Περίπου εκατόν πενήντα άτομα προσήλθαν στον Ιανό το περασμένο Σάββατο στη δεύτερη και τελευταία, τελικά, παράσταση της συνθέτριας Λένας Πλάτωνος με το ''ιστορικό'' τραγουδιστικό team της: τη Σαβίνα Γιαννάτου και τον Γιάννη Παλαμίδα, αλλά και τον νεότερο Στέργιο Τσιρλιάγκο στα πλήκτρα και τον ηχητικό σχεδιασμό.
Να είναι μόνο τόσοι το target group των ακροατών της Πλάτωνος; Δεν το νομίζω, δεδομένου του ηχηρότατου come back της με τα ''Ημερολόγια'' από την Οδό Πανός το 2008. Να είναι πάλι το τσιμπημένο εισιτήριο; Δώδεκα ευρώ και άλλα έξι ευρώ για ποτό ήταν κάτι αρκετό για να κατακλυστεί το inbox του facebook μου από μηνύματα νέων παιδιών, στα οποία ρωτούσαν αν μπορεί να τους εξασφαλιστεί δωρεάν είσοδος... Να είναι τέλος η διαβόητη κρίση; Ούτε πάλι μπορώ να το πιστέψω αυτό, καθώς τις προάλλες στην παρουσίαση του βιβλίου - cd του Μίλτου Πασχαλίδη οι άνθρωποι σαν τα τσαμπιά κρέμονταν μέχρι κι απ' τις σκάλες στην έξοδο!
Η ίδια η Λένα παρ' όλα αυτά έμεινε ευχαριστημένη, διότι αφενός δεν πολυσυμπαθεί την κοσμοσυρροή και αφετέρου ανέκαθεν προτιμούσε να παίζει πιάνο μπροστά σε κοινό, όπως παίζει και στην οικία της παρουσία λίγων και καλών φίλων.
Η συναυλία ξεκίνησε λίγο πριν τις δέκα το βράδυ με τον Βλάση Ταβαμπή των Ένοχο Λα και τον Μπάμπη Κατή σε τέσσερις μπαλάντες με τις κιθάρες τους. Μεταξύ αυτών, και ο ''Καθρέφτης'', το κομμάτι όπου η Λένα έπαιξε τα μέρη για συνθεσάιζερ κατά τη δισκογράφηση του. Έναρξη του πλατωνικού προγράμματος με την παρουσίαση ολόκληρου σχεδόν του κύκλου ''Σαμποτάζ'': ''Θα συναντηθούμε στο σαλούν'', ''Ραντεβού στην όαση'', ''Πτήση 201'', ''Τα μαγικά μπλου τζιν'', ''Τα κινούμενα σκίτσα'', το πινκφλοϋντικό ''Στον αστερισμό του πιγκουίνου'' και το ομότιτλο τραγούδι - το ''Κοπερτί'' ακούστηκε στο δεύτερο μέρος σαν ανκόρ.
Στο κέντρο η Σαβίνα και ο Γιάννης και στην άκρη, αριστερά της σκηνής ο Στέργιος με το laptop και το σύνθι του. Πάνε οι παλιές καλές εποχές που υπήρχαν μπασίστας, κιθαρίστας και ντράμερ στα περισσότερα rock σχήματα. Πολλές low budget συναυλίες πλέον βγαίνουν χωρίς μουσικούς μέσα από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή! Το καταπληκτικό έγινε πέρσι σε μία άλλη συναυλία της Πλάτωνος στο Νομισματικό Μουσείο που πήρε το laptop και το πρότεινε στους θεατές ώστε να το...χειροκροτήσουν, ενώ με το χαρακτηριστικό χιούμορ της είπε το αμίμητο: ''Σας χαιρετώ! Λένα Λάπτωνος''!
Μετά το ''Σαμποτάζ'' ακολούθησαν τραγούδια από τον Κύκλο Καβάφη με τον Παλαμίδα περισσότερο σε ρόλο ερμηνευτή - performer και λιγότερο απλού τραγουδιστή: ''Η Πόλις'', ''Περιμένοντας τους βαρβάρους'', ''Απ' ταις εννιά'', ''Δέησις''. Όσο τα ακούω και τα ξανακούω αυτά τα πιο πρόσφατα τραγούδια της Πλάτωνος ολοένα και κατοχυρώνονται πιο πολύ εντός μου!
