Γιώργος Νικολαΐδης: «Μόνη λύση η αποϊδρυματοποίηση»

νικολαιδης Facebook Twitter
Αυτό που χρειάζεται είναι να δρομολογηθεί άμεσα η αποϊδρυματοποίηση με συγκεκριμένα χρονικά ορόσημα, όπως έγινε σε τόσες άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
0



ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ
για παιδιά, όπως η Κιβωτός του Κόσμου, για την οποία οι καταγγελίες οργιάζουν, μία ακόμα «ελληνική εξαίρεση» και γιατί συμβαίνει αυτό; Ποιες είναι οι βέλτιστες πρακτικές που ακολουθούνται εδώ και χρόνια στην υπόλοιπη Ευρώπη; Είναι άραγε τόσο μεγάλος ο αριθμός των παιδιών στη χώρα μας που φιλοξενούνται σε τέτοιες δομές, ώστε να μην έχει ακόμα δρομολογηθεί με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα η αποϊδρυματοποίησή τους; Για ποιον λόγο δεν έχει διαμορφωθεί ακόμα μια εθνική στρατηγική σε αυτή την κατεύθυνση, παρότι ήδη από το 2018 και τουλάχιστον μέχρι το 2021 δίδονταν από την Ε.Ε. χρηματοδοτήσεις ως τεχνική βοήθεια για την υλοποίησή της; Γιατί ως εναλλακτική «πριμοδοτείται» μέχρι τώρα η υιοθεσία και όχι η αναδοχή και τι οφείλει να γίνει στο εξής; 

Σε όλες αυτές τις δομές που φιλοξενούν παιδιά, δημόσιες και ιδιωτικές, κοσμικές και εκκλησιαστικές, μοντέρνες ή παλιομοδίτικες, συμβαίνουν λίγο-πολύ όλα αυτά που καταγγέλλεται ότι έγιναν στην Κιβωτό και δεν υπάρχει τρόπος να σταματήσουν να συμβαίνουν αν δεν καταργηθούν.

— Βγήκατε κι εσείς από τα ρούχα σας με όσα καταγγέλλεται ότι συνέβαιναν στην Κιβωτό του Κόσμου;
Κοιτάξτε, δεν μπορώ να εκφράσω άποψη για το τι ακριβώς συμβαίνει με την Κιβωτό, ούτε και πιστεύω ότι πρέπει να μιλάμε όλοι για όλα χωρίς να έχουμε γνώση, συγκεκριμένα στοιχεία και αποδείξεις. Όμως όχι, δεν εξεπλάγην γιατί το ζήτημα δεν είναι μια δομή ή κάποια πρόσωπα, είναι πολύ ευρύτερο και αφορά τον ιδρυματισμό στο σύνολό του. Διότι άσχετα από το πόσο καλά ή κακά λειτουργούν, όλα αυτά τα ιδρύματα είναι κατ’ ουσία βλαπτικά, καθώς εκθέτουν τα παιδιά που φιλοξενούν σε διάφορους κινδύνους. Αυτή είναι μια τεκμηριωμένη αλήθεια που δεν περιμένει συγκεκριμένα συμβάντα για να επιβεβαιωθεί και έχει γίνει συνείδηση σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο. Τώρα το τι λέει ο ένας κι ο άλλος και αν έχουν περισσότερο δίκιο όσοι καταγγέλλουν ένα ίδρυμα για αυταρχισμό, εκμετάλλευση, απάνθρωπες συμπεριφορές και οικονομικά σκάνδαλα από εκείνους που το υπερασπίζονται επειδή, χάρη σε αυτό, δεν έμειναν στο δρόμο, είναι νομίζω δευτερεύουσας σημασίας όσον αφορά αυτή την προβληματική, χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει ότι δεν πρέπει να εξεταστούν σοβαρά οι κατηγορίες και να αποδοθούν ευθύνες, όπου υπάρχουν. Σημασία έχει ότι το μοντέλο του ιδρύματος θεωρείται παρωχημένο, όχι γιατί έτσι αποφάσισε κάποιος αυθαίρετα αλλά επειδή αυτό κατέδειξαν δεκαετίες έρευνας και μια πλειάδα αποκαλύψεων για το τι είθισται να συμβαίνει πίσω από τη «βιτρίνα».    

