LIVE!

Ναζιστικός χαιρετισμός. Οι ανοησίες των "νοσταλγών" και η αλήθεια για την προέλευσή του

Ναζιστικός χαιρετισμός. Οι ανοησίες των "νοσταλγών" και η αλήθεια για την προέλευσή του Facebook Twitter
Καθολικοί ιερείς χαιρετούν ναζιστικά. Υπάρχει καμία αμφιβολία; Για όσους θεωρούν τους Έλληνες πολίτες αφελείς, υπάρχει. Γιατί αν πιστέψουμε όσα κατά καιρούς έχει υποστηρίξει η οργάνωση της Χρυσής Αυγής αυτός δεν είναι ναζιστικός χαιρετισμός αλλά πρόκειται για "δωρικό χαιρετισμό"!
16

Από το onalert

Σε ανακοίνωσή της η Χρυσή Αυγή είχε υποστηρίξει στα σοβαρά ότι "το εθνικό καθεστώς του Ιωάννου Μεταξά, που είπε ΟΧΙ στους ξένους εισβολείς και τους πολέμησε στην Πίνδο και την Μακεδονία το 1940-41 είχε καθιερώσει επισήμως τον χαιρετισμό με τεταμένη την δεξιά...Έτσι ακριβώς χαιρετούσαν τότε οι Έλληνες πατριώτες που έδωσαν το αίμα τους για την Ελευθερία της Πατρίδας μας" κατέληγε η ανακοίνωση της Χρυσής Αυγής, "ξεχνώντας" να μας πει ότι τελείως συμπτωματικά εκείνη την περίοδο ακριβώς με τον ίδιο τρόπο χαιρετούσαν οι ναζίδες. Και όχι φυσικά οι πατριώτες που έδωσαν τον αίμα τους αλλά τα "τσιράκια" των Γερμανών , οι ταγματασφαλίτες οι οποίοι στην Ελλάδα έπεσαν στα πολύ μαλακά σε σχέση με την τύχη όσων συνεργάστηκαν με τους ναζί σ΄ όλη την υπόλοιπη Ευρώπη. Πολλοί αντί να τιμωρηθούν παραδειγματικά ...στελέχωσαν τις Ένοπλες Δυνάμεις. Για να μην ξεχνιόμαστε...

Μεταξάς και χαιρετισμός

Στο άρθρο 30 των Γενικών Διατάξεων του Κανονισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας της ΕΟΝ του 1937 αναφέρεται πως «Ο χαιρετισμός αποδίδεται δια ζωηράς προτάσεως της δεξιάς χειρός τεταμένης με δακτύλους ηνωμένους και την παλάμην εις το ύψος του δεξιού οφθαλμού, κατά το πρότυπον του καθαρώς Aρχαίου Eλληνικού χαιρετισμού»...." Αλλά αν υπάρχει κάποιος που να πιστεύει ότι ο χαιρετισμός αυτός επελέγη "εις το πρότυπον του Αρχαίου Ελληνικού χαιρετισμού", να σηκώσει ...το χέρι.

Όπως και η 4η Αυγούστου έτσι και η Χρυσή Αυγή προσπαθεί να πείσει -και πείθει όσους δεν μπερδεύουν ακόμη την 28η Οκτωβρίου με την 25η Μαρτίου- ότι "η ανύψωση της δεξιάς χειρός είναι ο κατεξοχήν δωρικός χαιρετισμός προς τον «Ανατέλλοντα Ήλιο». Όποτε θυμούνται είναι "φανατικοί χριστιανοί", όποτε βολεύει το γυρνάμε στην αρχαιότητα.

Η θεωρία του σπαρτιάτικου χαιρετισμού δεν συνοδεύεται από παραστάσεις και αρχαιολογικά ευρήματα που να αποδεικνύουν τους ισχυρισμούς τους και η θολή μεταξική αναφορά «του καθαρώς Aρχαίου Eλληνικού χαιρετισμού» παραμένει μια ιστορική αυθαιρεσία.

Πριν τον Μεταξά ο Μουσολίνι είναι αυτός που καθιέρωσε στην φασιστική Ιταλία τον "saluto romano" θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να φέρει το καθεστώς του πιο κοντά στους Ρωμαίους προγόνους του. Τα καθεστώτα Μουσολίνι-Μεταξά κάνουν τις ίδιες αναγωγές στο ιστορικό παρελθόν μόνο που ο Μουσολίνι δεν κάνει τίποτε περισσότερο από το να αναπαράγει έναν εικαστικό μύθο που έχει τις ρίζες του όχι στην Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία αλλά σε κάποιους ζωγραφικούς πίνακες του 18ου αιώνα όπου για πρώτη φορά εμφανίζεται η εικόνα του συγκεκριμένου χαιρετισμού.

