Λίγα πρόσωπα της ελληνικής τηλεόρασης χαίρουν του σεβασμού που απολαμβάνει σταθερά η Αγγελική Νικολούλη εδώ και χρόνια. Το πρότζεκτ που επιμελείται και παρουσιάζει από το 1995, το «Φως στο Τούνελ», είναι μια εκπομπή στην οποία η δημοσιογράφος δίνεται ολοκληρωτικά, προσπαθώντας να εξιχνιάσει δύσκολες υποθέσεις εξαφανίσεων και παρέχοντας σημαντική αρωγή στις Αρχές, ασκώντας σε πολλές περιπτώσεις και την απαραίτητη πίεση σε αυτές. Τα πολύωρα ζωντανά της εξελίσσονται συχνά σε θρίλερ, όπως αυτό που εκτυλίσσεται τις τελευταίες εβδομάδες με την υπόθεση του εξαφανισμένου φοιτητή Βαγγέλη Γιακουμάκη.
Η κ. Νικολούλη αποφεύγει να έχει επαφή με δημοσιογράφους την ημέρα και την ώρα της εκπομπής καθότι θέλει να είναι απόλυτα συγκεντρωμένη σε αυτό που κάνει. Καταφέραμε και ξεκλέψαμε λίγο από τον χρόνο της ύστερα από το live της προηγούμενης Παρασκευής, κατά τη διάρκεια του οποίου μάλιστα, το αντίστοιχο hashtag ήταν trending topic για ώρες στο twitter. Μας μίλησε για την υπόθεση, την εμπειρία της και τον τρόπο που προσεγγίζει τη δουλειά της, αλλά και για τον λόγο που επιμένει συχνά να «τραβάει» κάποιες υποθέσεις στα άκρα, ακόμα κι αν φαίνονται ότι έχουν κλείσει.
Η ενδοσχολική βία, είτε ψυχολογική είτε σωματική, υπήρχε και παλιά αλλά όχι σ' αυτές τις διαστάσεις. Αν την αναλύσει κανείς θα βρει πολλές αιτίες που πηγάζουν απ' το οικογενειακό περιβάλλον και τα βιώματα του καθενός, απ' την παιδεία, από εξωγενείς παράγοντες, μιμητισμό και άλλα.
Ποιες ιδιαιτερότητες θεωρείτε ότι παρουσιάζει η υπόθεση του Βαγγέλη, με βάση την εμπειρία σας;
Ο Βαγγέλης Γιακουμάκης δεν χάθηκε από το σπίτι ή τη γειτονιά του, αλλά από τη σχολή που σπούδαζε. Όλα όσα διαδραματίστηκαν στον χώρο αυτό σε βάρος του, σε συνδυασμό με την ένταση που υπήρξε την ημέρα της εξαφάνισης, κάνουν την υπόθεση αυτή ιδιαίτερη. Όσο κι αν θέλουν κάποιοι να την υποβαθμίσουν, κραυγάζει και απαιτεί βαθιά και προσεκτική έρευνα.
Υπάρχουν ομοιότητες με μια άλλη υπόθεση που μας είχε συνταράξει προ ετών, εκείνη του Άλεξ;
Κοινά στοιχεία υπάρχουν. Η ιστορία του Άλεξ όπως αποκαλύφθηκε από το «Τούνελ», ξεκίνησε από τον χώρο του σχολείου του. Άρχισε σαν πλάκα και διασκέδαση για την πενταμελή παρέα των μαθητών κι εξελίχτηκε σε τραγωδία. Για τα παιδιά αυτά, αλλοδαπά και Ελληνόπουλα, ο Άλεξ ήταν εύκολος στόχος. Τον περιγελούσαν και προσπαθούσαν να τον περιθωριοποιήσουν όπως έκαναν και με άλλους ευάλωτους μαθητές. Οι δάσκαλοι δεν αντέδρασαν δυναμικά όπως θα έπρεπε. Εκείνη τη νύχτα του Φλεβάρη το κυνηγητό στους παγωμένους δρόμους της Βέροιας και η τρικλοποδιά στις σκάλες του Δημαρχείου στάθηκαν μοιραία. Τα παιδιά δεν φοβήθηκαν, δεν έκαναν πίσω. Λειτούργησαν σαν πωρωμένοι ενήλικες των άκρων. Πέταξαν στα σκουπίδια προσωπικά του στοιχεία, τον μετέφεραν στο εγκαταλειμμένο σπίτι και τον άφησαν να πεθάνει αβοήθητος. Στη συνέχεια οργανωμένα και με τη βοήθεια ενήλικα, εξαφάνισαν το πτώμα για να μη βρεθεί ποτέ. Στην περίπτωση του Βαγγέλη, όπως αποκάλυψαν στην εκπομπή συμφοιτητές του, μια ομάδα «σκληρών» συμπατριωτών του τού έκανε τη ζωή δύσκολη και του φερόταν βίαια. Η υπόθεση ακόμη ερευνάται και δεν ξέρουμε πού θα φτάσει...
