Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών

Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
0

Εάν υπάρχει ένας άνθρωπος που έχει αγαπήσει τα ναυάγια των ελληνικών θαλασσών, που έχει γράψει ιστορία στην εξερεύνησή τους και έχει φέρει στο φως ευρήματα ιστορικής σημασίας που κουβαλούν δικούς τους θρύλους, αυτός είναι ο Κώστας Θωκταρίδης.

Οι πρώτες του καταδύσεις έγιναν το 1986 και έκτοτε έχει επισκεφθεί πάνω από 500 ναυάγια, με περισσότερα από 200 να αποτελούν δικές του ανακαλύψεις. Όσο βουτούσε με μπουκάλες καταδύσεων άγγιζε τα 212 μέτρα βάθος, αλλά χάρη στην εξέλιξη των καταδυτικών μέσων έχει φτάσει στο σημείο να χειρίζεται ρομπότ που φτάνουν μέχρι και τα 863 μέτρα.

Μέχρι σήμερα έχει γράψει έξι βιβλία επί του θέματος, ενώ οι ανακαλύψεις του προκαλούν δέος. Από ελικόπτερα που κουβαλούν το στίγμα της τραγωδίας, κρουαζιερόπλοια που σε κάνουν να νιώθεις στενόχωρα τη στιγμή που κολυμπάς δίπλα τους μέχρι υποβρύχια που κρατούν μαζί τους στον βυθό ιστορίες που ο ανθρώπινος νους αδυνατεί να πιστέψει, κάθε ανακάλυψη είναι για εκείνον διαφορετική. Πριν μου τις αφηγηθεί, τον ρωτάω πώς ξεκίνησε η αγάπη του για τις καταδύσεις και τα ναυάγια κι εκείνος θυμάται μια εκπομπή που είχε δει μικρός, ένα αφιέρωμα σε βατραχανθρώπους, η οποία του έβαλε αρχικά το μικρόβιο. 

«Τους έβλεπα που βουτούσαν και μου είχε κάνει πολύ μεγάλη εντύπωση το ότι έμεναν κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας και ανέπνεαν με συσκευές. Στο τέλος της εκπομπής ήταν σε μια προβλήτα το βράδυ και έκαναν κατάδυση με τα φώτα αναμμένα. Βούτηξαν και χάθηκαν. Περίμενα για αρκετό καιρό να το ξαναδώ, νόμιζα θα υπήρχε συνέχεια», λέει γελώντας.

«Ήμουν πραγματογνώμονας στο Εxpress Samina, στο ναυάγιο της Πάρου. Εκεί βουτούσα τρία χρόνια, είχα κάνει 111 καταδύσεις. Ήμουν ο τελευταίος που αποδεσμεύτηκε από τον ειδικό ανακριτή. Και τις 111 φορές που βούτηξα με έπιανε ένα ψυχοπλάκωμα. Δεν μπορείς να το χαρείς ποτέ το ναυάγιο σε έναν χώρο που ξέρεις ότι κουβαλά κάτι βαρύ. Είναι σαν να πηγαίνεις σε νεκροταφείο».

Όταν ξεκίνησε τις καταδύσεις, πριν τα από τα δεκαεφτά του, δυσκολευόταν. Ένιωθε πως έπρεπε είτε να δουλέψει επαγγελματικά για να αποκτήσει μεγαλύτερη εμπειρία είτε να εγκαταλείψει την προσπάθεια. Τελικά έκανε το δεύτερο, και σε ένα ταξίδι για Κρήτη έτυχε να φτάσει νωρίτερα στο λιμάνι του Πειραιά. Για να σκοτώσει τον χρόνο του μπήκε στο Ναυτικό Μουσείο. 

Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Ο Κώστας Θωκταρίδης με την κόρη του Αγάπη. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης

«Περπατούσα μόνος μου, δεν υπήρχε κανείς άλλος, μόνο ένας παππούς. Δεν ήξερα ότι ήταν ο πρόεδρος του μουσείου. Κάποια στιγμή με πλησιάζει και βλέπει ότι κοιτάω την ιταλική τορπίλη που είχε χτυπήσει το “Έλλη”. Άρχισε να μου περιγράφει με έναν πολύ ωραίο τρόπο την ιστορία. Για μένα ήταν πολύ συναρπαστικό, σαν να βλέπω ντοκιμαντέρ», λέει. Μέχρι τη στιγμή εκείνη ο κ. Θωκταρίδης δεν είχε την παραμικρή σχέση με τα ναυάγια. Φεύγοντας όμως από το μουσείο θα έπαιρνε μαζί του ένα βιβλίο με λιτό εξώφυλλο που τυχαία είδε στη βιβλιοθήκη με θέμα την ιστορία του υποβρυχίου Κατσώνης. Περνώντας το ολονύχτιο ταξίδι μέχρι την Κρήτη στην καμπίνα του πλοίου, ξεκοκαλίζοντας τις σελίδες του, θα ανακάλυπτε ένα ακόμη καθοριστικό κομμάτι, αυτό της έρευνας.

«Δεν περίμενα ότι το υποβρύχιο θα βούλιαζε και το βιβλίο θα περιέγραφε και τη βύθισή του. Ο ύπαρχος επέζησε και σώθηκε κολυμπώντας. Ξετρελάθηκα. Ήμουν δεκαεπτά-δεκαοκτώ χρονών. Όταν γύρισα από την Κρήτη, έτρεξα να πάρω κι άλλα βιβλία. Σήμερα έχω 6.000-7.000 και όλα έχουν σχέση με ναυάγια και ναυτική ιστορία», λέει. 

Σύντομα κατάλαβε ότι ήταν απαραίτητο, πέρα από τα βιβλία, να ανατρέξει σε πρωτογενείς πηγές. Άρχισε να ταξιδεύει στο εξωτερικό αλλά και να ψάχνει σε ελληνικές υπηρεσίες φακέλους με πρωτότυπα ημερολόγια, καταθέσεις κ.ά.

Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Ναυάγιο ΑΠΟΛΛΩΝΙΑ VI, το πρυμναίο τμήμα του ναυαγίου, το οποίο στέκεται όρθιο στον βραχώδη βυθό και σε βάθος 14-17 μέτρα. Η προπέλα του σκάφους έχει αποκολληθεί από τη θέση της και μαζί με τον άξονα βρίσκονται σε μικρό βάθος κοντά στο σημείο προσάραξης. Στο εσωτερικό του πρυμναίου τμήματος παραμένει στη θέση της η εφεδρική προπέλα που διέθετε το πλοίο. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης

«Από πολύ μικρός απέκτησα αυτό το χόμπι, να ψάχνω ιστορίες πλοίων που έχουν βυθιστεί στην Ελλάδα. Ήταν συναρπαστικό, σαν ένα παζλ στο οποίο συμπληρώνεις λίγο λίγο την ιστορία», λέει. Πολύ γρήγορα η έρευνα των ναυαγίων στη θάλασσα απέκτησε μια παράλληλη διάσταση, την έρευνα στη στεριά. Αυτή συνεχίζεται εδώ και 33 χρόνια. Ένα από τα μυστικά του στην έρευνά του ήταν οι ψαράδες. Τα ναυάγια αποτελούν είτε ψαρότοπους είτε εμπόδιο για την αλιεία, ανάλογα με το είδος της. Αφού ο ίδιος δεν ψαρεύει, και το μόνο που κάνει είναι να βγάζει φωτογραφίες και να τραβάει βίντεο, εκείνοι τον εμπιστεύονται και του δίνουν τις τοποθεσίες των ναυαγίων. 

«Έκανα την ταυτοποίηση, έχοντας δημιουργήσει μια δική μου βάση δεδομένων, με βάση τις κατηγορίες, το μήκος και το πλάτος, καθώς και τη ναυπήγική μοναδικότητα που έχει κάθε πλοίο. Όλο αυτό είναι σαν παιχνίδι». Σήμερα ο κ. Θωκταρίδης, έχοντας πια μεγάλη εμπειρία, μπορεί να δει πιο πολλές λεπτομέρειες σε ένα πλοίο και απολαμβάνει κάθε εύρημα περισσότερο. Τώρα πια, όπως μου λέει, γνωρίζει την τέχνη της ανακάλυψης των ναυαγίων. 