Γιώργος Νικολαϊδης: «Μόνη λύση η αποϊδρυματοποίηση» Facebook Twitter
Το ζήτημα δεν είναι μια δομή ή κάποια πρόσωπα, είναι πολύ ευρύτερο και αφορά τον ιδρυματισμό στο σύνολό του.

— Σας άκουσα να λέτε ότι τα ιδρύματα για παιδιά έχουν ουσιαστικά καταργηθεί στην υπόλοιπη Ευρώπη, κάτι που ομολογώ δεν γνώριζα.
Έτσι είναι. Τα περισσότερα έχουν κλείσει ήδη από τις δεκαετίες του ’70 και του ’80, οπότε είχαμε έναν αναπροσανατολισμό της παιδικής προστασίας όχι μόνο στις ανεπτυγμένες χώρες της δυτικής και της βόρειας Ευρώπης αλλά και στην ανατολική και τις χώρες της Μεσογείου. Όπου υπήρχαν ακόμη μέχρι πρόσφατα ιδρύματα και δομές «παλαιού τύπου», τέθηκαν σε ισχύ δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα αφομοίωσής τους, με αποτέλεσμα σήμερα ο αριθμός τους να έχει σχεδόν μηδενιστεί. Οι ελάχιστες ιδρυματικές δομές που έχουν απομείνει αφορούν εφήβους με δύσκολες συμπεριφορές και ιστορικό παραβατικότητας, που δύσκολα θα στέκονταν σε μια ανάδοχη οικογένεια.

Έπειτα, όταν μιλάμε για στέγες εφήβων σε χώρες όπως η Μεγάλη Βρετανία, στις σκανδιναβικές χώρες, ακόμα και σε χώρες της ανατολικής Ευρώπης, αναφερόμαστε πλέον κατά κανόνα σε διαμερίσματα που φιλοξενούν 2-4 παιδιά και τα οποία βρίσκονται σε κτίρια όπου διαμένουν κι άλλοι ένοικοι, οικογένειες κ.λπ., δηλαδή μέσα στον αστικό ιστό και όχι κάπου αποκομμένα. Τα μνημειακά κτίρια-ιδρύματα σαν αυτά που έχουμε στην Ελλάδα έχουν τελειώσει, είναι πλέον ανύπαρκτα. Κλειστές δομές εξακολουθούν να υπάρχουν σε κάποιες χώρες μόνο για παιδιά με αναπηρία, ένα μοντέλο που επίσης θεωρείται πια ξεπερασμένο και γίνονται συστηματικές προσπάθειες να κλείσουν κι αυτές. 

— Δηλαδή έχουμε να κάνουμε με μία ακόμα «ελληνική εξαίρεση». Γιατί συμβαίνει αυτό;
Διότι έτσι εξυπηρετούνται πολλά συμφέροντα, όχι μόνο οικονομικά αλλά και συντεχνιακά, επικοινωνιακά και άλλα. Όπως έχω ξαναπεί, ονειρεύομαι κάποια Χριστούγεννα ή μια Πρωτοχρονιά που δεν θα πάνε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ή στον πρωθυπουργό να πουν τα κάλαντα παιδιά από ιδρύματα, προσδοκώντας τον οίκτο των τηλεθεατών. Αυτό είναι απαράδεκτο και προσβλητικό γι' αυτά, όπως και οι «τηλεμαραθώνιοι ευσπλαχνίας» που διοργανώνονται κατά καιρούς υπέρ διαφόρων ιδρυμάτων, καλώντας το φιλάνθρωπο κοινό να καταβάλει τον οβολό του. Εκείνο που πραγματικά χρειάζονται αυτά τα παιδιά δεν είναι ελεημοσύνες αλλά μια συγκροτημένη κοινωνική πολιτική που θα τα βοηθήσει να βρουν τον δρόμο τους.

