Ξένα Σώματα. Από τον Χρήστο Χωμενίδη

Ξένα Σώματα. Από τον Χρήστο Χωμενίδη Facebook Twitter
10

Απ’την Αθήνα, από την Κρήτη -κι από την Θεσσαλονίκη ακόμα- είναι εύκολο να τρέφεις βεβαιότητες σχετικά με την μειονότητα της Θράκης. Να ασπάζεσαι σενάρια και θεωρίες, «επιστημονικές», «πατριωτικές» ή απλώς κινδυνολογικές. Να διακονείς την επίσημη θέση, πως πρόκειται απλώς για Μουσουλμάνους με ελληνικότατη εθνική συνείδηση.  Είτε να τους φαντάζεσαι όλους ανεξαιρέτως Τούρκους πράκτορες που περιμένουν την ευκαιρία –μιαν εμπλοκή με τη γείτονα χώρα- για να εξεγερθούν ως προδοτική πέμπτη φάλαγγα εντός των συνόρων μας. Να σε γοητεύουν ακόμα-ακόμα εκδοχές που ακούγονται σαν θρύλοι: Ότι οι Πομάκοι είναι κατευθείαν απόγονοι των στρατιωτών του Μεγάλου Αλεξάνδρου – εξ’ου και τα ξανθά συχνά μαλλιά και τα ανοιχτόχρωμα μάτια τους. Πως η γλώσσα τους συγγενεύει με τα προελληνικά, μιλάμε δηλαδή για πανάρχαιο φύλο, για τους τελευταίους ίσως επιζώντες Πελασγούς…

 

Από μακριά είναι εύκολο να παραμυθιάζεσαι με το παραμύθι που σού ταιριάζει περισσότερο. Κι ας μην έχει –καλύτερα να μην έχει- καμιά πρακτική σημασία.    

 

Εάν όμως κάνεις έναν κόπο και βρεθείς στη Θράκη και τριγυρίσεις με ανοιχτά τα μάτια σου και το μυαλό σου στους τουρκομαχαλάδες της Κομοτηνής κι έπειτα ταξιδέψεις λίγο δυτικά και ανηφορίσεις από την Ξάνθη στα Πομακοχώρια, τότε κάθε σου κατασκευασμένη πεποίθηση θα ανατραπεί. Θα κλονιστεί έστω σοβαρότατα.

 

Δεν χρειάζεσαι ειδικό ξεναγό για να σου εξηγεί τι βλέπεις. Τα χαμηλά σπίτια στην άκρη των πόλεων με στέγες από ελενίτ, κουκλίστικους λαχανόκηπους και κοτέτσια, ίσαμε να γεμίζει το πιάτο. Τα ημιφορτηγά με τις παράτερες πόρτες (παρμένες από μάντρες ανταλλακτικών), τα χαϊμαλιά στον καθρέφτη και τα υπερυψωμένα κάγκελα της καρότσας για να στριμώχνονται με κάποια ελάχιστη ασφάλεια τα πιτσιρίκια. Τις γυναίκες με τις μακριές γκρίζες καμπαρντίνες και τις σφιχτοδεμένες μαντήλες, οι οποίες κρύβουν το μισό πρόσωπο και μαρτυρούν στους γνώστες την οικογενειακή κατάσταση της καθεμιάς τους: Άλλο χρώμα για τις ανύπαντρες –διάβαζε παρθένες-, άλλο για τις παντρεμένες, άλλο για τις χήρες…

 

«Πρωτεύουσα» για τους Πομάκους το κεφαλοχώρι του Εχίνου. Μια τεράστια ελληνική σημαία κυματίζει στο έμπα του και όλα τα δημόσια καταστήματα έχουν έντονες γαλανόλευκες πινελιές. Στα καφενεία –που πουλάνε και είδη μπακαλικής- οι άντρες, αποκλειστικοί θαμώνες, ρουφάνε αργά το τσάι τους και σε κοιτούν κάπως καχύποπτα, όχι όμως κι εχθρικά. Οι ηλικιωμένοι φορούν φεσάκια και στριμώχνονται γύρω από την ξυλόσομπα για να ζεσταθούν.

 

Παρατηρώ στο μάγουλο ενός παππού, ο οποίος καπνίζει αρειμανίως, ένα εξόγκωμα μεγάλο σαν γροθιά. «Τι είναι αυτό;» ρωτάω την ντόπια φίλη μου. «Πιθανόν και καρκίνος…» «Και γιατί δεν τον αφαιρεί;» «Το νοσοκομείο στην Ξάνθη απέχει για αυτόν τον άνθρωπο όσο για εμάς η Αυστραλία. Μέχρι το 1996, τα Πομακοχώρια ήταν περιφραγμένα. Στο δρόμο προς την Ξάνθη, υπήρχε μία μπάρα που την ανεβοκατέβαζε ο στρατός. Για να νοσηλευτείς αν ήσουν Πομάκος, για να πάρεις άδεια οδήγησης, πόσω δε μάλλον για να βγάλεις διαβατήριο, χρειαζόσουν ειδική άδεια…» 

