ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

Πόσο ακροδεξιά τείνουμε ως κοινωνία;

Πόσο ακροδεξιά «γέρνουμε» ως κοινωνία; Facebook Twitter
Στις θέσεις και απόψεις των πολιτών για την πολιτική, όπως αποτυπώνονται στην έρευνα, παρατηρείται καταρχήν μια σαφέστατη προτίμηση της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας ως πολίτευμα (83%), με ένα όχι αμελητέο 15,6% να προτιμά εντούτοις τη δικτατορία.
0

Η έρευνα τιτλοφορείται «Ο καθρέφτης της ακροδεξιάς στην Ελλάδα – δείκτες ακροδεξιάς συγκρότησης» και τα ευρήματα δείχνουν μια κοινωνία σε σύγχυση και διχασμό, με τα θετικά πρόσημα να είναι μεν περισσότερα, αλλά τα όχι ευκαταφρόνητα αρνητικά να προβληματίζουν:

Πίστη στη δημοκρατία αλλά δυσπιστία απέναντι σε κόμματα και θεσμούς, έμφαση στη διαφθορά και το πελατειακό κράτος, πίστη στην ενεργοποίηση των πολιτών, αλλά και στην ανάγκη ύπαρξης ενός «εθνικού κόμματος», θετικές γενικά γνώμες για ομόφυλο γάμο, παιδοθεσία από ΛΟΑΤΚΙ+ ζευγάρια καθώς επίσης για απόδοση ιθαγένειας σε όσα παιδιά μεταναστών και προσφύγων γεννιούνται στη χώρα, αλλά μάλλον αρνητικές για τους μετανάστες που θεωρούνται «υπερβολικά πολλοί», ιδιαίτερα τους μουσουλμάνους, όπως επίσης για Εβραίους και Ρομά. Επιπλέον, οι περισσότεροι αντιδρούν στις επαναπροωθήσεις, ένα συγκριτικά μεγάλο όμως ποσοστό τις επικροτεί. 

«Ναι» στο κίνημα metoo και το δικαίωμα στην άμβλωση, «ναι» όμως επίσης, έστω οριακό, στον περιορισμό του δικαιώματος των συγκεντρώσεων, την ενίσχυση των αστυνομικών εξουσιών και την επαναφορά της θανατικής ποινής.

Η πλειοψηφία εμφανίζεται, τέλος, θετικά διακείμενη στην Ε.Ε. παρότι ελάχιστοι νιώθουν «πρώτα Ευρωπαίοι», αρνητικά όμως απέναντι στη Συμφωνία των Πρεσπών.

Η κοινωνία αργά αλλά σταθερά δείχνει να προοδεύει σε μια σειρά από ζητήματα αλλά και η ακροδεξιά ρητορική «κάνει δουλίτσα», σιγοντάροντας ανησυχητικά πισωγυρίσματα σε κάποια άλλα.

Ευρεία αποδοχή εμφανίζεται να έχει το κίνημα metoo (72,4% υπέρ) καθώς επίσης το δικαίωμα στην άμβλωση (76,1% υπέρ), ένα 35,2% ωστόσο θεωρεί ακόμα ότι ο καταρχήν ρόλος μιας γυναίκας είναι αυτός της μάνας.

Στις θέσεις και απόψεις των πολιτών για την πολιτική, όπως αποτυπώνονται στην έρευνα, παρατηρείται καταρχήν μια σαφέστατη προτίμηση της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας ως πολίτευμα (83%), με ένα όχι αμελητέο 15,6% να προτιμά εντούτοις τη δικτατορία, οι μισοί και πλέον εξ αυτών κατά δήλωσή τους εθνικιστές (56,9%).

Το ποσοστό αυτό ανεβαίνει στο 23,5% όταν ο λόγος γίνεται για την απριλιανή χούντα, με τις μεγαλύτερες ηλικίες και την ευρύτερη δεξιά να πλειοψηφούν και στις δύο περιπτώσεις. 

