Ο Ορέστης Ανδρεαδάκης, καλλιτεχνικός διευθυντής στις Νύχτες Πρεμιέρας Conn-X, αναλύει ενδελεχώς στην ομάδα της Lifo το φετινό πρόγραμμα του πολυαναμενόμενου Φεστιβάλ.
Ποια θεωρείτε ότι είναι η τάση φέτος στην παγκόσμια κινηματογραφία;
Καταρχάς, οι επαγγελματίες όλου του κόσμου λένε ότι θα είναικαλύτερη η χρονιά σε σχέση με πέρσι. Απ’ό,τι είδαμε στις Κάννες και απ’ ό,τι γίνεταιαυτήν τη στιγμή στη Βενετία, η χρονιά θακλείσει με πιο πολλές εμπορικές ταινίες.Έτσι, διακρίνουμε μια μικρή ανάκαμψηφέτος.
Η ανάκαμψη αφορά μόνο τις εμπορικές ταινίες ή και τις καλλιτεχνικές;
Υπάρχουν και περισσότερες εμπορικές ταινίες, που θα δώσουν μιαανάσα στις αίθουσες, αλλά υπάρχουν καιπερισσότερες καλλιτεχνικές ταινίες. Επειδήαυτή η κρίση που ζούμε δεν είναι μόνο ελληνική αλλά παγκόσμια, η τέχνη αυτομάτωςπαράγει περισσότερη τέχνη για να καλύψειτο κενό που δημιουργεί η κρίση. Αυτό τοέχουμε δει σε όλες τις αντίστοιχες κρίσειςπου έχει περάσει η υφήλιος. Επιπλέον, βλέπουμε μια κινητικότητα και στη λογοτεχνίακαι στα εικαστικά σε όλο τον κόσμο.
Εσείς, ως φεστιβάλ, φέτος κοιτάξατε περισσότερο την ποιότητα ή τις εμπορικές ταινίες;
Εμείςπάντα την ποιότητα κοιτάμε. Επιλέγουμε τιςταινίες που μας αρέσουν και που πιστεύουμε ότι θ’ αρέσουν και στους φίλους μας. Καιως φίλους μας δηλώνουμε αυτό το ευρύτεροκοινό με το οποίο κάνουμε παρέα εντός κιεκτός των αιθουσών.
ΟΙ ΠΡΕΜΙΕΡΕΣ
Δηλαδή, δεν κοιτάξατε να φέρετε πιο εμπορικές ταινίες, εφόσον έχετε και την ενότητα «Πρεμιέρες» στο φεστιβάλ; Στο πρόγραμμα, άλλωστε, συναντάμε και το «Ides of March» του Κλούνεϊ και το «Machine gun preacher» με τον Τζέραρντ Μπάτλερ.
Υπάρχει πάντα η ενότητα μετις πρεμιέρες, αλλά ακόμα και μέσα εκείπροσπαθούμε να κρατήσουμε ένα επίπεδο.Δεν θα φέρουμε ένα μπλοκμπάστερ μόνοκαι μόνο επειδή θα γεμίσει την αίθουσα. Οιαίθουσες πιστεύω ότι μπορούν να γεμίσουνεύκολα έτσι κι αλλιώς. Δεν θέλω να φτάσουμε στο σημείο να λέμε αυτό που έλεγε έναςπαραγωγός του Χόλιγουντ, ο Τζόι Σίλβερ:«Για μένα, σινεμά είναι οι κώλοι πάνω σεκαθίσματα». Για μας, αυτό δεν είναι σινεμά.Τώρα, όσον αφορά τις ταινίες που αναφέρατε, αυτή του Κλούνεϊ είναι εξαιρετική και περιέχει τις γνώριμες πολιτικές ανησυχίες τουόπως και στο Καληνύχτα και καλή τύχη. ΤοAnother Earth είναι μια απ’ τις πιο εγκεφαλικές και μεθυστικές ταινίες επιστημονικήςφαντασίας που είδαμε τα τελευταία χρόνιακαι βασίζεται σε μια υπέροχη ιδέα, ότι δηλαδή υπάρχει στον ουρανό μια άλλη Γη, πουείναι κλώνος αυτής της Γης, και όλοι έχουμεέναν κλώνο εκεί πάνω. Δεν παρουσιάζεται,όμως, ως μια ταινία καταστροφής, αλλά ωςένα φιλοσοφικό, στοχαστικό δράμα. Επίσης,το Another happy day πήρε το βραβείοσεναρίου στo Σάντανς και είναι μια ενδοοικογενειακή ιστορία καταστροφής. Στο Let’stalk about Kevin μπορεί να καταλάβει κανείςγιατί η Τίλντα Σουίντον είναι η μεγαλύτερηΕυρωπαία ηθοποιός αυτήν τη στιγμή, ενώ τοMatching Jack είναι σκηνοθετημένο απ’ τηνΝάντια Τας, μια ελληνικής καταγωγής Αυστραλέζα που πριν από αρκετά χρόνια είχαμεπαίξει και μια άλλη ταινία της, την Amy.Στο Conquête ο επίσης ελληνικής καταγωγήςΝτενί Πονταλιντές υποδύεται και παρωδείτον Σαρκοζί σε μια απίστευτα αστεία ταινία.Επίσης, το Declaration of War είναι η πιοfeel good ταινία με το πιο απαισιόδοξο θέμαπου έχει γυριστεί στην ιστορία του κινηματογράφου. Είναι η αληθινή ιστορία τηςπρωταγωνίστριας και σκηνοθέτιδας, το παιδίτης οποίας σε πολύ μικρή ηλικία εμφάνισεκαρκίνο, οπότε εκείνη τα εγκατέλειψε όλαγια να αφοσιωθεί στη φροντίδα του. Τοενδιαφέρον είναι ότι όλο αυτό το παρουσιάζει μέσα στο πλαίσιο μιας κομεντί, όχι ενόςδράματος. Επίσης η Αμνηστία του ΜπουγιάρΑλιμάνι, ενός Αλβανού σκηνοθέτη που ζειεδώ και αρκετά χρόνια στην Ελλάδα, είναιμια πολύ αξιόλογη ταινία και πραγματεύεταιτην ερωτική ιστορία δυο ανθρώπων που, ενώεπισκέπτονται τους συζύγους τους στη φυλακή, ερωτεύονται. Ήταν η πρώτη αλβανικήταινία που παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλτου Βερολίνου, και μάλιστα κέρδισε και τοβραβείο της Διεθνούς Ένωσης ΑιθουσαρχώνΤέχνης.
