Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους» Facebook Twitter
Είμαι ευγνώμων για τη βοήθεια που μου έδωσαν όλοι όσοι μίλησα μαζί τους. Μια λέξη, ένας αριθμός τηλεφώνου, ένα όνομα, κάθε πληροφορία με οδηγούσε σε έναν καινούριο δρόμο που έπρεπε να τον περπατήσω. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Βασίλης Λούρας: «Η Κάλλας θα είναι πάντα ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους»

0

Η ταινία Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας που έφτιαξε ο Βασίλης Λούρας ως φόρο τιμής στην 100ή επέτειο από τη γέννηση της Ελληνίδας ντίβας ήταν μια μεγάλη, ευχάριστη έκπληξη λίγο πριν από το τέλος της χρονιάς.

Το συναρπαστικό, και συγκινητικό σε αρκετά σημεία, ντοκιμαντέρ που έκανε την πρεμιέρα του στην Εθνική Λυρική Σκηνή προέκυψε μετά από επίπονη ερευνητική δουλειά δύο τουλάχιστον χρόνων και ξεκίνησε από μια ιδέα του Βασίλη, καλλιτεχνικού συμβούλου Προγραμματισμού και Επικοινωνίας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο οποίος έγραψε το σενάριο και το σκηνοθέτησε, μαζί με τον Μιχάλη Ασθενίδη.

«Είμαστε πολύ χαρούμενοι γιατί όλες οι αντιδράσεις είναι θετικές, και από τον ελληνικό Τύπο αλλά και από το κοινό που είδε την ταινία στην πρεμιέρα», λέει. «Έως τώρα στον ξένο Τύπο είναι πολύ θετική η ανταπόκριση από τις μεγάλες γαλλικές εφημερίδες, “Le Monde”, “Le Figaro”, “La Croix””, τη γερμανική “Frankfurter Allgemeine”, αλλά και σε μεγάλα websites για τη μουσική και την όπερα, όπως το diapason, το olyrix κ.α.

«Η Καλογεροπούλου της Αθήνας και αργότερα η Κάλλας του πλανήτη νομίζω πως είναι, και θα είναι πάντα, ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους, γι’ αυτούς που είναι διαφορετικοί, για τα παιδιά εκείνα που μεγαλώνουν δύσκολα».

Το 2023 ήταν μια μονοθεματική χρονιά, αποκλειστικά αφιερωμένη στην Κάλλας. Έβλεπα, άκουγα, διάβαζα μόνο ό,τι είχε σχέση μαζί της. Ακόμα και στο πρωινό μου τρέξιμο άκουγα στα ακουστικά όλες τις συνεντεύξεις της, για να βρω έστω και μια φράση που να δίνει μια απάντηση στα ερωτήματά μου. Προσπάθησα να αποκτήσω πρόσβαση σε κάθε διαθέσιμη πηγή, να διαβάσω ό,τι έχει γραφτεί και να αναζητήσω κάθε βίντεο που υπάρχει online.

Βασίλης Λούρας Facebook Twitter
Το 2023 ήταν μια μονοθεματική χρονιά, αποκλειστικά αφιερωμένη στην Κάλλας. Έβλεπα, άκουγα, διάβαζα μόνο ό,τι είχε σχέση μαζί της. Ακόμα και στο πρωινό μου τρέξιμο άκουγα στα ακουστικά όλες τις συνεντεύξεις της, για να βρω έστω και μια φράση που να δίνει μια απάντηση στα ερωτήματά μου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Είμαι ευγνώμων για τη βοήθεια που μου έδωσαν όλοι όσοι μίλησα μαζί τους. Μια λέξη, ένας αριθμός τηλεφώνου, ένα όνομα, κάθε πληροφορία με οδηγούσε σε έναν καινούριο δρόμο που έπρεπε να τον περπατήσω. Ήταν μια απολύτως εμμονική διαδικασία, η οποία με κρατούσε σε εγρήγορση, αφού, μετά τον ενθουσιασμό για οτιδήποτε καινούργιο έβρισκα, στη συνέχεια ένιωθα ματαίωση για όλα όσα δεν κατάφερα να βρω.

