Είναι οι λακκούβες της Αθήνας αντισυνταγματικές;

Είναι οι λακκούβες της Αθήνας αντισυνταγματικές; Facebook Twitter
Πεζόδρομος Αγίων Αναργύρων 16: Στην κατοχή μου υπάρχουν δεκάδες φωτογραφίες του έργου, όλες στην διάθεση του ΥΠΕΧΩΔΕ, του Συνήγορου του πολίτη, του Δήμου Αθηναίων, του Εισαγγελέα Διαφθοράς και όποιων άλλων αρχών και ενδιαφερομένων.
2
ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΙΚΟ ΠΕΡΑΚΗ

 

Πριν από 10 χρόνια ο καρδιολόγος που με παρακολουθεί -μετά από δύο ενδοπροσθέσεις- μου ζήτησε να περπατώ 5 χιλιόμετρα την ημέρα. Δεν τα κάνω κάθε μέρα, αλλά το πολεμάω πηγαίνοντας ακόμη και άσκοπες βόλτες στους πεζόδρομους του ιστορικού κι εμπορικού τριγώνου της πόλης. Η καρδιά -ως τώρα- κουτσά στραβά τα καταφέρνει, αλλά το περιβάλλον μου διαπιστώνει δυσλειτουργίες, που ίσως οφείλονται στην επανάκαμψη ενός υφέρποντος παιδικού αυτισμού. Ο κουρέας μου παρατήρησε ξαφνική αραίωση κι όταν επισκέφτηκα έναν δερματολόγο, διέγνωσε σμηγματορροϊκή δερματίτιδα στο τριχωτό της κεφαλής και περιοφθαλμική γύρω από τα μάτια μου, που βγάζουν λέπια σαν μπακαλιάρου, προφανώς από κάποιες ψυχοσωματικές διαταραχές. Σταματώ επί τόπου το ιατρικό ιστορικό μου, αλλά φοβάμαι ακόμη ότι δεν σας ενδιαφέρουν οι λακκούβες και γι αυτό ήταν απαραίτητη μια μικρή εισαγωγή για να καταλάβετε γιατί αφιερώνω τα υπόλοιπα χρόνια της ζωής μου στην καταπολέμησή τους.


Περπατώντας στους κεντρικούς δρόμους και πεζόδρομους αναγκάζομαι πολύ συχνά να κατέβω στο οδόστρωμα για να προσπεράσω ένα εμπόδιο, όπως ένα αυτοκίνητο ή μια μηχανή που παρκάρουν πάνω στο ήδη στενό πεζοδρόμιο, ή ένα ψυγείο περίπτερου, ή μια λακκούβα, ή καμιά σχάρα που πήραν πρόωρα για ανακύκλωση. Άρχισα να στέλνω mail με φωτογραφίες πρώτα στην δημοτική αστυνομία και στις τεχνικές υπηρεσίες, αργότερα και με κοινοποίηση και στον δήμαρχο. Εδώ πρέπει να αναφέρω, ότι επί δημαρχίας Μπακογιάννη έλαβα και ευχαριστήριο επιστολή -μάλλον από την γραμματέα της- και έκτοτε μόνο τηλεομοιοτυπίες από υπηρεσίες που με παρέπεμπαν σε άλλες υπηρεσίες και νόμους. Ξέχασα μια αποτρεπτική επιστολή των νομικών υπηρεσιών, όταν παραπονέθηκα ότι τσάκισα το γόνατό μου σε ένα μπλόκο της δημοτικής αστυνομίας και δεν ζήτησα αποζημίωση, αλλά να με μεταφέρει ένα μηχανάκι ή Smart του δήμου στην φυσιοθεραπεία. Υπάρχει και νόμος που το απαγορεύει.


Η κατάσταση επιδεινώθηκε όταν καταργήθηκε η δημοτική αστυνομία, καλυτέρεψε λίγο όταν επανέκαμψε, στο μεταξύ όμως και λόγω κρίσης οι οδηγοί εξακολουθούσαν να ανεβαίνουν στα πεζοδρόμια και τις πλατείες, μη έχοντας αρκετά χρήματα για πάρκινγκ -ούτε για τις δόσεις του τζιπ- και τελικά λόγω υπερφορολόγησης, ούτε για τις κλήσεις του δήμου. Μερικά περίπτερα έκλεισαν, άλλα ξηλώθηκαν, μόνο με την αποκατάσταση των λακκουβών δεν συμβαίνει τίποτα.

