Amy Winehouse: Black is black...

Facebook Twitter
0

του Νίκου Κυριακίδη από την Αυγή

 

Οι σταρ δεν είναι “αυτοαπασχολούμενοι”. Ελεύθεροι επαγγελματίες ή κάτι τέτοιο, όπως νομίζουν οι περισσότεροι. Είναι εμπόρευμα για πλατιά κατανάλωση. Το πουλάνε οι ίδιοι στο παζάρι των ψευδαισθήσεων, απλωμένο σ' έναν πάγκο που δεν τους ανήκει. Τον “εκχωρεί” η βιομηχανία του θεάματος και των ΜΜΕ για όσο καιρό μπορούν να κάνουν επιτυχίες και σκάνδαλα. Έπειτα ακολουθεί το “μαύρο” της σιωπής. Της απραξίας, της παραίτησης, της πτώσης. Βουλιμία για αποσύνθεση...


Αυτό το επάγγελμα δεν αστειεύεται. Δεν κάνει διακρίσεις σε άνδρες, γυναίκες, γκέι. Είναι μια κρεατομηχανή. Ο καθένας μπορεί να αρπάξει την προσωπικότητά σου απ' τον γιακά και να ποδοπατήσει το προϊόν της δημιουργίας σου. Να το κάνει πρωτοσέλιδο στις άθλιες ταμπλόιντ του Μέρντοχ, ερασιτεχνικό βίντεο στο YouTube, TV host στο σόου της Όπρα Ουίνφρεϊ, μουσικό χαλί σε διαφημίσεις για μπλε και πράσινους κόκκους...

Η μουσική βιομηχανία είναι όπως κάθε άλλη φάμπρικα. Έχει “εργάτες” που δουλεύουν ξοδεύοντας την ψυχή τους στον διάβολο, για να “κόβει” η ίδια σουξέ και να πουλάει τα κομματάκια τους στη μεγάλη λαϊκή της “ειδωλολατρίας” και της μαζικής κουλτούρας. Από κοντά κι ο εσμός των παράσιτων, που προσπαθεί ν' αρπάξει ένα κομμάτι “διασημότητας” για πάρτη του για να βγάλει το καθημερινό μεροκάματο. Χαμένοι στον λαβύρινθο, αργά ή γρήγορα οι πιο αδύναμοι “υπηρέτες” της μηχανής της εφήμερης δόξας θα φαγωθούν από τον Μινώταυρο της αλλοτρίωσης.

 

Η αυθυποβολή, το προσωπικό παραμύθιασμα που απαιτεί ο “μύλος” αυτής της βιομηχανίας για να γυρίσει και να αλέσει το ταλέντο των ταλαντούχων, να το κάνει δίσκο, συναυλία, δόξα, χρήμα, έχει πάνω του αυτοκόλλητο που γράφει “προσοχή, δηλητήριο”. Περιέχει τοξικά συστατικά ανακατεμένα με τους καταραμένους μύθους: Sex, drugs, rock' n roll- Live fast, die young... Εξάρτηση από ουσίες, αλκοόλ και αυτοκαταστροφή. Ανθρωποθυσίες σε διονυσιακές τελετές. Κάθε “υπάλληλος” αυτής της αλλοτριωτικής βιομηχανίας ακροβατεί σε τεντωμένο σχοινί που μπορεί να σπάσει οποιαδήποτε στιγμή. Πρέπει να διαβάσει τον χάρτη του μυαλού του, να βρει το σημείο που θα βάλει τη βιολογική και ψυχική λειτουργία του σε safe mode για να μην καταλήξει η αυθυποβολή του σε αυτοεκπληρούμενη προφητεία... Για να μη δει ξαφνικά τον “βαρκάρη” να ξεπροβάλει μπροστά του μέσα απ' την ομίχλη και να του λέει “κάνε γρήγορα, πλήρωσέ με τώρα”...

 

 

Ανατριχιαστική παντομίμα...


Η Έιμι, όπως και πολλοί άλλοι νέοι και ταλαντούχοι “εργαζόμενοι” στη μουσική βιομηχανία που έφυγαν πριν την ώρα τους, δεν μπόρεσε ή δεν ήξερε να διαβάσει τον χάρτη του μυαλού της. Κανείς δεν ενδιαφέρθηκε πραγματικά να της τον δείξει. Η ανατριχιαστική παντομίμα μιας εξαρτημένης αλκοολικής που πεθαίνει σε κοινή θέα ρούφηξε αχόρταγα την προσοχή του πλήθους. Η αρρώστια που την οδήγησε στην άβυσσο δεν έγινε ποτέ θέμα. Αντίθετα, έγιναν θέμα (και θέαμα) τα κιτς τατουάζ της, τα μεθύσια της, τα μπλεξίματά της με τον νόμο και η καταστροφική σχέση της με τον πρώην σύζυγό της Blake Fielder-Civil, έναν τυχάρπαστο που αυτοσυστηνόταν ως “πρώην βοηθός παραγωγής” σε μουσικά βίντεο. Η αρρώστια της ήταν η γκροτέσκο ιστορία που προκαλούσε το χαιρέκακο ενδιαφέρον του πλήθους, εξαερώνοντας το ουσιαστικό ενδιαφέρον για έναν άνθρωπο που υποφέρει.