Τέλος Ιουλίου μπήκαμε με τον Μιχάλη Ασθενίδη στο μοντάζ της ταινίας, μια πολύ δημιουργική και δύσκολη διαδικασία, με ανατροπές και αναποδιές, η οποία ολοκληρώθηκε το πρωινό της 2ας Δεκεμβρίου, δηλαδή λίγες ώρες πριν από την πρεμιέρα της ταινίας! Η συγγραφή του σεναρίου τελείωσε μέσα στην ησυχία της άδειας αυγουστιάτικης Αθήνας και ενώ είχαν ολοκληρωθεί όλες οι συνεντεύξεις που έγιναν στο πρώτο μισό της χρονιάς.

Παράλληλα, όλο αυτό το διάστημα είχαμε να αντιμετωπίσουμε με την παραγωγό Στέλλα Αγγελέτου και το νομικό κομμάτι, όλο αυτό το βουνό των διαπραγματεύσεων για τα δικαιώματα χρήσης των βίντεο, των ηχογραφήσεων, των φωτογραφιών και των εγγράφων που θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε στο ντοκιμαντέρ. Ενδεικτικό είναι ότι την ηχογράφηση της Λευκάδας καταφέραμε να την εξασφαλίσουμε στα μέσα Νοεμβρίου, λίγες μέρες πριν από την πρεμιέρα της ταινίας, ενώ παράλληλα, έως και την τελευταία εβδομάδα, προσθέταμε και αφαιρούσαμε υλικό.

Φυσικά, το 2023 η Κάλλας δεν ήταν μόνο παρούσα στη διαδικασία της δημιουργίας του ντοκιμαντέρ αλλά και στο σύνολο των εκδηλώσεων που έκανε η ΕΛΣ για τα 100 χρόνια από τη γέννησή της υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Γιώργου Κουμεντάκη.

Βασίλης Λούρας Facebook Twitter
Ο Δημήτρης Μεθενίτης μιλάει για τη Μαρία Καλλάς σε γύρισμα του ντοκιμαντέρ. Φωτ.: Ανδρέας Σιμόπουλος
Βασίλης Λούρας Facebook Twitter
Στιγμιότυπο από τα γυρίσματα στην Επίδαυρο. Φωτ.: Κρις Γιατράκος

Η σπουδαία συλλογή του Δημήτρη Πυρομάλλη, την οποία δώρισε στην ΕΛΣ, η συμπαραγωγή μας με τη Μετροπόλιταν Όπερα για τη Μήδεια του Κερουμπίνι, το μεγάλο εικαστικό πρόγραμμα “Unboxing Callas”, το γκαλά στο Ηρώδειο με όλα όσα τραγούδησε εκεί στις τρεις ιστορικές εμφανίσεις της, το πρόγραμμα “Visualizing the voice of Maria Callas” και το βίντεο-ρεσιτάλ σε επιμέλεια Άρη Χριστοφέλλη για το άγνωστο ρεπερτόριο της Κάλλας στη GNO TV – όλα αυτά θεωρώ πως πρόσφεραν στο κοινό μια ουσιαστική εικόνα για όλα όσα δώρισε στην τέχνη της όπερας η Μαρία Κάλλας».

Το ντοκιμαντέρ είχε ενθουσιώδη σχόλια από όλους, γενική αποδοχή, κι αυτό είναι σπάνιο για ελληνική ταινία, δεδομένου ότι αφορά ένα μυθικό πρόσωπο που είχε πάντα φανατικό κοινό αλλά και αρκετούς εχθρούς, ειδικά στην Ελλάδα

«Δεν το περίμενα καθόλου αυτό», διευκρινίζει. «Είχα έναν τεράστιο φόβο για το αν και κατά πόσο θα καταφέρναμε να ανταποκριθούμε στο ύψος των περιστάσεων, δηλαδή απέναντι σε ένα μυθικό πρόσωπο όπως η Μαρία Κάλλας. Από την πρώτη στιγμή που το πρότεινα στον Γιώργο Κουμεντάκη και αρχίσαμε να το συζητάμε με τον Μιχάλη, τρόμαζα στη σκέψη ότι θα βρεθούν κάποιοι και θα πουν “με ποιο δικαίωμα τολμούν να ακουμπήσουν την Κάλλας”. Πλέον, αυτό που μπορώ να πω με βεβαιότητα είναι ότι η δουλειά που κάναμε έγινε με πολύ μεγάλη αγάπη και σεβασμό απέναντί της».