Η ιστορία του βρετανικού υποβρυχίου Perseus

Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
6 Δεκεμβρίου 1941. Ανήμερα της γιορτής του Αγίου Νικολάου, του προστάτη των ναυτικών. Ώρα δέκα το βράδυ, το υποβρύχιο PERSEUS, ένα από τα μεγαλύτερα υποβρύχια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, περιπολεί στην επιφάνεια, στη θαλάσσια περιοχή νότια της Κεφαλονιάς. Βυθίστηκε σε βάθος -52 μέτρων μετά από πρόσκρουση σε ιταλική νάρκη. Από τα εξήντα ένα άτομα που επέβαιναν στο υποβρύχιο, ένας ναύτης, δείχνοντας μεγάλο κουράγιο, επιμονή και ψύχραιμη κρίση πραγματοποίησε διαφυγή από το βυθισμένο σκάφος με τη συσκευή Davis κάτω από συνθήκες που θα πρέπει να ήταν απίστευτα δύσκολες ! Ο Βρετανός, βοηθούμενος σε μεγάλο βαθμό από τις ικανότητές του, κατάφερε να βγει στην επιφάνεια και να κολυμπήσει μέχρι την Κεφαλονιά, όπου βρήκε καταφύγιο για δεκαοκτώ μήνες. Οι κάτοικοι του νησιού τον προστάτευσαν και τον έκρυψαν, μέχρι τη στιγμή που φυγαδεύτηκε μ' ένα ελληνικό καΐκι. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης

«Στο υποβρύχιο αυτό ένιωθες πως έχει σταματήσει ο χρόνος, αφού ήταν κλειστό και δεν έχει αλλάξει σχεδόν καθόλου, διατηρώντας τα χαρακτηριστικά του. Έχει συγκλονιστική ιστορία γιατί έχει έναν και μοναδικό επιζώντα», λέει ο κ. Θωκταρίδης που ανακάλυψε τα μυστικά του με την ομάδα του. 

Το υποβρύχιο κρύβει δύο ιστορίες. Με τη βύθισή του μια κρύα νύχτα του Δεκεμβρίου το 1941 λόγω μιας νάρκης έχασαν τη ζωή τους εξήντα άνθρωποι . Ένας ναύτης επιβίωσε, ο Capes, ο οποίος, έχοντας κρατήσει ζεστό το σώμα του με ένα μπουκάλι ρούμι και κολυμπώντας ώρες μέχρι να βρει στεριά, θα περιθάλπονταν τελικά από τους ανθρώπους της Κεφαλονιάς που τον έκρυψαν, δεν τον κατέδωσαν στους Γερμανούς. Η δεύτερη ιστορία είναι αυτή του Έλληνα υποπλοίαρχου Μέρλιν, ενός αξιωματικού που έχασε τη ζωή του ανήμερα της ονομαστικής του εορτής έξω από το νησί που αποτελούσε την ιδιαίτερη πατρίδα του. 

«Αργότερα γνώρισα την κόρη του Μέρλιν», λέει ο κ. Θωκταρίδης. «Ήρθε και κολύμπησε πάνω από το ναυάγιο». Για τη διαφυγή του Capes προσθέτει: «Οι Κεφαλονίτες τον βοήθησαν εν καιρώ πολέμου και ο καπεταν-Χουμάς, που ήταν σε μια Υπηρεσία Διαφυγών (MI 9), έκανε ένα απίστευτο ταξίδι στη γερμανοκρατούμενη Ελλάδα, ριψοκινδυνεύοντας. Ήρθε με ένα καΐκι εννιά μέτρων από την Τουρκία και φυγάδευσε τον ναυαγό. Πρόκειται για ένα ταξίδι που μέχρι και σήμερα είναι ασύλληπτο. Γνώρισα τους ανθρώπους που τον βοήθησαν, τον συντηρούσαν οικονομικά και του έδιναν φαγητό, ρισκάροντας την ζωή τους όμως δεν τον πρόδωσαν, ενώ δεν περίμεναν κάτι από αυτόν. Αυτό δείχνει τον πολύ ωραίο χαρακτήρα που έχουν οι άνθρωποι στα νησιά, που είναι πιο αυθεντικοί. Η ιστορία της βοήθειας που του προσφέρθηκε μου άρεσε περισσότερο από την πολεμική. Είναι κάτι που αναδύεται παράλληλα και για μένα ήταν κάτι πολύ εντυπωσιακό και ελπιδοφόρο». 

