ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Ποιος είναι ο Κωστάκης Ανάν;

Ποιος είναι ο Κωστάκης Ανάν; Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Sotos Anagnos
11

Ξεκίνησε απ’ τις σελίδες του περιοδικού «Βαβέλ», δημοσιεύοντας αντισυμβατικά,ξεκαρδιστικά ημερολόγια της καθημερινής του ζωής, απέκτησε σκληροπυρηνικούς οπαδούς που αγαπούν τον εξτρίμ σουρεαλισμό και την ξεχωριστή του ματιά στην μπανάλ ζωή του, ποτέ όμως δεν είχε εμφανιστεί επισήμως. Κανείς δεν ήξερε το όνομά του. Κανείς δεν του είχε πάρει ποτέ συνέντευξη. Προσπαθώντας να τον βρω, χάθηκα στα βάθη του ίντερνετ, ρώτησα φίλους και στο τέλος τηλεφώνησα στην ευγενέστατη εκδότρια των βιβλίων του (έχουν βγει τέσσερα μέχρι στιγμής, με κείμενά του απ’ τη «Bαβέλ» και το «mov»).

Νίκη Τζούδα: Παρακαλώ;

Εγώ: Γεια σας, κυρία Τζούδα. Από τη LifO σας παίρνω, σχετικά με τον Κωστάκη Ανάν. Θα ενδιαφερόμουν για μια συνέντευξη και…

Ν.Τ.: Μπα, δεν θα γίνει. Δυστυχώς. Μην κάνετε τον κόπο. Δεν δίνει ποτέ συνεντεύξεις.

Εγώ: Ναι, αλλά μήπως…

Ν.Τ. Όχι, όχι. Δεν έχει δώσει ποτέ συνέντευξη και σας το λέω υπεύθυνα, είναι σίγουρο ότι δεν θα δώσει ούτε και σ’ εσάς.

Εγώ: Μπορεί να κρατήσει την ανωνυμία του, μέσω e-mail θα γίνει…

Ν.Τ. Όχι, είναι η νοοτροπία του αυτή – καμία συνέντευξη, ποτέ. Λυπάμαι.

Μετά τη συζήτηση αναρωτήθηκα: Είναι αυτός ο λόγος που ο Κωστάκης Ανάν συζητιέται τόσο στην Αθήνα εδώ και περίπου μια δεκαετία; Που τα αστεία του μεταφέρονται αυτούσια στις παρέες, που οι εναλλακτικοί της πόλης τον έχουν για εικόνισμα όπως οι μη εναλλακτικοί έχουν πχ. τον Σεφερλή ή οι γριές τον Λαζόπουλο; Μήπως, τελικά, η μυστικοπάθειά του εξάπτει τη φαντασία και η σιωπή του είναι η καλύτερη διαφήμισή του; 

Και αφού πιάσαμε τις ερωτήσεις ας πω κι αυτό: Μήπως γράφω το κείμενο που διαβάζετε εσείς τώρα επειδή ο Κωστάκης Ανάν είναι αόρατος και άρα απείρως πιο ελκυστικός απ’ τους άλλους; Σ’ αυτό η απάντηση είναι όχι. Πριν καν μάθω ότι δεν δίνει συνεντεύξεις είχα κινήσει γη και ουρανό για να μου δώσει μία. Και έτσι (γύρω στο 2004) είχα πρωτοβρεθεί αντιμέτωπος με το μυστήριο Ανάν… 

Στο βιογραφικό του αναφέρει: «Ο Κωστάκης Ανάν (τριγυρί)ζει στην Αθήνα. Χόμπι του η ψηφασκία και η εμπιστοσύνη στην ελληνική δικαιοσύνη. Το πραγματικό του όνομα είναι Αργύρης Ταλέκουρδας». (Αν ψάξεις για Αργύρη Ταλέκουρδα, στις εικόνες του google βλέπεις έναν γάιδαρο και μια κάπως ανατριχιαστική φωτογραφία του Χίτλερ στην οποία χαϊδεύει με το μεσαίο του δάχτυλο ένα κοριτσάκι.)

Άνθρωποι που υποτίθεται ήξεραν τον Ανάν με πάσαραν ο ένας στον άλλον, φήμες σχετικά με την κρυφή του ταυτότητα με μπέρδευαν και λειτουργούσαν ως αντιπερισπασμός, ό,τι και να έκανα έπεφτα σε τοίχο. Η πιο ενδιαφέρουσα φήμη που άκουσα ήταν ότι ο Ανάν είναι στην πραγματικότητα η ίδια η εκδότρια της «Βαβέλ», Νίκη Τζούδα. Επίσης, ο Λένος Χρηστίδης συγκέντρωσε αρκετές πιθανότητες, όταν έκανα μια κουβέντα με φαν και των δύο, αλλά και πάλι δεν έβγαινε νόημα.