Δεν ξέρω γιατί πρέπει να ντρέπομαι εγώ για τον δήμαρχο, αλλά σαν ιθαγενής στο προσφιλέστερο διαμέρισμα του Airbnb τουρισμού αναρωτιέμαι αν το Σύνταγμά μας προστατεύει και όλους τους αλλοδαπούς ή μόνο τους Ευρωπαίους με κάρτα υγείας.


Τα ψυχοσωματικά μου χειροτέρεψαν και προσπάθησα να εκτονώσω το άγχος μου υπογράφοντας σαν "πεζογράφος και πεζοπόρος" ιστορίες με λακκούβες σε εβδομαδιαίο έντυπο. Το μόνο που κατάφερα ήταν να σταματήσει η δημοσίευση των πονημάτων μου μετά το πέμπτο, για λόγους που δεν επιδίωξα να πληροφορηθώ, αλλά υποθέτω ότι οφειλόταν στην αδιαφορία των αναγνωστών για την συνεχή ενασχόλησή μου με ταπεινά θέματα.


Για να μην σπαταλήσω την -τελευταία ίσως- ευκαιρία που μου δίνει το LiFO, θα εκμεταλλευτώ την επικαιρότητα που μου προσφέρει η αντιπαράθεση για την συνταγματικότητα του "νόμου Παππά" και η απόφαση του ΣτΕ. Περιμένω εναγωνίως το καθαρογραμμένο σκεπτικό γιατί είμαι σίγουρος ότι κάποια προέκτασή του θα θεωρεί και την ύπαρξη λακκουβών αντισυνταγματική. Υπάρχει βέβαια στο άρθρο 21 -περί ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων- παράγραφος για την προστασία ατόμων με αναπηρίες, αλλά δεν βλέπω γιατί πρέπει πρώτα να σακατευτώ, για να μεριμνήσει το κράτος για μένα, αντί να κλείσει ο δήμος τις λακκούβες του. Στην παράγραφο 3 "το κράτος μεριμνά -λέει- για την υγεία των πολιτών και παίρνει ειδικά μέτρα για προστασία της νεότητας και του γήρατος, της αναπηρίας"... Αναρωτιέμαι, πρέπει να πατήσω τα 80 για να με προστατεύσει; Δεν φθάνει να είσαι άνεργος και φορολογούμενος συνταξιούχος; Κι αν είχαμε δήμαρχο κανένα πρώην ηθοποιό ή πρόεδρο ΠΑΕ, θα το κατανοούσα, αλλά εμείς ψηφίσαμε τον πρώην συνήγορο του πολίτη. Εδώ κοτζάμ εκλεγμένη κυβέρνηση μπορεί να μην σέβεται, αλλά εφαρμόζει μια απόφαση του ΣτΕ κι ένας δήμος με μόνο 6 διαμερίσματα -το 7ο έχει αυτονομηθεί- αρνείται να συμμορφωθεί στο 21ο άρθρο του συντάγματος;

