H χορεύτρια Χρυσούλα Ζώκα, της "Οδού Ονείρων", απεβίωσε χθες στα 86 της

H χορεύτρια Χρυσούλα Ζώκα, της "Οδού Ονείρων", απεβίωσε χθες στα 86 της Facebook Twitter
Η Σπεράντζα Βρανά, η Καίτη Μπελίντα και η Χρυσούλα Ζώκα (ίδια η Μαρία Κάλας) παίζουν χαρτιά στο καμαρίνι του ''Ακροπόλ''.
3

 

Ένας ακόμη θάνατος που πέρασε χθες μάλλον με ''ψιλά γράμματα'' είναι κι αυτός της σημαντικής χορεύτριας Χρυσούλας Ζώκα, η οποία υπήρξε γνωστή για δύο λόγους κυρίως: Για το ό,τι στάθηκε επί μισό αιώνα στο πλευρό του συζύγου της, του ηθοποιού Γιώργου Φούντα και για τη συμμετοχή της στη θρυλική ''Οδό Ονείρων'' του Μάνου Χατζιδάκι και του Μίνου Αργυράκη το 1962.

 

Η καριέρα της Ζώκα ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1940 ως μόνιμη παρτενέρ του χορευτή - χορογράφου Μανώλη Καστρινού (1917 - 1979). Οι δυο τους άφησαν εποχή χορεύοντας σε έργα πρόζας, σε χοροδράματα, αλλά και σε κινηματογραφικές ταινίες της εποχής. Στο παρακάτω απόσπασμα, βλέπουμε το καλλιτεχνικό ζευγάρι όταν εμφανίστηκε στην κωμωδία ''Γλέντι, λεφτά κι αγάπη'' (1955) του Νίκου Τσιφόρου. Η χορογραφία, βασισμένη στη μουσική του Μιχάλη Σουγιούλ, ήταν του Καστρινού:

 

 

Ένα χρόνο πριν, το ΄54, η Ζώκα είχε γνωρίσει τον Γιώργο Φούντα και ο έρωτας υπήρξε κεραυνοβόλος. Λέγεται μάλιστα πως παρ' όλο που η Ζώκα εκείνον τον καιρό μεγαλουργούσε στο πλάι του Καστρινού, στο ''Ακροπόλ'' και σ' άλλα μεγάλα θέατρα, δέχτηκε να παντρευθεί τον ανερχόμενο τότε ηθοποιό και να συζήσουν σε μία μικρή γκαρσονιέρα. Διόλου τυχαίο που έμειναν μαζί μέχρι το 2010, δηλαδή μέχρι το θάνατο του Φούντα. Καρπός του γάμου τους ήταν ο γιός τους, Παναγιώτης, το ένα και μοναδικό παιδί για τη Ζώκα και το τρίτο για τον Φούντα, καθώς από τον πρώτο του γάμο είχε ήδη αποκτήσει άλλα δύο παιδιά.

 

Το 1962 η Χρυσούλα Ζώκα συμμετείχε στην ''Οδό Ονείρων'' που παρουσιάστηκε στο θέατρο ''Μετροπόλιταν'' σε μουσική και κείμενα Μάνου Χατζιδάκι, σκηνοθεσία Αλέξη Σολομού, σκηνικά Μίνου Αργυράκη και χορογραφίες Μανώλη Καστρινού. Τόνοι μελάνι έχουν χυθεί για την παράσταση αυτή, η μουσική και τα τραγούδια της οποίας παραμένουν αγέραστα στο πέρασμα των χρόνων. Εγώ ας παραθέσω ένα μικρό απόσπασμα από συνέντευξη που είχε παραχωρήσει η ηθοποιός Ζωή Φυτούση για το περιοδικό ''Δίφωνο'', τον Ιούνιο του 2005 - απόσπασμα, στο οποίο μνημονεύεται η χορεύτρια Ζώκα, στενή φίλη της Φυτούση, όπως και των άλλων γυναικών που έπαιζαν στην ''Οδό Ονείρων'': Της Ρένας Βλαχοπούλου, της Νίκης Λεμπέση και της Μάρως Κοντού:

 

Κάθε μέρα στις πρόβες της ''Οδού Ονείρων'', ο Μάνος καθάριζε και για τα τριάντα - σαράντα παιδιά που δουλεύαμε. Από το να έχουμε όλοι ένα γενναίο γεύμα, μέχρι το ταξί που ναύλωνε ο ίδιος για να μας μεταφέρει από το θέατρο στα σπίτια μας. Μας έβαζε, θυμάμαι, ανά πέντε άτομα στο ταξί και μας καληνύχτιζε ή μάλλον μας καλημέριζε, αφού οι πρόβες τραβούσαν ως το πρωί. Ένα απ' αυτά τα πρωινά, η Ζώκα η Χρυσούλα που χόρευε στην παράσταση, γύρισε και μού'πε, καθώς ήμασταν στριμωγμένες στο όχημα: ''Πες μου έναν μουσικοσυνθέτη και όχι θεατρώνη που θα έκανε ποτέ το ίδιο''...