Πόσο ακροδεξιά «γέρνουμε» ως κοινωνία; Facebook Twitter

Αξιοσημείωτο είναι το ποσοστό όσων πολιτών δυσπιστούν απέναντι σε κόμματα και  θεσμούς. Ένας στους δύο (49,1%) και τέσσερις στους δέκα (40,8%) προκρίνουν ως μεγαλύτερο πρόβλημα τη διαφθορά και το κομματικό/πελατειακό κράτος αντίστοιχα, με την έλλειψη ανεξαρτησίας των ΜΜΕ να καταλαμβάνει την 3η θέση (35,9%).

Οι αριστεροί επικεντρώνονται στη διαφθορά, οι δεξιοί στον λαϊκισμό και το πελατειακό κράτος, το 86,6% των ερωτηθέντων συμφωνεί πάντως ότι η εκλογική αποχή βλάπτει τη δημοκρατία. Η πεποίθηση περί διεφθαρμένων πολιτικών συγκεντρώνει ακόμα υψηλότερο ποσοστό από τη διαφθορά καθαυτή (69,5%), στις νέες ηλικίες και στα χαμηλά εισοδήματα ιδίως. 

Πόσο ακροδεξιά «γέρνουμε» ως κοινωνία; Facebook Twitter

Διακριτές παραμένουν οι διαφορές αριστεράς-δεξιάς για το 64,4% των ερωτηθέντων, με τις μικρότερες ηλικίες να είναι λιγότερο σίγουρες και τους κεντρώους να εμφανίζονται μάλλον διχασμένοι. 

Παρεμφερές είναι και το ποσοστό όσων πιστεύουν ότι «μόνο η ενεργοποίηση των πολιτών θα βελτιώσει την κατάσταση», ένας δείκτης μάλλον αισιόδοξος – τις μεγαλύτερες διαφωνίες σχετικά εκφράζουν όσοι δηλώνουν κεντροδεξιοί ή φιλελεύθεροι (πάνω από τους μισούς).

Διχασμένες είναι οι απόψεις αν η Ελλάδα χρειάζεται ένα «εθνικό κόμμα» (48,1% υπέρ, 48,2% κατά), με τους νεότερους να το βλέπουν πιο θετικά, ενώ ένα 22,3% θα έβρισκε «χρήσιμη» στο πολιτικό σκηνικό τη Χρυσή Αυγή, αν εγκατέλειπε τις εγκληματικές της πρακτικές, με τις μεγαλύτερες ηλικίες να πλειοψηφούν εδώ όπως και τους «δραχμιστές». 

Έξι στους δέκα χαρακτηρίζουν εαυτούς «πρώτα Έλληνες και μετά Ευρωπαίους» ενόσω λιγότεροι από ένας στους δέκα προκρίνουν το αντίστροφο (60,6% και 7,1% αντίστοιχα), το 57,3% εκτιμά πάντως ότι η Ε.Ε. σέβεται τις ιδιαιτερότητες των κρατών-μελών της.

Το 45,2% των ερωτηθέντων βλέπει την παγκοσμιοποίηση ως απειλή – αξιοσημείωτο  είναι ότι περίπου δύο στους δέκα (18,1%) απέφυγαν να απαντήσουν στο εν λόγω ερώτημα.

Όσο για τη Συμφωνία των Πρεσπών, πλειοψηφούν όσοι πιστεύουν ότι δεν έπρεπε να αποδεχτούμε το όνομα Βόρεια Μακεδονία για την «ακατανόμαστη» γείτονα (50,6% κατά έναντι 39,6% υπέρ, με τους αριστερούς και κεντροαριστερούς να είναι οι πλέον θετικοί).

Πόσο ακροδεξιά «γέρνουμε» ως κοινωνία; Facebook Twitter

Ευρεία αποδοχή εμφανίζεται να έχει το κίνημα metoo (72,4% υπέρ) καθώς επίσης το δικαίωμα στην άμβλωση (76,1% υπέρ), ένα 35,2% ωστόσο θεωρεί ακόμα ότι ο καταρχήν ρόλος μιας γυναίκας είναι αυτός της μάνας.