Δώστε μου ένα σχόλιο για το φαινόμενο του bullying στη σημερινή Ελλάδα. Είναι σημείο των καιρών ή υπήρχε πάντα κι απλώς έχει αποκτήσει άλλο πρόσωπο;
Η ενδοσχολική βία, είτε ψυχολογική είτε σωματική, υπήρχε και παλιά αλλά όχι σ' αυτές τις διαστάσεις. Αν την αναλύσει κανείς θα βρει πολλές αιτίες που πηγάζουν απ' το οικογενειακό περιβάλλον και τα βιώματα του καθενός, απ' την παιδεία, από εξωγενείς παράγοντες, μιμητισμό και άλλα. Η ουσία είναι πώς λειτουργεί ο καθένας προληπτικά και πώς την αντιμετωπίζει όταν αρχίζει κι εκδηλώνεται, ιδιαίτερα στους χώρους της εκπαίδευσης. Σε καμιά περίπτωση δεν κουκουλώνεις τέτοια περιστατικά για να μην εκτεθείς.
Πότε αντιλαμβάνεστε ότι μια άλυτη υπόθεση έχει «κλείσει» κι έχει πάρει το δρόμο της για το αρχείο; Τελικά, το ενδιαφέρον του τηλεοπτικού κοινού τροφοδοτεί τη συνέχεια σε μια έρευνα, ή η προβολή της μέσω της εκπομπής σας συντηρεί το ενδιαφέρον του κοινού; Έχει υπάρξει ποτέ περίπτωση που είχατε αντιληφθεί ότι η υπόθεση δεν οδηγείται κάπου αλλά το ενδιαφέρον του κοινού σάς έκανε να συνεχίσετε να προσπαθείτε;
Αν μας χαρακτηρίζει κάτι στο «Τούνελ» που το γνωρίζει όλα αυτά τα χρόνια και ο κόσμος που μας εμπιστεύεται, είναι η επιμονή στην έρευνα για την αποκάλυψη της αλήθειας. Για τη δικαίωση. Όσα χρόνια κι αν περάσουν. Όσο επιμένεις σε μια υπόθεση, όσο τη σκαλίζεις και τη θυμίζεις, κάτι βρίσκεις. Μια ασήμαντη για άλλους λεπτομέρεια, μπορεί να αποτελέσει τη λύση ενός γρίφου. Η ίδια επιμονή αναγκάζει και τις Αρχές να μην εγκαταλείψουν την όποια υπόθεση και να τη βάλουν στο αρχείο.
Όταν ασχολείστε με τόσο σημαντικές υποθέσεις εξαφανίσεων, δείχνετε να «μπαίνετε» σε αυτές ολοκληρωτικά, να το παίρνετε κάπως προσωπικά. Αλήθεια, πώς καταφέρνετε να αποσυμπιέζεστε από τόσο ψυχοφθόρες καταστάσεις; Επηρεάζει, για παράδειγμα, η δουλειά τον ύπνο σας;
Εάν με δει κάποιος την επομένη της εκπομπής θα καταλάβει τι βιώνω. Άλλος άνθρωπος. Δεν είναι εύκολο να διαχειρίζεσαι ανθρώπινο πόνο και αγωνία από τη μια πλευρά και από την άλλη σημαντικά στοιχεία που δεν πρέπει να διαρρεύσουν. Απαιτούνται λεπτές ισορροπίες. Μπαίνω με την ψυχή μου στην κάθε υπόθεση, πνίγομαι με την αδικία και τον «ωχαδελφισμό» και την κουβαλάω για καιρό. Από την άλλη, όταν ερευνάς σε βάθος είσαι συνέχεια σε εγρήγορση. Το μυαλό αναλύει κάθε τρεις και λίγο την κάθε πληροφορία και προσπαθεί να δέσει τα γεγονότα. Και στον ύπνο μου πετάγομαι αν σκεφτώ κάτι ιδιαίτερο.
