Το νέο site του Damien Hirst και ο άνθρωπος που το έφτιαξε

Facebook Twitter
0

 

Κάνοντας κλικ στο καινούριο site του Damien Hirst  προσγειώνεσαι στο στούντιό του και βλέπεις σε ζωντανή σύνδεση ‘να κάνουν τέχνη’. Δύο κάμερες μεταδίδουν 24 ώρες το 24 ώρο ό,τι κι αν συμβαίνει εκεί μέσα.Θα μπορεί κανείς να δει από λουστράρισμα κεφαλιού αγελάδας μέχρι να σμιλεύουν βαλσαμωμένο καρχαρία ή να ξύνουν τη μύτη τους. Κάθε φορά που θα τελειώνει και ένα έργο o επισκέπτης του site θα μπορεί να δει σε ‘timelapse’ δηλαδή σε γρήγορη κίνηση ένα σύντομο φιλμ για το πώς δημιουργήθηκε, το οποίο θα συνοψίζει για παράδειγμα ένα μήνα βίντεο μέσα από το στούντιο σε τέσσερα λεπτά. Δεν περιμέναμε κάτι λιγότερο από τον δαιμόνιο καλλιτέχνη.

Γνωρίσαμε αυτόν που πραγματικά είναι πίσω από αυτή την ψηφιακή ραδιουργία. O Tομ Έλσνερ είναι ο ένας εκ των δύο συνεργατών του Bureau for Visual Affairs, ενός από τα καλύτερα δημιουργικά γραφεία του Λονδίνου, που εκτός από την ιστοσελίδα του Χερστ, έχουν αναλάβει πρότζεκτ για την Tate Gallery, το British Museum, την Guggenheim και άλλα φαντασμαγορικά πολιτιστικά μεγαθήρια. Ο Τομ έχει το τυπικό μίνιμαλ λουκ του ντιζάινερ, φοράει μαλακά παπούτσια κάποιου λονδρέζου σχεδιαστή, τζιν πουκάμισο και κομψό χακί παντελόνι.

Μένει σε ένα λοφτ στο Ντάλστον του ανατολικού Λονδίνου, σηκώνεται κάθε πρωί στις 6 να κάνει γιόγκα και μετά κατηφορίζει με το ποδήλατό του προς τη London Bridge που βρίσκονται τα γραφεία τους. Θαυμάζει την παλιά γενιά προγραμματιστών τύπου linux, παρακολουθεί ομιλίες του Σλάβοϊ Ζίζεκ και πιστεύει ότι το φέισμπουκ είναι ότι λιγότερο καλό έχει συμβεί στην εξέλιξη της ανθρωπότητας.

Ο ίδιος, όχι δεν έχει προφίλ. Όση ώρα μου μιλάει τρίβει τα μάτια του καθισμένος πίσω από ένα Mac Book Pro Air πληκτρολογώντας ακατάλυπτα πράγματα στο σύστημα διαχείρισης του site του Damien Hirst .

 

Τι τύπος είναι ο Damien Hirst; Όσο παρανοϊκός τον φαντάζομαι;

Όχι καθόλου. Ένας απλός τύπος που θα συναντούσες και σε μια παμπ χωρίς καμιά ιδιαίτερη εκκεντρικότητα πέρα από το χοντρό κοκάλινο γυαλί. Εμείς τον συναντήσαμε δυο φορές όλες κι όλες μέσα σε τρεις μήνες. Όλη η συνεννόηση γινόταν με διαφόρους άλλους. Έχει ένα ολόκληρο επιτελείο που δουλεύει γι’ αυτόν και ένα τεράστιο εργοστάσιο παραγωγής να συντηρήσει οπότε είναι αρκετά απασχολημένος φαντάζομαι. Ήταν πολύ άμεσος με μας, ήξερε τι ήθελε: ένα προσβάσιμο και εύχρηστο site.