 

 

Τάδε έφη Ζωή Φυτούση στο ''Δίφωνο'' και στον γράφοντα πριν από μία δεκαετία, χωρίς πολλές λεπτομέρειες για το τι ακριβώς έκανε η Ζώκα στην ''Οδό Ονείρων'', πέραν του ό,τι απλά χόρευε. Ευτυχώς ο σκηνοθέτης του λυρικού θεάτρου, Βασίλης Νικολαΐδης, που επιμελήθηκε την επανέκδοση του δίσκου της ''Οδού Ονείρων'' σε CD το 2010, μας έδωσε αρκετά περαιτέρω στοιχεία:

 

Η Χρυσούλα Ζώκα ήταν η ''κυρά'' που χόρευε πλάι στο ''νέο'' Μανώλη Καστρινό, ενόσω ο Γιώργος Μαρίνος απέδιδε επί σκηνής το ''Όνειρο παιδιών της γειτονιάς''. Στη συνέχεια, η Ζώκα εμφανιζόταν να χορεύει το ''Αερικό'' που τραγουδούσε ο Γιώργος Ζωγράφος και που μπήκε ως οργανικό στο δίσκο της ''Οδού Ονείρων'' - αν και το ''Αερικό'' πέρασε στη δισκογραφία με τη φωνή της Νάνας Μούσχουρη, ως πρώτη επίσημη ηχογράφηση θεωρείται αυτή στη ''Μυθολογία'' (1966) με τον Γιώργο Ρωμανό και με ελαφρώς αλλαγμένους τους στίχους του Νίκου Γκάτσου. Στο ίδιο έργο, σε ένα άλλο σκετς, η Ζώκα υποδύθηκε το ''Άστρο της Ανατολής'', χορεύοντας το ομότιτλο μουσικό θέμα του Χατζιδάκι που αργότερα χρησιμοποιήθηκε στο σάουντρακ της ταινίας ''Τοπ Καπί'' και που επίσης έγινε τραγούδι με τους στίχους του Άκου Δασκαλόπουλου (το ''Μαγικό χαλί'' που ηχογραφήθηκε με τη Φλέρυ Νταντωνάκη και εντάχθηκε στα ''Λειτουργικά''). Σε εκείνο το σκετς, η Ρένα Βλαχοπούλου τραγουδούσε το ''Άστρο της Ανατολής'' με άλλους στίχους, του Χατζιδάκι, υμνώντας την αγαλμάτινη ομορφιά της χορεύτριας! Δυστυχώς κι αυτό το τραγούδι μπήκε ως οργανικό στο δίσκο της ''Οδού Ονείρων''.

 

Τα τελευταία χρόνια η Χρυσούλα Ζώκα είχε αποσυρθεί στo σπίτι της βιώνοντας τον πόνο της απώλειας του Γιώργου Φούντα. Χτυπημένη από τον καρκίνο έφυγε από τη ζωή χθες, Πάσχα του 2015, έχοντας δίπλα της τον γιο της, Πάνο. Ήταν 86 ετών, κομψή και ωραία κυρία μέχρι το τέλος.

 

 

_________

Ευχαριστούμε τον θεατρολόγο και ερευνητή του ελαφρού τραγουδιού, Απόστολο Πούλιο, για την παραχώρηση του φωτογραφικού υλικού από το εξαιρετικό blog του, ''Ρένα Βλαχοπούλου''

Αρχείο
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Ήταν Δεκέμβριος του 1965 και ήμουν 10 ετών. Η οικογένεια, έκανε "ρεβεγιόν" στις 24/12 στην "Παληά Αθήνα" και στις 31/12 στου "Μοστρού".Η θεία Κούλα είχε απειλήσει να μην παραστεί αν δεν ερχόντουσαν και τα (μικρά) παιδιά.Έτσι βρέθηκα να παρακολουθώ δύο "επιθεωρήσεις πίστας" της εποχής.Χώροι μικροί, ζωντανή ορχήστρα, πρώτο τραπέζι πίστα, τα"μικρά" μπροστά. Λυκούργος Μαρκέας, Καίτη Μπελίντα, Ρένα Βλαχοπούλου, κ.ά. όλα τα πρώτα ονόματα μετά το θέατρο "ντουμπλάρανε" στην νύχτα.Στο ένα άπό τα δύο κέντρα χόρευε ο Μανώλης Καστρινός με την Χρυσούλα Ζώκα. Έντονη και νευρώδης προσωπικότητα εκείνος, μιά αγαλματώδης οπτασία εκείνη. Χόρευαν σε απόσταση αναπνοής από το κοινό. Θυμάμαι το κατάμαυρο πουκάμισό του και το έντονο βλέμμα του. Την κορμοστασιά και την χάρη εκείνης, την αίσθηση των ατέλειωτων ποδιών μέσα από το δικτυωτό καλσόν στο χρώμα του δέρματος. Και βέβαια το ΗΘΟΣ, που απέπνεαν και οι δύο.Εις χαρίεσσαν μνήμην.