Το ντοκιμαντέρ φωτίζει άγνωστες πτυχές από τη ζωή της Κάλλας στην Αθήνα, από τη στιγμή που ήρθε από την Αμερική το 1937 μέχρι το 1945, οπότε έφυγε πάλι για την Αμερική πικραμένη, αλλά έτοιμη λυρική τραγουδίστρια και αποφασισμένη να κατακτήσει τον κόσμο. Μέσα από σπάνιο αρχειακό υλικό, ανέκδοτες ηχογραφήσεις, συνεντεύξεις και ηχητικά ντοκουμέντα, το ντοκιμαντέρ επιχειρεί να αφηγηθεί τη μυθιστορηματική ιστορία των πρώτων ετών της Κάλλας, μια ιστορία θριάμβου της θέλησης, του ταλέντου, της εργατικότητας και της αφοσίωσής της, και ταυτόχρονα μια ιστορία αντίστασης σε κάθε δυσκολία και κακοποιητική συμπεριφορά.

cover
Η αφίσα του ντοκιμαντέρ

«Νομίζω ότι η Κάλλας υπέστη έντονο κακοποιητικό λόγο κατά τα χρόνια της ενηλικίωσής της στην Αθήνα», εξηγεί ο Βασίλης. «Αυτό μου φανερώθηκε ξεκάθαρα όταν ξεκίνησα να ακούω τις κασέτες με τις συνεντεύξεις που έκανε τη δεκαετία του ’90 ο Νίκος Πετσάλης-Διομήδης σε συναδέλφους, φίλους και συγγενείς της Κάλλας για το βιβλίο του Η άγνωστη Κάλλας. Εκεί μπορεί να ακούσει κανείς, χωρίς καμία ωραιοποίηση, τα γεγονότα όπως ακριβώς συνέβησαν. Η Μαρία ήταν ένα διαφορετικό παιδί όταν στα 14 της έφθασε στην Ελλάδα.

Ήταν παχουλή, είχε μεγάλη μυωπία, δεν ήξερε καλά ελληνικά –γιατί μεγάλωσε στη Νέα Υόρκη–, δεν γνώριζε την ελληνική συμπεριφορά, ήταν φτωχή. Όλα αυτά, παράλληλα με το γεγονός ότι η φωνή της ήταν εντυπωσιακή και η πρόοδός της ιλιγγιώδης, την έκαναν από πολύ νωρίς στόχο μεγάλων επιθέσεων. Με τα σημερινά δεδομένα, θα λέγαμε ότι αυτό που βίωσε ήταν ένα συνεχές bullying, όχι μόνο στο Ωδείο ή στη Λυρική αλλά και στον ευρύτερο κύκλο της οικογένειάς της.

Φυσικά, ένα άλλο μεγάλο θέμα τα χρόνια εκείνα ήταν η κακοποίηση που υπέστη από τη μητέρα της. Ήταν μια πολύ δύσκολη σχέση, η οποία δυστυχώς εξελίχθηκε ακόμα χειρότερα κατά τη διάρκεια της μεγάλης της καριέρας, όταν η μητέρα της κυκλοφόρησε ακόμα και βιβλίο εναντίον της. Ευτυχώς που η Ελβίρα ντε Ιντάλγκο λειτούργησε και ως δεύτερη μητέρα της εκτός από δασκάλα της, κάτι που της έδωσε πολύτιμα εφόδια και μεγάλη δύναμη».