Ευρέως αποδεκτοί πλέον οι ομόφυλοι γάμοι (52,6% υπέρ, με το ποσοστό να μειώνεται στο 41,4% αναφορικά με τις παιδοθεσίες από ομόφυλα ζευγάρια αλλά να θεωρείται και πάλι αναλογικά υψηλό).

Ενώ, όμως, ένα 65,2%  συμφωνεί ότι τα παιδιά νόμιμων μεταναστών ή προσφύγων που γεννήθηκαν στη χώρα πρέπει να έχουν δικαίωμα στην ελληνική ιθαγένεια, σχεδόν επτά στους δέκα (69,8%) βρίσκουν τον αριθμό των μεταναστών «υπερβολικά μεγάλο», παρότι τα στοιχεία δεν συνηγορούν σε κάτι τέτοιο και σχεδόν τρεις στους δέκα συμπατριώτες μας (29,4%) συμφωνούν με τις επαναπροωθήσεις στα σύνορα, ακόμα κι αν αυτές στοιχίζουν ζωές!

Ανησυχητικά υψηλοί παρουσιάζονται, τέλος, οι «δείκτες» αντισημιτισμού και αντιτσιγγανισμού (ένα 55,5% φρονεί ότι «οι Εβραίοι κινούν τα παγκόσμια νήματα» και ένα 54,8% διαφωνεί ότι οι Ρομά μπορούν να ενσωματωθούν), το ίδιο και τα ποσοστά όσων πιστεύουν στον περιορισμό του δικαιώματος των συγκεντρώσεων (43,2%), στα «λυμένα χέρια» της αστυνομίας (51,3%) και στην επαναφορά της θανατικής ποινής (49,2%).

Η πανελλαδική αυτή έρευνα κοινής γνώμης πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την εταιρεία ερευνών aboutpeople από τις 10 έως 14 Ιουνίου 2022, σε δείγμα 1001 ατόμων, με τη μέθοδο των ηλεκτρονικών συνεντεύξεων μέσω διαδικτύου, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ρόζα Λούξεμπουργκ – Παραρτήμα Ελλάδας.

Τα συμπεράσματά της θα παρουσιαστούν τη Δευτέρα 4 Ιουλίου στις 19:30 στη Δημοτική Αγορά της Κυψέλης σε εκδήλωση  με τίτλο «Ακροδεξιές τάσεις στην ελληνική κοινωνία: Πού βρισκόμαστε σήμερα;».

Στη συζήτηση που θα συντονίσει ο διευθυντής του Σημείου Κωστής Παπαϊωάννου συμμετέχουν οι Ρόζα Βασιλάκη, ερευνήτρια, Βασιλική Γεωργιάδου, καθηγήτρια Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, Γιάννης Μπαλαμπανίδης, συγγραφέας, διδάκτορας Πολιτικής Επιστήμης, Λευτέρης Παπαγιαννάκης, διευθυντής του Ελληνικού Συμβουλίου για τους Πρόσφυγες, Παντελής Φλατσούσης, σκηνοθέτης και Έλενα-Όλγα Χρηστίδη, ψυχολόγος, επιστημονική συνυπεύθυνη του Orlando LGBT+, ενώ τα ευρήματα θα παρουσιάσει ο managing director της about people, Πέτρος Ιωαννίδης.

ΔΕΙΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΣΗΜΕΙΟΥ ΕΔΩ:

Θέματα
0

ΜΑΡΑΘΩΝΙΟΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ευάγγελος Γκουντούφας: «Δεν είναι οι ανεμογεννήτριες η αιτία για τις πυρκαγιές»

Άκου την επιστήμη / «Δεν είναι οι ανεμογεννήτριες η αιτία για τις πυρκαγιές»

Γιατί αφού μάθαμε να ζούμε με τους σεισμούς, δεν έχουμε μάθει να ζούμε με τις φωτιές και τα ακραία φαινόμενα; Τελικά, καταστρέφουν ή όχι τα δάση οι αναδασώσεις; Ο γενικός διευθυντής Δασών και Δασικού Περιβάλλοντος της Γενικής Γραμματείας Δασών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Ευάγγελος Γκουντούφας εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ζίζεκ στα 75: «Είναι ηλίθιο και ταπεινωτικό να είσαι γέρος»

