Το Tetris είναι ένα puzzle βιντεοπαιχνίδι που δημιουργήθηκε από τον Ρώσο μαθηματικό Alexey Pajitnov στις 6 Ιουνίου του 1984, και η ονομασία του προέρχεται από το ελληνικό αριθμητικό πρόθημα «τέτρα-» και τη λέξη «τέννις». Γνώρισε μεγάλη επιτυχία και έχει γίνει μεταφορά αυτού σε όλα σχεδόν τα ηλεκτρονικά μέσα ψυχαγωγίας, από ηλεκτρονικούς υπολογιστές μέχρι κινητά και κομπιουτεράκια.
Περιοδικά το έχουν κατατάξει πρώτο στη λίστα με τα δημοφιλέστερα παιχνίδια όλων των εποχών, ενώ στη σημερινή εποχή υπάρχει σε διαφορετικές εκδόσεις και με περισσότερες επιλογές.
Περισσότερα από 125 εκατομμύρια παιχνίδια TETRIS έχουν πωληθεί από τότε που πρωτοεμφανίστηκε για πρώτη φορά.
Aκόμα και σήμερα ψυχολόγοι από όλο το κόσμο προσπαθούν να κατανοήσουν το φαινόμενο tetris και το πως έχει εθίσει αυτό τόσο κόσμο. Είναι το μοναδικό παιχνίδι στην ιστορία των videogames στο οποίο ο άνθρωπος ενώ στην ουσία συνέχεια χάνει, συνεχίζει ακόμα να παίζει...
Σύμφωνα όμως με μελέτες το συγκεκριμένο παιχνίδι μπορεί να βοήθησει πολύ στην υγεία των ανθρώπων όσο και αν σας ακούγεται παράξενο.
Σύμφωνα με επιστημονική έρευνα που έγινε στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης τις τραυματικές εμπειρίες, οι οποίες προέρχονται από μετατραυματικό στρες, φέρεται πως μειώνουν τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και ειδικά το Τetris.
Η Έμιλι Χολμς και οι συνεργάτες της από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, συνέκριναν τα αποτελέσματα που είχαν στη μείωση του μετατραυματικού στρες δύο ηλεκτρονικά παιχνίδια, το Τetris και pub quiz machine που βασίζεται σε ερωτήσεις γνώσεων.
Η μελέτη έδειξε πως όσοι έπαιζαν Τetris, βίωναν πολύ λιγότερες μετατραυματικές εμπειρίες, από αυτούς που έπαιζαν pub quiz machine.
Οι ειδικοί επισημαίνουν πως τα αποτελέσματα της μελέτης ίσως βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του μετατραυματικού στρες, του οποίου οι τραυματικές εμπειρίες είναι το βασικό σύμπτωμα.
Το μετατραυματικό στρες είναι μια ψυχολογική κατάσταση που μπορεί να εμφανιστεί σε κάθε άτομο που είχε άμεση εμπειρία ή ήταν μάρτυρας σε καταστάσεις που είτε απείλησαν τη δική του ζωή ή εκείνη κάποιου άλλου είτε το τραυμάτισαν ψυχολογικά.
Συνήθως συνδέουμε τη διαταραχή αυτή με καταστάσεις όπως ο πόλεμος, οι φυσικές καταστροφές και οι τρομοκρατικές πράξεις, αλλά μπορεί ακόμη να σημειωθεί ύστερα από σοβαρά δυστυχήματα ή άγριες προσωπικές επιθέσεις, όπως ο βιασμός ή η παιδική κακοποίηση.
Τα άτομα που υποφέρουν από μετατραυματικό στρες συχνά ξαναζούν την τραυματική εμπειρία και έχουν φλας μπακ από το γεγονός, δυσκολεύονται να κοιμηθούν και νιώθουν αποκομμένα από την πραγματικότητα.
Αυτά τα συμπτώματα μπορεί να είναι τόσο έντονα και να εμφανίζονται τόσο συχνά, ώστε να έχουν άμεσο αρνητικό αντίκτυπο στην καθημερινή ζωή του ατόμου.
Στο μεταξύ, στο συμπέρασμα ότι το Tetris μπορεί να βοηθήσει και στην όραση κατέληξαν Καναδοί ερευνητές από το Πανεπιστήμιο ΜακΓκιλ, οι οποίοι μελέτησαν πώς μία θεραπεία, που βασίζεται στο δημοφιλές βιντεοπαιχνίδι, μπορεί να βελτιώσει την κατάσταση ασθενών που πάσχουν από αμβλυωπία.
Όπως αναφέρουν οι ειδικοί με δημοσίευσή τους στην επιστημονική επιθεώρηση «Current Biology», το ηλεκτρονικό παιχνίδι με τα πολύχρωμα τουβλάκια, «γυμνάζει» τα μάτια ώστε να συνεργάζονται μεταξύ τους.
Η αμβλυωπία, γνωστή και ως «τεμπέλικο μάτι», αποτελεί μια διαταραχή του οπτικού συστήματος κατά την οποία το ένα ή τα δυο τεμπέλικα μάτια δεν συνεργάζονται μεταξύ τους με αποτέλεσμα να εντοπίζεται πρόβλημα ως προς τη μετάδοση του οπτικού σήματος μέσω του οπτικού νεύρου στον εγκέφαλο. Αν διαγνωσθεί νωρίς και μέχρι την ηλικία των επτά-οκτώ ετών η κατάσταση είναι αναστρέψιμη.
Οι ερευνητές από το Μόντρεαλ εξέτασαν αν μια διαφορετική προσέγγιση θα μπορούσε να έχει αποτέλεσμα στην περίπτωση της αμβλυωπίας. Στις δοκιμές τους έλαβαν μέρος 18 ενήλικοι αμβλύωπες.
Συγκεκριμένα, οι ειδικοί προχώρησαν στη σύγκριση της αποτελεσματικότητας ανάμεσα στη χρήση ειδικών βίντεο-γυαλιών όπου προβαλλόταν το παιχνίδι Tetris σε κάθε μάτι ξεχωριστά και στη μέθοδο του κλεισίματος του δυνατού ματιού (patching) για μια παρατεταμένη χρονική περίοδο, με στόχο την κινητοποίηση του «τεμπέλικου ματιού».
«Το ''κλειδί'' για τη βελτίωση της όρασης στους ενήλικες – για τους οποίους στην παρούσα φάση δεν υπάρχει κάποια θεραπεία – είναι να επιτρέψουν με κάποιο τρόπο τη συνεργασία ανάμεσα στα δυο μάτια» εξηγεί ο κύριος συγγραφέας της μελέτης δρ Ρόμπερτ Χες.
Τα βραβεία του Tetris
- 1989: Ο οργανισμός Software Publisher του χαρίζει την 4η θέση στα Software Awards, που θεωρούνταν τότε ως τα Όσκαρ της ηλεκτρονικής βιομηχανίας
- 1997: Το Tetris παίρνει την πρώτη θέση ως το καλύτερο παιχνίδι στην έκθεση του Electronic Gaming Monthly's 100th issue
- 2001: Μπαίνει στην πρώτη τριάδα των 100 καλύτερων παιχνιδιών όλων των εποχών
- 2006: Η έκθεση Electronic Gaming Monthly το βάζει στην 4η θέση των 200 καλύτερων παιχνιδιών βίντεο όλω των εποχών
- 2007: Ο «εφευρέτης» του παιχνιδιού, Alexey Pajitnov παίρνει το βραβείο First Penguin Award κατά την διάρκεια του Game Developers Conference.
Πηγή: Euronews