 

«Τους κρατούσαν δηλαδή αιχμάλωτους!» «Ας πούμε αποκλεισμένους. Η θέση τους δεν έχει αλλάξει ιδιαίτερα - κι ας κόπηκαν εδώ και δύο σχεδόν δεκαετίες τα συρματοπλέγματα. Έχεις δει κανέναν Έλληνα Μουσουλμάνο να διακρίνεται ποτέ στην κοινωνική, καλλιτεχνική είτε στην οικονομική ζωή; Να παίρνει τη μοίρα του στα χέρια του και να την αλλάζει θεαματικά;» Θυμάμαι πως όταν υπηρετούσα στο Πολεμικό Ναυτικό, το 1993, στους Μουσουλμάνους κληρωτούς ανατείθονταν καθαρά βοηθητικές εργασίες. Τους είχαν μόνο για τις αγγαρείες. Για λόγους «εθνικής ασφαλείας»…      

 

«Υπάρχουν όμως μειονοτικοί γιατροί!» της αντιπαραθέτω. «Ειδικευμένοι στο “σουνέτι”. Δηλαδή στην περιτομή. Είναι εξέχουσες προσωπικότητες στην κλειστή κοινωνία τους. Συχνά τους εκλέγουν και βουλευτές.»

 

Έξω από το καφενείο του Εχίνου, προέφηβοι κάνουν κόντρες με μηχανάκια. Μαμάδες ξεπροβάλλουν κάθε τόσο στις εισόδους των σπιτιών και τους βρίζουν στα πομάκικα ή μήπως στα τούρκικα; Τα δορυφορικά πάντως πιάτα στα μπαλκόνια είναι στραμμένα προς ανατολάς – ακόμα και στην εποχή του «Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς», οι Πομάκοι μας προτιμούν να βλέπουν τουρκική τηλεόραση παρά ελληνικά ιδιωτικά κανάλια. «Τι ονειρεύονται αυτά τα αγόρια;» «Οι πιο φιλόδοξοι να σπουδάσουν καμιά τέχνη στην Κωνσταντινούπολη. Να μεταναστεύσουν έστω στην Γερμανία. Εκεί θα βρουν εκείνους που νοιώθουν δικούς τους…»  «Την Αθήνα δεν την σκέφτονται καθόλου;» «Η Αθήνα δεν ξέρουν ούτε πού πέφτει…»

 

Δεν ξέρω τι ακριβώς παίχτηκε με την υποψήφια ευρωβουλευτή του Σύριζα που την πετάξανε από το ψηφοδέλτιο. Δεν ξέρω ποιές επαφές τυχόν διατηρούσε με τους «Γκρίζους Λύκους» ο άλλος Συριζαίος μειονοτικός. Αγνοώ τον εθνικό μας σχεδιασμό για τους Μουσουλμάνους της Θράκης – αμφιβάλλω, μεταξύ μας, εάν καν υπάρχει. Έχω μαύρα μεσάνυχτα σχετικά με τον τρόπο που προωθεί τις βλέψεις του στη Δυτική Θράκη το τουρκικό κράτος ή παρακράτος. Όπως και για τον ρόλο των Μουφτήδων.

 

Ένα ξέρω: Ότι εάν είχα γεννηθεί εγώ εκεί πάνω, δεν πα να με έλεγαν «Έλληνα Οθωμανό» ή «Τουρκόγυφτο», δεν πα να μιλούσα σε συνέδρια για τους «Ρομά» ή να έκλεβα παλιοσίδερα, η αίσθηση μου θα ήταν πάντα η ίδια: Αυτή του ξένου σώματος.

 

Αλίμονο στις κοινωνίες που είτε περιφρονούν είτε επιδεικνύουν –για το ονόρε της διαφορετικότητας- τα «ξένα σώματα» τους. Χωρίς να καταβάλλουν καμιά ουσιαστική προσπάθεια για να τα αγκαλιάσουν. Για να τα εντάξουν στους κόλπους τους.-       

 