Στις επιλογές από τα άλμπουμ ''Γκάλοπ'' και ''Μάσκες Ηλίου'' ακούστηκαν οι ''Εμιγκρέδες της Ρουμανίας'', ο ''Μάρκος'', η ''Κυψέλη'' κ.α., ντουέτα της Σαβίνας και του Γιάννη σε τραγούδι και σε φωνητικά. Μία ίωση ανάγκασε τη Σαβίνα να τραγουδήσει πιο χαμηλότονα, αν και με την τεχνική της ξεπεράστηκαν τα προβλήματα. Έτσι, παραδίπλα μου έβλεπα τον The Boy να έχει πωρωθεί στο κάθισμα του την ώρα που ακούγονταν οι παρακάτω στίχοι: ''Μου τηλεφωνάς μέσ' από το κράτος της κυψέλης''...
Το δεύτερο μέρος άνοιξε με τη Λένα στο πιάνο και τη Σαβίνα σε τέσσερα τραγούδια από τον θρυλικό Κύκλο Καρυωτάκη: ''Βράδυ'', ''Άνοιξη'', ''Το φεγγαράκι απόψε'', ''Μόνο''. Πόσο σπουδαία τραγούδια είναι αυτά, ένα κι ένα πραγματικά! Και η Λένα, νομίζω, είναι η μόνη πιανίστρια μετά τον Χατζιδάκι που θα διέκρινα το παίξιμο της ανάμεσα σε αυτό αρκετών συναδέλφων της. Δεν έλειψαν και τα δύο στανταράκια από τη ''Λιλιπούπολη'', ο ''Χορός των μπιζελιών'', στον οποίο πάντα χορεύουν ταγκό ο Γιάννης με τη Σαβίνα στις συναυλίες και η αριστουργηματική ''Ρόζα - Ροζαλία'' που λάτρευε ο Χατζιδάκις. Η παράσταση τερματίστηκε λίγο πριν τα μεσάνυχτα με το ''Κοπερτί'' και την ''Αίθουσα αναμονής'' που προλόγισε η Λένα ως ένα εξαιρετικά επίκαιρο τραγούδι, αν και έρχεται από το 1985!
Ομολογώ ότι θα ήθελα να είχα ακούσει και τη ''Θάλασσα'', το ''Ραντεβού'' και τη ''Μετακόμιση'' από τα ''Ημερολόγια'' με τη φωνή της ίδιας της συνθέτριας και το αγαπημένο πια ηλεκτρονικό background τους!
Τη συναυλία παρακολούθησαν επίσης η πιανίστρια Ντόρα Μπακοπούλου και ο Θοδωρής Βλαχάκης, ντράμερ των Magic de Spell.
Κάτι άσχετο, κλείνοντας, ή μάλλον σχετικό: Μπαίνοντας στον Ιανό είδαμε να πωλούνται τα cd της Πλάτωνος από τη Lyra, επανεκδόσεις του Ομίλου Κώστα Γιαννίκου. Τιμές εξευτελιστικές: δυόμισι ευρώ όλα τα άλμπουμ και τριάμισι ευρώ το διπλό live από το Παλλάς. Όπως ήταν φυσικό έγιναν ανάρπαστα, εξαφανίστηκαν μέχρι το διάλειμμα περισσότερα από πενήντα cd! Μία απορία έχω μόνο και την εκφράζω ευθαρσώς: Πρόκειται άραγε για stock που ξέμεινε και πωλείται μέχρι να εξαντληθεί ή μήπως ανατυπώνονται κανονικά οι δίσκοι των καλλιτεχνών και διατίθενται σ' αυτές τις εξωφρενικά χαμηλές τιμές σα να είναι ''άγραφα'' cd; Κι αν πάλι ανατυπώνονται, δηλώνεται εκεί που πρέπει να δηλωθεί ο ακριβής αριθμός των πωλήσεων ώστε να αποδίδονται στους καλλιτέχνες δημιουργούς τα νόμιμα ποσοστά τους; Πιστεύω πως είναι εξαιρετική ευκαιρία για μία μεγάλη δημοσιογραφική έρευνα επ' αυτού με όλους όσοι ασχολούνται με τη δισκογραφία στην Ελλάδα!
* Οι photos του post είναι του Απόλλωνα Μπόλλα
σχόλια