Η εξέλιξη της τεχνολογίας για τις καταδύσεις

Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Το ROV Super Achille είναι το κορυφαίο μοντέλο της Comex (ένα από τα 15 που κατασκεύασε παγκοσμίως με δυνατότητα κατάδυσης έως -1000 μέτρα βάθος). Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης

Η δυνατότητα που έχει ένας δύτης με μπουκάλες είναι πολύ περιορισμένη. Μετά από δέκα-δεκαπέντε λεπτά η κατάδυση τελειώνει. Αντίθετα, όσα προσφέρουν σήμερα τα ρομπότ ROV είναι εκπληκτικά. Το ρομπότ μπορεί να φτάσει στα 1.000 μέτρα, ενώ ο δύτης μετά βίας στα 100. Την ίδια στιγμή τo κόστος όσον αφορά τους δύτες είναι πολύ υψηλότερο. Ο κ. Θωκταρίδης ασχολήθηκε με τα ρομπότ για πρώτη φορά όταν ήταν υπεύθυνος καταδύσεων, του βαθυσκάφους και του ROV στο Εθνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών. Στη Γαλλία, κάνοντας εθελοντικές δράσεις τα Σαββατοκύριακα, θα διαπίστωνε ότι τα περισσότερα πρότζεκτ γίνονταν με τη χρήση ρομπότ ROV αντί με επανδρωμένο βαθυσκάφος.

«Εκπαιδεύτηκα πάνω στη χρήση του ROV, που έχει πολλές τακτικές. Στην αρχή μού φάνηκε πολύ δύσκολο. Πελάγωσα. Όταν γυρίσαμε στην Ελλάδα, κάναμε διάφορα πρότζεκτ. Είχαν πέσει τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ, ένα στο Σούνιο και ένα στην Ικαρία. Πήγαμε με το βαθυσκάφος και είχαμε την πρόθεση να κάνουμε με αυτό όλο το πρότζεκτ ανέλκυσης του ελικοπτέρου, όμως στην πράξη διαπιστώσαμε ότι η δουλειά γινόταν πιο εύκολα με το ρομπότ. Τελικά φέραμε εις πέρας και τις δύο αποστολές με το ROV. Από τις πρώτες μέρες του 2000 το ROV ουσιαστικά καθιερώθηκε. Ήταν για εμάς ένα εργαλείο με μηδενικό ρίσκο. Μπορούσε να δουλέψει ακόμη και ένα 24ωρο, αν άλλαζες χειριστές. Είχα ασχοληθεί και με το τεχνικό κομμάτι, οπότε γνώριζα πώς να το συντηρώ. Άνοιξε ένα νέο παράθυρο γνώσεων στη ζωή μου, αυτό της τεχνολογίας των υποβρύχιων ρομπότ». 

Κάθε ναυάγιο και ένα διαφορετικό συναίσθημα 

Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Η πλώρη του ναυαγίου Εxpress Samina σε βάθος -32 μέτρων στην Πάρο. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης

«Ήμουν πραγματογνώμονας στο Εxpress Samina στο ναυάγιο της Πάρου. Εκεί βουτούσα τρία χρόνια, είχα κάνει 111 καταδύσεις. Ήμουν ο τελευταίος που αποδεσμεύτηκε από τον ειδικό εφέτη ανακριτή. Και τις 111 φορές που βούτηξα με έπιανε ένα ψυχοπλάκωμα. Δεν μπορείς να το χαρείς ποτέ το ναυάγιο σε έναν χώρο που ξέρεις ότι κουβαλά κάτι βαρύ. Είναι σαν να πηγαίνεις σε νεκροταφείο. Το ίδιο συμβαίνει και με τα πτητικά μέσα, ελικόπτερα, αεροπλάνα, έχουν κι αυτά μια στενοχώρια. Δεν είναι ευχάριστο, αλλά είναι κι αυτό ένα μέρος της δουλειάς. Καλείσαι να κάνεις εντοπισμό, ανέλκυση για να γίνει διερεύνηση, να μετρήσεις ένα ρήγμα, να δεις πού ακριβώς είναι, οπότε πάντα υπάρχει ένας αντικειμενικός στόχος τεχνικής φύσεως που πρέπει να φέρεις εις πέρας. Αντίστοιχα, σε πιο παλιά ναυάγια, που δεν έχεις ζήσει το συμβάν σαν άνθρωπος, βλέπεις τα πράγματα ιστορικά, με διαφορετική προσέγγιση, χρειάζεται και λίγη φαντασία». 

Ο καταδυτικός τουρισμός και ο ελληνικός βυθός ως πόλος έλξης

Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Η πλώρη του ναυαγίου ΛΥΚΤΟΣ Ι. Επιβατηγό-τουριστικό, είχε αποπλεύσει τη 18η Ιουνίου 1995 από τη Μαρίνα Αλίμου για κρουαζιέρα στις Κυκλάδες. Βυθίστηκε στη Σύρο μετά από πυρκαγιά που ξεκίνησε από το μηχανοστάσιο. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης

«Πιστεύω ότι μέχρι τώρα δεν έχει βρεθεί η σωστή φόρμουλα. Η χώρα μας δεν έχει κάνει ό,τι θα μπορούσε για την προώθησή του. Το δυνατό μας σημείο είναι αναμφίβολα τα ναυάγια και οι γεωλογικοί σχηματισμοί. Σε ορισμένες περιοχές όπως η Σαντορίνη και η Αμοργός υπάρχουν βράχια που είναι πολύ εντυπωσιακά. Όπως πολύ δυνατά είναι και τα σύγχρονα, σιδερένια ναυάγια. Είναι πάνω από 1.500. Κάποια είναι βέβαια βαθιά και μη προσιτά σε ερασιτέχνες δύτες που βουτάνε για αναψυχή, εκείνα όμως που είναι πολύ ρηχά, μέχρι 18-20 μέτρα, θεωρώ ότι είναι ο καλύτερος πόλος έλξης διότι προσφέρουν πολύ καλή εικόνα φωτογραφικά. Σχεδόν σε κάθε περιοχή υπάρχει ένα τέτοιο ναυάγιο. Σε πολλές χώρες, όπως η Μάλτα και η Κύπρος, βυθίζουν πλοία που δεν έχουν κάποια ιστορία με στόχο να δημιουργήσουν καταδυτικούς προορισμούς, που όμως στερούνται ιστορίας. Η Ελλάδα έχει και ιστορικά ναυάγια, οπότε, μέχρι τώρα, δεν έχει χρειαστεί να γίνουν βυθίσεις πλοίων. Είναι θέμα marketing. Ενώ ο τουρισμός είναι πολύ δυνατός και ξέρει να πουλάει το προϊόν, το συγκεκριμένο κομμάτι δεν έχει προωθηθεί ακόμα συστηματικά. Η προώθηση γίνεται κυρίως από τους ιδιώτες ή ορισμένες φορές από κάποια συγκεκριμένα άτομα που είναι σε διάφορες υπηρεσίες, αλλά δεν υπάρχει σταθερότητα. Το θέμα με τις εκθέσεις του καταδυτικού τουρισμού στο εξωτερικό είναι να έχεις μια σταθερή παρουσία. Δεν μπορείς να πηγαίνεις για δύο χρόνια, να σταματήσεις και να εμφανιστείς ξανά τρία χρόνια μετά. Καλύτερα να μην πας καθόλου». 

Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Αεροναυάγιο PIPER τύπου PA 28 -181. Στις 2 Οκτωβρίου 1988 o κινητήρας του αεροσκάφους, κατερχόμενου από τα 3.000 πόδια, βορειοανατολικά της Μακρονήσου, κράτησε λόγω έλλειψης καύσιμου. Στην συνέχεια πραγματοποίησε προσθαλάσσωση. Οι δύο επιβαίνοντες διασώθηκαν και κολυμπώντας έφτασαν στη Μακρόνησο. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Φινιστρίνι από το ναυάγιο ΑΠΟΛΛΩΝΙΑ VI που βυθίστηκε στις 11 Ιουνίου 1980 μετά από προσάραξη στον ύφαλο Τρυπητής Μακρονήσου. Ο υποβρύχιος κόσμος μέσα από ένα ναυάγιο. Σήμερα το πρωραίο τμήμα αποτελεί το πιο εντυπωσιακό τμήμα του ναυαγίου, καθώς παραμένει σε αρκετά καλή κατάσταση. Στη θέση τους στέκονται οι δύο ανεμοδόχοι του πρωραίου αμπαριού, ενώ είναι ορατές οι δέστρες και οι μηχανισμοί της πλώρης. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Η κινητήριος δύναμη-προπέλα του ναυαγίου ΑΠΟΛΛΩΝΙΑ VI έχει αποκολληθεί από τη θέση της και μαζί με τον άξονα βρίσκονται σε μικρό βάθος κοντά στο σημείο προσάραξης επί του υφάλου Τρυπητής Μακρονήσου. Θαλάσσιοι οργανισμοί και σπογγοειδή έχουν επικαλύψει την μπρούντζινη προπέλα που έχασε τη λάμψη της και «ντύθηκε» στα χρώματα του βυθού. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Ένα από τα ναυάγια του Κάβο Ντόρο είναι και το IΩANNHΣ M. που απέπλευσε περί ώρα 20:00 της 28ης Ιουλίου 1984 από τη Νέα Πέραμο Καβάλας για τον Πειραιά με βορειοανατολικούς ανέμους 6-7 μποφόρ, με θάλασσα κυματώδη. Ο καιρός χειροτέρεψε ακόμη περισσότερο και τα κύματα σάρωναν το κατάστρωμα από αριστερά προς τα δεξιά. Ξαφνικά, ένα τεράστιο κύμα προκάλεσε μεγάλη μόνιμη κλίση προς τα δεξιά, ενώ ένα δεύτερο από την ίδια κατεύθυνση την αύξησε ακόμη περισσότερο, ώστε η δεξιά κουπαστή να ακουμπάει σχεδόν στη θάλασσα. Όταν βρέθηκαν στη θάλασσα, ο πλοίαρχος και οι ναύτες κατόρθωσαν να βρουν έναν πάκτωνα από πολυεστέρα και σκαρφάλωσαν, μέχρι που τους περισυνέλεξε το ελικόπτερο της Πολεμικής Aεροπορίας. Tο πλοίο τελικά βυθίστηκε περί ώρα 13.05 της 29ης Ιουλίου 1984. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Φωτ.: Στέφανος Κόντος
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Εσωτερική εικόνα από το PIPER τύπου PA 28 -181. Στις 2 Οκτωβρίου 1988 ο κυβερνήτης αποφάσισε να το προσθαλασσώσει και κατά την κάθοδο προσέκρουσε σε ένα κύμα και αποκολλήθηκε η δεξιά πτέρυγα. Το αεροσκάφος παρέμεινε στην επιφάνεια χωρίς να ανατραπεί, έτσι δόθηκε η ευκαιρία στους επιβαίνοντες να εγκαταλείψουν το αεροσκάφος και να κολυμπήσουν προς την πλησιέστερη ακτή. Το αεροσκάφος κατασκευάστηκε από την PIPER AIR CRAFT με αριθμό σειράς 28-7990330. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Άποψη των σκαφών μεταφοράς και υποστήριξης καταδύσεων στο πλαίσιο προληπτικής αποσυμπίεσης σε βάθος 3 μέτρων. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Βρετανικό αεροσκάφος τύπου Bristol Beaufighter που βρίσκεται βυθισμένο στη Νάξο σε βάθος -33 μέτρων. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
CHECK ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Είσοδος υποθαλάσσιας σπηλιάς στην ανατολική πλευρά της Μακρονήσου. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Ο Κώστας Θωκταρίδης έχει ανακαλύψει πάνω από 200 ναυάγια στον βυθό των ελληνικών θαλασσών Facebook Twitter
Το πυροβόλο του βρετανικού υποβρύχιου PERSEUS που βυθίστηκε μετά από πρόσκρουση σε ιταλική νάρκη στις 6 Δεκεμβρίου 1941 νότια της Κεφαλονιάς. Φωτ.: Κώστας Θωκταρίδης
Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Επισκέψιμοι ακόμη τρεις ενάλιοι αρχαιολογικοί χώροι στη Μαγνησία

