Δεν φθονούν όλοι τον Χάρη Σιανίδη

Δεν φθονούν όλοι τον Χάρη Σιανίδη Facebook Twitter
0

Οι κοινωνίες μας στηρίζονται στον μαζικό, δημοκρατικό ηδονισμό. Αυτό σημαίνει ότι αποδέχονται ασμένως τις απολαύσεις που μπορούν να διαχυθούν σε πλατύτερα στρώματα και κυκλοφορούν, άνισα μεν, αλλά κυκλοφορούν. Όταν όμως η περίσταση δεν το επιτρέπει, προκαλούν μεγάλη ενόχληση οι ηδονιστικές εξαιρέσεις που μπορεί να επιτύχουν κάποιοι λίγοι.

Αυτό που μας θυμώνει κυρίως, είναι το ότι ακόμα και αν τηρήθηκαν νόμιμες διαδικασίες βλέπουμε να περιφρονείται ο άτυπος κανόνας του συλλογικού αυτοπεριορισμού. Όταν για τη συντριπτική πλειονότητα ορισμένοι τρόποι ζωής είναι απροσπέλαστοι, η αγανάκτηση με όσους προβάλλουν τα τρόπαιά τους μπορεί να είναι δύο διαφορετικά πράγματα: μπορεί να είναι όντως ένας άγονος και ψυχοφθόρος φθόνος αλλά και μια απαίτηση ευπρέπειας και πραγματικής κοσμιότητας.

Ξέρουμε προφανώς ότι δεν είμαστε ίσοι σε χρήματα, ευκαιρίες, υλικές δυνατότητες, την ίδια στιγμή όμως αισθανόμαστε ότι σε περιόδους σαν αυτή που περνάμε, ο κατ' εξαίρεση και ακριβοπληρωμένος «ηδονισμός» είναι περιφρόνηση προς το συλλογικό βίωμα της χώρας.

Θέλω να πω ότι δεν φθονούν όλοι τον Κωστόπουλο ή τον Χάρη Σιανίδη όταν στέκονται στο θέμα αυτών των ημερών με αιχμηρή και κριτική διάθεση. Και ούτε είναι ελληνικό φαινόμενο μονάχα. Είναι το βασικό αίσθημα που διαπνέει τους «δημοκρατικούς αιώνες» όπως τους ονόμαζε ο Τοκβίλ: ξέρουμε προφανώς ότι δεν είμαστε ίσοι σε χρήματα, ευκαιρίες, υλικές δυνατότητες, την ίδια στιγμή όμως αισθανόμαστε ότι σε περιόδους σαν αυτή που περνάμε, ο κατ' εξαίρεση και ακριβοπληρωμένος «ηδονισμός» είναι περιφρόνηση προς το συλλογικό βίωμα της χώρας.

Κανένας προφανώς δεν μπορεί να επιβάλλει κοινωνικά συναισθήματα στους άλλους, ούτε καν μια πλειοψηφία. Θα ήταν για πολλούς λόγους επικίνδυνο και αυταρχικό. Μπορούμε όμως να διεκτραγωδούμε ελεύθερα την ανικανότητα κάποιων να βιώσουν αλλιώς τις μέρες αυτές, να βγουν λιγάκι από το business as usual των Νammos και της μυκονιάτικης/ ντουμπαϊκής φαντασίας που τους συντήρησε για χρόνια στον αφρό.

Μπορούμε, με άλλα λόγια, να δούμε πως υπάρχει και μια εκδοχή ηθικής αποτυχίας που συνίσταται στο να έχει κανείς καθηλωθεί στα υλικά της ευζωίας άλλων περιόδων και με αυτά να αναπαράγει τις φθαρμένες κόπιες των μεγαλείων του. Και εκτός αν κάποιος είναι νεαρός και αφελής, η στάση αυτή μοιάζει περισσότερο με επιτομή της παρακμής.

Στήλες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