Το να φεύγει η όπερα από τα μεγάλα θέατρα και να εισχωρεί σε χώρους λαϊκής αναψυχής δεν είναι καινούργια υπόθεση. Λέγεται πως στην Ιταλία, τη γενέτειρα του είδους, κάποιοι επιχείρησαν κάποτε να παρουσιάσουν όπερες ακόμη και μέσα σε κρεαταγορές, όπου εκεί όμως συνέβη το εξής χαριτωμένο: Ιταλοί χασάπηδες που γνώριζαν το λιμπρέτο με τον ίδιο τρόπο που Έλληνες συνάδελφοι τους θα γνώριζαν τα άσματα του Καζαντζίδη μπήκαν τόσο μέσα στο κλίμα και αίφνης η αγορά μετατράπηκε σε...Σκάλα του Μιλάνο στο λίγο πιο λούμπεν βέβαια! Πάντως, μετατράπηκε κι αυτό είχε σημασία!
Αυτό σκεφτόμουν παρακολουθώντας χθες βράδυ την όπερα Ντον Πασκουάλε στον καινούργιο πολυχώρο Αίτιον κάτω απ' την Ακρόπολη: Ένα μεγάλο σαλόνι με το μπαρ στα δεξιά και τους σερβιτόρους να πηγαινοέρχονται περνώντας μπροστά από τη σκηνή. Ένα μικρό ντεκόρ για την ακρίβεια με μία υπερυψωμένη βιντεο-οθόνη, στην οποία προβάλλονταν οι υπέρτιτλοι με την ελληνική μετάφραση του λιμπρέτου του Τζιοβάνι Ρουφίνι.
Γνώριζα ακόμη πως η σκηνοθέτιδα και πρωταγωνίστρια του έργου, η διεθνούς κύρους σοπράνο Τζένη Δριβάλα, είναι υπέρμαχος τού να παρουσιάζεται η όπερα και εκτός Λυρικής Σκηνής, αφού σε παλιότερη συνέντευξη της μου είχε δηλώσει τα εξής: Η ουσία της όπερας δεν έγκειται στον χώρο παρουσίασης της, στον αριθμό των προσώπων και τα κοστούμια της, αλλά στο να κάνει τους ανθρώπους να νιώσουν τη δύναμη της μέσα από το μουσικό λόγο!
Και ομολογώ ότι αυτό επιτεύχθηκε χθες βράδυ στο Αίτιον! Δεδομένης της αίσθησης ότι παρακολουθούσα μία πρόβα τζενεράλε του Ντον Πασκουάλε στο σαλόνι του σπιτιού μου - νταξ, ας μην υπερβάλλω, το δικό μου ως σαλόνι δεν υφίσταται -, μπήκα απόλυτα μέσα στο έργο, έγινα μέτοχος των ξεκαρδιστικών παθών του γηραιού Πασκουάλε για έναν έρωτα - μαϊμού με την περπατημένη Νορίνα και απόλαυσα πέντε εξαιρετικούς Έλληνες λυρικούς ερμηνευτές: τον Γαβριήλ Αντωνέλο στον ομώνυμο ρόλο με τη μεγάλη θητεία στην όπερα, τους Δημοσθένη Χρ. Σταυριανό και Ανδρέα - Αλέξανδρο Χαζάπη ως γιατρό Μαλατέστα και Νοτάρο αντίστοιχα και τον νεότερο, πραγματικά συγκλονιστικό, Ιωάννη Κάβουρα ως Ερνέστο.
Άφησα για το τέλος τη Δριβάλα που με σκέρτσο και μεγάλο υποκριτικό ταλέντο, πέραν των φωνητικών της ικανοτήτων, απέδωσε στην εντέλεια την συμφεροντολόγα και άκαρδη γυναίκα! Να είναι τυχαίο που η Ελληνίδα αυτή καλλιτέχνιδα είχε συμμετάσχει στην κινηματογραφική Μαλίνα του Βέρνερ Σρέτερ στο πλάι της Ιζαμπέλ Ιπέρ; Μοναδική περίπτωση λυρικής τραγουδίστριας και με ανάλογα προσεκτικά βήματα στη δισκογραφία της, επίσης!
Σημειωτέον, καθ' όλη τη διάρκεια της παράστασης, δίωρη σε διάρκεια, τη μουσική του Γκαετάνο Ντονιτζέττι παίζει live στο πιάνο ο Μανώλης Παπασηφάκις, ο οποίος έχει και την καλλιτεχνική επιμέλεια του έργου. Άξιος!
Αν θεωρείτε ότι η σχέση σας με την όπερα είναι μικρή, όπως και μένα άλλωστε, αν πάλι σας πέφτει λίγο βαριά η Λυρική Σκηνή σαν πρόθεση εξόδου, περάστε οπωσδήποτε από τον πολυχώρο Αίτιον. Η παράσταση Ντον Πασκουάλε θα επαναληφθεί την Παρασκευή 11 Απριλίου. Το εισιτήριο κοστίζει 10 ευρώ και η κατανάλωση ποτού είναι προαιρετική.
σχόλια