Ξεκινάμε με ένα απόσπασμα απ' την πολυσυζητημένη Έκθεση:
«Κλείνοντας, αγαπητοί μου συμμαθητές, ο επιστήμονας των αρχών του εικοστού αιώνα συγκρούστηκε με το άκαμπτο τοίχωμα πάνω στο οποίο γλιστρούσε η χλωμή αχτίδα της αλήθειας. Συνάντησε το φως σαν φόβο και την σιγουριά σαν εμπόδιο. Προσπέρασε χαράζοντας κύκλους γύρω από το μυστήριο. Είδε τις εικασίες να τρέμουν, τα συναισθήματα να ριγούν, τις υποθέσεις να κυμαίνονται.
Αισθάνθηκε την έκσταση του δυνατού και του αιωνίου κάτω από τα μάτια του ονείρου. Από όλες τις πλευρές η πυκνότητα των αποτελεσμάτων, τον περικύκλωσε. Πέρασε από την θολότητα στο έρεβος.
Είχε μόνο την εκλογή του μαύρου. Πάνω σε αυτό το μαύρο λοιπόν που αποτελούσε μέχρι τότε την γνώση του, ψηλάφισε τις υποθέσεις, τις έντυσε με αιτία και ανακαλύψεις πολύχρωμες...»
Πρώτα αναρωτηθήκαμε αν άξιζε για 20 η Έκθεση μιας ανώνυμης μαθήτριας που έγινε viral. (Σύμφωνα με την ίδια πήρε 10 αλλά άξιζε για άριστα.)
Στη συνέχεια αναρωτηθήκαμε αν ήταν πραγματικό γραπτό ή αν η όλη υπόθεση ήταν κατασκευασμένη.
Τώρα όπως αποκαλύπτει το LIFO.gr (πάντα ήθελα να γράψω κάτι τόσο βαρύγδουπο) αναρωτιόμαστε πώς με την τέτοιας έκτασης λογοκλοπής περίμενε οποιοσδήποτε να πάρει καλό βαθμό ή να κάνει προπαγάνδα εναντίον των βαθμολογητών.
Ένας αναγνώστης μας πρόσεξε πως ένα ολόκληρο κομμάτι (τρεις παράγραφοι) της Έκθεσης, έμοιαζαν πολύ με μια απάντηση που υπήρχε στο ίντερνετ, σε μια σχολική τράπεζα θεμάτων.
Γράφει ο s.o.m.e.o.n.e: «Μου φαινόταν ύποπτο πώς μπορεί να θυμάται επί λέξει ολόκληρη έκθεση, λιγότερο όμως από τις αταίριαστες φανφάρες που διάβαζα. Έτσι, πάνω που αναρωτιόμουν τι μπορεί να σημαίνει "Προσπέρασε χαράζοντας κύκλους γύρω από το μυστήριο", μου ήρθε η ιδέα "βρε, μήπως έχει τίποτα στο google"... και έχει...:
"5. Ο επιστήμονας των αρχών του τελευταίου αιώνα συγκρούστηκε με το άκαμπτο τοίχωμα όπου γλιστρούσε η χλωμή αχτίδα της αλήθειας. Συνάντησε τη σιγουριά κάποτε σαν εμπόδιο και το φως σαν φόβο. Προσπέρασε χαράζοντας κύκλους γύρω από το μυστήριο. Είδε τις εικασίες να τρέμουν, τις θεωρίες να ριγούν, τις υποθέσεις να κυμαίνονται. Αισθάνθηκε την έκταση του δυνατού κάτω από τα μάτια του ονείρου. Απ' όλες τις μεριές η πυκνότητα των αποτελεσμάτων και των αιτίων, στοιβαγμένα τα μεν πάνω στα δε, τον περιτύλιξαν με ομίχλη. Πέρασε από την τύφλωση στο σκοτάδι. Είχε μόνο την εκλογή του μαύρου. Σε αυτό το μαύρο, που ήταν ως τα τότε όλη η γνώση μας για τον κόσμο, η εμπειρία ψηλάφιζε, η παρατήρηση παραμόνευε και η υπόθεση πηγαινοερχόταν."
http://blogs.sch.gr/andreaspap/files/2016/08/2.-ΤΡΑΠΕΖΑ-ΘΕΜΑΤΩΝ-ασκήσεις.pdf
ΤΡΕΙΣ (3) ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΙ ΛΟΓΟΚΛΟΠΗ. Μου αρκεί για να μηδενιστεί η έκθεση, αλλά δε θέλω να μείνω στο βαθμό.