Οπτική Γωνία / Ο Ζίζεκ στα 75: «Μην κοιτάς βαθιά μέσα σου, θα ανακαλύψεις μόνο σκατά»

«Είναι ηλίθιο και ταπεινωτικό να είσαι γέρος» δηλώνει σε συνέντευξή του στον Telegraph ο διάσημος Σλοβένος φιλόσοφος, ο οποίος πιστεύει επίσης ότι είμαστε πλέον πολύ κοντά σε ένα είδος «ήπιου φασισμού», όπως γράφει στο νέο βιβλίο του.
THE LIFO TEAM
Είναι ο καρκίνος του μαστού μια αόρατη αναπηρία;

Ζούμε, ρε! / Είναι ο καρκίνος του μαστού μια αόρατη αναπηρία;

Πόσο εύκολα μπορεί τελικά να μιλήσει για το βίωμά της στους γύρω της μια γυναίκα που έχει περάσει καρκίνο του μαστού και τι ρόλο μπορεί να παίξει η συμμετοχή της σε μια θεατρική ομάδα στην εύρεση νέου νοήματος ζωής; Η σκηνοθέτιδα και ηθοποιός Αθηνά Παππά συζητά με τη Χρυσέλλα Λαγαρία και τον Θοδωρή Τσάτσο για τον καρκίνο του μαστού, το θέατρο και τη νέα της παράσταση «Η κουκούλα».
THE LIFO TEAM
To μυστήριο της δολοφονίας της πλούσιας Πλακιώτισσας Μοσχούλας Βάθη

Αληθινά εγκλήματα / To μυστήριο της δολοφονίας της Μοσχούλας, της πλούσιας Πλακιώτισσας

O Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται κάτω από ποιες συνθήκες βρέθηκε νεκρή έξω από την πόρτα του διαμερίσματός της στην Πλάκα η 73χρονη γυναίκα, μια υπόθεση που προκάλεσε αίσθηση τον Μάρτιο του 1989.
Φωτεινή Τσαλίκογλου: «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ναρκώνουν το βλέμμα και τη σκέψη μας»

Άκου την επιστήμη / «Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ναρκώνουν το βλέμμα και τη σκέψη μας»

Ζούμε σε μια εποχή που κυνηγάμε την τελειότητα; Είμαστε καταδικασμένοι να ζούμε μέσα στην απιστία; Και τι ρόλο παίζει στη ζωή μας ένα τραυματικό γεγονός; Η ομότιμη καθηγήτρια ψυχολογίας του Παντείου Πανεπιστημίου και συγγραφέας, Φωτεινή Τσαλίκογλου, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Υπόθεση Σκολαρίκου: Μια δολοφονία, ένας αθώος στη φυλακή και το δικαστικό θρίλερ που ακολούθησε

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Σκολαρίκου: Μια δολοφονία, ένας αθώος στη φυλακή και ένα δικαστικό θρίλερ

Ο Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται την εν ψυχρώ δολοφονία του 52χρονου Γιάννη Σκολαρίκου, διευθυντή του ΟΤΕ Παλαιού Φαλήρου, που, ένα χειμωνιάτικο πρωί σαν όλα τ’ άλλα, ξεκίνησε για τη δουλειά του και δεν έφτασε ποτέ.
THE LIFO TEAM
«Μαμά, κάποιοι ανέβασαν γυμνή φωτογραφία μου στα σόσιαλ»

Podcast / «Μαμά, κάποιοι ανέβασαν γυμνή φωτό μου στα σόσιαλ»

Τι κάνεις όταν κυκλοφορεί γυμνή φωτογραφία του παιδιού σου στο διαδίκτυο; Ποια είναι τα βήματα για να σταματήσεις κάτι που τρέχει πιο γρήγορα κι από φωτιά σε πευκόδασος; Η Τζούλη Αγοράκη μιλά με τον αστυνόμο Χαράλαμπο Καρρά και τον ψυχολόγο Γιώργο Νάκο της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Τρώμε έντομα και δεν το γνωρίζουμε;

