Με τον τίτλο «Paraxena» και σε επιμέλεια του Βρετανού Μάθιου Χίγκς, o Λουκάς Σαμαράς συμπληρώνει πενήντα χρόνια εικαστικής δημιουργίας στο ελληνικό περίπτερο της 53ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Βενετίας. Το υπουργείο Πολιτισμού, που είναι και ο επίτροπος της φετινής ελληνικής συμμετοχής, αποφάσισε ν' ανοίξει τις πόρτες του περιπτέρου στα Giardini της Βενετίας σ' έναν Έλληνα του κόσμου, που με το έργο του επηρέασε τη φυσιογνωμία ολόκληρης της μεταπολεμικής τέχνης. Τα «Paraxena» αποτελούνται από μια σειρά σχετικά νέων έργων του καλλιτέχνη (2005-2009), που είναι ελάχιστα γνωστά στην Ευρώπη και φέρουν τους τίτλους «Nexus», «Chairs» και «iMovies», μαζί με μια επιλογή από παλαιότερα, χαρακτηριστικά έργα του που καλύπτουν όλο το φάσμα της πενηντάχρονης δημιουργικής του πορείας. Όλα αυτά εκτίθενται διαλογικά με μια μεγάλη εγκατάσταση βίντεο που φέρει τον τίτλοEcdysiast and Viewers (2006), στο οποίο ο Σαμαράς έχει κινηματογραφήσει τις αντιδράσεις φίλων και ομοτέχνων του καθώς παρατηρούν ένα δικό του βίντεο, στο οποίο στέκεται γυμνός. Όμως, αυτό που θα βλέπει πρώτο ο επισκέπτης του ελληνικού περιπτέρου θα είναι ο... εαυτός του μέσα από μια μεγάλη εγκατάσταση από καθρέφτες που έχει τον τίτλο «Doorway» (1966-2007). Το είδωλο του επισκέπτη στον καθρέφτη αποτελεί και τη ραχοκοκκαλιά μιας αφήγησης, η οποία διατρέχει όλη την έκθεση: η αίσθηση του να γίνεσαι αντικείμενο παρατήρησης τόσο από τον εαυτό σου όσο κι από τους άλλους καθώς και η πράξη της παρατήρησης αυτή καθαυτή είναι τα κεντρικά ζητήματα που θέτουν τα «Paraxena». Είναι προφανές ότι τα έργα, στο σύνολό τους, αρθρώνουν μια συζήτηση που περιστρέφεται γύρω από τα κεντρικά θέματα του έργου του Λουκά Σαμαρά. Η έκθεση στο ελληνικό περίπτερο, που διοργανώνεται από το ΥΠΠΟ με συντονίστρια τη Βίβιαν Ευθυμιοπούλου, θα εγκαινιαστεί στις 4 Ιουνίου, ενώ για το κοινό θα ανοίξει στις 7 Ιουνίου.
σχόλια