Της Αλεξάνδρας Κασσίμη, από το skai.gr
Ο χρόνος που απαιτείται για να διανύσει κανείς διαδρομές οι οποίες στο παρελθόν «συνοδεύονταν» από έντονο μποτιλιάρισμα έχει περιοριστεί σημαντικά. Η ανεργία, η μείωση των εξόδων για ψυχαγωγία και το υψηλό κόστος χρήσης και συντήρησης των Ι.Χ. έχουν μειώσει τη συνολική κινητικότητα, περιορίζοντας την εκτεταμένη χρήση Ι.Χ. που παρατηρούνταν μέχρι πρότινος.
Αποτέλεσμα είναι οι συνθήκες κυκλοφοριακής ασφυξίας, που ήταν από τα κύρια χαρακτηριστικά της πρωτεύουσας, να μην αποτελούν πλέον αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής ροής της πόλης. Ωστόσο, οι συχνές συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας που έχουν ως συνέπεια το κλείσιμο δρόμων και τα συνεχόμενα κύματα απεργιών στα μέσα μαζικής μεταφοράς υπενθυμίζουν στους Αθηναίους τον παλιό εαυτό της πόλης.
Αύξηση ταχύτητας
Ο μέσος χρόνος διαδρομής μειώθηκε κατά 20% το 2012 σε σύγκριση με το 2009, ενώ κατά τις ώρες αιχμής η πτώση αγγίζει το 60%, σύμφωνα με τα στοιχεία του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής. Στο κέντρο της πόλης παρατηρήθηκε η μικρότερη αύξηση της μέσης ταχύτητας κίνησης κατά τις ώρες αιχμής, που διαμορφώθηκε στο 6,5%, ενώ η μεγαλύτερη αύξηση της ταχύτητας παρατηρήθηκε στη λεωφόρου Κηφισού προς τον Πειραιά που ξεπέρασε το 20%, μεταξύ 2009 και 2012.
Στο 17% ενισχύθηκε η ταχύτητα στις διαδρομές από τη λεωφόρο Αθηνών προς το κέντρο και στη λεωφόρο Αλεξάνδρας προς τη λεωφόρο Κηφισίας. Η κίνηση προς Νότο φαίνεται ότι έχει περιοριστεί σημαντικά, καθώς η μέση ταχύτητα κίνησης αυξήθηκε από τη λεωφόρο Ποσειδώνος προς τη Γλυφάδα κατά 17%.
Ανεπαίσθητη αύξηση της ταχύτητας παρατηρείται στη λεωφόρο Συγγρού προς το κέντρο και προς τη λεωφόρο Ποσειδώνος. Με ταχύτητες αυξημένες κατά μόλις 6% κινήθηκαν, το 2012 σε σχέση με το 2009, τα οχήματα από τη λεωφόρο Κατεχάκη προς τη λεωφόρο Μεσογείων, τον Καρέα και τον Σταυρό.
Η ανάλυση των στοιχείων μεταβολής των μέσων χρόνων διαδρομής ανά έτος που παρουσιάστηκαν σε ημερίδα του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) καταδεικνύει ότι η μεγαλύτερη μείωση παρατηρήθηκε μεταξύ 2011 και 2012, οπότε ανήλθε στο 10%. Μεταξύ 2010 και 2011 η μείωση των χρόνων διαδρομής διαμορφώθηκε στο 5% έναντι 9% μεταξύ 2009 και 2010.
Οι συγκοινωνιολόγοι επιμένουν ότι η γενεσιουργός αιτία βελτίωσης της κυκλοφοριακής εικόνας της πόλης δεν μπορεί να εκληφθεί ως θετική εξέλιξη. Σηματοδοτεί ωστόσο μια διαφοροποίηση στις συνήθειες των Αθηναίων, οι οποίοι φαίνεται ότι στρέφονται σταδιακά προς τη συστηματικότερη χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς εγκαταλείποντας τα Ι.Χ. τους αλλά και τα ταξί.
Στοιχεία έρευνας
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με έρευνα που παρουσιάστηκε στην ημερίδα του ΣΕΣ, το 60% των μετακινούμενων θεωρεί ότι η τιμή το εισιτηρίου των ΜΜΜ είναι υψηλή, ενώ αντίστοιχη άποψη για το κόστος χρήσης των ταξί έχει το 88%. Γενικότερα, παρατηρείται πτωτική τάση της συστηματικής χρήσης του Ι.Χ., όπως επισημαίνουν οι συγκοινωνιολόγοι, ενώ ανοδική είναι η τάση της χρήσης του λεωφορείου.
Έδαφος φαίνεται ότι κερδίζουν και τα δίκυκλα αλλά και η πρόθεση των ερωτηθέντων να μετακινούνται πεζή. Σε περίπτωση που υπήρχαν νυχτερινά δρομολόγια λεωφορείων, το 59% των μετακινούμενων δήλωσε ότι θα τα χρησιμοποιούσε συστηματικά για τα «νυχτοπερπατήματα». Για την περαιτέρω ενίσχυση της χρήσης των αστικών συγκοινωνιών οι συγκοινωνιολόγοι προτείνουν τη χάραξη νέας τιμολογιακής πολιτικής, η οποία θα ορίζει ακριβότερο εισιτήριο για μία μόνο διαδρομή, σε μια προσπάθεια ώθησης των επιβατών στη συστηματική και πολλαπλή χρήση των μέσων.
Επιτακτική επίσης κρίνουν την ανάγκη εντατικοποίησης των ελέγχων κατά της εισιτηριοδιαφυγής καθώς αυτή επιβαρύνει τους συγκοινωνιακούς φορείς περιορίζοντας τις δυνατότητες ανάπτυξης των προσφερόμενων υπηρεσιών των εταιρειών.
σχόλια