Το "εύρημα" βρίσκεται καταχωμένο κάπου στην τράπεζα θεμάτων με ημερομηνία 2016/08. Θεωρώ απίθανο να έψαξε η ίδια ανάμεσα σε ασκήσεις διαφόρων θεματικών για τα μέσα πειθούς, για να παπαγαλίσει το απόσπασμα για την επιστήμη. Μάλλον δόθηκε σε μια κόπια από το φροντιστήριο με θέμα την επιστήμη, μαζί με μια ανάλυση της Πολιτείας, λίγο Ελύτη και τα άλλα πομπώδη, τα έμαθε παπαγαλία και όταν "έπεσε" το θέμα τα ένωσε όπως μπορούσε και να μια έκθεση.
Δικαιολογημένη να θυμάται τι έγραψε, αδικαιολόγητη να περιμένει "άριστα" και να γράφει επιστολή. Θα έπρεπε να ντρέπεται.»
Κι όμως, ο s.o.m.e.o.n.e έχει δίκιο μόνο κατά το ήμισυ. Η λογοκλοπή έγινε, αλλά όχι απαραίτητα απ' την τράπεζα θεμάτων.
Στην πραγματικότητα το απόσπασμα που σε μεγάλο βαθμό μετέφερε αυτούσιο (μόνο προς το τέλος του άλλαξε κάποιες σάλτσες) είναι δημοσιευμένο στο ίντερνετ απ' το 1999!
Γράφτηκε στην έντυπη αλλά και ηλεκτρονική έκδοση της εφημερίδας ΤΟ ΒΗΜΑ, από τον κ. Θανάση Παπαβασιλείου, αναπληρωτή καθηγητή Βιοχημείας στο Τμήμα Ιατρικής του Πανεπιστημίου Πατρών.
Ο κύριος Παπαβασιλείου έγραφε συχνά-πυκνά στο ΒΗΜΑ για ιατρικά και άλλα επιστημονικά θέματα, και το 1999 στο άρθρο του «Πώς θα είναι ο επιστήμονας της νέας χιλιετίας» (14/11/1999) γράφει εκτός των άλλων:
Βρήκαμε ήδη ένα μεγάλο κομμάτι της Έκθεσης που είναι ξεδιάντροπη αντιγραφή ενός κειμένου που κυκλοφορεί στο ελληνικό ίντερνετ απ' το 1999 - ποιος ξέρει τι άλλο θα βρίσκαμε αν την ψάχναμε λέξη λέξη.
Το ελληνικό σχολείο ευνοεί την παπαγαλία, και δεν είναι κακό να παραθέσεις ατάκες του Ελύτη ή του Παπανούτσου (ή του Παπαβασιλείου όπως συνέβη στη συγκεκριμένη περίπτωση). Όταν όμως αντιγράφεις τρεις ολόκληρες παραγράφους του Παπαβασιλείου και τις παρουσιάζεις ως δικές σου, προκαλεί έκπληξη η απαίτηση να βαθμολογηθείς με άριστα.
Υπερβάλλω λίγο, το ξέρω, και αντιμετωπίζω κάπως σκωπτικά το θέμα. Όμως η μόνη δικαιολογία είναι η επιστολή να γράφτηκε από τρολ που τώρα τρίβει χαρούμενο τα χέρια του με τον χαμό που προξένησε. Γιατί αν όντως μαθήτρια παπαγάλισε αποσπάσματα και τα έγραψε ως δικά της, και περίμενε να αριστεύσει, τότε έχουμε πρόβλημα.
Σ' αυτήν την περίπτωση, ας ευχαριστεί την τύχη της που δεν το πήρε χαμπάρι κανένας απ' τους βαθμολογητές και δεν τη μηδενίστηκε κατευθείαν ;-)