Δημήτρης Παπαδημητρίου - Πρέπει οι νέοι να δημιουργήσουν τη δικιά τους πραγματικότητα

Facebook Twitter
0

Tι είναι οι Αγώνες Ελληνικού Τραγουδιού κύριε Παπαδημητρίου; 

Ήταν μια ιδέα που υπήρχε εδώ και τρία χρόνια περίπου στο μυαλό μου αλλά η υλοποίηση της σκόνταφτε σε οικονομικούς κυρίως λόγους και ίσως ανωριμότητας και  των στόχων. Θεωρώ πως τώρα βρισκόμαστε στο κατάλληλο σημείο για να γίνει πράξη. Αν θέλουμε να μιλάμε για καλό ελληνικό τραγούδι πρέπει να κοιτάξουμε προς τα μπροστά. Και οι αγώνες αυτό επιχειρούν να κάνουν.

Θεωρείτε πως μέσα στη περίοδο της κρίσης είναι ο κατάλληλος καιρός για να αναδειχθούν νέα πρόσωπα;

Ακριβώς. Σε μια εικόνα ολικής καταστροφής και γκρεμίσματος τέτοιες πρωτοβουλίες είναι που αλλάζουν τη δυναμική της αποσύνθεσης πιστεύω. Τώρα είναι η στιγμή για να φτιάξουμε την νέα πραγματικότητα.

Τι έχετε στο μυαλό σας λοιπόν σχετικά;

Θεωρώντας πως έχω ολοκληρώσει με επιτυχία ένα πρώτο κύκλο και έχοντας σχηματίσει έναν όγκο έργου καθώς και προσώπων που μπορούν να το υποστηρίξουν και να το επικοινωνήσουν μουσικά χωρίς να με έχουν πια ανάγκη (και έχοντας χάσει πολλά χρόνια για να το πετύχω αυτό) νομίζω πώς ήτανε η ώρα να κάνω κάτι πιο μαζικό, να ανοίξω τη πόρτα διάπλατη στις νέες δυνάμεις που θέλουνε να μπουνε στο ελληνικό τραγούδι.
 
 
Δηλαδή;
 
Μπορούν να μπούνε δέκα μαζί συνθέτες και να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους φέτος; Μαζί με το κόσμο τους, τους τραγουδιστές τους, τους μουσικούς τους, τους στιχουργούς τους; Κάτι θα μείνει, είμαι βέβαιος. Ξέρω πως υπάρχουν πολλοι σημαντικοί νέοι, το έβλεπα από το ωδείο, στους μαθητές μου. Παρολ’ αυτά άκουγα από παντού πως εγώ αποτελούσα το τελευταίο κομμάτι μιας αλυσίδας συνθετών στο ελληνικό τραγούδι. Ε, λοιπόν εγώ αυτό ακριβώς προσπαθώ να αλλάξω με τους αγώνες, επενδύοντας στο μέλλον της συνέχισης του ελληνικού τραγουδιού.
 
Τι σας ικανοποίησε από όλη αυτή τη διαδικασία;
 
Με ικανοποίησε πολύ το γεγονός πως μέσα σε μια νύχτα εμφανίστηκαν 170 συνθέτες και από εκεί που λέγαμε πως δεν υπάρχει συνέχεια να που υπάρχει. Και συνέχεια πολύ υψηλού επιπέδου. Από αυτούς σας διαβεβαιώ πως με δυσκολία διαλέξαμε 30 στην αρχή και με δυσκολία ξανά τους τελικούς 10 που θα διαγωνιστούν αύριο στην Στέγη. 

Ποιό είναι το χαμένο κέντρο του ελληνικού τραγουδιού το οποίο οι Αγώνες θα επιχειρήσουν να ξαναβρούνε;

Το χαμένο κέντρο στο ελληνικό τραγούδι είναι πως ο ακροατής πλέον έχει διδαχθεί να μην ακούει το περιεχόμενο ενός τραγουδιού αλλά να τον ενδιαφέρει το lifestyle που το περιβάλλει και η κοινωνική του δυναμική και σημειολογία. Δεν είναι πολιτιστικός ο λόγος πια του τραγουδιού είναι εμπορικός.
 
 
Τι συμπυκνώνει το ελληνικό τραγούδι για σας;

Κάτι εξαιρετικά δυνατό. Τοτραγούδι για μένα ήταν ένας μαγικός άγνωστος κόσμος για αρκετό καιρό. Είχα απομακρυνθεί λόγω της κλασσικής μουσικής η οποία με γοήτευε και με άρπαζε κανονικά από πολύ μικρή ηλικία. Μέσα σε  όλο αυτό το πλαίσιο λοιπόν το ελληνικό τραγούδι εμφανιζόταν σαν κάτι τόσο διαφορετικό, τόσο εξωτικό και γοητευτικό που δημιούργησε από τη πρώτη στιγμή τον αντίλογο μέσα μου.

