To παράδοξο της Λογικής

To παράδοξο της Λογικής Facebook Twitter
Εδώ, παρά την έντιμη προσπάθεια των οκτώ ηθοποιών, η πράξη μοιάζει «εφαρμογή» ταλαντούχων τελειοφοίτων δραματικής σχολής...
2


 

Τον Νοέμβριο του 1755 έγινε ισχυρός σεισμός στη Λισαβόνα (καλή ώρα, όπως προσφάτως στο Νεπάλ). Εκτός από τα κτίρια που κατέρρευσαν, φωτιές και παλιρροιακό κύμα οδήγησαν χιλιάδες ανθρώπους στον θάνατο. Τα κακοποιά ένστικτα αφυπνίστηκαν, ληστείες και φόνοι συμπλήρωσαν την καταστροφή, οδηγώντας σε άγριες τιμωρητικές πράξεις. Η Ευρώπη συγκλονίστηκε. Το αποδεικνύουν σχετικές αναφορές του Καντ και του Γκαίτε. Θεολόγοι και φιλόσοφοι έβγαλαν «μαχαίρια»: αν ο Θεός είναι σοφός και ελεήμων, πώς γίνεται να μοιράζει τον όλεθρο εξίσου επί δικαίους και αδίκους; Πενήντα χρόνια μετά, μνήμη εκείνης της καταστροφής μεταφέρει ο Χάινριχ φον Κλάιστ (1777-1811), αυτός ο σπουδαίος, ευαίσθητος συγγραφέας που δεν άντεξε το δράμα της ύπαρξης και αυτοκτόνησε νεότατος, στη νουβέλα του Σεισμός στην Χιλή (4 Νουβέλες, εκδ. Άγρα).


Μια αρχοντοπούλα, η Γιοζέφα, υπέπεσε στο σφάλμα να ερωτευτεί τον δάσκαλο (Χερώνυμο) που της έκανε κατ' οίκον μαθήματα. Ο Χερώνυμο φυλακίζεται και η νεαρή οδηγείται σε μοναστήρι, όπου θα γεννήσει τον καρπό του άνομου έρωτά τους . Το γεγονός θα προκαλέσει τον αποτροπιασμό της «θεοσεβούς» κοινωνία και η Γιοζέφα θα καταδικαστεί σε θάνατο διά αποκεφαλισμού. Τη μέρα της εκτέλεσης, ωστόσο, ένας σεισμός ισοπεδώνει το μεγαλύτερο μέρος του Σαντιάγο. Η κοπέλα γλιτώνει κι ο Χερώνυμο δραπετεύει από τη μισογκρεμισμένη φυλακή. Ανέλπιστα η καταστροφή θα ξανασμίξει το ζευγάρι (μαζί με το νεογέννητο). Κάποιοι, φωτισμένοι από τη συμφορά, θα τους δείξουν αλληλεγγύη. Κάποιοι άλλοι, όμως, απ' αυτούς που ψάχνουν υπαιτίους για τη φρικτή «τιμωρία» του Θεού, προκαλούν τον θάνατό τους μέσα στην εκκλησία την ώρα της έκτακτης δέησης.

Σε μια πόλη όπου παρουσιάζονται εκατοντάδες παραστάσεις μέσα στη σεζόν, είναι πιο επείγον από ποτέ οι νεαροί καλλιτέχνες –το μέλλον του ελληνικού θεάτρου– να τοποθετούνται απέναντι στον χυλό της μετριότητας, απαντώντας εντίμως στο ερώτημα:«Τι προσφέρουμε; Είναι αυτό που παρουσιάζουμε το θέατρο που θα μας ενδιέφερε να δείτε;»


Ένας ευγενής άνδρας που θα υποστηρίξει το ζευγάρι θα δει τους φανατισμένους να σκοτώνουν το μωρό του. Θα διασώσει το μωρό της Γιοζέφας και του Χερώνυμο και θα το μεγαλώσει σαν δικό του παιδί. Η ζωή συνεχίζεται. Ο αγώνας του Καλού με το Κακό, του Λογικού με το Παράλογο, της δημιουργίας με την καταστροφή, δεν τελειώνει – ο καθένας «το παλεύει όπως ξέρει και μπορεί».


Ο Σεισμός στη Χιλή αποτελεί έξοχο δείγμα νουβέλας. Η αρτιότητα της γραφής, γεμάτη εκπληκτικές εικόνες και αντιθέσεις (ομορφιάς εν μέσω τρόμου), συναγωνίζεται την πυκνότητα των ιδεών που εμμέσως , μέσα από τη ροή της ιστορίας, υποβάλλει ο συγγραφέας. Στο Bios μια ομάδα νεαρών ηθοποιών, καθοδηγημένη από τον Ακύλλα Καραζήση, επιχείρησε τη σκηνική αφήγησή της. Μοναδικά σκηνικά αντικείμενα, δύο λιωμένοι καναπέδες. Στη μέση της σκηνής, κατά την έναρξη της παράστασης, οι ηθοποιοί ζωγραφίζουν με χρωματιστές κιμωλίες σ' ένα μεγάλο τετράγωνο – τα ναΐφ σχήματα θα σβήσουν στη διάρκεια της δράσης, όντας προσωρινά όσο κι άνθρωποι, τα αποκτήματά τους, το ίδιο το σκηνικό εγχείρημα.