ΟΙ ΕΠΙΜΟΝΟΙ ΝΟΡΒΗΓΟΙ
Διαβλέπετε μια ορισμένη τάση σε κάποιο είδος, σε κάποια κινηματογραφική σχολή ή σε κάποια χώρα;
Σε επίπεδο χώρας υπάρχει, ναι. Είναι πολύπαράξενο αυτό, γιατί η χώρα είναι η Νορβηγία. Η Νορβηγία άρχισε να είναι πολύδυνατή από φέτος τον Ιανουάριο, όταν μιανορβηγική ταινία, το Happy Happy, κέρδισετο βραβείο της Επιτροπής ΠαγκόσμιουΤμήματος στο Σάντανς ως το μη αμερικανικό καλύτερο δράμα. Επίσης, μου είχε κάνειμεγάλη εντύπωση το ότι στο Φεστιβάλ τουΓκέτεμποργκ στη Σουηδία, όπου παρουσιάζονται οι περισσότερες σκανδιναβικέςταινίες, όλοι μιλούσαν για μια πολύ καλήχρονιά για το νορβηγικό σινεμά. Μετά,κατά έναν πολύ περίεργο τρόπο, συνέβη σεαυτήν τη χώρα ένα απ’ τα μεγαλύτερα καιπιο βίαια δράματα της τελευταίας δεκαετίας. Εμείς, πάντως, είχαμε αποφασίσει νακάνουμε αφιέρωμα στη Νορβηγία απ’ τονΙανουάριο. Θα περιλαμβάνει, εκτός απ’ το
Happy Happy, το Troll Hunter, που είναι η κωμική εκδοχή του Blair witch project, το Oslo, 31. august -η Φλόγα που τρεμοσβήνει του Λουί Μαλ, μπολιασμένη με τις καταχρήσεις και τις απογοητεύσεις του 21ου αιώνα-, το Headhunters, ένα tour de force δράσης κι αίματος σ’ ένα σκοτεινό θρίλερ, γνήσιος απόγονος της τριλογίας Millenium, και το Mountain, μια ταινία με υποβόσκουσα ένταση και μεγαλειώδη κινηματογράφηση.
Οπότε, τι είναι αυτό που έκανε τη Νορβηγία να βγει προς τα έξω φέτος; Είναι ξαφνικά μια κοινωνία που αποφάσισε να δει τον εαυτό της;
Είναιμια κοινωνία που δεν ήθελε να δει τους σκελετούς που είχε στην ντουλάπα της και τώραπου οι σκελετοί έπεσαν και την πλάκωσαν,αναγκάζεται να τους δει. Όταν επιλέξαμεαυτές τις ταινίες -και αυτό έγινε πριν συμβείη τραγωδία-, το κριτήριό μας ήταν απλώς ότιεπρόκειτο για ταινίες που μας άρεσαν. Τώραπου τις βλέπουμε κάτω απ’ το πρίσμα αυτούπου συνέβη, μπορούμε ν’ αναγνωρίσουμεκαι ν’ αναγνώσουμε και άλλα πράγματα.
O ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ
Η ελληνική παραγωγή σε τι φάση βρίσκεται; Μετά την έκρηξη που έγινε τα τελευταία δυο-τρία χρόνια και τις επιτυχίες στα φεστιβάλ του εξωτερικού, θα περιμέναμε ένα πιο δυνατό ελληνικό πρόγραμμα.
Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα. Χρήματα δεν υπάρχουν, σενάρια που είχαν εγκριθεί απ’ το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και μπήκαν σε διαδικασία παραγωγής δεν μπόρεσαν να ολοκληρωθούν, ενώ κάποια άλλα ολοκληρώθηκαν με πολύ λιγότερα λεφτά, κι έτσι στριμώχτηκαν πολύ οι σκηνοθέτες. Παρ’ όλα αυτά, η χρονιά γενικώς δεν είναι κακή. Είναι στο ίδιο επίπεδο που ήταν και η περσινή, που μας έκανε να πιστεύουμε ότι υπάρχει ένα νέο ελληνικό ρεύμα. Δηλαδή, και ο Λάνθιμος έχει νέα ταινία φέτος που συμμετέχει στο Φεστιβάλ της Βενετίας και ο Τσίτος έχει ταινία στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν. Εμείς, φέτος, παίζουμε μια πολύ καλή ταινία, το Κόκκινη κλωστήδεμένη του Κώστα Χαραλάμπους. Είναι μια παράξενη ταινία, γιατί για πρώτη φορά βλέπεις τον ελληνικό εμφύλιο γυρισμένο από ένα παιδί που, πρώτον, δεν τον έζησε καθόλου και, δεύτερον, τον αντιμετωπίζει ως ένα άγριο σπλάτερ. Το Γάλα είναι, επίσης, μια μεγάλη παραγωγή βασισμένη σ’ ένα θεατρικό που είχε σκίσει και μ’ ένα θέμα τρομερά καυτό κι επίκαιρο, το πώς δηλαδή ένας μετανάστης προσπαθεί να ενσωματωθεί στην ελληνική κοινωνία. Συνολικά, φέτος, υπάρχουν δεκατρείς ελληνικές ταινίες, χωρισμένες σε διάφορα τμήματα. Στο Διαγωνιστικό του μουσικού τμήματος θα παιχτεί η ταινία του Νίκου Σκαρέντζου Ανοιχτά Μικρόφωνα, όπου δηλώνεται ότι το πολιτικό τραγούδι σήμερα είναι το χιπ-χοπ. Επίσης, μια άλλη ενδιαφέρουσα ταινία είναι τα Kωλόπαιδα, μια low budget παραγωγή, φτιαγμένη σχεδόν με το τίποτα, που πραγματεύεται το πώς είναι η Αθήνα σήμερα και τον τρόπο που βιώνει την πόλη μια παρέα κοντά στα 20. Υπάρχει, ακόμα, ένα ντοκιμαντέρ του Χρήστου Χουλιάρα για τον Νίκο Νικολαΐδη, όπου βλέπουμε για πρώτη φορά παλιές του συνεντεύξεις, αποσπάσματα απ’ όλες τις ταινίες του και συνεντεύξεις απ’ τους πρωταγωνιστές του, που μιλάνε γι’ αυτόν τον άνθρωπο που έκανε σινεμά την προσωπική του κόλαση. Θα δείξουμε, επίσης, το Fish ‘n’ Chips, που είναι μια δραμεντί για έναν Κύπριο ο οποίος είχε «φισάδικο», όπως το λένε οι Κύπριοι, στο Λονδίνο, και όταν πήγε να το ανοίξει και στην Κύπρο, έσπασε τα μούτρα του. Ακόμα, το 4ever του Πυρπασόπουλου, που το έχει γυρίσει με τη σύζυγό του Μόνικα Μακσέιν και δείχνει ένα ζευγάρι κατά τη διάρκεια ενός εικοσιτετραώρου, απομονωμένο στο δωμάτιο ενός πανάκριβου ξενοδοχείου, να σφάζεται και να οδηγείται στον χωρισμό, κι ένα ντοκιμαντέρ για το Ελληνικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου, το οποίο είναι στη Νίσυρο και, παρότι δεν είναι πολύ γνωστό, τον τελευταίο καιρό έχουν αναπτυχθεί εκεί πολύ ενδιαφέροντα σενάρια. Είναι ένα ινστιτούτο στο οποίο πας με το σενάριό σου και διάφοροι καθηγητές σεναρίου και κάποιοι πολύ γνωστοί σεναριογράφοι σε βοηθούν να το αναπτύξεις και να λύσεις τα προβλήματα που έχεις. Τέλος, υπάρχει ένα ντοκιμαντέρ για τον Γιώργο Τζιώτζιο, που έχει κάνει ο Αντώνης Κιούκας. Η ταινία δείχνει ποιος ήταν αυτός ο άνθρωπος που δημιούργησε το περιοδικό «Σινεμά» και τις Νύχτες Πρεμιέρας, ο φίλος μας, που μας λείπει εδώ κι έναν χρόνο. Μάλιστα, πριν απ’ την προβολή θα διαβάσουν η Γιώτα Φέστα και ο Ρένος Χαραλαμπίδης ένα δικό του κείμενο, που είναι πολύ χαρακτηριστικό για τις ιδέες του και για το σινεμά.
Γενικά, έχετε ενδοιασμούς στο να εντάξετε ελληνικές ταινίες στο πρόγραμμα;
Από πολύ παλιά τοφεστιβάλ είχε ελληνικές ταινίες κι έχει κάνεικαι opening με ελληνικές ταινίες. Εμείςπιστέψαμε σ’ αυτήν τη γενιά κινηματογραφιστών και δεν τη φοβηθήκαμε ποτέ. Άλλωστε, ο πρωταρχικός ρόλος ενός κινηματογραφικού φεστιβάλ είναι να υποστηρίζει και ναβοηθάει την τοπική του κινηματογραφία.