Χ.Α.ΧΩΜΕΝΙΔΗΣ, 24/04/2014

Αρχείο
10

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

7 σχόλια
Για να καταγραφουν τα "εθνικα εγκληματα" τα οποια εχουν διαπραξει με την ασκηθεισα πολιτικη τους στην Θρακηοι "ελληνικες" κυβερνησεις ,απο τον Β'παγκοσμιο πολεμο και εντευθεν, θα χρειασθει πολυτομη εκδοση.Αλλα λογω ανικανοτητας και αγνοιας,αλλα λογω επιρροης του "Μαμμωνα".Και συνεχιζουν.Ακαθεκτες.
Δυστυχώς τα μόνα σχέδια των κομμάτων μας για τη Θράκη και τη μειονότητα είναι ψηφοθηρικά. Αλλά μήπως το ίδιο δε συμβαίνει κε Χωμενίδη για την Ελλάδα γενικότερα; Ψάχνετε ένα εθνικό σχέδιο για τη μειονότητα όταν δεν έχουμε ούτε καν για τη χώρα μας. Έχω σταματήσει εδώ και καιρό να πιστεύω στους έλληνες πολιτικούς και τα "σχέδιά" τους...
Συγγνώμη, αλλά μόνο ξεχασμένη είναι η μειονότητα. Σε πρόσφατο ταξίδι μου εκεί, βλέποντας το μέγεθος του νοσοκομείου Εχίνου (μου φάνηκε μεγάλο για το μέγεθος του χωριού) και σε σχετική απορία μου, μου είπαν πως ακριβώς επειδή είναι μειονότητα που απέναντί της η χώρα έχει υποχρεώσεις, πρέπει να εξασφαλίζονται οι καλύτερες δυνατόν συνθήκες για την διαβίωση των ανθρώπων. Θεωρώ, έχοντας δει αλλού στην περιφέρεια χωριά -και δε μιλάω για τα Ζαγόρια, το Πήλιο κλπ- που ούτε τουρισμό έχουν, και ξεχασμένα από το σύμπαν είναι, οι συνθήκες από πλευράς υποδομών, υγείας και εκπαίδευσης είναι πολύ υποδεεστερες από αυτές στα Πομακοχώρια.
Πάει η στρατηγική ακεραιότητας της πατρίδας, χάθηκε από το 1955. Δειλοί ηγέτες τότε έγιαν με τα χρόνια πιο δειλοί. Όπως θα έλεγε ο Εφιάλτης ο νεώτερος. Σε δέκα ακόμη χρόνια ποιος θα θυμάται την Θράκη; Οι πολιτικοί της Μεταπολίτευσης ξεχνούν τις θυσίες των Ελλήνων για λίγα χιλιόμετρα γης. Αν δεν θυμούνται και υπερασπίζονται αυτοί που είχαν παπούδες και συγγενείς που πολέμησαν και σκοτώθηκαν για λίγη Ελληνική γη, θα περιμένουμε να την νεολαία που της έχει γίνει ξέπλυμα Ιστορίας; Οι Πομάκοι γνωρίζουν καλύτερα την Ελληνική Ιστορία της Θράκης από οποιονδήποτε Αθηναίο που γεννήθηκε στην Μεταπολίτευση.
Πριν κανετε την μονοπλευρη σας αναλυση, δειτε και το επεισοδιο Πρωταγωνιστες του Θεοδωρακη που πηγε στα Πομακοχωρια.Το οτι εχουν γινει εγκληματικες παραλειψεις απο πολλες κυβερνησεις, νομιζω δεν το αρνειται κανεις νοημων ανθρωπος. Το θεμα ειναι τωρα τι γινεται; Οι Τουρκοι θελουν ξεκαθαρα να δημιουργησουν θεμα στη Θρακη. Εμεις τι προτινετε να κανουμε κυριε Χωμενιδη; Απλα να τους την παραδωσουμε;
Οι Τούρκοι θέλουν την Θράκη, όσο εμείς θλελουμε την Πόλη. Οι Τούρκοι, όμως, έχουν πλάνο. Στην κεντρική πλατεία-πεζόδρομο της Κομοτηνής, έχει ανοίξει υποκατάστημα Τουρκικής τράπεζας, η οποία δίνει δάνεια σε όλους. Με επιτόκιο για τους Μουσουλμάνους 3%. Ενώ αν ένας μουσουλμάνος ζητήσει δάνειο για να αγοράσει γη ή σπίτι απο Έλληνα, τότε το επιτόκιο είναι 0%. Όλα τα σπίτια των μουσουλμάνων στην Κομοτηνή και στην Ξάνθη έχουν δορυφορικές κεραίες (που είναι στραμένες στην ανατολή), και μου προκαλεί εντύπωση πως τις αγοράσανε! 1.000€ ετησίως για κάθε κορίτσι που φοράει την παραδοσιακή μαντίλα κλπ, κλπΕίναι πάρα πολά τα παραδείγματα που δείχνουν ότι η Τουρκία έχει ένα ξεκάθαρο σχέδιο για την Θράκη. Απλά εμείς δεν θέλουμε ή δεν μπορούμε να το δούμε. Το μόνο που κάνουμε έιναι να γιορτάζουμε την έξοδο μας στις αγορές.
Ναι Παυλο, η διαφορα ειναι οτι οι Τουρκοι, υποβοηθουμενοι και απο "Ελληνες" τεκμηριωνουν δικαιωματα στη θρακη, ενω ο Ελληνισμος της Πολης εχει σχεδον αφανιστει..
Όντως, ξένα σώματα και λίγα λες. Ανεκδοτολογικά αν μου επιτρέπετε, ξεχασμένο ξένο σώμα, τρόπον τινά είναι η αίσθηση που έχει όλη η ελληνική επαρχία, η μουσουλμανική κοινότητα δεν θα είχε;που είχαμε εθνικό σχεδιασμό για να έχουμε και για ένα τόσο ιδιαίτερο θέμα;