Από το καφέ του κεντρικού πεζόδρομου της γειτονιάς μου παρακολουθώ και φωτογραφίζω χρόνια τώρα με αυτιστική επιμονή την εξέλιξη της πιο ύπουλης λακκούβας και οικτίρω τους τουρίστες που τσαλαπατάνε ή σκοντάφτουν στους κινούμενους κυβόλιθους και "φεύγουν" σέρνοντας ή πέφτοντας μαζί με την τροχήλατη βαλίτσα τους, σιχτιρίζοντας σε γνωστές και σ΄ άγνωστες γλώσσες κι εξωτικές διαλέκτους. Τα αρχαϊκά ανακλαστικά μου υπαγορεύουν να προστρέξω, αλλά τα ελέγχω και κρύβομαι πίσω από την εφημερίδα μου. Δεν ξέρω γιατί πρέπει να ντρέπομαι εγώ για τον δήμαρχο, αλλά σαν ιθαγενής στο προσφιλέστερο διαμέρισμα του Airbnb τουρισμού αναρωτιέμαι αν το σύνταγμά μας προστατεύει και όλους τους αλλοδαπούς ή μόνο τους Ευρωπαίους με κάρτα υγείας. Ωστόσο περισσότερο με απασχολεί το γεγονός, ότι δίπλα στην λακκούβα υπάρχει μια σχάρα αποχετευτικού αγωγού ομβρίων που δεν λειτουργούσε, ούτε όταν το ΥΠΕΧΩΔΕ παραλάμβανε το έργο κι αναρωτιέμαι τι θα συμβεί αν βουλιάξει το οδόστρωμα πριν ιδιωτικοποιηθεί η ΕΥΔΑΠ. Ο δήμος ξέρει τον υπουργό που παρέλαβε το έργο, μήπως μπορεί να βρει και τον εργολάβο. Ξέχασα να αναφέρω ότι από τον κεντρικό μας πεζόδρομο περνούν καθ' οδόν προς την Κουμουνδούρου σπουδαία στελέχη του κυβερνητικού μας κόμματος με κίνδυνο να γκρεμοτσακιστούν αν υποχωρήσει το οδόστρωμα. Τότε να δω ποιος εργολάβος θα ξαναζητήσει άδεια για κανάλι, ένα βοθροαγωγό της προκοπής δεν ξέρουν να φτιάξουν.

Και συγγνώμη για την παρεκτροπή,

Νίκος Περάκης
πεζογράφος και πεζοδρόμος 

2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λόφος Φιλοπάππου: Ξερά δέντρα, παραίτηση και παρακμή

Αθήνα / Λόφος Φιλοπάππου: Ξερά δέντρα, παραίτηση και παρακμή

Ένα άψυχο φυσικό τοπίο με ξερά δέντρα και κομμένους κορμούς είναι η δυσάρεστη έκπληξη που αντικρίζει κανείς ανεβαίνοντας στον λόφο του Φιλοπάππου. Ποια είναι η ευθύνη του δήμου, τι καταγγέλλουν οι πολίτες, τι λέει το υπουργείο Πολιτισμού και τι δηλώνει η Αγνή Πικιώνη, πρόεδρος της ΑΜΚΕ «Δημήτρης Πικιώνης».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Athens Talks»: Μια πλατφόρμα διαλόγου για τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Αθήνα / «Athens Talks»: Μια πλατφόρμα διαλόγου για τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη

Η Περιφέρεια Αττικής δημιούργησε μια νέα πλατφόρμα, μέσω της οποίας υποστηρίζει ότι θέλει να φέρει κοντά ανθρώπους και πρωτοβουλίες που έχουν κοινό σημείο προβληματισμού τη βιωσιμότητα του Λεκανοπεδίου.
LIFO NEWSROOM
Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι όμορφοι συριακοί Ιβίσκοι

Αστικό πράσινο / Δεν πεθαίνουν μόνο οι μουριές στην Αθήνα. Tώρα πεθαίνουν και οι συριακοί ιβίσκοι

Εκατοντάδες δέντρα της Αθήνας πεθαίνουν. Είναι συριακοί ιβίσκοι που ξεραίνονται ο ένας μετά τον άλλο, από μια ασθένεια που πρώτη φορά επελαύνει στο αστικό πράσινο. Η LiFO έμαθε ποια είναι η μυστηριώδης ασθένεια που αποδεκατίζει τους ιβίσκους και ρώτησε τον δήμο τι κάνει γι' αυτό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Αθήνα / Φαληρικός Όρμος: Δυναμική επανεκκίνηση για τη μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Αττικής

Στην τελική τροχιά για την υλοποίησή του μπαίνει το πρότυπο πάρκο στον Φαληρικό Όρμο, το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης που έχει γίνει ποτέ στην Περιφέρεια Αττικής. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή του, πώς διασώθηκε στο παρά πέντε και ποιο θα είναι το προφίλ του έργου.
LIFO NEWSROOM