Αν και με την άφιξή της στην Αθήνα το 1937 η δεκατετράχρονη Μαρία Καλογεροπούλου πρωτοσυστήνεται ως Μαίρη στους συμμαθητές της στο Εθνικό Ωδείο, εντούτοις υπογράφει ως Μαριάννα στο πρώτο της συμβόλαιο με τη νεοσύστατη τότε Λυρική Σκηνή το 1940. Τον Μάρτιο του 1945, λίγο πριν φύγει για τη Νέα Υόρκη, εμφανίζεται σε συναυλία ως Mary Callas, καθώς ήδη ετοιμάζεται να ανοίξει τα φτερά της για τη μεγάλη καριέρα, οπότε θα γίνει διάσημη στα πέρατα του κόσμου ως Maria Callas. Στην πρώτη της επιστροφή στην Αθήνα το 1957, ως παγκόσμια πλέον σταρ της όπερας, εμφανίζεται στο Ηρώδειο ως Μαρία Μενεγκίνι-Κάλλας.

Αν και το τραύμα του πολέμου θα την ακολουθήσει μέχρι το τέλος της ζωής της, καθίσταται σαφές ότι στα δύσκολα χρόνια που έζησε στην Αθήνα μπήκαν οι βάσεις για τη μετέπειτα καλλιτεχνική της πορεία.

Βασίλης Λούρας Facebook Twitter
Τον Μάρτιο του 1945, λίγο πριν φύγει για τη Νέα Υόρκη, εμφανίζεται σε συναυλία ως Mary Callas, καθώς ήδη ετοιμάζεται να ανοίξει τα φτερά της για τη μεγάλη καριέρα, οπότε θα γίνει διάσημη στα πέρατα του κόσμου ως Maria Callas. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Images

Δεν είναι μόνο ότι στην Αθήνα θα λάβει την καλλιτεχνική της εκπαίδευση από την Ελβίρα ντε Ιντάλγκο αλλά και ότι θα αποκτήσει μια σημαντικότατη σκηνική και ερμηνευτική εμπειρία από τις παραστάσεις που θα δώσει με την ΕΛΣ. Επιπλέον, σε προσωπικό επίπεδο, τα οκτώ εκείνα χρόνια θα βρει την εσωτερική δύναμη να μετατρέψει κάθε δυσκολία, κάθε πρόκληση, κάθε επίθεση σε εφόδιο και δύναμη για τη μετέπειτα ζωή της.

cover
To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

«Η Καλογεροπούλου της Αθήνας και αργότερα η Κάλλας του πλανήτη νομίζω πως είναι, και θα είναι πάντα, ένα σύμβολο δύναμης για τους φοβισμένους, γι’ αυτούς που είναι διαφορετικοί, για τα παιδιά εκείνα που μεγαλώνουν δύσκολα», συνεχίζει ο Βασίλης.

«Το κορίτσι εκείνο που ενηλικιώθηκε μέσα στην Κατοχή, έχοντας τους πάντες και τα πάντα εναντίον του, κατάφερε να βρει, μέσα στις πιο δύσκολες συνθήκες, την εσωτερική δύναμη, την εργατικότητα και τη στοχοπροσήλωση να σταθεί στα πόδια του και να καταφέρει να πατήσει στις πιο ψηλές κορυφές. Η αίσθησή μου –και αυτό που με στενοχωρεί πιο πολύ απ’ όλα– είναι ότι, δυστυχώς, έζησε πάντα μόνη της και ήταν πάντα απροστάτευτη.

Όχι μόνο κατά τη διάρκεια της ζωής της αλλά, ακόμα περισσότερο, και μετά τον θάνατό της. Και η φετινή χρόνια μας το θύμισε ξανά αυτό. Παράλληλα με τις σοβαρές προσπάθειες να τιμηθεί και να γίνει γνωστό το έργο της στις νεότερες γενιές, είδαμε να συμβαίνουν τέρατα, τα οποία απλώς επιβεβαιώνουν ότι ακόμα και σήμερα το όνομα, ο μύθος της και η καλλιτεχνική κληρονομιά της είναι εντελώς απροστάτευτα».

