Μάνος Χατζιδάκις 19 χρόνια μετά ΙΙ

Μάνος Χατζιδάκις 19 χρόνια μετά ΙΙ Facebook Twitter
0

''Η Εποχή της Μελισσάνθης'' ήταν το υπ' αριθμόν 37 έργο του Μάνου Χατζιδάκι και ο ίδιος το παρουσίαζε ως εξής: Καντάτα για μια ώριμη γυναικεία φωνή, δύο νεανικές ανδρικές, μικτή και παιδική χορωδία, ορχήστρα δωματίου και στρατιωτική μπάντα με βασικό μουσικό όργανο το μπουζούκι. Μια μουσική αυτοβιογραφία βασισμένη σε ποιήματα του συνθέτη, επίσης.

 

Ο πρώτος στιχουργικός σχεδιασμός της Εποχής της Μελισσάνθης βρίσκεται στη Μυθολογία, την πρώτη ποιητική συλλογή του Χατζιδάκι εν έτει 1965. Εκεί μέσα υπάρχει ένα ενιαίο πεζογραφικό ποίημα με τίτλο Μελισσάνθη που κλείνει και το βιβλίο.

 

Πέντε χρόνια αργότερα, ενόσω ο συνθέτης ζούσε στις ΗΠΑ και τον απασχολούσαν εξίσου η Αμοργός του Γκάτσου, ο Μεγάλος Ερωτικός και η ανολοκλήρωτη Όπερα για Πέντε του, συνέλαβε τη δημιουργία ενός καινούργιου μουσικού έργου υπό τον τίτλο πια Η Εποχή τηςΜελισσάνθης. Δεν είναι τυχαίο ότι μέσα στο σημείωμα της δισκογραφημένης έκδοσης, ο Χατζιδάκις κάνει αναφορές στις δολοφονίες του Τζον Κέννεντι και του Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ, στο Βιετνάμ, στους νέους του ΄60 και στην Αργεντινή.

Μάνος Χατζιδάκις 19 χρόνια μετά ΙΙ Facebook Twitter

 

Αφορμή βέβαια για την ποιητική δημιουργία του κύκλου ήταν ένα δραματικό στα όρια του μελό περιστατικό που είχε διαβάσει στον ημερήσιο Τύπο γύρω στο 1945 και βέβαια οι μνήμες του, όλο σκληρές εικόνες, από τα χρόνια της γερμανικής κατοχής στην Αθήνα.

 

Αρχική ερμηνεύτρια, η ώριμη γυναικεία φωνή δηλαδή, ήταν η Φλέρυ Νταντωνάκη. Οι δυο τους στο σπίτι του Χατζιδάκι στη Νέα Υόρκη ηχογράφησαν για πιάνο – φωνή τα κομμάτια Οι δρόμοι ακόμη σκοτεινοί (τελικά τιτλοφορήθηκε Στον μεγάλο δρόμο από άσφαλτο) και Μητέρα κι αδερφή, που αρκετά χρόνια αργότερα θα έμπαιναν στα Λειτουργικά. Ξέρουμε όμως πως με τη φωνή της Φλέρυς ηχογραφήθηκε ακόμη ένα τραγούδι, η Λησμονημένη, ανέκδοτο μέχρι σήμερα σ' αυτή του την εκδοχή.

 

Ύστερα από μια δεκαετία ακριβώς, όταν και κυκλοφόρησε ο δίσκος, κεντρική ηρωίδα ήταν η Μαρία Φαραντούρη. Λέγεται πως η Φλέρυ χτυπημένη από τα δυσεπίλυτα ψυχολογικά της προβλήματα αδυνατούσε να ανταπεξέλθει στο εγχείρημα, το οποίο ήταν και ένα από τα πιο μεγαλόπνοα του συνθέτη. Όπως και νά 'χει, με τ' αυτιά μου έχω ακούσει τον Μάνο Χατζιδάκι να λέει στο Τρίτο Πρόγραμμα για τη Μαρία Φαραντούρη πώς πάνω απ' αυτήν δεν βάζει καμία άλλη τραγουδίστρια γενικώς!

 

Μάνος Χατζιδάκις 19 χρόνια μετά ΙΙ Facebook Twitter

Πλάι στη Φαραντούρη έκανε το δισκογραφικό ντεμπούτο του ο 20χρονος Βασίλης Λέκκας, ο οποίος έμελλε να ταυτιστεί με τη μουσική του Χατζιδάκι καθ' όλη τη δεκαετία του 1980. Όσο για τον Γιώργο Μιχαλισλή, έτερο τραγουδιστή του έργου, ως συντοπίτης του Χατζιδάκι είχαν γνωριστεί το 1979 και ο συνθέτης έλεγε γι' αυτόν χαρακτηριστικά: Ένας ελκυστικός νέος από την Ξάνθη μετά από μένα βέβαια! Η πορεία του Βασίλη Λέκκα στα μουσικά πράγματα μέχρι σήμερα είναι σημαντική και γνωστή, ο δε Μιχαλισλής το 1992 έφυγε μόνιμα για το Λονδίνο όπου εξέλιξε τις μουσικές σπουδές του.

 

Στο έργο ακόμη τραγουδούσε η φλαουτίστρια και συνθέτρια Στέλλα Γαδέδη, επίσημο μέλος της δισκογραφικής οικογένειας κυρίως από τη συμμετοχή της στο συγκρότημα Λαιστρυγόνα του Διονύση Σαββόπουλου και το άλμπουμ Το βρώμικο ψωμί (1972).

