No man's land του Ντρις Φερχόφεν στο Μοναστηράκι

No man's land του Ντρις Φερχόφεν στο Μοναστηράκι Facebook Twitter
0
No man's land του Ντρις Φερχόφεν στο Μοναστηράκι Facebook Twitter

Τι κάνεις αν ένας οικονομικός μετανάστης σε κοιτάξει στα μάτια και σου προσφέρει ένα μανταρίνι;

Τι θα κάνει ο μέσος Αθηναίος και Αθηναία;

Ο μέσος πολίτης αυτής της χώρας;

Θα το πάρει; Κι αν το πάρει, θα το φάει; Θα σιχαίνεται να το φάει; Θα το πλύνει πριν το φάει;

Θα το πετάξει ή θα τον βρίσει και από πάνω που τόλμησε να του δώσει ένα μανταρίνι ;

Φοβάμαι ότι κάποιοι συμπολίτες μας δεν αποκλείεται να αντιδράσουν ακόμα πιο βίαια. Ούτε καν θα αναλογιστούν τις περιπέτειες, τους κινδύνους, το παρελθόν όλων αυτών των ανθρώπων που περιφέρονται γύρω μας, συχνά απεγνωσμένοι σε μια χώρα αλλόθρησκη, εχθρική, προβληματική έτσι κι αλλιώς από κάθε άποψη, ιδίως αν «προσγειώθηκαν» σ΄ αυτήν πρόσφατα, και όχι την εποχή των παχιών αγελάδων.

Η παράσταση - in situ performance – street art δράση  No man’ s land που έστησε ο Ολλανδός σκηνογράφος – σκηνοθέτης Ντρις Φερχόφεν και η ομάδα του, σε συνεργασία με τη Στέγη Γραμμάτων και τεχνών είναι μία απόπειρα να προσεγγίσουμε κατά κάποιο τρόπο αυτούς τους παρόντες – απόντες, αφανείς, σύγχρονους πληβείους της οικονομικής και πολιτικής απόδρασης.   

20 διαδρομές, 20 θεατές, 20 μετανάστες, σε μία διαδρομή-βόλτα ανάμεσα σε δρόμους, πεζόδρομους, ανυποψίαστους περίοικους, ανθρώπους που τρώνε σε ταβέρνες, αγόρια και κορίτσια που πίνουν ανέμελοι το ποτό τους, ακόμα και «κανονικούς» μετανάστες που είτε μαζεύουν άχρηστα αντικείμενα από τους κάδους είτε τραγουδάνε με την κιθάρα τους μαζεύοντας λίγα ευρώ.

No man's land του Ντρις Φερχόφεν στο Μοναστηράκι Facebook Twitter

Συναντηθήκαμε την περασμένη Τετάρτη 20 άνθρωποι του Τύπου για μία «δημοσιογραφική» παράσταση στο σταθμό του ΗΣΑΠ στο Μοναστηράκι. Σταθήκαμε στη σειρά με λευκά ακουστικά στα αυτιά ο κάθε ένας από εμάς και μια άσπρη κόλλα χαρτί στο χέρι με το όνομα του «οδηγού» μας. Ο κόσμος μας κοιτούσε με απορία, αλλά απορία του τι μας περίμενε είχαμε κι εμείς. Μέχρι που μια άρια στα ακουστικά έγινε ο συνδετικός κρίκος μας με τους «μετανάστες» - ηθοποιούς καθώς αντικριστά, άρχισαν άγνωστοι σε εμάς άνθρωποι να σχηματίζουν με τα χείλη τους τους στίχους της άριας. Και ένας ένας από αυτούς (το όνομα που μας αντιστοιχούσε) μας πλησίαζαν και με μία ευγενική χειρονομία μας καλούσαν να τους ακολουθήσουμε. Μπροστά ο «ξένος», από πίσω εμείς.

Καμία διαδρομή δεν ήταν η ίδια. Ούτε απαραίτητα οι αφηγήσεις που ακούσαμε μέσα από τα ακουστικά. Άλλες ήταν οι ιστορίες των γυναικών και άλλες των αντρών. Υπήρχαν κοινά στοιχεία, όπως τα υπέροχα τραγούδια (ανάμεσα τους η ινδική εκδοχή του δικού μας «Βενζινάδικο» του Μπρέγκοβιτς) που οι «ερμηνευτές» μετανάστες μας χόρευαν ανέμελα καθώς διέσχιζαν τους δρόμους. (Κρυφά ακουστικά φορούσαν κι εκείνοι). Και από πίσω πάντα εμείς. Οι ιστορίες τους; Μοναχικές, δραματικές, ενίοτε σπαραχτικές. Δεν είναι λίγες οι φορές που θα γυρίσει και θα σε κοιτάξει στα μάτια, να προσφέρει όντως ένα μανταρίνι, να σου χαμογελάσει. Ιστορίες που άλλοτε μιλάνε για ρατσισμό, άλλοτε για συμβιβασμό, άλλοτε για αφομοίωση κι άλλοτε για απαξίωση. Όλε οι πιθανές εκδοχές της ζωής ενός μετανάστη. Ιστορίες που ο Φερχόφεν συγκέντρωσε μέσα από συνεντεύξεις εδώ στην Αθήνα, και ίσως και να τις συμπλήρωσε με συναφείς ιστορίες μεταναστών από την Ολλανδία. Άλλωστε 8 από τους 20 συμμετέχοντες μετανάστες είναι σταθεροί συνεργάτες του.

Κι όταν τα βήματα των οδηγών μας μάς οδήγησαν απέναντι από το Γκάζι, περνώντας μέσα από τις ράγες των τρένων, στο Βοτανικό, συγχρονισμένοι και οι 20 μαζί σε αυτή την παράξενη αλλά τόσο ενδιαφέρουσα performance, φτάσαμε σε μία ειδικά διαμορφωμένη αλάνα. Εκεί, το αποκαλυπτικό φινάλε, η συγκινητική κατάληξη, ο προορισμός και η ταύτιση, μας αποζημίωσε. Όχι ότι τα 50 λεπτά που διαρκεί η διαδρομή μας είχαν κουράσει. Καθόλου! Αλλά αν έχεις έστω και μία αμφιβολία ότι αυτοί οι συνάνθρωποι μας αξίζουν την προσοχή μας, ότι αξίζει να ακούσεις την ιστορία τους, το φινάλε, ελπίδα - απόγνωση μες στο σκοτάδι, ίσως να αγγίζει τη θεατρικότητα που τόση ώρα αναρωτιόσουν που θα τη συναντήσεις.

ΥΓ. Να ευχαριστήσω τη Σοχίλα (τη μαντιλοφώρο οδηγό μου) γιατί, καθώς η σύμβαση της παράστασης δεν επιτρέπει την παρουσία των «οδηγών» μετά το πέρας του δρώμενου, δεν είχα την ευκαιρία να της το πω. 

No man's land του Ντρις Φερχόφεν στο Μοναστηράκι Facebook Twitter

NO MAN' S LAND   *  DRIES VERHOVEN 

Στέγη γραμμάτων και τεχνών  - Θέατρο εκτός στέγης 

2 - 11 Μαϊου 2014

Σημείο εκκίνησης: Σταθμός Μοναστηράκι 

Δευτέρα - Παρασκευή  17:00, 20:00, 22:00

Σάββατο & Κυριακή   15:00, 17:00, 20:00, 22:00

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