Όσο επιμένεις σε μια υπόθεση, όσο τη σκαλίζεις και τη θυμίζεις, κάτι βρίσκεις. Μια ασήμαντη για άλλους λεπτομέρεια, μπορεί να αποτελέσει τη λύση ενός γρίφου. Η ίδια επιμονή αναγκάζει και τις Αρχές να μην εγκαταλείψουν την όποια υπόθεση και να τη βάλουν στο αρχείο.
Έχετε αντιμετωπίσει ποτέ πόλεμο ή απειλές εξαιτίας της δουλειάς σας; Έχετε φοβηθεί;
Έχει συμβεί αρκετές φορές και, πίστεψε με, είναι ψυχοφθόρο. Όμως οι απειλές και ο ψυχολογικός πόλεμος με πεισμώνουν περισσότερο. Όσο για τον φόβο, το 'χω δηλώσει και στο παρελθόν πως δεν τα πάω καλά μαζί του.
Η στήριξη που λαμβάνετε από τις Αρχές και από οργανώσεις όπως το Silver Alert και το Χαμόγελο του Παιδιού, σας ικανοποιεί;
Θα το' λεγα συνεργασία. Είναι αναγνωρισμένοι κοινωνικοί φορείς που προσφέρουν στους συνανθρώπους μας. Όσον αφορά στις Αρχές, τις βοηθάμε. Μην ξεχνάμε ότι η εκπομπή έχει συμβάλει σημαντικά στην εξιχνίαση 20 δολοφονιών που εμφανίστηκαν αρχικά σαν απλές εξαφανίσεις. Σε καμιά περίπτωση όμως το «Τούνελ» δεν αντικαθιστά την Αστυνομία ή τη Δικαιοσύνη.
Κάθε Παρασκευή που προβάλλεται η εκπομπή σας, γίνεται χαμός στα social media. Γράφονται άπειρα σχόλια, από ανακρίβειες και υβριστικές επιθέσεις μέχρι πράγματα που ενδεχομένως θα μπορούσαν να βοηθήσουν την έρευνα ως στοιχεία. Πώς διαχειρίζεστε αυτό το χάος; Έχει αλλάξει η φύση της δουλειάς σας, σε σχέση με το παρελθόν που δεν υπήρχε π.χ. το twitter;
Από όλο αυτό το χάος, όπως το περιγράφεις, εγώ κρατώ κάτι θετικό. Τη συμμετοχή των νέων ανθρώπων που γίνονται εθελοντές και βοηθούν σημαντικά. Οι δικές μου θέσεις, η έρευνα μας και τα αποτελέσματα της, εκφράζονται επίσημα στο σάιτ μου. Πρέπει να καταλάβουν κάποιοι ότι πολλά στοιχεία που προκύπτουν στη διάρκεια της ζωντανής εκπομπής, δεν είναι για τον αέρα ή για την αρένα όσων θέλουν να εκτονωθούν.
Το έργο σας είναι, θα λέγαμε, καθολικά αποδεκτό από την ελληνική κοινωνία. Έχετε σκεφτεί ποτέ να τα παρατήσετε και να στρέψετε την καριέρα σας σε άλλες μορφές δημοσιογραφίας;
Είκοσι χρόνια τώρα χτίσαμε με τους τηλεθεατές μια σχέση εμπιστοσύνης. Η πολύωρη ζωντανή εκπομπή είναι κάτι σαν καθρέφτης. Δεν μπορείς να κρυφτείς και να κοροϊδέψεις κι ο κόσμος αυτό το αντιλαμβάνεται. Τελευταία ασχολούμαι και με τη συγγραφή αστυνομικών θρίλερ που βασίζονται σε αληθινές ιστορίες. Εκεί με βλέπω να καταλήγω.
σχόλια