Με τη νεοσύστατη Ακαδημία Κινηματογράφου έχετε συνεργασία;
Βεβαίως, υπάρχει πάντα μιαανοιχτή συζήτηση και αλληλοβοήθεια, καιμάλιστα φέτος ο πρόεδρος της ακαδημίας, οΤάσος Μπουλμέτης, είναι και πρόεδρος τηςκριτικής επιτροπής των Βραβείων Πρωτοεμφανιζόμενων Δημιουργών Ελληνικών Ταινιών, που έχουμε θεσμοθετήσει εδώ και τρίαχρόνια και για το οποίο είναι υποψήφιες όλεςοι ελληνικές ταινίες που έχουν κάνει έστωκαι μια προβολή από πέρσι μέχρι φέτος. Θααπονείμουμε τρία βραβεία: πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, άνδρα και γυναίκαςηθοποιού.
ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ
Πάμε τώρα στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα. Βλέποντας τις ταινίες αυτής της ενότητας, διακρίνουμε μια τάση προς την απομόνωση και τον άνθρωπο που ενηλικιώνεται.
Αυτό είναι ένα πάρα πολύωραίο παιχνίδι που κάνουμε κάθε χρόνο. Τοκάνουμε και όταν πηγαίνουμε σε άλλα φεστιβάλ. Προσπαθούμε ν’ αποκωδικοποιήσουμετο πρόγραμμα και να βρούμε ποιο είναι τοκεντρικό θέμα της εκάστοτε χρονιάς. Λέμε,για παράδειγμα, το θέμα φέτος στο Βερολίνοείναι η μισαλλοδοξία, αλλά, αν τύχει π.χ.και το αναφέρουμε στον διευθυντή τουφεστιβάλ, θα μας κοιτάξει με απορία. Είναιτο ίδιο πράγμα όπως και μ’ έναν καλλιτέχνηπου ζωγραφίζει κάτι και δεν ξέρει και ο ίδιοςγιατί έβαλε τόσο πολύ μπλε, ας πούμε, καιμετά από κάποια χρόνια το συνειδητοποιεί,όταν του το επισημαίνει κάποιος εξωτερικόςπαρατηρητής. Κάπως έτσι γίνεται και μ’ εμάς. Ίσως είναι μια περίοδος δύσκολη που μας ωθεί και να ενηλικιωθούμε και να δούμε τα πράγματα μ’ ένα μάτι πιο υπεύθυνο, και γι’ αυτό αγαπήσαμε αυτές τις ταινίες και τις εντάξαμε στο πρόγραμμα.
Πέρσι υπήρχε μια τάση ωραίου και χαρούμενου κινηματογράφου. Υπήρχαν ταινίες που δεν είχαν σκοπό να μας προβληματίσουν αλλά να μας δώσουν τη χαρά να δούμε ωραίο σινεμά. Φέτος, έχει αλλάξει κάτι;
Και φέτος υπάρχουν πάραπολλές fun ταινίες. Εγώ κρατάω πάντα μιαφράση, την οποία έχω και ως μότο, που μαςείχε πει κάποτε ο Μπερτολούτσι στις Κάννες,όταν ήταν πρόεδρος της κριτικής επιτροπής.Tον είχαμε ρωτήσει σε μια συνέντευξη «μαέστρο, πώς θα ήθελες να είναι η ταινία πουθα πάρει το βραβείο;» και η απάντησή τουήταν «I love you, I desire you, follow me». Αυτό, λοιπόν, έχουμε στο μυαλό μας ότανεπιλέγουμε τις ταινίες. Θέλουμε να είναιταινίες που να λένε αυτό το πράγμα.
Μπορείτε να μας μιλήσετε πιο συγκεκριμένα για τις πιο σημαντικές ταινίες του Διαγωνιστικού;
Στο Volcano βλέπουμε έναν ηλικιωμένο που αποφασίζει να ενηλικιωθεί μ’ έναν πολύ τραγικό τρόπο στα 65 του χρόνια. Το έχει σκηνοθετήσει ο Ισλανδός Ρούναρ Ρούναρσον, ο σκηνοθέτης με τα περισσότερα βραβεία για μικρού μήκους ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου, και γι’ αυτό είπαμε, παράλληλα με το Volcano, να παίξουμε κι αυτές τις ταινίες, οι οποίες είναι πραγματικά αριστουργήματα. Είναι συνολικά τρεις μικρού μήκους, οι οποίες έχουν μαζέψει απίστευτο αριθμό βραβείων, που ούτε ο ίδιος ο σκηνοθέτης δεν γνωρίζει. Σε όσα φεστιβάλ έχουν παιχτεί έχουν βραβευτεί. Το Silver Forest είναι μια ταινία βασισμένη σε μια ιστορία Ελβετών πιτσιρικάδων, άνεργων και απολιτίκ, που ασπάστηκαν τον νεοναζισμό κι έκαψαν ξενώνες όπου ζούσαν μετανάστες. Το En terrains connus είναι μια πολύ παράξενη, σουρεαλιστική, καναδική ταινία, μ’ έναν τύπο που έρχεται απ’ το παρελθόν και υποδεικνύει στον ήρωα τι θα γίνει στο μέλλον. Το On the Ice, επίσης, είναι πολύ ενδιαφέρον. Διαδραματίζεται στην Αλάσκα, στο πιο βόρειο σημείο των ΗΠΑ, ένα καλοκαίρι κατά το οποίο ο ήλιος δεν δύει σχεδόν ποτέ. Δύο πιτσιρικάδες σκοτώνουν κατά λάθος έναν φίλο τους και τον κρύβουν, κι έτσι ανατρέπονται όλες οι σχέσεις μέσα στο χωριό όπου ζουν, διότι τους υποψιάζονται. Αυτοί έχουν τρομερές τύψεις, προσπαθούν να καλύψουν το έγκλημα, ενώ ταυτόχρονα κάνουν μια απόπειρα να δουν ποιοι είναι στην πραγματικότητα. Και αυτοί αναζητούν μια ταυτότητα, και αυτοί προσπαθούν να ενηλικιωθούν. Επίσης, το Love, όπου ένας Αμερικανός αστροναύτης μένει ολομόναχος στο Διάστημα, είναι μια εξαιρετική ταινία και μου θύμισε κάτι μεταξύ της Οδύσσειαςτου Διαστήματος και του Moon. Τέλος, το Sensation είναι μια πολύ αστεία ταινία απ’ την Ιρλανδία, στην οποία ένας παρθένος γιδοβοσκός γνωρίζει μια μεσήλικη πόρνη κι ανοίγουν μαζί ένα μπορντέλο.
ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Ποια είναι η κομβική διαφορά μεταξύ των ταινιών του Πανοράματος και του Διεθνούς Διαγωνιστικού;
Το Πανόραμα περιλαμβάνει λίγομεγαλύτερες ταινίες από αυτές που έχει τοΔιαγωνιστικό. Ανήκουν σε σκηνοθέτες λίγοπιο γνωστούς, που έχουν κάνει πάνω απόμια-δυο ταινίες ή έχουν περισσότερα ή πιοσημαντικά βραβεία από άλλα φεστιβάλ.Ένα τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναιοι τρεις τρομεροί Βέλγοι (Ντομινίκ Αμπέλ,Φιόνα Γκόρντον, Μπρούνο Ρομί) που είχανκερδίσει και το Βραβείο Κοινού σ’ εμάς μετην προηγούμενη ταινία τους, το Rumba,και τώρα επιστρέφουν με το καταπληκτικόFée. Eίναι ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να επιδείξει η σοφιστικέ ευρωπαϊκή κομεντί.
Καμία σχέση με τους αδελφούς Νταρντέν, δηλαδή;
Όντως, είναι το ακριβώς αντίθετο. Είναιμια τρομερά αισιόδοξη ταινία, βασισμένη στις ευχές. Υπάρχει μια νεράιδα κι εσύκάνεις ευχές, οι οποίες και πραγματοποιούνται. Επίσης, στο Πανόραμα έχουμε τοCodependentlesbianspacealienseekssame,που είναι μια καλτ ταινία επιστημονικήςφαντασίας, ένα homage στο ανεξάρτητο,φτηνό, underground αμερικανικό σινεμά,καθώς και το Hospitalite, μια γιαπωνέζικηταινία με παράξενο μαύρο χιούμορ, η οποίακάνει πολύ έντονη κριτική στην ξενοφοβίατων Γιαπωνέζων και θεωρήθηκε μια απ’ τιςπιο αιχμηρές ταινίες που έβγαλε η Ιαπωνίατελευταία. Επίσης, μια τρομερή σπλάτερκωμωδία είναι το Some guy who kills people.
Υπάρχει μια εμμονή με το σπλάτερ στις Νύχτες Πρεμιέρας...
Υπάρχει μια αγάπη για το σπλάτερ.
ΤΑΙΝΙΕΣ ΠΟΥ ΑΚΟΥΓΟΝΤΑΙ ΔΥΝΑΤΑ
Το μουσικό τμήμα είναι επίσης ένα από τα πιο δυνατά σημεία του φεστιβάλ τα τελευταία χρόνια, που καταφέρνει και απανωτά sold out στις προβολές.
Ναι, και μας δίνει τη δυνατότητανα κάνουμε και παράλληλες εκδηλώσεις,συναυλίες και πάρτι. Φέτος, απ’ τις σημαντικότερες ταινίες που θα προβάλλουμεστα μουσικά τμήματα είναι το Mama Africaτου Μίκα Καουρισμάκι, μια ταινία για τημεγάλη κυρία του αφρικάνικου σινεμά,τη Μίριαμ Μακέμπα, η οποία έχει παίξειπολύ σημαντικό ρόλο στον αγώνα κατά τουαπαρντχάιντ. Έχει μια απίστευτη φωνή καιπέθανε πριν από λίγα χρόνια σχεδόν πάνωστη σκηνή. Όταν είδα αυτή την ταινία στοσπίτι, σηκώθηκα και ξεκίνησα να χορεύωμόνος μου. Επίσης εκπληκτική ταινίαείναι αυτή για τον Μισέλ Πετρουτσιάνι,έναν μικροσκοπικό άνθρωπο με τρομεράπαραμορφωμένο σώμα, που ήταν ένας απ’τους μεγαλύτερους τζαζ πιανίστες όλων των εποχών. Την ταινία την έχει σκηνοθετήσει οΜάικλ Ράντφορντ, που ήταν υποψήφιος γιαΌσκαρ με το Il Postino.Μια άλλη ταινία είναι το Βallad of genesisand lady Jaye, η οποία δείχνει την ιστορίατου Τζένεσις Π. Όριντζ -των ThrobbingGristle και των Psychic TV- και της γυναίκαςτου, της Lady Jaye, ο παράφορος έρωταςτων οποίων τους οδήγησε στο ν’ αλλάξουντο φύλο τους για να μοιάζει ο ένας στονάλλο. Επίσης, έχουμε το Inni, μια απίστευτηταινία για τους Sigur Ros που έχει γυρίσει οΒίνσεντ Μόρισετ, σκηνοθέτης βιντεοκλίπ γιατους Arcade Fire κι ένα όνομα που παίζειπολύ τελευταία. Αλλά η μεγάλη ταινία τουμουσικού τμήματος είναι το GeorgeHarrison: Livinginthematerialworldτου ΜάρτινΣκορσέζε, που στα 209 λεπτά της μαθαίνεις τα πάντα για τον Χάρισον, τον πιο αδικη- μένο Beatle, κατά τη γνώμη μου. Είναι μια σχεδόν παγκόσμια πρεμιέρα. Παρουσιάζεται στο Σαν Σεμπαστιάν τη μια μέρα και την άλλη την παίζουμε εμείς.
ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ
Το ντοκιμαντέρ είναι ένα ολοένα και περισσότερο ανερχόμενο είδος την τελευταία δεκαετία. Πώς το εντάσσετε εσείς στο πρόγραμμά σας;
Πιστεύωότι τα ντοκιμαντέρ, φέτος, είναι καταπληκτικά, και όχι μόνο στο φεστιβάλ το δικόμας αλλά γενικά, σε όλοτον κόσμο. Αν λέγαμε ποιες είναι οι δέκακαλύτερες ταινίες τουφεστιβάλ, νομίζω ότι οιέξι θα ήταν απ’ το τμήματων ντοκιμαντέρ. Το Wewere here είναι η ιστορίαγια το πώς έσκασε τοAIDS στο Σαν Φρανσίσκο. Στην πραγματικότητα δείχνει την πολιτική χροιά της αντιμετώπισης της ασθένειας από μια κοινότητα. Παρουσιάζει τον τρόπο που μια αμερικανική κοινωνία, η οποία δεν έχει καμία σχέση και καμία αγάπη για τις συλλογικότητες, έφτιαξε μια εκπληκτική κοινότητα, μια οικογένεια κι ένα κόμμα για ν’ αντιμετωπίσει τον θάνατο. Το είδαμε στο Φεστιβάλ του Βερολίνου και το ίδιο βράδυ ακυρώσαμε όλες τις υπόλοι- πες προβολές και πήγαμε για μπίρες για να το συζητήσουμε. Το Khodorkovsky είναι η ιστορία του πάμπλουτου Ρώσου που μπλέχτηκε στο σκάνδαλο Yukon, σ’ ένα απ’ τα πιο περιέργα πολιτικά σκάνδαλα της χώρας του Πούτιν, και είναι πια στη φυλακή. Το ElBulli: CookinginProgressέχει επίσης πολύ ενδιαφέρον και είναι και επίκαιρο, μια και το εστιατόριο έκλεισε πρόσφατα. Δείχνει τον σεφ Φεράν Αντριά και όλη του την ομάδα κατά τη διάρκεια του εξαμήνου που το εστιατόριο μένει κλειστό κι ετοιμάζεται το μενού της επόμενης χρονιάς. Τέλος, το Senna είναι μάλλον το καλύτερο ντοκιμαντέρ της χρονιάς. Σίγουρα είναι το πιο εμπορικό, σίγουρα θα είναι στα Όσκαρ. Τρέχει με τα 309 χλμ. που έτρεχε ο Σένα όταν καρφώθηκε στην Ίμολα και δείχνει αυτή την απίστευτη προσωπικότητα.
ΣΤΑ ΟΡΙΑ
Έχουμε την εντύπωση ότι το τμήμα Σινεμά στα Όρια είναι το πιο παράξενο τμήμα του φεστιβάλ τα τελευταία χρόνια.
Είναι μια κατηγορίαταινιών με ιδιαίτερους πειραματισμούς όσον αφορά την κινηματογραφική φόρμα. Είναιπιο πειραματικές ταινίες και βρίσκονται σταόρια του πειραματικού σινεμά. Για παράδειγμα, το Jess+Moss είναι η ιστορία δυοπαιδιών που βρίσκονται εγκαταλελειμμένακάπου στο Κεντάκι, αλλά αυτό είναι τοελάχιστο που μπορείς να πεις γι’ αυτή την ταινία, διότι έχει ακίνητα κάδρα, άδειουςχώρους και άδεια πλάνα, παράξενο μοντάζκαι παράξενους ήχους. Είναι ένα καθαρά κινηματογραφικό κι αισθητικό παιχνίδι.Ένα άλλου τύπου σινεμά. Είναι από αυτέςτις ταινίες που ονομάζουμε laboratoire και απευθύνονται σ’ ένα ειδικό κοινό, στους θεατές που θέλουν να δουν πώς γεννιέται το σινεμά του μεθαύριο. Στο ίδιο section θα προβληθεί και το Silent Sonata, μια βωβή ταινία, που σε κάποιες σκηνές φέρνει στον νου τον μαγικό ρεαλισμό του Κουστουρίτσα.