— Θα ρωτήσει όμως κάποιος ποια είναι η σωστότερη πολιτική και αν μιλάμε για αναδοχή πόσες οικογένειες, άραγε, είναι διατεθειμένες να γίνουν ανάδοχες σε τέτοια παιδιά, ειδικά όταν βρίσκονται σε μια δύσκολη ηλικία, όπως η εφηβική. 
Σε όσους, καλοπροαίρετα ή μη, λένε ότι η κουλτούρα της ελληνικής κοινωνίας είναι τέτοια που δύσκολα μια οικογένεια θα δεχθεί να γίνει ανάδοχη σε ένα ξένο παιδί και να το μεγαλώσει, φέρνω ως παράδειγμα την Κύπρο, με την οποία μοιραζόμαστε βέβαια πολλά κοινά. Εκεί, λοιπόν, όπου η κοινωνική πρόνοια οργανώθηκε κατά το βρετανικό πρότυπο ως ένας συμπαγής αυτόνομος τομέας της δημόσιας διοίκησης, ιδρύματα σαν τα δικά μας είναι ανύπαρκτα. Εξαιρούνται κάποιες στέγες για παραβατικές περιπτώσεις, όπου φιλοξενούνται λιγότερα από εκατό παιδιά συνολικά και όποτε μαζεύονται πολλά σε μια τέτοια στέγη, γίνεται αμέσως θέμα στα ΜΜΕ, όχι όμως με φοβικά δημοσιεύματα αλλά με ερωτήματα τύπου «τι κοινωνία έχουμε και δεν μπορούν  να βρεθούν αρκετές ανάδοχες οικογένειες γι’ αυτά». Δεν λέω ότι δεν υπάρχουν καθόλου προβλήματα εκεί, κάθε θεσμός έχει τα προβλήματά του, μιλάμε όμως για μια εντελώς διαφορετική νοοτροπία. Είναι ωστόσο γεγονός ότι σε εμάς εδώ δεν υπάρχει μεγάλη προσφορά για γνήσια αναδοχή, δεν έχει καν προβληθεί και στηριχθεί αυτός ο θεσμός όπως θα έπρεπε.

Προσφορά υπάρχει στην υιοθεσία και αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα με την αναδοχή είναι ότι έχει προβληθεί από τους κρατούντες ως ένα προστάδιο της υιοθεσίας, ενώ είναι βέβαια κάτι πολύ διαφορετικό: μια ανάδοχη οικογένεια που παίρνει ένα παιδί σε ανάγκη δεν φιλοδοξεί να το κάνει δικό της αλλά να το στηρίξει μέχρι να σταθεί στα πόδια του, βρίσκεται δε σε επικοινωνία με τους βιολογικούς του γονείς, με τους οποίους διατηρεί σχέση συνεργασίας και όχι ανταγωνισμού. Αυτό είναι άλλωστε σήμερα, όπως είπαμε, το κυρίαρχο μοντέλο στις ανεπτυγμένες χώρες, όχι ο ιδρυματισμός. Κατά τη γνώμη μου η υιοθεσία σε αυτές τις περιπτώσεις θα έπρεπε να είναι εκτός συζήτησης, ακόμα και ως εξέλιξη της αναδοχής.

Για τα έφηβα παιδιά ειδικά, η πλέον ενδεδειγμένη λύση είναι η υποστηριζόμενη ημιαυτόνομη διαβίωση με την επίβλεψη εξειδικευμένου προσωπικού. Ακόμα πιο σημαντικό όμως είναι να υπάρχουν παρεμβατικές πολιτικές στήριξης των βιολογικών γονέων ή των οικογενειών με δυσλειτουργίες εξαιτίας των οποίων έχουν απομακρυνθεί τα παιδιά, με προοπτική την επανασύνδεση, κάτι που δεν έχουμε καθόλου στην Ελλάδα.

Γιώργος Νικολαϊδης: «Μόνη λύση η αποϊδρυματοποίηση» Facebook Twitter
Στην Ελλάδα υπάρχει ένα δίκτυο ιδρυμάτων που φιλοξενεί παιδιά τυπικής ανάπτυξης, παρότι σε όλα σχεδόν συνυπάρχουν και κάποια παιδιά με αναπηρία.