Αυτό που κάνει την Amy Winehouse να διαφέρει από τους έκλυτους ροκ σταρ του '60 και του '70, ήταν ο δημόσιος χαρακτήρας των υπερβολών της και των αντίστοιχων πράξεών της. Μ' αυτή τη συμπεριφορά, η Έιμι δεν είχε να αντιμετωπίσει μόνο τον συρφετό των παπαράτσι, αλλά και το ίδιο το αδηφάγο κοινό της. Δεν ήταν λίγοι οι “περίεργοι” που την κυνηγούσαν με τις κάμερες των κινητών για να απαθανατίσουν τις τακτικές μεταμεσονύχτιες εξορμήσεις της σε συνοικιακά μίνι-μάρκετ του βόρειου Λονδίνου όπου αγόραζε σκληρά ποτά και βαριά τσιγάρα. Έζησε κυριολεκτικά τη σύντομη, μετά-επιτυχία, ζωή της, σε δημόσια θέα.

 

Διάσημη στα 21, νεκρή στα 27...


Το πορτραίτο της φιλοτεχνήθηκε μετά θάνατον, οι ατέλειες ρετουσαρίστηκαν. Το πακέτο συσκευάστηκε και είναι έτοιμο να γίνει μύθος. Τα κατάφερε με μια φωνή “καμπάνα”, μετενσάρκωση της Shirley Bassey, με την απέριττη macho χροιά ενός υποθετικού θηλυκού Σινάτρα (!) και με μόλις δύο προσωπικά άλμπουμ: Το Frank, του 2003, με το οποίο έκανε το ντεμπούτο της, και το μεγάλο σουξέ της, Back to Βlack, το 2006, που κέρδισε με το σπαθί του πέντε Grammy. Και τα δύο έχουν “γονίδια” για να γίνουν από τα πιο σημαντικά άλμπουμ αυτής της δεκαετίας. Σημαντικά, γιατί έφεραν πάλι στο προσκήνιο, στο κέντρο της προσοχής, τη μουσική, τον στίχο, τη φωνή, την ερμηνεία, κάνοντας ένα μεγάλο μέρος της mainstream δισκογραφίας να μοιάζει με ασήμαντο και αδιάφορο σκουπιδαριό.

 

Ειδικά το Black to Black καταπλήσσει με την πειστικότατη αναβίωση της vintage soul και R'n'B ατμόσφαιρας της χρυσής εποχής της Motown, ακολουθώντας πιστά τα ενορχηστρωτικά πρότυπά της, τη χαρακτηριστική μείξη με τη φωνή να “σκεπάζει” την ορχήστρα, ακόμα κι εκείνη τη λεπτή αρμονική παραμόρφωση του ήχου που ήταν η “ταυτότητα” σχεδόν όλων των LP της θρυλικής δισκογραφικής του Αφροαμερικανού πρώην εργάτη αυτοκινητοβιομηχανίας του Ντιτρόιτ, Μπέρι Γκόρντι. Όχι όμως μόνο αυτό. Η Έιμι ξανάφερε στην κυρίαρχη μουσική σκηνή το αντισυμβατικό στυλ του ροκ σταρ. Φορτώθηκε τις ατέλειες της προσωπικότητάς της, τις αδυναμίες και τις εξαρτήσεις της, σε μια εποχή που όλοι οι “συνάδελφοί” της προσπαθούν σκληρά να προβάλλουν την εικόνα της τελειότητας. Ποιος μπορεί να είναι εκατό τα εκατό σίγουρος πως κι αυτό δεν ήταν μέρος του γενικότερου μάρκετινγκ; Σίγουρα όμως δεν ήταν μάρκετινγκ η μουσική της. Και η αυθεντική contralto φωνή της που έδωσε διαχρονική υπόσταση σ' αυτή τη μουσική. “Η Έιμι είναι ωμά ειλικρινής στα τραγούδια της”, είχε πει ο παραγωγός του Back to Black Mark Ronson σε ένα αφιέρωμα του αμερικανικού μουσικού περιοδικού "Rolling Stone" στη Βρετανίδα τραγουδίστρια, τον Ιούνιο του 2007.

 

Μια από τις καλύτερες ερμηνείες της 'Ειμι στη δισκογραφία, όπου ξεδιπλώνονται ανεπιτήδευτα όλες οι μεγάλες φωνητικές και ερμηνευτικές αρετές της, το κομμάτι Will You Still Love me Tomorrow, είναι αναμφίβολα ένα ξεχασμένο διαμάντι. Περιέχεται στο σάουντρακ της ταινίας Bridget Jones, The Edge of the Reason, μιας βρετανικής ρομαντικής κομεντί που προβλήθηκε το 2004. Πρόκειται για διασκευή του “κλασικού” τραγουδιού τoυ “μαύρου” γυναικείου φωνητικού τρίο The Shirelles. Πρωτοκυκλοφόρησε στις ΗΠΑ το 1960 και έκτοτε διασκευάστηκε από τους Dusty Springfield, Brian Ferry, Elton John κ.ά.

“Σ' το 'πα, είχα μπελάδες... Ξέρεις πως δεν είμαι το καλό κορίτσι” (You Know I'm No Good)... "Θα μπορούσε να είναι όλη σου η ζωή, αλλά τελειώνει μ' ένα πήδημα της μιας νύχτας" (Fuck Me Pumps). Άλλωστε “η αγάπη είναι ένα παιχνίδι για χαμένους” (Love is a Loosing Game)... Ευτυχώς “τα δάκρυα στεγνώνουν από μόνα τους” (Tears Dry on Their Own)...

 

Και το μαύρο, είναι μαύρο, Έιμι, όπως ήταν πάντα...

 

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