Radio Lifo / Τρώμε έντομα και δεν το γνωρίζουμε;

Η Ντίνα Καράτζιου συζητά με τον Αντώνη Τσαγκαράκη, επίκουρο καθηγητή Γεωργικής και Παραγωγικής Εντομολογίας στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τα έντομα που έχουν εγκριθεί από την Κομισιόν ως τρόφιμα, καθώς και για τους λόγους πίσω από αυτή την απόφαση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Χριστόφορος Χαραλαμπάκης: «Σήμερα στην Αθήνα μιλιούνται περίπου 120 γλώσσες»

Άκου την επιστήμη / «Στη σημερινή Αθήνα μιλιούνται περίπου 120 γλώσσες»

Είναι η ελληνική γλώσσα η αρχαιότερη της Ευρώπης; Υπάρχουν χυδαίες λέξεις ή χυδαίες σκέψεις; Και γιατί το σχολείο αναπαράγει τον κακό μας εαυτό; Ο καταξιωμένος γλωσσολόγος και ακαδημαϊκός, Χριστόφορος Χαραλαμπάκης, εξηγεί στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Υπόθεση Νικολαΐδη - Καλαθάκη: Το θρίλερ της διπλής εξαφάνισης στο Σέσι Γραμματικού

Αληθινά εγκλήματα / Υπόθεση Νικολαΐδη - Καλαθάκη: Το θρίλερ της διπλής εξαφάνισης στο Σέσι Γραμματικού

Ο δημοσιογράφος Νίκος Τσέφλιος ερευνά και αφηγείται μια υπόθεση που έγινε γνωστή από τα μέσα ενημέρωσης στα τέλη της δεκαετίας του ’90 και η οποία παρέμεινε για πολλά χρόνια στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας.
THE LIFO TEAM
Παραμένουν αδιάκριτα τα βλέμματα ή έχει εξαλειφθεί το στίγμα της αναπηρίας στην ελληνική επαρχία;

Ζούμε, ρε! / Παραμένουν αδιάκριτα τα βλέμματα ή έχει εξαλειφθεί το στίγμα της αναπηρίας στην ελληνική επαρχία;

Πόσο προσβάσιμη είναι η ελληνική επαρχία για τα ΑμεΑ; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν το θέμα με καλεσμένους τον Κώστα Σαρρή που ζει μόνιμα στην Τρίπολη και τον Γιάννη Φωτάκο, φοιτητή στην Καλαμάτα.
THE LIFO TEAM
Νικόλας Σεβαστάκης: «Στην αριστερά υπάρχει κρίση ιδεών και προσανατολισμού»

LiFO politics / Νικόλας Σεβαστάκης: «Στην αριστερά υπάρχει κρίση ιδεών και προσανατολισμού»

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του νέου δεξιού ριζοσπαστισμού και γιατί υποχώρησε το κίνημα της παγκοσμιοποίησης; Ο καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος της LIFO μιλάει στη Βασιλική Σιούτη για τη νέα πολιτική συγκυρία και τα χαρακτηριστικά της.
THE LIFO TEAM
«Παραγγελιά ρε!»: Χάος και θάνατος για ένα ζεϊμπέκικο στη «Νεράιδα» της Κυψέλης

Αληθινά εγκλήματα / «Παραγγελιά ρε!»: Χάος και θάνατος για ένα ζεϊμπέκικο του Κοεμτζή στη «Νεράιδα» της Κυψέλης

O Νίκος Τσέφλιος αφηγείται το τριπλό έγκλημα του Νίκου Κοεμτζή, του ανθρώπου που ένα Σαββατόβραδο, τον Φλεβάρη του 1973, αιματοκύλισε τη «Νεράιδα της Αθήνας» στην οδό Αγίου Μελετίου, μαχαιρώνοντας μέχρι θανάτου δύο χωροφύλακες και έναν φανοποιό.
THE LIFO TEAM