Πολιτισμός / Επισκέψιμοι ακόμη τρεις ενάλιοι αρχαιολογικοί χώροι στη Μαγνησία

Τα τρία ναυάγια, οι τρεις υποθαλάσσιοι αρχαιολογικοί χώροι που μαζί με την Αλόννησο έρχονται να συνθέσουν ένα υποθαλάσσιο αρχαιολογικό πάρκο, έναν ευρύτερο χώρο αναψυχής, παιδείας και καταδυτικού τουρισμού.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Τα Τέμπη δεν θα ξεχαστούν εύκολα»

Lifo Videos / «Τα Τέμπη δεν θα ξεχαστούν εύκολα»

Ποιοι είναι οι λόγοι που οι θεσμοί δεν εμπνέουν εμπιστοσύνη; Έχει σχέση ο θυμός της τραγωδίας των Τεμπών με εκείνον των Μνημονίων; Και τι σημαίνει "διαδηλώνω" σήμερα; Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον καθηγητή Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών του ΕΚΠΑ, Αριστείδη Χατζή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορούν να ζουν τα παιδιά μόνο με μακαρόνια και πατάτες τηγανητές;

Radio Lifo / Μπορούν να ζουν τα παιδιά μόνο με μακαρόνια και πατάτες τηγανητές;

Γιατί η παιδική ηλικία ζητάει το άμυλό της; Γιατί η ζάχαρη είναι τόσο εθιστική στα παιδιά; Και τελικά πόσο πρέπει να επιμένουμε να τρώνε μπάμιες, φασολάκια, φρούτα και λαχανικά; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την κλινική διατροφολόγο Κωνσταντίνα Κεραμύδα.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Όταν ο Κωστής Πολύζος εξαφανίστηκε μυστηριωδώς, μάνα και πατριός απευθύνθηκαν στην Νικολούλη

Αληθινά εγκλήματα / Όταν ο Κωστής Πολύζος εξαφανίστηκε, μάνα και πατριός απευθύνθηκαν στη Νικολούλη

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την αινιγματική εξαφάνιση του 23χρονου Κωστή Πολύζου, η οποία αποτέλεσε την αρχή για ένα θρίλερ που δεν έβρισκε λύση για σχεδόν πέντε χρόνια.
THE LIFO TEAM
«Δέχτηκα έντονο bullying λόγω αυτισμού, έφυγα από την Ελλάδα για μια καλύτερη ζωή»

Lifo Videos / «Δέχτηκα έντονο bullying λόγω αυτισμού, έφυγα από την Ελλάδα για μια καλύτερη ζωή»

Ο Χάρης Καρακωνσταντάκης διαγνώστηκε με αυτισμό από μικρή ηλικία. Στο σχολείο άκουγε ότι είναι «έξυπνος και περίεργος». Σήμερα εργάζεται στον τομέα του Diversity & Inclusion, συμβάλλοντας στη δημιουργία ενός καλύτερου περιβάλλοντος για τα αυτιστικά άτομα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Τα ανθισμένα λούπινα στην Ισλανδία που εξαφανίστηκαν από το Μεσσηνιακό τοπίο

Ηχητικά Άρθρα / Τα ανθισμένα λούπινα της Ισλανδίας που εξαφανίστηκαν από το μεσσηνιακό τοπίο

Το όσπριο που οι Νοτιοαμερικανοί κάνουν vegan σεβίτσε και έθρεψε γενιές Ελλήνων έχει βγει πια από τη διατροφή μας. Οι πεδιάδες της Ισλανδίας όμως γίνονται ένα απέραντο μοβ από αυτό - είναι η μόνη χώρα που το έχει σε αφθονία και δεν το τρώει.
M. HULOT
Τι είναι το tokenism και γιατί πρέπει να το αποφεύγεις