Η νουβέλα θα μπορούσε να παρουσιαστεί εν είδει μονολόγου. Η επιλογή ενός Χορού αφηγητών οδήγησε σε μια «διυποκειμενική» ερμηνεία: ο λόγος μοιράζεται σε όλους. Η παράσταση αρχίζει και κλείνει με λυπημένο τραγούδι. Δεν έλειψαν κάποια «ευρήματα» (όπως δυο-τρία σύντομα χορευτικά του συνόλου) που προκαλούσαν γελάκια στους γνωστούς, «έξυπνους» και με «χιούμορ» θεατές (αυτούς που δεν έχουν ιδέα, κι ούτε τους ενδιαφέρει να καταλάβουν, γιατί μιλάει η ιστορία). Ως προς την ερμηνευτική γραμμή, στην υποκριτική υιοθετείται η άρση της φωνής μέχρι του σημείου που τα πρόσωπα να κοκκινίζουν από την προσπάθεια και την ένταση.


Το αφηγηματικό θέατρο (που δραματοποιεί την αφήγηση, όχι το λογοτεχνικό κείμενο) έχει μεγάλο ενδιαφέρον, χωράει δημιουργικούς πειραματισμούς και έχει οδηγήσει σε σπουδαίες παραστάσεις (όπως οι Έμποροι των Εθνών του Θ. Αμπαζή). Εδώ, παρά την έντιμη προσπάθεια των οκτώ ηθοποιών, η πράξη μοιάζει «εφαρμογή» ταλαντούχων τελειοφοίτων δραματικής σχολής. Γιατί οι ποιότητες (ηλικίες και ερμηνευτικές επιδόσεις) του συνόλου δεν διαφοροποιούνταν αρκούντως ώστε να προκαλούνται ενδιαφέρουσες δραματικές σχέσεις, αντιθέσεις, αλληλεπιδράσεις. Δεν προκαλείται η παραμικρή δόνηση, ένα αίσθημα, μια σκέψη. Σε μια πόλη όπου παρουσιάζονται εκατοντάδες παραστάσεις μέσα στη σεζόν, είναι πιο επείγον από ποτέ οι νεαροί καλλιτέχνες –το μέλλον του ελληνικού θεάτρου– να τοποθετούνται απέναντι στον χυλό της μετριότητας, απαντώντας εντίμως στο ερώτημα:«Τι προσφέρουμε; Είναι αυτό που παρουσιάζουμε το θέατρο που θα μας ενδιέφερε να δείτε;»

Σεισμός στη Χιλή

Tου Χάινριχ Φον Κλάιστ.
Σκηνοθ.: Ακ. Καραζήσης
Ερμηνεύουν: Μ. Βαβαδάκης, Χ.-Μ. Γιαννάτου, Κ. Ζησούδη


Βios. Πειραιώς 84, Γκάζι, τηλ.: 210 3425335
Τετ – Κυρ. 8.30 μ.μ., Είς: € 10

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια
Ματινα Καλτακη ευχαριστω για τις συμβουλες και τις προτροπες (παμε καλα την τελευταια φορα με συμβουλεψατε ναλλαξω δουλεια κι οτι ειμαι δασκαλος που διαφθειρω θεατρικα τους μαθητες τωρα απλως προτρεπετε τα παιδια να μην κανουν παρεα με χυλωμενες μετριοτητες σαν του λογου μου) Ρωτω απλως τι προτεινετε στα νεα παιδια να γινουν τηλεοπτικες ντιβες σαν αυτες που εκθειαζετε; Το γουστο σας μου ειναι απο παλια γνωστο μοιαζει με αυτο της προεδρου της βουλης μας την οποια apropos μου θυμιζετε Αληθεια τι δουλεια κανετε;εκτος απ το κουτσομπολιο εννοω.Εμεις τουλαχιστον εργαζομαστε οπως μπορουμε και προσπαθουμε κυρια Καλτακη σε πεισμα ανθρωπων σαν εσας Κατι τελευταιο: Για το οτι η παρασταση μας δεν σας γεννησε ουτε μια σκεψη ισως να μην φταιμε μονον εμεις. Ελπιζω να μην ξανασχοληθειτε μαζι μου Ακυλλας
Αγαπητέ κύριε @A. KarazissisΕίμαι θεατρόφιλη και εκτιμώ τη δουλειά σας (από την εποχή του Αμόρε) αλλά και τις κριτικές της κας Καλτάκη. Μπαίνω στον κόπο να σχολιάσω το σχόλιό σας λόγω της παρομοίωσης που κάνατε. Δεν γνωρίζω προσωπικά την κα Καλτάκη, αλλά γνωρίζω -ως πολίτης- την Πρόεδρο της Βουλής και πραγματικά αν ισχύει η παρομοίωση σας, τότε η κριτικός της Lifo δεν μπορεί παρά να είναι απλά...ΘΕΑ! Είναι φανερό ότι σας ενόχλησε η προτροπή της "...οι νεαροί καλλιτέχνες –το μέλλον του ελληνικού θεάτρου– να τοποθετούνται απέναντι στον χυλό της μετριότητας, απαντώντας εντίμως στο ερώτημα: «Τι προσφέρουμε; Είναι αυτό που παρουσιάζουμε το θέατρο που θα μας ενδιέφερε να δείτε;»". Προφανώς και δεν αναφέρεται σε σας όταν μιλάει για μετριότητες, αλλά στον αριθμό των αμέτρητων μετρίων παραστάσεων που παίζονται στην Αθήνα. Εσείς παίζετε και, προφανώς, δεν βλέπετε αρκετά θέατρο. Εγώ, ως απλή θεατής, έχω έρθει αντιμέτωπη επανειλημμένως με την απορία "Τι είναι τώρα αυτό που είδα;", βλέποντας εντελώς αδιάφορες παραστάσεις. Κάποιος πρέπει να σκεφτεί και τον θεατή που πληρώνει (ιδίως αυτή τη δύσκολη εποχή), και ξοδεύει τον χρόνο του, για να δει μια παράσταση, δεν νομίζετε;