— Αλλά τι γίνεται με όσα παιδιά δεν έχουν καν οικογένεια;
Η συντριπτική πλειοψηφία των παιδιών που βρίσκονται σε ιδρύματα δεν είναι ορφανά, γονείς υπάρχουν. Ορφανοτροφεία είχαμε τις πρώτες μεταπολεμικές δεκαετίες, όπως ήταν αναμενόμενο, αυτό πια δεν υπάρχει ως θεσμός. Ένα μεγάλο μέρος από τις απομακρύνσεις, δε, γίνεται όχι λόγω καταγγελιών για κακοποίηση αλλά εξαιτίας παραμέλησης η οποία σχετίζεται με την κοινωνικοοικονομική κατάσταση αυτών των οικογενειών. Μιλάμε για ένα ποσοστό 55-60% στην Ελλάδα αλλά και πανευρωπαϊκά. Οι απομακρύνσεις αυτές στην Ελλάδα, αντί να είναι προσωρινές, καταλήγουν μόνιμες και συνοδεύονται με ένα αίσθημα ανακούφισης από τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες που θεωρούν ότι αρκεί αυτό για να ξεφύγει ένα ανήλικο παιδί από τον κοινωνικό αποκλεισμό, την ακραία φτώχεια και την παραβατικότητα.

Εκείνο, όμως, που θα όφειλε να γίνει και που εφαρμόζεται πια σε όλη την Ευρώπη είναι ακριβώς το αντίθετο: με το που απομακρύνεται δηλαδή ένα ή περισσότερα παιδιά από μια δυσλειτουργική οικογένεια, σπεύδουν αμέσως οι αρμόδιες υπηρεσίες να πλαισιώσουν, να στηρίξουν και να εποπτεύσουν την οικογένεια αυτή ώστε να ορθοποδήσει αφενός, να επανασυνδεθεί με το παιδί ή τα παιδιά της το συντομότερο δυνατό αφετέρου.

Αναφορικά με ακραίες καταστάσεις όπως βιασμοί, αιμομιξίες ή εμπλοκή γονέων σε εγκληματικές δραστηριότητες, αναζητείται και πάλι ανάδοχη οικογένεια, όχι κάποιο ίδρυμα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι περισσότερες απομακρύνσεις να είναι παροδικές, ανοίγοντας έτσι το έδαφος για τη γνήσια αναδοχή. Για όσα παιδιά, τώρα, δεν έχουν κανέναν βιολογικό γονέα εν ζωή, η υιοθεσία είναι όντως η καλύτερη λύση και εδώ, ναι, έχει νόημα. Και πάλι, όμως, θα πρέπει να το αναλάβει κάποια ανάδοχη οικογένεια ώσπου να υιοθετηθεί κανονικά. Εδώ, και αναφορικά με τον νόμο για την αναδοχή και την υιοθεσία, έχουμε άλλο ένα ελληνικό παράδοξο: βάζουμε καταρχάς ένα παιδί που απομακρύνεται από τη φυσική του οικογένεια σε κάποιο ίδρυμα και ύστερα αναζητούμε μια κανονική στέγη γι’ αυτό! 

Ένα ακόμα φλέγον ζήτημα είναι τα ασυνόδευτα μεταναστάκια και προσφυγάκια που επίσης στοιβάξαμε σε διάφορες τέτοιου χαρακτήρα δομές προκειμένου να αποφύγουμε να αντιμετωπίσουμε ευθέως το πρόβλημα της φροντίδας, της εκπαίδευσης και της ένταξής τους. Είναι κι αυτή μια παράμετρος που πρέπει να συνυπολογιστεί.

— Δεν υπάρχει, σαν να λέμε, καμία εθνική στρατηγική για την αποϊδρυματοποίηση.
Άμα τη βρείτε πουθενά, ειδοποιήστε με! Κι αυτό, παρότι η χώρα μας λαμβάνει χρηματοδοτήσεις ως τεχνική βοήθεια από την Ε.Ε. ήδη από το 2018 προκειμένου να τη δρομολογήσει. Μέχρι και το 2021 τουλάχιστον, οπότε συνέχισαν να δίνονται αυτά τα κονδύλια, αγνοούμε αν αυτό κατέληξε σε κάτι. Αυτό σημαίνει ότι δεν έγινε πράξη κανένα μέτρο ούτε δόθηκε κάποιο μήνυμα ότι αλλάζουμε στο εξής πολιτική και σελίδα στην παιδική προστασία, κάτι που θα έπρεπε να γίνει άμεσα.