Ζούμε, ρε! / Τι είναι το tokenism και γιατί πρέπει να το αποφεύγεις

Μήπως είναι καιρός να εγκαταλείψουμε τον προσχηματικό χαρακτήρα της συμπερίληψης ατόμων με αναπηρία; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν για τον όρο tokenism και μέσα από παραδείγματα εξηγούν γιατί είναι σημαντικό να τον γνωρίζουν όλοι όσοι ασχολούνται με δράσεις γύρω από την αναπηρία και τη συμπερίληψη.
THE LIFO TEAM
 «Να σταματήσει πια η πιο ανήθικη πράξη, η εγκατάλειψη σε τροχαία, να χαρακτηρίζεται πλημμέλλημα»

Radio Lifo / «Να σταματήσει πια η εγκατάλειψη σε τροχαία να χαρακτηρίζεται πλημμέλημα»

Η Ντίνα Καράτζιου συζητάει με τον Μανώλη Σταυρουλάκη του δραστήριου συλλόγου «SOS τροχαία εγκλήματα» για τον φόρο αίματος στους δρόμους, το τραύμα της απώλειας, αλλά και για τα σημαντικά ζητήματα που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια, για τα οποία ο νέος ΚΟΚ που βρίσκεται σε διαβούλευση δεν δίνει λύσεις.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Μαμά, μπαμπά, θα χωρίσετε;» - Πόσο οδυνηρό μπορεί να γίνει για το παιδί ένα διαζύγιο;

Radio Lifo / «Μαμά, μπαμπά, θα χωρίσετε;» - Πόσο οδυνηρό μπορεί να γίνει για το παιδί ένα διαζύγιο;

Πώς ανακοινώνουμε έναν χωρισμό στα παιδιά; Υπάρχει κατάλληλη εποχή; Κατάλληλος τρόπος; Χρειάζεται από δίπλα ένας ψυχολόγος; Η Τζούλη Αγοράκη σε μια εκ βαθέων συζήτηση με τον ψυχολόγο και οικογενειακό σύμβουλο Μάνθο Κατσούνα και τη Μάρθα Ιωακειμίδη, μητέρα τριών παιδιών με δυο διαζύγια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Θα είναι οι AI influencers το επάγγελμα του μέλλοντος;

Άκου την επιστήμη / Θα είναι οι AI influencers το επάγγελμα του μέλλοντος;

Οι αλγόριθμοι και ο διαδικτυακός μας εαυτός. Ο κοινωνιολόγος του Διαδικτύου και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής και Τεχνοηθικής, Χαράλαμπος Τσέκερης, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυναικοκτόνος ντιτζέι που προσπάθησε να παραπλανήσει τις Αρχές μέσω Facebook

Αληθινά εγκλήματα / Ο γυναικοκτόνος DJ που προσπάθησε να παραπλανήσει τις Αρχές μέσω Facebook

Tα ίχνη αίματος στο πίσω κάθισμα ενός αυτοκινήτου, που είχε καρφωθεί σε κολώνα έξω από το Πολύκαστρο κινητοποίησαν τους αστυνομικούς που επιλήφθηκαν του τροχαίου ατυχήματος. Τι είχε συμβεί; O Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται το χρονικό μιας γυναικοκτονίας που συγκλόνισε την Καστοριά το 2011.
THE LIFO TEAM
Στα γραφεία του Metal Hammer

Lifo Videos / «Πάμε κόντρα στον άνεμο»: Στα γραφεία του Metal Hammer που έκλεισε τα 40

Ο Κώστας Χρονόπουλος, ο Χάκος Περβανίδης και ο Βασίλης Μάζαρης, συντάκτες αλλά πρωτίστως οπαδοί του περιοδικού, διηγούνται την ιστορία του μακροβιότερου ελληνικού μουσικού εντύπου, το οποίο κυκλοφορεί ανελλιπώς στα περίπτερα από το 1984 (!), μετρώντας 481 τεύχη.