Δεν το λες και το πιο απλό site πάντως. Ποιες είναι οι καινοτομίες τoυ;

Το livestream δεν θεωρείται καινοτομία αλλά ο τρόπος που το χρησιμοποιήσαμε δεν είναι και ο πιο συνηθισμένος. Μπορεί ο οποιοσδήποτε και από οπουδήποτε να παρακολουθεί τι γίνεται στο στούντιό του ανά πάσα ώρα και στιγμή. Χρησιμοποιήσαμε ένα πρόγραμμα που επιτρέπει τον συντονισμό πολλών δεδομένων από διαφορετικούς server ανά τον κόσμο (multi bitrate streaming). Οι δύο κάμερες είναι συνδεδεμένες με ένα mac που βρίσκεται στο στούντιό του το οποίο στέλνει τα δεδομένα σε έναν κεντρικό server στο Λονδίνο και από κει στους υπόλοιπους. Για το βίντεο χρησιμοποιήσαμε flash διότι έχει την καλύτερη ανάλυση. Δυστυχώς, δεν υποστηρίζεται από ipad και iphones οπότε έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε άλλη τεχνολογία. Αν ο κ. Hirst θέλησει και τα androids τότε θα πρέπει να πληρώσει έξτρα...

Πολυέξοδο ακούγεται το πρότζεκτ.

Το συνεχόμενο livestream είναι πολύ ακριβό αλλά ήταν ακριβώς αυτό που ήθελε. Του προτείναμε να μεταδίδει μόνο ώρες εργασίας αλλά ήταν ανένδοτος. “Δεν είναι αυτό το κόνσεπτ” μας είπε. Πριν τρεις μέρες έφυγαν και έκλεισαν όλα τα φώτα με αποτέλεσμα να μπαίνεις στο site και να βλέπεις μια μαύρη σελίδα. Τον παρακαλέσαμε να αφήνουν ένα φωτάκι ανοιχτό αλλιώς η Αμερική με την διαφορά ώρας θα βλέπει συνέχεια μια μαυρίλα. Τον πείσαμε.

Άρα είσαι πρωτοποριακός καλλιτέχνης μόνο αν έχεις χρήμα.

Ο Hirst είναι το πιο λαμπρό παράδειγμα καλλιτέχνη-επιχειρηματία, είναι μέρος της τέχνης του. Το παράδοξο με το site είναι ότι όσο πιο μεγάλη είναι η επισκεψιμότητα τόσο πιο πολύ θα πληρώνει για την ζωντανή σύνδεση. Αλλά είναι πολύ κυνικός, θα μπορούσε να είναι ακόμα ένα πρότζεκτ του: "κάντε τον Damien Hirst να πληρώνει με το να είστε συνδεδεμένοι στο homepage του όλη μέρα."’ Έξυπνο απ’ την άλλη, δεν υπάρχει καλύτερη διαφήμιση.

Οπότε όλο το εντυπωσιακό του θέματος είναι το livestream; Από άποψη περιεχομένου τί γίνεται;

Όχι καθόλου. Το πιο δύσκολο κομμάτι ήταν να ανεβούν σε υψηλή ανάλυση όλα τα έργα του και να μπορείς να κάνεις πολύ κοντινό ζουμ. Χρησιμοποιήσαμε παρόμοια τεχνολογία με το Google Maps όπου αλλάζει όλη η κλίμακα όσο πλησιάζεις ή απομακρύνεσαι. Για παράδειγμα αν ζουμάρεις πολύ μπορείς να δεις κάθε ίντσα του δέρματος του καρχαρία ή την κάθε τρίχα από το μαλλί του πρόβατου, για να αναφερθώ σε ‘κλασικά’ του έργα. Κάθε εικόνα είναι 20MB επί 5000 έργα που θα ανεβούν μέσα σε έξι μήνες, δεν είναι και λίγα τα πίξελς.

Τον εκτιμάς σαν καλλιτέχνη;

Για να είμαι ειλικρινής πριν αναλάβω την δουλειά όλη αυτή η εμπορευματοποίηση του έργου δεν μου ταίριαζε ιδιαίτερα και δεν την καταλάβαινα κιόλας. Τώρα έχω καταλάβει πολύ περισσότερο τι κάνει και πολλά από τα έργα του μου αρέσουν. Το αγαπημένο μου είναι το “Ιn and Out of Love” το οποίο είναι ένα δωμάτιο γεμάτο με ζωντανές πεταλούδες που έχει φυτεμένα λουλούδιαγυρω γύρω. Στους τοίχους έχει κόλλα και πολλές από τις πεταλούδες πέφτουν πάνω και κολλάνε εκεί, μάλλον για πάντα.

  • H αναδρομική έκθεση του Damien Hirst θα είναι στην Tate Modern στο Λονδίνο από τις 4 Απριλίου μέχρι τις 9 Σεπτεμβρίου 2012.

http://www.tate.org.uk/modern/exhibitions/damienhirst/default.shtm

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