Στην Ελλάδα υπάρχει ένα δίκτυο ιδρυμάτων που φιλοξενεί παιδιά τυπικής ανάπτυξης, παρότι σε όλα σχεδόν συνυπάρχουν και κάποια παιδιά με αναπηρία. Υπάρχουν και κάποια χωριστά δημόσια, μη κερδοσκοπικά ή ιδιωτικά ιδρύματα για παιδιά με αναπηρία, με τα τελευταία να μην καταγράφονται πουθενά στις εποπτείες του υπουργείου Εργασίας.

Ένα άλλο παράλληλο δίκτυο αφορά ασυνόδευτους ανήλικους μετανάστες και πρόσφυγες που αιτούνται άσυλο και κάποιες άλλες αρκετά προβληματικές δομές ΜΚΟ με αλλοδαπούς εφήβους που φιλοξενούνται στην ελληνική επικράτεια, κυρίως Γερμανούς. Μιλάμε για 10.000 παιδιά συνολικά, ένας αριθμός που για τα ευρωπαϊκά δεδομένα θεωρείται εύκολα διαχειρίσιμος, μιλώντας για μια συστηματική πολιτική αποϊδρυματοποίησης, αν σκεφτούμε ότι η Ρουμανία, που είχε σοβαρό πρόβλημα, κατάφερε μέσα σε μόλις δύο δεκαετίες να αποϊδρυματοποιήσει 120.000 παιδιά. Το ότι αυτό δεν έχει ακόμα συμβεί εδώ σχετίζεται, όπως είπαμε, με τις μορφολογίες και τις παθογένειες της ελληνικής πραγματικότητας. 

— Τι θα πρέπει όμως να γίνει ώσπου να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα;
Θα πρέπει σαφώς να υπάρξει στο μεταξύ αυστηρότερη εποπτεία σε δομές και ιδρύματα. Προσωπικά, ωστόσο, όταν αρχίζει να «παραγίνεται» η συζήτηση για τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, γίνομαι επιφυλακτικός γιατί το ζητούμενο δεν είναι να πούμε ότι αν ξεσπάσουν σκάνδαλα, όπως τώρα, με την περίπτωση της Κιβωτού, θα οδηγηθούν αμέσως στη Δικαιοσύνη οι υπαίτιοι, θα υπάρξει διαφάνεια, θα βάλουμε από πάνω και 3-4 μηχανισμούς ελέγχου και μετά όλα καλά, δηλαδή θα γίνει ο ιδρυματικός τομέας ασφαλής για τα παιδιά, διότι από τη φύση του δεν είναι τέτοιος. Επαναλαμβάνω ότι σε όλες αυτές τις δομές που φιλοξενούν παιδιά, δημόσιες και ιδιωτικές, κοσμικές και εκκλησιαστικές, μοντέρνες ή παλιομοδίτικες, συμβαίνουν λίγο-πολύ όλα αυτά που καταγγέλλεται ότι έγιναν στην Κιβωτό και δεν υπάρχει τρόπος να σταματήσουν να συμβαίνουν αν δεν καταργηθούν. Αυτό που χρειάζεται είναι να δρομολογηθεί άμεσα η αποϊδρυματοποίηση με συγκεκριμένα χρονικά ορόσημα, όπως έγινε σε τόσες άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Και να δοθεί, βεβαίως, η κατάλληλη τεχνική υποστήριξη στα υπάρχοντα ιδρύματα ώστε να μετασχηματίσουν και να μετεξελίξουν τις υπηρεσίες τους σε κάτι άλλο που θα περιγράφεται με σαφή βήματα και όρους το τι μπορεί να είναι. Υπάρχει μεγάλη τεχνογνωσία και εμπειρία πάνω στις ολιγάνθρωπες, ανοικτού τύπου δομές από το εξωτερικό, η οποία μπορεί και πρέπει να αξιοποιηθεί σε αυτή την κατεύθυνση.