Το πιο κοντά που έφτασα ποτέ στην αλήθεια ήταν όταν γνώρισα μια κοπέλα, που είχε μια φίλη, που είχε γνωρίσει κάποτε τον designer Soto Anagno (που έχει κάνει τα φοβερά σχέδια σε όλα τα βιβλία του Ανάν.) Ο Anagnos λοιπόν είχε πει στην κοπέλα που ήταν φίλη της κοπέλας που γνώρισα, ότι ήξερε ποιος ήταν ο Ανάν! Τον κάναμε χρυσό να για να το αποκαλύψει, αλλά τελικά ο Anagnos αποδείχτηκε σωστός φίλος και δεν είπε τίποτα. (Τώρα που το σκέφτομαι: κι αν είναι ο Anagnos;!) 

Στο μεταξύ, και μονάχα με διαφήμιση από στόμα με στόμα, τα κείμενα του Κωστάκη Ανάν έγιναν ανάρπαστα. Παλιές «Βαβέλ» αγοράστηκαν απ’ τα περίπτερα –τις πουλάνε σε καλή τιμή, δύο παλιά τεύχη μαζί με ένα graphic novel–, ενώ και τα βιβλία του θεωρούνται ήδη καλτ. Μάλιστα, τα δύο πρώτα (Ύστερα ήρθες και μ’ έλυσες και Η τελική λήθη) είχαν εξαντληθεί ή αποσυρθεί λόγω στραβής με τον εκδοτικό οίκου και πολύς κόσμος ακόμα τα ψάχνει – γεγονός που ανέβασε την αξία τους και πριμοδότησε το τρίτο (Ουράνιο talk-show, εκδ. BabelArt).

Στο comicart.gr διάβασα πριν από λίγο καιρό κάποιον που ρωτούσε σε άπταιστα greeklish: «Telika xerei kaneis poios/poia/ti einai o kostakis anan? Tosa xronia i idia aporia? Den mporo pleon!!!», για να λάβει την απάντηση: «Αν μάθετε πως ο Κ. Ανάν είναι ο Κώστας Αμπατζής, τι ακριβώς θα γίνει;».

Τότε διαπίστωσα ότι υπήρχε και ολόκληρο thread γι’ αυτόν. («Μήπως τον έχει δει κανείς; Καμιά αφίσα του να κολλήσω στην ντουλάπα μου; Φωτό; Οτιδήποτε;» // «Tou exei perasei kanenos i idea oti “to palikari” den einai palikari, alla kopelara kai pos to kanoniko tis onoma einai p.x. Nana -anagramatismos tou “Anan”???» // «Σιγά μην είναι και ο Ταχτσής».)

Ο χρήστης Pixies υπονόησε πως θα απογοητευτούμε αν μάθουμε: «Εγώ ξέρω κάποια πράγματα, αλλά καλυτέρα να μην τα ξέρεις. Σε κάποιον που τα είπα του χάλασα την εικόνα που είχε».

Τελικά, αποκάλυψε (;) πώς ξεκίνησε η συνεργασία του Ανάν με τη «Βαβέλ»: «Ξεκίνησε να στέλνει στη στήλη “Στείλτε μας τις συνεργασίες σας” και ξεχώρισε αμέσως. Έστελνε κάθε μήνα, δηλαδή, όχι ακριβώς έστελνε. Απλώς, οι άνθρωποι της “Βαβέλ” έβρισκαν κάθε μήνα έναν φάκελο στην πόρτα τους που τον άφηνε ο ίδιος. Αυτό το βιολί συνεχίστηκε περίπου δύο χρόνια. Μια μέρα άφησε ένα σημείωμα που έλεγε πως σταματάει για να προσπαθήσει κάτι άλλο. (Δεν μπορώ να σας περιγράψω την απογοήτευσή μου μόλις το είδα...)

Μετά από μερικά τεύχη απουσίας έκανε ένα δυναμικό comeback με το άρθρο “Η τέχνη της αφόδευσης”, έναν 10σέλιδο ύμνο στην 3η μεγαλύτερη απόλαυση του ανθρώπου. Εμφανίστηκε στους βαβελανθρώπους και από τότε γράφει κάθε μήνα ως κανονικός συνεργάτης».