Ο Martin Winkler στο βιβλίο του "Ο ρωμαϊκός χαιρετισμός. Κινηματογράφος, Ιστορία, Ιδεολογία" αναφέρει:

"Σε κανένα ρωμαϊκό έργο τέχνης -άγαλμα, νόμισμα ή ζωγραφική- δεν αναπαρίσταται ο χαιρετισμός που συναντάται στο Φασισμό, στον Εθνικοσοσιαλισμό ή σε κάποια άλλη συγγενή ιδεολογία. Επίσης είναι άγνωστος και στην Ρωμαϊκή Γραμματεία, δεν αναφέρεται από κανέναν αρχαίο ιστορικό. Ούτε στην περίοδο των Καισάρων, ούτε και στην ρεπουμπλικανική περίοδο."

Σύμφωνα με τους μελετητές ο συγκεκριμένος χαιρετισμός εμφανίστηκε κατά τον 18ο αιώνα σε πίνακες που αναπαριστούσαν σκηνές ρωμαϊκών εποχών, όπως πχ. ο "Oath of the Horatii" του Jacques-Louis David.

Από την Ιταλία και το καθεστώς Μουσολίνι γρήγορα ο χαιρετισμός εξάγεται και στην ναζιστική Γερμανία του Χίτλερ που σπεύδει να τον αντιγράψει βαφτίζοντάς τον "Deutscher Grub" ή και "Hitlergrub" ("γερμανικός χαιρετισμός" και χαιρετισμός του Χίτλερ" αντίστοιχα).

Από την Γερμανία ο χαιρετισμός ταξιδεύει στην Ελλάδα του Μεταξά και στην Ισπανία του στρατηγού Φράνκο. Κοινός παρονομαστής όλων – εκτός του Φράνκο που δεν μιλάει για χαιρετισμούς αρχαίων Ισπανών – η κατασκευή ενός ιστορικού μύθου που ξεπερνά τα όρια της προγονολατρείας.

Τα χρόνια μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ο μύθος του Μουσολίνι θα γνωρίσει μια εξαιρετική αναπαραγωγή μέσα από τα κινηματογραφικά στούντιο του Χόλυγουντ και της Τσινετσιτά καθώς σε κινηματογραφικές υπερπαραγωγές όπως ο Μπεν Χουρ και ο Σπάρτακος οι Ρωμαίοι χαιρετούν σαν «μελανοχίτωνες». Η αναπαραγωγή του μύθου όμως δεν ήταν αρκετή για να απενοχοποιήσει στα μάτια της ιταλικής κοινωνίας τον φασιστικό χαιρετισμό. Στην γείτονα χώρα ο συγκεκριμένος χαιρετισμός αποτελεί προσβολή στην δημοκρατία αφού η δικαιοσύνη δεν δέχεται την δικαιολογία του "saluto romano".

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η αυστηρότητα της Ιταλικής δικαιοσύνης στα περιστατικά φασιστικού χαιρετισμού στα ποδοσφαιρικά γήπεδα όπου συχνά πυκνά κάποιοι νοσταλγοί του παρελθόντος δεν διστάζουν να προτάσσουν «την δεξιά χείρα τεταμένης με δακτύλους ηνωμένους και την παλάμην εις το ύψος του δεξιού οφθαλμού».

Σήμερα, ο χαιρετισμός έχει κηρυχθεί παράνομος σε Ολλανδία, Τσεχία, Αυστρία και φυσικά στην Γερμανία όπου τιμωρείται με τριετή ποινή φυλάκισης.

Αυτά για να μην περνάνε οι αφέλειες των νοσταλγών ...

Αρχείο
16

LIVE!