 

          

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Επαμεινώνδας Φαρμάκης, ένας επαγγελματίας του προσφυγικού

Βασιλική Σιούτη / Επαμεινώνδας Φαρμάκης, ένας επαγγελματίας του προσφυγικού

Είναι πραγματικά μπλεγμένος ο ιδρυτής της ΜΚΟ Human Rights 360 Επαμεινώνδας Φαρμάκης ή οι κατηγορίες εναντίον του στηρίζονται σε ανακριβή στοιχεία, όπως λέει η ανακοίνωση της οργάνωσής του; Το βέβαιο είναι ότι δεν πρόκειται για έναν ακτιβιστή του οποίου το κίνητρο είναι η έκφραση αλληλεγγύης στους πρόσφυγες, αλλά για έναν επαγγελματία του προσφυγικού, με ιδιαίτερο ταλέντο στην εξεύρεση πόρων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ζίζεκ στα 75: «Είναι ηλίθιο και ταπεινωτικό να είσαι γέρος»

Οπτική Γωνία / Ο Ζίζεκ στα 75: «Μην κοιτάς βαθιά μέσα σου, θα ανακαλύψεις μόνο σκατά»

«Είναι ηλίθιο και ταπεινωτικό να είσαι γέρος» δηλώνει σε συνέντευξή του στον Telegraph ο διάσημος Σλοβένος φιλόσοφος, ο οποίος πιστεύει επίσης ότι είμαστε πλέον πολύ κοντά σε ένα είδος «ήπιου φασισμού», όπως γράφει στο νέο βιβλίο του.
THE LIFO TEAM
Είναι ο καρκίνος του μαστού μια αόρατη αναπηρία;

Ζούμε, ρε! / Είναι ο καρκίνος του μαστού μια αόρατη αναπηρία;

Πόσο εύκολα μπορεί τελικά να μιλήσει για το βίωμά της στους γύρω της μια γυναίκα που έχει περάσει καρκίνο του μαστού και τι ρόλο μπορεί να παίξει η συμμετοχή της σε μια θεατρική ομάδα στην εύρεση νέου νοήματος ζωής; Η σκηνοθέτιδα και ηθοποιός Αθηνά Παππά συζητά με τη Χρυσέλλα Λαγαρία και τον Θοδωρή Τσάτσο για τον καρκίνο του μαστού, το θέατρο και τη νέα της παράσταση «Η κουκούλα».
THE LIFO TEAM
To μυστήριο της δολοφονίας της πλούσιας Πλακιώτισσας Μοσχούλας Βάθη

Αληθινά εγκλήματα / To μυστήριο της δολοφονίας της Μοσχούλας, της πλούσιας Πλακιώτισσας

O Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται κάτω από ποιες συνθήκες βρέθηκε νεκρή έξω από την πόρτα του διαμερίσματός της στην Πλάκα η 73χρονη γυναίκα, μια υπόθεση που προκάλεσε αίσθηση τον Μάρτιο του 1989.
Φωτεινή Τσαλίκογλου: «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ναρκώνουν το βλέμμα και τη σκέψη μας»

Άκου την επιστήμη / «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ναρκώνουν το βλέμμα και τη σκέψη μας»

Ζούμε σε μια εποχή που κυνηγάμε την τελειότητα; Είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε μέσα στην απιστία; Και τι ρόλο παίζει στη ζωή μας ένα τραυματικό γεγονός; Η ομότιμη καθηγήτρια ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και συγγραφέας, Φωτεινή Τσαλίκογλου, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Υπόθεση Σκολαρίκου: Μια δολοφονία, ένας αθώος στη φυλακή και το δικαστικό θρίλερ που ακολούθησε

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Σκολαρίκου: Μια δολοφονία, ένας αθώος στη φυλακή και ένα δικαστικό θρίλερ

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την εν ψυχρώ δολοφονία του 52χρονου Γιάννη Σκολαρίκου, διευθυντή του ΟΤΕ Παλαιού Φαλήρου, που, ένα χειμωνιάτικο πρωί σαν όλα τ’ άλλα, ξεκίνησε για τη δουλειά του και δεν έφτασε ποτέ.
THE LIFO TEAM
«Μαμά, κάποιοι ανέβασαν γυμνή φωτογραφία μου στα σόσιαλ»

Podcast / «Μαμά, κάποιοι ανέβασαν γυμνή φωτό μου στα σόσιαλ»