O Βασίλης Λούρας φωτογραφήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του παλιού κτιρίου του Ωδείου Αθηνών στην Πειραιώς 35, στην Αθήνα. Εκεί η Κάλλας έκανε τις σπουδές της με την Ελβίρα ντε Ιντάλγκο, από το 1939 και μετά που ξεκίνησε στο Ωδείο Αθηνών. Στην αίθουσα αυτή έκανε τις πρώτες της συναυλίες, στο πλαίσιο του Ωδείου, το 1940.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Μουσική
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα συναρπαστικό, συγκινητικό ντοκιμαντέρ για την Κάλλας στην Αθήνα

Εκατό χρόνια από τη γέννησή της / Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Ένα συναρπαστικό ντοκιμαντέρ για την Κάλλας στην Αθήνα

Ο Βασίλης Λούρας φωτίζει την άγνωστη ζωή της μεγάλης ντίβας στα χρόνια της Αθήνας και τη σχέση της με την Ελλάδα, με πραγματικά σπάνιο υλικό και ντοκουμέντα που δεν έχουμε ξαναδεί.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

νταλαρας παπακωνσταντίνου

Μουσική / Γιώργος Νταλάρας και Βασίλης Παπακωνσταντίνου ξανά μαζί 33 χρόνια μετά

Οι δύο σπουδαίοι ερμηνευτές ετοιμάζονται να μοιραστούν και πάλι τη σκηνή, παρουσιάζοντας μια θεατροποιημένη μουσική παράσταση με κείμενα και αφήγηση του Οδυσσέα Ιωάννου που θα αφορούν το ελληνικό τραγούδι.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tsugranes

Μουσική / Η επιρροή των ελληνικών '90s -’00s στις Tsugranes και τον ήχο τους

Με αναφορές στον ΛεΠα και την Charli XCX, το τριμελές σχήμα από τα Γιάννενα, που άνοιξε τη συναυλία της Μαρίνας Σάττι στην Τεχνόπολη, φέρνει την πιο φρέσκια μουσική στην ελληνική ανεξάρτητη σκηνή.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι Khirki παντρεύουν το metal με τα ποραδοσιακά, σείοντας τις Συμπληγάδες 

Μουσική / Οι Khirki παντρεύουν το metal με παραδοσιακά στοιχεία και pop ευαισθησίες

Η νέα μπάντα του ελληνικού underground, που έχει ήδη ξεχωρίσει, ετοιμάζεται να αναχωρήσει για τη δεύτερη ευρωπαϊκή της περιοδεία, περιμένοντας το κοινό από κάτω να φωνάζει «the Greek song, the Greek song».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Μουσική / Μια μουσική πανδαισία στη σκιά του ναού της Αφαίας

Το «Ταξίδι στο φως», μια σειρά συναυλιών του σπουδαίου μαέστρου Σταύρου Ξαρχάκου σε εμβληματικά μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους, συνεχίστηκε στην Αίγινα με την υποστήριξη της METLEN Energy & Metals.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Colin Stetson: Από τις απαιτήσεις ενός αιωνόβιου μπάσου σαξοφώνου σε μουσική για ταινίες τρόμου όπως το «Hereditary»

Μουσική / Colin Stetson: Ένας από τους πιο καταξιωμένους σαξοφωνίστες έρχεται στην Αθήνα

Ο μουσικός που έχει παίξει πλάι στον Tom Waits, με τους Arcade Fire και τους Chemical Brothers και πλέον συνθέτει μουσική για δημοφιλείς ταινίες τρόμου, όπως το «Hereditary», θα εμφανιστεί το Σάββατο στο Gazarte.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Θρίλερ με τον θάνατο του Λίαμ Πέιν των One Direction στην Αργεντινή

Διεθνή / Θρίλερ με τον θάνατο του Λίαμ Πέιν των One Direction στην Αργεντινή

«Έχει ένα μπαλκόνι και φοβόμαστε ότι μπορεί να κάνει κάτι για να θέσει σε κίνδυνο τη ζωή του» είπε ο διευθυντής του ξενοδοχείου που τηλεφώνησε στην αστυνομία - Οι μαρτυρίες για περίεργη συμπεριφορά
LIFO NEWSROOM
Σοπέν

Πέθανε Σαν Σήμερα / «Κύριοι, ιδού μια μεγαλοφυΐα!»: Πώς ο Σοπέν άνοιξε νέα εποχή στη μουσική για πιάνο

Σαν σήμερα, στις 17 Οκτωβρίου 1849, πεθαίνει από φυματίωση στο Παρίσι ο Πολωνός Φρεντερίκ Φρανσουά Σοπέν, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του Ρομαντισμού και κορυφαίος πιανίστας.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