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

11 σχόλια
Διαφωνώ με τη λογική του άρθρου, γιατί είναι αδύνατο να αποδείξεις εάν κάποιος είναι ναζί η όχι με κριτήρια διαφορετικά από αυτά που είναι χαρακτηριστικά του ναζισμού, δηλαδή η απρόκλητη βία, ο ρατσισμός, η μισαλλοδοξία, η εκμηδένιση της ανθρωπιας και του οίκτου.Ένας ινδοϊστής όταν ζωγραφίζει μια σβάστικα δεν είναι ναζί. Χρησιμοποιεί ένα από τα πανάρχαια σύμβολα της θρησκείας του, που εννοεί μάλιστα την καλή τύχη. http://en.wikipedia.org/wiki/SwastikaΤο θέμα δεν είναι να "καταδείξουμε", όπως επειχείρησε να κάνει ο κ. Μπογδάνος, ότι η ΧΑ είναι ναζιστική/φασιστική. Το επειχείρημα της ΧΑ θα είναι πάλι: είμαστε εθνικιστές και όχι ναζί. Το θέμα είναι ότι στην πράξη, οι διαφορές είναι ελάχιστες ή μηδαμηνές. Εάν δέρνουν μετανάστες ναζιστικά ή εθνικιστικά πιστεύω ότι δεν έχει σημασία. Το θέμα είναι να αποδείξουμε ότι η ΧΑ στηρίζεται στην βαρβαρότητα, την απρόκλητη βία, τη μισαλλοδοξία και δεν έχει να κάνει καμία ρεαλιστική πρόταση επί της ουσίας για την οικονομία, την υγεία, κτλ.
Το κάθε σύμβολο δημιουργείται για ρατσιστικούς λόγους μόνο, έτσι για να ξεχωρίσουνε κάποιοι μεταξύ άλλων! Δεν έχει σημασία η προέλευση του συγκεκριμένου χαιρετισμού, ο σκοπός ήταν πάντα ίδιος. Πολλοί αρχαίοι πολιτισμοί τον χρησιμοποιούσαν.Η εξέλιξή μας θα καθυστερήσει αρκετά εφόσον υπάρχουν αυτά τα εμπόδια.
Δεν έχει καμία απολύτως σημασία αν ο χαιρετισμός, στις ρίζες του, χρησιμοποιήθηκε από τους αρχαίους Έλληνες, τους Ρωμαίους, τους εξωγήινους ή τα βριλ.Όπως και ο αγκυλωτός σταυρός, από μία στιγμή στην ιστορία κι έπειτα, είναι φορτισμένος με ένα πάρα πολύ συγκεκριμένο συμβολισμό. Οτιδήποτε σήμαινε πριν από αυτό παύει να υπάρχει. Τέλος.
Δεν καταλαβαίνω τι προσπαθεί να αποδείξει ο συντάκτης. Δηλαδή αν ήταν πράγματι αρχαιοελληνικός ο χαιρετισμός θα ήταν αποδεκτή η ιδεολογία της ΧΑ; Από το '30 και μετά ο συγκεκριμένος χαιρετισμός έχει ένα συγκεκριμένο συμβολισμό.Το κήρυγμα μίσους είναι παρόν σε όλους τους πολιτικούς χώρους πλέον μόνο που τη θέση των Εβραίων έχουν πάρει οι "τοκογλύφοι" το "Δ Ράιχ" κλπ. Αυτό είναι το πρόβλημα κι όχι οι χαιρετισμοί.
Ο μύθος, αν θυμάμαι καλά, αναπαράχθηκε κατα κόρον και στον Αστεριξ, αφού στα περισσότερα τεύχη οι Ρωμαίοι χαιρετάνε με αυτό τον τρόπο. Ίσως δεν έπρεπε να το αναφέρω, γιατί οι ΧΑυγίτες και οι λοιπές δημοκρατικές δυνάμεις είναι ικανές να χρησιμοποιήσουν και τον Αστερίξ σαν ιστορικό ντοκουμέντο.
Ελπίζω να μην γίνομαι υπερβολικός, αλλά γιατί αναφέρετε τον πίνακα του David στ'αγγλικά;;; Είναι ο "Όρκος των Ορατίων" ή στον αυθεντικό του τίτλο, "Le Serment des Horaces"
να δεχτούμε ότο όντως οι οπαδοί του Μεταξά ύψωναν το χέρι τους λόγου τουν αδελφού κόμματος του Χίτλερ,αυτό σε τι εμπόδισε τον Μεταξά να πει όχι στους Γερμανόιταλούς και μετά να τους πολεμήσει?κόντρα στην ιδεολογία του και με γνώμονα το συμφέρων της πατρίδας.Μη μου πείτε ότι το Οχι το είπε ο Ελληνικός λαός γιατί έχει καταριφθεί αυτή η αστειότητα γιατί και δεν είναι και λογικό ένας δικτακτορας να ακούσει τον λαό και γιατί ο λαός ήταν διχασμένος ως προς του ποιανού το μέρος έπρεπε να στρατευθεί η Ελλάς.Οσο για το ποιό ήταν αδελφό κόμμα του Μουσολίνι,ήταν για όσους γνωρίζετε το κόμμα του θείου της Μελίνας Μερκούρης,της μεγάλης σοσιαλίστριας,το κόμμα του πολυαγαπημένου θείου της το κατήργησε ο Μεταξάς,το κόμμα λεγόταν Εθνικοσοσιαλιστικόν Κόμμα Ελλάδος και ήταν το μόνο που λειτουργούσε κατά την διάρκεια της κατοχής,όχι το κόμμα του Μεταξα
Ο Μεταξας ειπε το οχι διοτι ειχε στενη σχεση με την Αγγλια και αυτο επιβεβαιωνεται απο τις μαρτυριες του γραμματεα του ο οποιος ειπε πως ο Μεταξας ειχε πολυ συχνη επαφη με τους Αγγλους καθολι την διαρκεια του πολεμου και μαλιστα αμεσως μολις ειπε το οχι στους Γερμανους τους τηλεφωνησε για να επιβεβαιωσει την αρνηση του να συμμαχισει με τον Χιτλερ.