Τι κάνεις όταν κυκλοφορεί γυμνή φωτογραφία του παιδιού σου στο διαδίκτυο; Ποια είναι τα βήματα για να σταματήσεις κάτι που τρέχει πιο γρήγορα κι από φωτιά σε πευκόδασος; Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με τον αστυνόμο Χαράλαμπο Καρρά και τον ψυχολόγο Γιώργο Νάκο της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Τρώμε έντομα και δεν το γνωρίζουμε;

Radio Lifo / Τρώμε έντομα και δεν το γνωρίζουμε;

Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον Αντώνη Τσαγκαράκη, επίκουρο καθηγητή Γεωργικής και Παραγωγικής Εντομολογίας στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τα έντομα που έχουν εγκριθεί από την Κομισιόν ως τρόφιμα, καθώς και για τους λόγους πίσω από αυτή την απόφαση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Χριστόφορος Χαραλαμπάκης: «Σήμερα στην Αθήνα μιλιούνται περίπου 120 γλώσσες»

Άκου την επιστήμη / «Στη σημερινή Αθήνα μιλιούνται περίπου 120 γλώσσες»

Είναι η ελληνική γλώσσα η αρχαιότερη της Ευρώπης; Υπάρχουν χυδαίες λέξεις ή χυδαίες σκέψεις; Και γιατί το σχολείο αναπαράγει τον κακό μας εαυτό; Ο καταξιωμένος γλωσσολόγος και ακαδημαϊκός, Χριστόφορος Χαραλαμπάκης, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Υπόθεση Νικολαΐδη - Καλαθάκη: Το θρίλερ της διπλής εξαφάνισης στο Σέσι Γραμματικού

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Νικολαΐδη - Καλαθάκη: Το θρίλερ της διπλής εξαφάνισης στο Σέσι Γραμματικού

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται μια υπόθεση που έγινε γνωστή από τα μέσα ενημέρωσης στα τέλη της δεκαετίας του ’90 και η οποία παρέμεινε για πολλά χρόνια στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας.
THE LIFO TEAM
Παραμένουν αδιάκριτα τα βλέμματα ή έχει εξαλειφθεί το στίγμα της αναπηρίας στην ελληνική επαρχία;

Ζούμε, ρε! / Παραμένουν αδιάκριτα τα βλέμματα ή έχει εξαλειφθεί το στίγμα της αναπηρίας στην ελληνική επαρχία;

Πόσο προσβάσιμη είναι η ελληνική επαρχία για τα ΑμεΑ; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν το θέμα με καλεσμένους τον Κώστα Σαρρή που ζει μόνιμα στην Τρίπολη και τον Γιάννη Φωτάκο, φοιτητή στην Καλαμάτα.
THE LIFO TEAM
Νικόλας Σεβαστάκης: «Στην αριστερά υπάρχει κρίση ιδεών και προσανατολισμού»

LiFO politics / Νικόλας Σεβαστάκης: «Στην αριστερά υπάρχει κρίση ιδεών και προσανατολισμού»

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του νέου δεξιού ριζοσπαστισμού και γιατί υποχώρησε το κίνημα της παγκοσμιοποίησης; Ο καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος της LIFO μιλάει στη Βασιλική Σιούτη για τη νέα πολιτική συγκυρία και τα χαρακτηριστικά της.
THE LIFO TEAM
«Παραγγελιά ρε!»: Χάος και θάνατος για ένα ζεϊμπέκικο στη «Νεράιδα» της Κυψέλης

Αληθινά εγκλήματα / «Παραγγελιά ρε!»: Χάος και θάνατος για ένα ζεϊμπέκικο του Κοεμτζή στη «Νεράιδα» της Κυψέλης

O Νίκος Τσέφλιος αφηγείται το τριπλό έγκλημα του Νίκου Κοεμτζή, του ανθρώπου που ένα Σαββατόβραδο, τον Φλεβάρη του 1973, αιματοκύλισε τη «Νεράιδα της Αθήνας» στην οδό Αγίου Μελετίου, μαχαιρώνοντας μέχρι θανάτου δύο χωροφύλακες και έναν φανοποιό.
THE LIFO TEAM