σχόλια

2 σχόλια
Αναδεικνύετε ένα λυπηρό θέμα με πολύ εύγλωτο και εύθυμο τρόπο. Αναρωτιέμαι αν οι καρδιολόγοι συστήνουν και ποδήλατο μαζί ή αντί για το περπάτημα. Στο χρόνο που περπατάτε 5 χιλιόμετρα, θα κάνατε 15 χιλιόμετρα με ποδήλατο (μία ώρα περίπου). Θα μπορούσατε να πάτε άνετα μέχρι τη θάλασσα και να γυρίσετε, από τον καινούργιο και απρόσμενα καλό ποδηλατόδρομο Θησείο-Φάληρο, τον μοναδικό που περνάει από το δήμο της Αθήνας.Έχω μια κρυφή ελπίδα οτι αν η πόλη μας στείλει όλους στον καρδιολόγο, θα αρχίσουμε να οδηγούμε λιγότερο και να περπατάμε και να ποδηλατούμε περισσότερο. Το αποτέλεσμα θα είναι οτι θα βελτιωθεί όχι μόνο η υγεία μας, αλλά και η πόλη μας, καθώς και η τσέπη μας.Δεν δέχομαι τη δικαιολογία οτι οι οδηγοί δεν έχουν χρήματα για πάρκινγκ ή για κλήσεις. Αν πραγματικά θέλουν να κάνουν οικονομία, ας πάνε με τα πόδια, με ποδήλατο, ή με μέσα μαζικής μεταφοράς. Θα γλυτώσουν χρήματα που θα έδιναν στο γιατρό και θα ζούσαν περισσότερα χρόνια. Όσο περισσότερα χρήματα μαζεύει ο δήμος από κλήσεις, τόσο περισσότερες λακούβες θα μπορέσει να επισκευάσει και λιγότερα τέλη να χρεώνει στους δημότες (αν εξαιρέσουμε τη φυσική των μαύρων οπών).
Μου είναι πάντως δύσκολο να καταλάβω πώς οι κατασκευές με κυβόλιθους, όπου έχουν επιχειρηθεί, εμφανίζουν προβλήματα σε 1-2 χρόνια. Λες και έχουν κατασκευαστεί πάνω σε βάλτο. Πας σε χώρες της Ευρώπης, ακόμα και - υποτίθεται - στο ίδιο επίπεδο με την Ελλάδα, π.χ. Πορτογαλία, και βλέπεις να περνάνε πάνω από τα καλντερίμια φορτηγά και λεωφορεία, και αυτά να κρατάνε 100 χρόνια. Προφανώς έχει να κάνει με την προετοιμασία του υπόβαθρου κτλ.Αυτό όμως στο οποίο θέλω να καταλήξω είναι ότι δεν είναι κυρίως θέμα συντήρησης (αν και αυτό είναι γενικά μια άγνωστη λέξη στην Ελλάδα) αλλά περισσότερο ζήτημα ποιότητας κατασκευής. Αυτό δεν είναι (μόνο) θέμα χρημάτων αλλά απουσίας ελάχιστης ικανότητας στη "μαστορική", τέτοια που και ένας ερασιτέχνης μάστορας του Σαββατοκύριακου μπορεί να διαπιστώσει με μια ματιά. Είναι απίστευτες οι κακοτεχνίες, από τους πεζόδρομους, τα παρτέρια, μέχρι ακόμα και τις παιδικές χαρές, που οφείλονται σε απίστευτη ασχετοσύνη, εγκληματική αδιαφορία και τσαπατοσουλιά.Θα πρέπει κάποια στιγμή να αρχίσουν να επιρρίπτονται ποινικές ευθύνες στους δήμους και τους μηχανικούς που παραλαμβάνουν ένα έργο το οποίο διαλύεται στα εξ ων συνετέθη σε ελάχιστο χρόνο. Τόσο λόγω της επικινδυνότητάς του, όσο και για λόγους διασπάθισης δημόσιου χρήματος.Αλλά με τη διάχυση ευθυνών που επικρατεί, ίσως δεν βγάζει κανείς άκρη ούτε έτσι. Ούτε με επιστολές διαμαρτυρίας ιδρώνει κανενός το αυτί. Προτείνω λοιπόν το εξής: Σε κάθε λακούβα να τοποθετείται μια πινακίδα που να αναφέρει ποια εταιρία εκτέλεσε το έργο, επί δημαρχίας ποίου, ποιος μηχανικός το παρέλαβε και πόσο κόστισε. Και μόνο για να αφαιρέσουν την πινακίδα κάποια κινητοποίηση θα υπάρξει.Λοιπόν τι λέτε;