Ο Πανταζής και ο Ευριπίδης χαράζουν το μέλλον τους

Ο Πανταζής και ο Ευριπίδης χαράζουν το μέλλον τους Facebook Twitter
0
Ο Πανταζής και ο Ευριπίδης χαράζουν το μέλλον τους Facebook Twitter
Το ιδιαίτερο στην χαρακτική είναι ότι το χαρακτικό έργο μπορεί να προσεγγιστεί πιο εύκολα από το κοινό, λόγω του χαμηλότερου κόστους και του υψηλότερου αριθμού αντιτύπων. Αυτό γίνεται βέβαια σε συνάρτηση με το γεγονός ότι ποτέ δεν γίνεται καμία έκπτωση στην ποιότητα του έργου. Ουσιαστικά μιλάμε για ένα αυθεντικό εικαστικό έργο σε πολλαπλά αντίτυπα.

Η χαρακτική αποτελεί μια τεχνική, μια ιδιαίτερη μορφή τέχνης που την συναντάμε καθημερινά στην ζωή μας αλλά ελάχιστοι γνωρίζουν για τι ακριβώς πρόκειται. Ο Ευριπίδης και ο Πανταζής, αδερφικοί φίλοι και χαράκτες του Α εργαστηρίου της Α Σ Καλών Τεχνών μας σύστησαν στον κόσμο της χαρακτικής, έναν κόσμο που αν γνωρίσεις πωρώνεσαι και θέλεις να μάθεις όλο και περισσότερα. Τον Νοέμβρη, στο Taf, τα παιδιά θα δείξουν έργα τους μαζί με συναδέλφους τους σε μια έκθεση με τίτλο «Nulla dies sine linea».

Τι είναι η χαρακτική;
Ευριπίδης: Χαρακτική είναι η διαδικασία κατά την οποία ένας καλλιτέχνης μεταφέρει ένα σχέδιο σε μια πλάκα -συνήθως σκληρού υλικού- όπως ξύλο, μέταλλο, πέτρα κλπ. Ύστερα, το χαράζει και το τυπώνει.
Πανταζής: Ουσιαστικά πρόκειται για μια ιδιαίτερη μορφής έντυπης τέχνης που βασίζεται σε παραδοσιακές μεθόδους παραγωγής. Ως χαρακτικό εννοείται το τυπωμένο στο χαρτί έργο.

Τι το ιδιαίτερο έχει σε σύγκριση με τις υπόλοιπες καλές τέχνες;
Ευριπίδης: Το ιδιαίτερο στην χαρακτική είναι ότι το χαρακτικό έργο μπορεί να προσεγγιστεί πιο εύκολα από το κοινό, λόγω του χαμηλότερου κόστους και του υψηλότερου αριθμού αντιτύπων. Αυτό γίνεται βέβαια σε συνάρτηση με το γεγονός ότι ποτέ δεν γίνεται καμία έκπτωση στην ποιότητα του έργου. Ουσιαστικά μιλάμε για ένα αυθεντικό εικαστικό έργο σε πολλαπλά αντίτυπα.
Πανταζής: Εκτός του ότι ένα χαρακτικό μπορεί να αποκτηθεί πιο εύκολα από κάποιον ενδιαφερόμενο, η χαρακτική για μένα είναι ένας τεράστιος κόσμος με τους δικούς του κανόνες και την δική του λογική. Δεν σταματάει ποτέ να εξελίσσεται και να σε εξελίσσει σαν άτομο. Κάθε μέρα σου επιφυλάσσει και μια καινούργια ανακάλυψη. Ακόμα, η χαρακτική έχει μεγάλη σύνδεση με την τέχνη του βιβλίου και της τυπογραφίας.

Ο Πανταζής και ο Ευριπίδης χαράζουν το μέλλον τους Facebook Twitter
Ο Πανταζής και ο Ευριπίδης χαράζουν το μέλλον τους Facebook Twitter
Ο Πανταζής και ο Ευριπίδης χαράζουν το μέλλον τους Facebook Twitter

Ποια είναι η διαδικασία; Από την σχεδίαση μέχρι την τύπωση.
Πανταζής: Έχεις ένα ασπρόμαυρο σχέδιο. Το μεταφέρεις στην πλάκα -μια πλάκα ξύλου. Το ξεπατικώνεις με ένα μολύβι σε μια διαφάνεια. Μαζί με ένα καρμπόν το μεταφέρεις ξαναπατώντας στην πλάκα. Ύστερα, αφού βγάλεις το καρμπόν και την διαφάνεια, αρχίζεις σιγά να χαράζεις και να αφαιρείς αυτά που δεν θέλεις. Αφού μελανώσεις με έναν κύλινδρο την χαραγμένη μήτρα-πλάκα, τοποθετείς ένα κομμάτι χαρτί πάνω της και απαλά την πιέζεις με ένα κουτάλι.
Ευριπίδης: Εγώ κάνω οξυγραφία και είναι κάπως διαφορετικό. Αρχικά, σχεδιάζω το θέμα μου. Ανάλογα με τον χαρακτήρα του σχεδίου, επιλέγω αν θα κάνω γραμμική ή τονική οξυγραφία ή και τα δύο. Έτσι, «μεταφράζω» το σχέδιο προς χάραξη. Εφόσον έχω προετοιμάσει την μεταλλική επιφάνεια (χαλκός/τσίγκος) κατάλληλα, την επικαλύπτω με ένα φιλμ προστατευτικού βερνικιού. Ύστερα, μεταφέρω το σχέδιο στην επιφάνεια με καρμπόν και ξεκινάω την χάραξη. Χαράσσοντας αφαιρώ την προστασία (βερνίκι). Αφού έχω ολοκληρώσει την χάραξη περνάω στην οξείδωση βυθίζοντας την πλάκα μέσα στο οξύ για ορισμένο χρόνο. Όπου χάραξα, θα οξειδωθεί και κατά συνέπεια να δημιουργηθεί βάθος. Το τελικό στάδιο είναι η εκτύπωση στην πρέσα. εκεί τοποθετώ τη μελανωμένη πλέον «μήτρα» (όπου υπήρξε οξείδωση εισχώρησε η μελάνη) και από πάνω της βρεγμένο χαρτί . Έτσι, έχουμε έτοιμη μια οξυγραφία.

Ο Πανταζής και ο Ευριπίδης χαράζουν το μέλλον τους Facebook Twitter

Ολόκληρο το θέμα στο site του ΓΚΡΕΚΑ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