ΓΙΑΠΩΝΕΖΙΚΗ NOUVELLΕ VAGUE ΚΑΙ ΚΑΦΚΙΚΑ ΟΝΕΙΡΑ
Μασουμούρα, Ντερ Κέεκεν, Κάφκα κι ένα περιέργο αφιέρωμα στο déjà vu. Τι ακριβώς θα δούμε φέτος στα αφιερώματά σας;
Ο Γιασούζο Μασουμούρα είναι, μπορούμε να πούμε, ο εκπρόσωπος της γιαπωνέζικης nouvelle vagueκαι μέχρι πρότινος ένας αρκετά άγνωστος σκηνοθέτης. Τώρα, βέβαια, ξεκινάμε νατον ανακαλύπτουμε. Έχει τεράστια γκάμα:από λεσβιακά δράματα μέχρι ένα καταπληκτικό αντιπολεμικό, μια ταινία δράσης, μιαμυστηρίου - έχει σχεδόν τα πάντα. Έχει έναπολύ μοναδικό, δικό του στυλ, και ήρθε ηώρα να επανεκτιμηθεί. Πρόκειται για έναν πολύ μεγάλο σκηνοθέτη κι είναι η πρώτηφορά παγκοσμίως που γίνεται αφιέρωμα στοέργο του. Το δεύτερο αφιέρωμά μας είναιστον Ολλανδό σκηνοθέτη Γιόχαν φαν ντερΚέεκεν. Είναι ένα αφιερωμα που ήθελα νατο κάνουμε εδώ και πολλά χρόνια και τοφοβόμουν. Είναι ένας ντοκιμαντερίσταςμε πολύ δικό του ύφος. Το αγαπημένο τουθέμα είναι το ταξίδι. Μια απ’ τις καλύτερές του ταινίες, και ίσως ένα απ’ τα πιοσπουδαία ντοκιμαντέρ, είναι είναι αυτή πουμαθαίνει ότι έχει καρκίνο και θα πεθάνεικαι γυρίζει όλο τον κόσμο για να κινηματογραφήσει ό,τι αγαπάει πολύ: το ταξίδι. Θαπρότεινα να δείτε μια απ’ τις δυο επιλογέςπου έχουμε κάνει με τις μικρού μήκους ταινίες του. Επίσης, έχουμε ένα αφιέρωμα στον Κάφκα που ονομάζουμε «Kafka Zone» και στηρίχτηκε στο Investigationsofadog, ένα διήγημα που έγραψε ο Κάφκα το 1922, πάνω στο οποίο στήθηκε μια έκθεση που φιλοξενείται στο Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ. Στο διήγημα του Κάφκα πρωταγωνιστής είναι ένας σκύλος που αμφιβάλλει για την ύπαρξη και την υπόστασή του ως σκύλου και ταυτόχρονα εντάσσεται πολύ καλύτερα στην κοινωνία των σκύλων, όντας απ’ έξω. Είναι ένα εξαιρετικό διήγημα, το οποίο δεν μεταφράστηκε ποτέ στα ελληνικά. Πάνω σε αυτό πέντε ινστιτούτα έστησαν μια τεράστια έκθεση σε όλο τον κόσμο, η οποία παρουσιάζεται κι εδώ, στο ΔΕΣΤΕ, σε επιμέλεια της Νάντιας Αργυροπούλου. Η επιλογή των ταινιών έγινε πάνω σε αυτό το έργο και στο διήγημα. Στο αφιέρωμα αυτό δεν υπάρχουν μόνο ταινίες που συνδέονται άμεσα με κάποιο βιβλίο του Κάφκα, αλλά που μπορούν και να παραπέμψουν σε θεματικές του Κάφκα, όπως είναι το όνειρο, η μεταμόρφωση και η πολιτική. Τέλος, έχουμε το αφιέρωμα déjà vu, όπως είχαμε πέρσι το αντίστοιχο αφιέρωμα στην «τρύπα». Συνεχίζει, κατά κάποιον τρόπο, την προβληματική της «τρύπας», μέσα σ’ ένα περιβάλλον όπου όλα είναι σαν να τα έχουμε ξαναδεί, άρα είναι κάτι σαν déjà vu. Η έννοια του déjà vu, όμως, κρύβει και κάτι μπανάλ, κάτι κοινότοπο. Είναι κάτι που οφείλουμε να ξαναδούμε για να το ξαναβιώσουμε, και πάνω σ’ αυτό έχουμε κάνει μια επιλογή με 16 ταινίες μικρού μήκους, οι οποίες θα παιχτούν μια μόνο φορά. Πρόκειται, λοιπόν, για ταινίες που ερμηνεύουν το τι μπορεί να σημαίνει déjà vu, χωρισμένες σε επτά κεφάλαια που έχουν να κάνουν με τις ιδέες του ονείρου, της επανάληψης, του βλέμματος. Αυτό συνδέεται και με μια άλλη ενέργεια που θα γίνει στο κέντρο της Αθήνας. Πάνω σε εγκατέλειμμένα κτίρια, γνωστά και άγνωστα, θα κάνουμε κάποιες εικαστικές παρεμβάσεις με γκραφιτάδες, ξεκινώντας με τον Cacao Rocks, κι ελπίζουμε ότι θα υπάρξει μια εξέλιξη. Αυτό έχει να κάνει με το κέντρο της Αθήνας, με το ανοιχτό αστικό τοπίο που όλοι αγαπούμε να μισούμε και μισούμε να αγαπούμε.
