εντάξει. Μέχρι τώρα θα έλεγα πως τα πράγματα βαίνουν όπως σε κάθε σεζόν. Δηλαδή υπάρχουν έργα που έχουν πάει εξαιρετικά, μέτρια και κακά. Για τα περισσότερα θέατρα, που τα εισιτήριά τους κινούνται γύρω στα €20 και δεν νομίζω να αλλάξει το εισιτήριο. Πόσο να πάει; €16; Δεν θα βγαίνουν μετά». Όλοι βέβαια μιλούν για «μάγκωμα». Η μόνη διάφορα που διαφαίνεται στον ορίζοντα προέρχεται από τη πλευρά των παραγωγών. «Γενικώς είναι πιο μαζεμένα τα πράγματα, οι λύσεις πιο οικονομικές. Δεν σκοπεύουμε να κάνουμε τρομερά ανοίγματα. Ίσως να ανεβάσουμε μικρότερες παραγωγές με λιγότερα άτομα», ομολόγησε γνωστός θεατρικός παραγωγός. Δ.Τ
Σταθερότητα... Τα τελευταία πέντε χρόνια κόβονται σταθερά 12-13 εκατομμύρια εισιτήρια το χρόνο. Οι ταινίες που ανέβηκαν περισσότερο είναι οι ελληνικές και οι 3d, που δεν βρίσκουν εύκολα το δρόμο για τα torrents. Σύμφωνα με τις τελευταίες ανακοινώσεις, δεν θα αλλάξει η τιμή του εισιτηρίου. Σ.Δ.
Η νύχτα «πίνει» τα παιδιά της...
Αν και πολλοί ευαγγελίζονται πως δεν θα αυξήσουν τις τιμές, ήδη παρατηρείται μιας αύξησης της τάξης των € 0,60με €1 στο ποτό. Επίσης, υπάρχει μια έντονη ανησυχία πως όσοι δεν θα αυξήσουν τις τιμές μπορεί να επιχειρήσουν να προμηθευτούν χειρότερη ποιότητα ποτών. Ότι ο κόσμος έχει κόψει είναι ηλίου φαεινότερο και οι weekenders δεν είναι απλά τάση αλλά το κατεστημένο. Σ.Δ.
σχόλια