Ποιά ήταν η πρώτη μνήμη σας από ελληνικό τραγούδι; Θυμάστε;

Το τραγούδι Οι γλάροι με τον Πάνο Γαβαλά και τη Ρία Κούρτη. Το άκουσα από το ραδιοφωνικό σταθμό Η φωνή της Ελλάδας στην Αίγυπτο. Ήμουνα παιδί. Περίπου 4 χρονών. Τότε ακούγαμε τη Φωνή της Ελλάδας το μεσημέρι, μετά το φαγητό. Οι γονείς μου κοιμόντουσαν και έβαζαν οι υπόλοιποι της οικογένειας θείες κτλ. και ακούγαμε ελληνικά τραγούδια. Τους γλάρους λοιπόν τους αναγνώρισα ως άκουσμα όταν ήρθαμε στην Ελλάδα γιατί η εισαγωγή του ήταν τότε σήμα διαφημιστικής εκπομπής δισκογραφικής εταιρείας. Επίσης ο Γερο-Δήμος το οποίο μου το τραγουδούσε κι αυτό όταν ήμουνα μικρός μια νταντά που είχα στην Αίγυπτο. Αυτό έμαθα μάλιστα να το παίζω κι όταν πέθανε η γιαγιά μου θυμάμαι πως έπαιξα αυτό το κομμάτι.

Θεωρείτε πως το ελληνικό τραγούδι είναι βασικός συναισθηματικός άξονας για τους περισσότερους;
 
Σαφώς. Στην Ελλάδα κάνουμε τα πάντα τραγούδι. Είναι η ανάγκη που έχει ο έλληνας . Για αυτό δεν μας επιτρέπεται να ακολουθήσουμε με κλειστά τα μάτια την αγγλοσαξωνική και ευρωπαϊκή στρατηγική. Οι έλληνες δεν έκαναν ποτέ σκέτη μουσική. Η Ελλάδα θέλει τη φωνητική παρουσία στη μουσική, θέλει την εξιστόρηση, θέλει την ιστορική καταγραφή μέσα από το τραγούδι. Ο τσακωμός μου εμένα με τον Χατζιδάκι όταν κάποια στιγμή έγινα φίλος του και βοηθός του ήταν τότε αυτός. Έλεγα τότε: Σιγά, μόνο το τραγούδι υπάρχει; Έκανα λάθος. Είχε δίκιο ο Χατζιδάκις γιατί δεν υπάρχει μουσική σκέτη και δεν υπάρχει ποίηση σκέτη.
 
Τι θα δούμε σήμερα στη Στέγη λοιπόν;

Την  προσπάθεια για αναζωογόνηση του ελληνικού πολιτισμού,  μέσα από το τραγούδι. Πρέπει οι νέοι να δημιουργήσουν τη δικιά τους πραγματικότητα. Και εμείς θα είμαστε δίπλα τους.
 
 
 
 

>>>DATA

Αγώνες Δημιουργίας Ελληνικού Τραγουδιού
1/ Σύνθεση
17 Δεκεμβρίου 20:00 Κεντρική Σκηνή

Οι Αγώνες Δημιουργίας Ελληνικού Τραγουδιού/1 Σύνθεση είναι μια πρωτοβουλία/πρόταση του Ελληνικού Σχεδίου, της Αστικής Μη Κερδοσκοπικής Εταιρείας που ιδρύθηκε από τον συνθέτη Δημήτρη Παπαδημητρίου με στόχο τη διάδοση του ελληνικού πολιτισμού. Εντάσσεται δε στον Κύκλο Ελληνικό Τραγούδι που παρουσιάζεται από την προηγούμενη καλλιτεχνική περίοδο στο πρόγραμμα της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών. Ο ουσιαστικός στόχος των Αγώνων Δημιουργίας Ελληνικού Τραγουδιού είναι η αναγέννηση του χαμένου Κέντρου του Ελληνικού τραγουδιού, η ανάδειξη των δυνάμεων της εξέλιξής του και ο επαναπροσδιορισμός των όρων του. Η πρώτη χρονιά των Αγώνων επικεντρώνει στη σύνθεση και επομένως στον μουσικό δημιουργό του τραγουδιού. Ζητήθηκαν από κάθε υποψήφιο τρία τραγούδια στην προσπάθεια να αναδειχθεί η συνθετική ταυτότητά του. 
Στις 17 Δεκεμβρίου, στις 20:00 στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, θα παρουσιαστούν 33 τραγούδια από 11 δημιουργούς. Την ίδια βραδιά το κοινό θα κληθεί να επιλέξει το καλύτερο τραγούδι και έπειτα θα γίνει η απονομή των βραβείων επιτροπής και κοινού. 

 
Διαγωνιζόμενοι
 
 
  • Άγγελος Αγγέλου
  • Λεωνίδας Κιούσης
  • Ιφιγένεια Κορολόγου
  • Παναγιώτης Κοσμίδης
  • Θεόδωρος Κοτονιάς
  • Νεφέλη Λιούτα
  • Kωνσταντίνος Μάκρας
  • Δημήτρης Μαραμής
  • Παναγιώτης Μαρίνος
  • Βασίλης Ρακόπουλος
  • Κατερίνα Φωτεινάκη

Επιτροπή κρίσεων τελικού
 
 
  • Αντώνης Παπαδημητρίου
  • Πέτρος Μάρκαρης
  • Βασίλης Παπαβασιλείου
  • Δήμος Αβδελιώδης
  • Αγαθή Δημητρούκα
  • Μηνάς Μαυρικάκης
  • Μίλτος Λογιάδης
  • Χρήστος Μιχαηλίδης
  • Γιώργος Μαρκόπουλος




0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