Στο Ντιβάνι του Δισκαναλυτή με τη Λένα και τον Μπόσκο

Στο Ντιβάνι του Δισκαναλυτή με τη Λένα και τον Μπόσκο Facebook Twitter
0

1. Είσοδος - Η Είσοδος στα Ιερά χρόνια γίνεται με βήματα πάνω σε αλάτι, με έναν σταθερό καρδιακό παλμογράφο και με τη λύρα που συμπλέει με τη μινιμαλιστική επαναλαμβανόμενη μελωδία. Η γη της Σπιναλόγκας, ο ''ρημαγμένος τόπος με τη βαριά ιστορία'', όπως λέει ο συνθέτης στο σημείωμα της έκδοσης, μοιάζει να ξυπνάει από τη λήθη της.

2. Αρχή και τέλος - Ένας ενδιαφέρων διάλογος του πιάνου με τη λύρα, όμορφα ενορχηστρωμένος, που καταφέρνει να ''μιλήσει'' και να συγκινήσει εν τη απουσία των στίχων. Η πιανιστική μελωδία μας θύμισε σονάτα του Cesar Franck.

3. Σινιάλα - Το πιάνο παίζει μια ατμοσφαιρική ελεύθερη μελωδία. Οι ανάσες των γρύλλων, οι απόκοσμοι κρότοι στο βάθος και ένας κρουστός ήχος μετατρέπουν τη Σπιναλόγκα του Κώστα Τσόκλη σε σεληνιακό τοπίο.

4. Βήματα στο αλάτι - Ο άνθρωπος που αφήνει το θορυβώδες ίχνος του πάνω στο δώρο της θάλασσας. Και πάλι μια μελωδία στο πιάνο δύναται να γεννήσει άπειρες ποιητικές εικόνες.

5. Ιερά χρόνια - Καθώς ο ήχος της λύρας στροβιλίζεται μέσα στις ανθρώπινες φωνές και τα διακριτικά electronics, οι μνήμες ξυπνούν και οι χαμένες ψυχές αναζητούν τον δρόμο τους μεσ' στους αιώνες.

Στο Ντιβάνι του Δισκαναλυτή με τη Λένα και τον Μπόσκο Facebook Twitter

6. Τελευταίο βήμα-Άρτεμις - Η πλέον κινηματογραφική σύνθεση. Ρυθμική, περιπετειώδης, με μία εντυπωσιακά ''χτισμένη'' ενορχήστρωση, όπου τα όργανα αποκαλύπτονται το ένα μετά το άλλο και οδηγούν σε ένα δραματικό φινάλε. Οι χορωδιακές φωνές συντελούν στη δημιουργία ενός εσχατολογικού κλίματος.

7. Σπινθηρίζουσες φραγκοσυκιές - Ενώ οι προθέσεις του κομματιού αυτού θα μπορούσαν να εξαντληθούν στο πλαίσιο της λεγόμενης free form, εν τούτοις υπάρχει σαφής μελωδική κατεύθυνση, ενισχυμένη εδώ από τη μυστηριακή ενορχήστρωση που παραπέμπει σε ταξίδι με χρονομηχανή.

8. Πολυτίμη μελαγχολική - Αν το πιάνο στην αρχή δηλώνει μελαγχολία, η λύρα στη συνέχεια κλαίει κανονικά και το ακροατήριο ριγεί. Σα να κοιτάς από το κατάστρωμα του καραβιού και να ακούς το σόλο του βιολοντσέλου φτάνοντας στο λιμάνι της Σπιναλόγκας. Το μαντολίνο απαλύνει την αίσθηση της θλίψης.

9. Κόκκινο της χαράς και του πάθους - Μία blues μελωδία αρχικά μετατρέπεται σε γλυκό βαλς με το φτερούγισμα του κοντραμπάσου και το συνταξίδεμα του βιολοντσέλου με το μαντολίνο. Πόση ευγένεια αναδύεται από τη σύνθεση αυτή! Και τώρα λες ότι το πλοίο θα στρίψει κι από τη Σπιναλόγκα θα τραβήξει για τα Επτάνησα. Όποτε φτάσει...

10. Βαθύ ποτάμι (Ποίηση Γιώργου Βιζυηνού) - Ο Νίκος Ξυδάκης αποδεικνύει για μία ακόμη φορά πως οι συνθέτες είναι οι πλέον κατάλληλοι να αποδώσουν τα τραγούδια τους. Θα λέγαμε, μάλιστα, πως η ερμηνεία του είναι τόσο αισθαντική ώστε έως και προσφέρει στο στιχούργημα, εν προκειμένω ένα όνειρο του Βιζυηνού. Από τα πολύ καλά τραγούδια του Ξυδάκη μέσα στα τόσα πού'χει γράψει για σημαντικές φωνές του ελληνικού τραγουδιού. 

Στο Ντιβάνι του Δισκαναλυτή με τη Λένα και τον Μπόσκο Facebook Twitter

Τα ''Ιερά χρόνια'' κυκλοφόρησαν πριν λίγο καιρό από εκδοτικό οίκο με το ομότιτλο καινούργιο cd του Νίκου Ξυδάκη, ένθετο σε ένα βιβλίο 35 σελίδων με εικαστικά σχέδια του Κώστα Τσόκλη, φωτογραφίες του αρχιτέκτονα Γιώργου Τριανταφύλλου και κείμενα των Κ. Τσόκλη, Ν. Ξυδάκη, καθώς και ένα ποίημα του Ιταλού Bruno Cora μεταφρασμένο στα ελληνικά από τον Stephen Tobin. Τα εννέα οργανικά θέματα και το τραγούδι του Νίκου Ξυδάκη ακούγονταν κατά τη διάρκεια της έκθεσης - εικαστική παρέμβαση του Κώστα Τσόκλη στη Σπιναλόγκα. Θυμίζουμε πως δεν πάει ούτε μήνας που το έργο ''Εκρηγνυόμενος Σταυρός'' του Τσόκλη θεωρήθηκε ''ανάρμοστο'' και αποκαθηλώθηκε, προξενώντας την οργή του καλλιτέχνη.

Στο Ντιβάνι του Δισκαναλυτή με τη Λένα και τον Μπόσκο Facebook Twitter
 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