Το Χέρι, μία χειροποίητη παράσταση

Facebook Twitter
0

  Η συγγραφέας και σκηνοθέτις Έλενα Πέγκα που μετέφρασε Το χέρι του Τιμ Κράουτς και έστησε μία παράσταση με τα ελάχιστα δυνατά μέσα, με συμβατικούς φωτισμούς, και ερμηνεύτρια την εξαιρετική Θεοδώρα Τζήμου, είχε να μου πει τα εξής:

 

Τι πραγματεύεται Το χέρι ; Είναι ένα έργο για ένα χέρι, για έναν άνθρωπο ή για όλους τους ανθρώπους;

Το έργο πραγματεύεται τις συνέπειες που είχε η ζωή ενός ανθρώπου που από μικρή ηλικία αποφάσισε να σηκώσει το χέρι του ψηλά και να το κρατήσει ψηλά για όλη του την ζωή.  Μετά απο τριάντα χρόνια αυτό το πλάσμα έχει γίνει αντικείμενο μελέτης γιατρών καθώς έχει παραμορφώσει το σώμα του και καταστρέψει την υγεία του και ταυτόχρονα είναι διασημότητα στον βαμπιρικό κόσμο της σύγχρονης τέχνης διεθνώς.  «Είναι τρελό πως μία άδεια και αθώα κίνηση μπόρεσε να έχει τέτοιο αποτέλεσμα», λέει και ο ίδιος ο ήρωας σε μία στιγμή προς το τέλος του έργου. Είναι ένα έργο για ένα χέρι και για έναν άνθρωπο καθώς παρακολουθούμε μία συγκεκριμένη ζωή που είναι στα άκρα.  Αλλά η ζωή αυτή αφορά όλους τους ανθρώπους γιατί δεν πρόκειται για μία βιογραφία αλλά για μία αλληγορία.  Ολοι έχουμε την ανάγκη να μας προσέξουν, να διαμαρτυρηθούμε, να γίνει ορατή η διαμαρτυρία μας, η διαφορετικότητα μας, και αποδεκτή με ό,τι κόστος προυποθέτει κάτι τέτοιο.    

 

 

Όταν το πρωτοείδες ή το πρωτοδιάβασες, τι ήταν εκείνο που σε άγγιξε πιο πολύ;

Το πείσμα του ήρωα, η ευχαρίστηση και το νόημα που έβρισκε σε αυτό που έκανε.  «Οταν δεν έκανα κάτι, ένιωθα πως κάτι έκανα», μας λέει αφοπλιστικά. 

 

Θα λέγαμε ότι είναι ένα έργο για τη διαφορετικότητα; Για την αυτονόμηση; Για την υπαρξιακή ανασφάλεια ως το ποιοι είμαστε και ποια είναι η ουσία της ταυτότητας μας ;

Ναι είναι για όλα αυτά.  Και για την διαφορετικότητα και για την αυτονόμηση και για την ουσία της ταυτότητας μας που ξεκινά απο το σώμα μας – την ηδονή και τον πόνο του σώματος μας- και τι κάνουμε με αυτά και για αυτά. Στη συνέχεια το έργο είναι και ένα σχόλιο για την σύγχρονη τέχνη.  Σχολιάζει την ευκολία και την αναισθησία με την οποία καλιτέχνες, επιμελητές και έμποροι τέχνης εμπορεύονται την ζωή.

 

 

Γιατί επέλεξες να το ερμηνεύσει γυναίκα ηθοποιός και όχι άντρας όπως στη Βρετανία που το έπαιξε ο ίδιος ο συγγραφέας του, Τιμ Κράουτς;

Πιστεύω πως το έργο γίνεται πιο ακτιβιστικό και πιο συγκινητικό όταν το ερμηνεύει γυναίκα ηθοποιός.  Ισως επειδή μία γυναίκα είναι απο την φύση της ικανή και για μεγαλύτερη σκληρότητα και για περισσότερη τρυφερότητα απο έναν άντρα.

 

Υπήρξε κάποια παράλογη αντίδραση κατά τη διάρκεια των παραστάσεων; Κάποια ενδιαφέρουσα παρατήρηση από θεατή;

Είχαμε θεατές που κλαίγανε ασταμάτητα κατά την διάρκεια της παράστασης. Κάτι τους συγκίνησε εξ αρχής και μετά δεν μπορούσαν να σταματήσουν.  Ισως το κομμάτι που έχει να κάνει με τα παιδικά χρόνια και την οικογένεια. Μία μεγάλη γυναίκα με εγγόνια μας είπε πως σκεφτόταν τα εγγόνια της. «Πόσο τρομακτικά εύκολο είναι στην παιδική φαντασία κάτι να πάει στραβά και να στραβώσουν». Είναι τρομακτικά εύκολο στο αθώο κομμάτι του κάθε ένα μας κάτι να πάει στραβά και να στραβώσουμε. Αυτό το πιστεύω και για λαούς, για ολόκληρες κοινωνίες.   

Ερμηνεύει η Θεοδώρα Τζήμου, η μουσική είναι του Hior Chronic, το styling του Βασίλλη Κοτταρά και οι ειδικές κατασκευές του Valentino Marengo.

 

Κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 9:00 και Κυριακή στις 7:00 στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, Αντισθένους 7 & Σαρύπου, στάση μετρό Συγγρού - Φιξ ,  τηλ. 210-9212900

 

συνέντευξη: Χρήστος Παρίδης

φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