 

Η τελευταία φορά που o ο Ανάν βρέθηκε στις ειδήσεις (του μυαλού μας) ήταν μόλις πριν από λίγους μήνες, όταν κυκλοφόρησε απ’ τις εκδόσεις BabelΑrt το φοβερό, ολοκαίνουργιο βιβλίο του Βολική Αναισθησία.

H αθηναϊκή παρουσίαση του βιβλίου έγινε τέλη Ιουλίου στην Cantina Social. Οι ηθοποιοί Στέλιος Δημόπουλος και Γιάννης Στεφόπουλος μίλησαν και το ερμήνευσαν, ενώ ακολούθησε DJ set από τον «Πραματευτή». Το δελτίο Τύπου ούτε επιβεβαίωνε ούτε διέψευδε την τυχόν ινκόγκνιτο παρουσία του συγγραφέα.

Κι έτσι, σχεδόν όλοι όσοι ήταν εκεί κοιτούσαν καχύποπτα ο ένας τον άλλον και, είμαι σίγουρος, από μέσα τους αναρωτιόντουσαν ένα και μόνο πράγμα:

«Κωστάκη, εσύ;».

----------------------------

BONUS:

ΑΥΤΟΣ ΠΟΥ ΨΑΧΝΟΥΜΕ. (Απ’ το πρώτο του βιβλίο: ο Ανάν γράφει για τον Ανάν.)

Ο Κωστάκης Ανάν (πραγματικό όνομα Αργύρης Ταλέκουρδας),σχεδόν παντελώς άγνωστος ελληνάρας συγγραφέας, είχε την τύχη να γεννηθεί στη χορτάτη πλευρά του πλανήτη και νωρίς ανακάλυψε πως είχε ταλέντο στη λογοτεχνία, πράγμα που φυσικά δεν συνέβαινε.


Τα πρώτα του έργα έχουν αποκτήσει διαστάσεις θρύλου μεταξύ των οπαδών του, κυρίως επειδή δεν έχουν ποτέ κυκλοφορήσει επίσημα στο εμπόριο και λίγοι μπορούν να υπερηφανεύονται ότι τα έχουν διαβάσει.


Σε ηλικία 25 ετών ασπάστηκε τον καπιταλισμό, προκαλώντας σάλο μεταξύ των σκληροπυρηνικών οπαδών του, ενώ ο ίδιος, δηλώνοντας αινιγματικά "θα έπρεπε όλοι να ντρέπεστε", αποσύρθηκε σ' ένα ορεινό   McDonalds στα αμερικανικά Βραχώδη Όρη.


Έκτοτε, το έργο του ήταν μία συνεχής άρνηση του δικαιώματος των δυτικών ανθρώπων να εκφέρουν οποιαδήποτε γνώμη για τον κόσμο, πολύ απλά επειδή δεν ζουν σ'αυτόν, μόνο τον βλέπουν από την τηλεόραση.


Ο Κωστάκης Ανάν πέθανε ανήσυχος το φθινόπωρο του 2045,ενώ οι πραγματικές διαστάσεις του έργου του αναγνωρίστηκαν αρκετά χρόνια αργότερα, από τον πιστό του σκύλο Κοπροδότη, ο οποίος εκμεταλλεύτηκε τη σχετική δημοσιότητα και ξεπούλησε μέχρι και ιδιόχειρα σημειώματα για τα ψώνια του σαββατοκύριακου που βρήκε στα συρτάρια του αφεντικού του.

Διάφορα
11

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

σχόλια

8 σχόλια
<<Ο χρήστης Pixies υπονόησε πως θα απογοητευτούμε αν μάθουμε: «Εγώ ξέρω κάποια πράγματα, αλλά καλυτέρα να μην τα ξέρεις. Σε κάποιον που τα είπα του χάλασα την εικόνα που είχε».>>Μετά απ αυτό ένα είναι το ποιό ασφαλές συμπέρασμα:Κωστάκης Ανάν = Κωστάκης Καραμανλής
Μια χαρά είν'ο Ανάν κ μια χαρά που το όνομά του δεν συνοδεύεται από μια είκόνα. Αν δεν κάνω λάθος αυτό επιδίωξαν κ αρκετοί άλλοι, ο Ζισκίντ είναι μια περίπτωση που μου έρχεται στο μυαλό
...κάτι μου θυμίζει"...δεν ήθελε να δείξει το πρόσωπό του, όπως η Γκρέτα Γκάρμπο. Γιατί; Διότι είναι εξαιρετικά πολύτιμος! Τον κυνηγάει το FBI, αφότου έκαψε έναν κάδο γωνία Στουρνάρη και Πατησίων. Περιφρονεί τις αστικές φυλλάδες. Κρύβει μια κάποια θλίψη, όπως ο Σάλιντζερ."