ΕΙΔΙΚEΣ ΠΡΟΒΟΛEΣ
Θα προβάλετε επίσης και μερικές σπουδαίες ταινίες του παρελθόντος.
Φέτος θα παίξουμετη Marketa Lazarova, μια σπουδαία τσέχικηταινία του Φράντισεκ Βλάτσιλ, από μιααποκατεστημένη κόπια που θα προβληθείγια πρώτη φορά παγκοσμίως. Έχουμε, επίσης, τo Deep End του Γέρζι Σκολιμόφσκι, που συλλαμβάνει αριστοτεχνικά τησκοτεινή πλευρά του swinging London, τηΝύχτα του κυνηγού του Τσάρλς Λότον, πουήταν η αγαπημένη ταινία του Τζιώτζιου,και το Cutter’s Way του 1981, με τον ΤζεφΜπρίτζες.
ΟΙ ΑΥΛΑΙΕΣ
Πάντα οι ταινίες έναρξης και λήξης δίνουν το στίγμα του εκάστοτε φεστιβάλ...
Ναι, έτσιείναι. Το φετινό φεστιβάλ θ’ ανοίξει με τοArtist, τη βωβή ταινία στην οποία κέρδισε οΝτιζαρντέν το Βραβείο Ερμηνείας στο φετινό Φεστιβάλ των Καννών. Μιλάμε για ένανηθοποιό που έγινε απ’ τους πιο μεγάλουςσταρ του γαλλικού σινεμά, παίζοντας σεάθλιες χαζοκωμωδίες. Ομολογώ πως, ότανάκουσα ότι στις Κάννες θα προβληθεί μια ταινία στην οποία παίζει αυτός, δεν σκέφτηκα καν να πάω να τη δω. Όσοι, όμως, την είδαν παραληρούσαν, κι έτσι πήγα και την είδα στην επαναληπτική προβολή. Είναι απίστευτο πώς κατάφερε κάποιος να κάνει ένα απίστευτα feelgood και ταυτόχρονα συγκινητικό σινεμά χωρίς διαλόγους. Είναι γυρισμένο με τον ίδιο τρόπο που θα γυριζόταν μια ταινία τη δεκαετία του ’20 και μιλάει για έναν ηθοποιό αυτής της εποχής. Η ταινία, βέβαια, μπορεί να είναι βωβή, αλλά έχει πάρα πολλή μουσική σουίνγκ. Είναι τρομερά σινεφίλ. Το ίδιο ισχύει και για την ταινία της λήξης, το Separation, ένα φιλμ απ’ το Ιράν, που όμως δεν είναι με τσαντόρ, δεν μιλάει για τους φονταμενταλιστές, ούτε για τις βρόμικες πόλεις και τη σκόνη, αλλά για τον χωρισμό ενός ζευγαριού στο Ιράν. Όπως κι εμείς ως ελληνικός κινηματογράφος έχουμε το δικαίωμα να μη μιλάμε μόνο για τον Εμφύλιο και για φολκλόρ νησιά και να κάνουμε ταινίες σαν αυτή που έκανε ο Λάνθιμος, για ένα θέμα σύγχρονο, αστικό, παγκόσμιο, με τον ίδιο τρόπο κινηματογραφίες που έχουν χαρακτηριστεί φολκλόρ δικαιούνται να πουν «έχουμε κι εμείς μια ταινία για ένα ζευγάρι που χωρίζει, γιατί ο άνδρας ερωτεύτηκε μια άλλη γυναίκα».
YOU ’VE GOT TO FIGHT FOR YOUR RIGHT TO PARTY
Ας κλείσουμε με τις παράλληλες εκδηλώσεις που έχετε προγραμματίσει για φέτος.
Θα διοργανώσουμε ένα στρογγυλό τραπέζι στον Ιανότη Δευτέρα 19/09, με θέμα «Κρίση καιΠολιτισμός», καλώντας τους πολιτιστικούςφορείς της πρωτεύουσας να προτείνουναπλές και άμεσα υλοποιήσιμες πολιτιστικές δράσεις χαμηλού κόστους, ενώ για την Πέμπτη 22/09 έχουμε προσκαλέσει τη διεθνήδιευθύντρια κάστινγκ Μπεατρίτσε Κρούγκερ(CasinoRoyale, Ocean’sEleven), που θακάνει ένα σεμινάριο για ηθοποιούς και θ’αφορά την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τουςώστε να έχουν επιτυχημένη παρουσία σεοντισιόν και σε άλλες περιπτώσεις κάστινγκ.Επίσης, θα κάνουμε ένα brunch στο BlackDuck την Τετάρτη 21/09, όπου πέντε Ευρωπαίοι δημοσιογράφοι θα εκφράσουν τουςπροβληματισμούς τους πάνω στον τρόποπου τα social media διαμορφώνουν τάσειςκι ανατρέπουν τις συμβατικές μεθόδουςεπικοινωνίας. Επίσης, το φεστιβάλ δεν περιορίζει τις δράσεις του μέσα στις αίθουσεςκαι διοργανώνει τα Dewar’s Ρarties σε διάφορα γνωστά σημεία της πόλης, δίνοντας τηδυνατότητα στο κοινό του να διασκεδάσει,ν’ ακούσει καλή μουσική και να πιει καιμερικά ποτά δωρεάν.
σχόλια