 

Ένα χρόνο πριν από την έκδοση της Εποχής της Μελισσάνθης και συγκεκριμένα στις 9 Δεκεμβρίου του 1979, ο Μάνος Χατζιδάκις στο ραδιοφωνικό σχόλιο του στο Τρίτο Πρόγραμμα με τίτλο Ο μελαχροινός Έρως, το εκκρεμές και η Μάτση των ονείρων, ανάφερε μια ιστορία για το ταβερνάκι της Καστέλλας και του παλιού ρολογιού στον τοίχο που ήθελε να τεμαχίσει τον χρόνο – επρόκειτο φυσικά για το στιχουργικό οικοδόμημα του τραγουδιού Ένα ρολόι στοκαπηλειό, από τα ωραιότερα του κύκλου της Μελισσάνθης, που απέδωσαν ο Λέκκας ντουέτο με τον Μιχαλισλή.

 

Το κομμάτι, ακόμη, με τίτλο Τον φίλο μας που χάσαμε (αναφορά στον φίλο του Χατζιδάκι, Έκτορα Οικονομίδη, που θανάτωσαν οι Γερμανοί στα 20 του χρόνια), ερμηνευμένο από την Παιδική Χορωδία Ροτόντα της Θεσσαλονίκης, δώδεκα χρόνια αργότερα θα χρησιμοποιούταν ως οργανικό θέμα στην ταινία του Παντελή Βούλγαρη Ήσυχες μέρες του Αυγούστου.

 

Μάνος Χατζιδάκις 19 χρόνια μετά ΙΙ Facebook Twitter

Ακούγοντας κανείς σήμερα την Εποχή της Μελισσάνθης με τα μπουζούκια του Βασίλη Ηλιάδη και του Χρήστου Ψαρρού σε πρώτο επίπεδο, με τη συμμετοχή ακόμη στρατιωτικής μπάντας, όπως και μικτού σχήματος μουσικών από τη Νέα Υόρκη, την αντιλαμβάνεται σαν το αντίπαλον δέος στα πομπώδη θεοδωρακικά έργα εκ μέρους του Χατζιδάκι. Μόνο που ο ακριβός ποιητικός πυρήνας του συνθέτη είναι για ακόμη μία φορά αδιαπραγμάτευτος, μπορούμε να πούμε.

 

Στίχοι απέραντης ευαισθησίας όπως αυτοί του τραγουδιού Μητέρα κιαδερφή, με μιαν εξαιρετική και ανεπανάληπτη Φαραντούρη, αλλά και της Λησμονημένης, που αντιστρέφουν τη σολωμική ρήση Απ' τα κόκκαλα βγαλμένη των Ελλήνων τα ιερά, φανερώνουν πως ο έντονα πολιτικοποιημένος Μάνος Χατζιδάκις δε χάνει ίχνος από τη μουσική και στιχουργική ποιητική του αντίληψη.

 

Μάνος Χατζιδάκις 19 χρόνια μετά ΙΙ Facebook Twitter

Ένας πραγματικά Μεγάλος Ερωτικός – Αναρχικός δημιουργός που στηλιτεύει την αναρχία ως πηγή κοινωνικής διάλυσης, καυτηριάζοντας τα απολυταρχικά καθεστώτα του παρελθόντος και τα ψευδοσοσιαλιστικά που θα ακολουθούσαν στον τόπο του, για να αποτελέσει εν αγνοία του, σχεδόν τριάντα χρόνια μετά, τη φωνή έκφρασης των εξεγερμένων Αθηναίων κατά της αστυνομικής βίας και τρομοκρατίας. Αν η Εποχή της Μελισσάνθης διαρκούσε σαράντα λεπτά και όχι μία ώρα, πιθανώς να ήταν ένα άλλο έργο μέσα στην εργογραφία του Μάνου Χατζιδάκι, που το αγαπούσε και το ξεχώριζε. Και ίσως γι' αυτό να το αφιέρωσε στη μητέρα του και την ιερή της μνήμη.

 

Μέχρι τον θάνατο του, το έργο παρουσιάστηκε μόνο μία φορά στην περίφημη συναυλία του Δημοτικού Θεάτρου του Πειραιά το 1980, τότε που είχε προξενήσει αντιδράσεις η υψηλή τιμή του εισιτηρίου. Ο Χατζιδάκις πάλι είχε προβάλλει το επιχείρημα να έρθουν ναμας ακούσουν, όσοι θέλουν πραγματικά ν' ακούσουν. Σε εκείνη τη συναυλία, άλλωστε, είχε δώσει ραδιοφωνικό βήμα από το Τρίτο Πρόγραμμα σε νέους δημιουργούς όπως ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, ο Σταμάτης Κραουνάκης και η Λένα Πλάτωνος.

 

Η επόμενη παρουσίαση της Εποχής της Μελισσάνθης έγινε τον Νοέμβριο του 2001 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, απόντος πια του συνθέτη, με τον Νίκο Κυπουργό στη μουσική επιμέλεια, το Μουσικό Σύνολο Μάνος Χατζιδάκις, τη Μαρία Φαραντούρη κορυφαία και πάλι, καθώς και τους ερμηνευτές Αλκίνοο Ιωαννίδη, Δώρο Δημοσθένους, Γιάννη Χριστόπουλο και Στέλλα Γαδέδη.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